protsku sanoi:Kymppitonni on se mitä olen KELA:lle opintolainavelkaa.
KELA:lle??? Miten tuo on mahdollista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
protsku sanoi:Kymppitonni on se mitä olen KELA:lle opintolainavelkaa.
jambo sanoi:Pakko kysyä kun äijällä on ikää 24, että miten sä oikein sitten elät tai milloin ajattelit elää? Syöt omistusasunnossa rahkaa ja käyt puntilla ja se on siinä vai? Käykö flaksi? Meinaan kun ite oli ton ikäinen niin pilluahan sitä haettiin baareista, ykköset päällä ja hajusteet kainalossa. Ja sit harvoin kun seuraa sai niin olihan se kivempi kuskata omaan vuokrakämppään kun porukoille.
drone sanoi:En kanssa ihan allekirjoita sitä yleistystä, että rikkaiden perheiden kersat ei osais rahojaan arvostaa. Mulla on yksi kaveri, jonka äiti omistaa useampia kämppiä stadissa, ja elää näennäisen mukavasti niillä vuokratuloilla. Tämä kaveri (kuin myös pikkuveljensä) sai sitten kotoa muuttaessaan oman, velattoman omistusasunnon vanhemmiltaan lahjaksi (tai voi tietysti olla että sitä omaisuutta on siirretty ennakkoperintönä tms. jo vuosia aikaisemmin, ihan sama). Lähtökohdat ovat siis mielestäni aika prameat näillä kavereilla, mutta kumpikaan ei ole ikinä rahoillaan pätenyt, tai edes raha-asioista halunnut puhua. Molemmat myös tekevät nykyisin töitä opintojensa ohella.
Mixu sanoi:Kuulun siihen joukkoon, joka kerää kaiken saamansa/ansaitsemansa/löytämänsä rahan pankkiin kuin orava ja ostaa vaatteet Anttilan alennusmyynneistä tai Tarjoustalosta. Samasta syystä asuin 24-vuotiaaksi asti kotona - säästyipä asumis- ja ruokakustannuksissa. En käy baareissa, osallistu skimbaus-matkoihin, hanki uutta kännykkää joka toinen vuosi, osta omaan huoneeseen tyylikkäitä ja kalliita design- hyllytasoja tai pidä yllä imagoa Bossin deodoranteilla tai partavesillä.
Tämän "pihiyden" ansiosta, kun nyt ostin oman ensiasuntoni, niin mulla oli pesämunaa 24 tonnia. Eli tarvitsi ottaa noin paljon vähemmän lainaa saadakseen uuden kodin ja toi 24 donaa on aika monta vuotta vähemmän velkavankeutta.
Mou sanoi:Ja mitäs sitten, kun en et enää joudu maksamaan lainaa sen muutaman vuoden aiemmin? Alat säästää jotain muuta varten? Mä sanon suoraan, että hyi helvetti mikä skenaario opiskeluvuosien viettämiseen tuo sun kirjoittama. Henkilökohtaisesti sekoaisin. Mutta samaa sä varmaan sanoisit mun vuokrayksiössä asumisesta, juomisesta, maustetun proden vetämisestä, lainanotosta, vaihtariajoista yms. muusta "tuhlaamisesta".
Pulla sanoi:Jos joku kokee, että menetetyn hubahuba-nuoruuden piletysten ja reissujen merkeissä pystyy korvaamaan sillä että on velaton 50 vuotiaana jolloin voi tehdä Parkanon maaseutuyhdistyksen kanssa bussimatkoja Veljekset Keskisen kyläkauppaan ja pelata säästyneillä rahoilla pingoa marttakerhossa, niin ei muuta kuin onnea valitsemallesi tielle!
Nyt ei tainnut viestieni sisältö oikein aueta. Tarkennan nyt tuosta vielä, että en mielestäni rajannut missään kohtaa hauskanpitoa ylettömään ryyppäämiseen ja krapulassa olemiseen. Enhän? Taisi jäädä lauseen loppuunlukeminen sekä aikaisemman postini huomioiminen hiukan vaiheeseen. Sillä kuten tässä tredissä jo aikaisemmin sanoin...Rock^ sanoi:Ja ikäänkuin ainoa mahdollinen tapa viettää mukava nuoruus on bilettää homona aamusta iltaan?
Mä en kyllä ymmärrä Pulla tätä sun logiikkaasi, jonka mukaan ne sällit on ihan luuseita, jotka tekee viikonloppuduunia opintojen ohella jääden paitsi kaikesta "kivasta".
Jos joku kokee, että menetetyn hubahuba-nuoruuden piletysten ja reissujen merkeissä pystyy korvaamaan sillä että
Se on tietenkin eriasia jos joku saa elämänsä kiksit puiden halailusta. Itse tarvin siihen mukavan auton ja kodin, prätkän, reissuja ympäri maailmaa ja hiukan ylimääräistä rahaa jotta voi käydä vaimokkeen kanssa ulkona silloin kun siltä tuntuu. Kaikki tämä duunista ansaituilla rahoilla sekä opintolainoilla.
Pakko kommentoida, kun tuo boldattu osa korvaani särähtää... Niinhän sitä sanotaan, että ei se mitä tiedät, vaan se kenet tunnet. Kaikesta huolimatta en suostu ymmärtämään itse tuota hyötyajattelua ihmisillä ja kaverisuhteilla. Mä en oo koskaan oikein jaksanu juosta esim. aktiivisimpana opiskeluaikanakaan noissa kaiken maailman kekkereissä siinä toivossa, että siellä solmisi niitä "tulevaisuudelle niin tuikitärkeitä kontakteja". Toki mielelläni uusiin ihmisiin tutustun, mutta silloinkin varsinaisesti ystävystyn vain ihmisen itsensä takia ja koska tunnen tulevani hyvin juttuun hänen kanssaan, en siksi, että tämän henkilön tuntemisesta voisi olla minulle joskus jotain hyötyä jossain muussa mielessä.Mixu sanoi:vuokralla asuminen ja juominen noista nyt lähinnä jää mulla pois, mutta prodejuomaa juon itsekin, otin just 100.000 lainaa ja vaihto-oppilasvuotta kannatan, koska siellä on mahdollista kerätä kontakteja ja myöhemmin hyötyä niistä.
Emmah sanoi:Kaikesta huolimatta en suostu ymmärtämään itse tuota hyötyajattelua ihmisillä ja kaverisuhteilla.
Mixu sanoi:Hyödyllä tarkoitan sitäkin, jos lähtee reissuun vaikka Columbiaan ja sitten tuntee sieltä jonkun ystävän, joka voi tulla auttamaan sinua, kun reppusi varastetaan ja olet keskellä ghettoa yksin. Eli hyödyllä tarkoitan muutakin kuin materialistista hyötyä, myös sosiaalista hyötyä. Hyöty vain kuulostaa niin kaupallisen kylmältä, vaikkei se sitä välttämättä ole.
Emmah sanoi:Pakko kommentoida, kun tuo boldattu osa korvaani särähtää... Niinhän sitä sanotaan, että ei se mitä tiedät, vaan se kenet tunnet. Kaikesta huolimatta en suostu ymmärtämään itse tuota hyötyajattelua ihmisillä ja kaverisuhteilla. Mä en oo koskaan oikein jaksanu juosta esim. aktiivisimpana opiskeluaikanakaan noissa kaiken maailman kekkereissä siinä toivossa, että siellä solmisi niitä "tulevaisuudelle niin tuikitärkeitä kontakteja".
Emmah sanoi:Pakko kommentoida, kun tuo boldattu osa korvaani särähtää.
trebla sanoi:(puput, niinkuin kauppakorkean 1. vuosikurssilaisia nimitetään)
Ja vitut tapahtumista! Itse kävin aikoinaan vain yhdessä ja silti on paljon kavereita ja niitä saatanan kontakteja. Mulle tuli vain sellainen olo, että moni oli mukana noissa juuri sen takia, että saa niitä kontakteja ja kaikesta 100 prosentin hyödyn. Teennäistä touhua mun mielestä pitkälti.trebla sanoi:Mä olin jo kirjottamassa samasta jutusta, mutta näemmä Mixu jo vastasi tuohon. Kerrotaan nyt kuitenkin yksi esimerkki kauppakorkeakoulusta. Eli aloitin opinnot kyseisessä opinahjossa nyt syksyllä ja ensimmäisten päivien tutustumishässäköissä joku viisas tutori kertoi, että kannattaa käydä kaikissa mahdollisissa tapahtumissa, että sitten 5-10 vuoden päästä sulla on paljon kontakteja, joista pääset hyötymään rahallisesti. Kuuntelijat (puput, niinkuin kauppakorkean 1. vuosikurssilaisia nimitetään) kuuntelivat dollarin kuvat välkkyen silmissä.
Ei liene yllätys etten ole juurikaan viettänyt tätä normaalia opiskelijaelämää (viinaa&krapulaa) vaan päivät kuluu koululla ja urheillessa.
gotto sanoi:Hektinen hetkinen. TuKKK?
Oli tentissä tänään jollain isooo punanen P paidanrintamuksessa...
lej sanoi:Ja vitut tapahtumista!
trebla sanoi:Jep. Kuinkas meni kansis ja matikka ?