Rahan arvostus eri tilanteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pulla sanoi:
Jos jaksat niin listaatko karkeasti 207e:n ruuat millä aikuinen mies elää kuukauden? En siis edes vittuile vaan kiinnostaisi verrata kun omat kulut tuppaa oleen tuplaten tuon verran. :)
Eri hemmo vastaa, mutta etköhän sää tähänkin tyydy, vaikka näillä pysyykin hengissä vaan tällanen 70kg kynis...

Päivässä menee noin suurinpiirtein:

rakettispagetti 350g, 65c
jauheliha 200g, 90c
soijarouhe 80g, 50c
maito 1000g, 80c
rahka 250g, 65c
kaurahiutaleet 100g, 20c?
rypsäri 80g, 15c?
tuna 140g, 95c
protskujauhot 70g, 1,2e

energiaa 3600-3700kcal
hintaa 6e
kuukaudessa n. 180e
vuokra 190e/kk
yhteensä 370e/kk
opintotuki ja asumislisä 377,12e/kk...

:eek: WTF!!!!! Mulla jää vielä n. 142 nallekarkkia (ottaen huomioon, että nykyään kaikki on kallista ja nallekarkki maksaa varmaan 5c) jäljelle hurvittelua varten, olettaen, että en kulje mihinkään bussilla, en osta koulukirjoja, -vihkoja, -prujuja, -kyniä, en käy hesellä, en riko pyörästä kumeja jne.

-> otan lainaa ja syön 200 nallekarkkia, käyn jossain, ostan peipellekin pari purkkia rahkaa :haart: ja maksan sen sitten joskus takaisin... :thumbs:

edit. Eli samoilla linjoilla pullan kanssa... Veloissa ollaan joka tapauksessa loppuelämän ajan, porukoilta en liikoja kehtaa rahaa pyytää ja töitäkään en ole vielä opintojen ohelle löytänyt, joten otan lainaa.

Lisää edittiä vielä... Lisäksi tilanne on se, että mulla on helvetin halpa kämppä, joka vaihtuu yksiöön kuun lopulla. Tämän jälkeen taidan opintotuen kanssa jäädä muutamia euroja miinukselle ruuasta ja vuokrasta. Porukoilta en halua rahaa pyytää, koska sitä ei kovin monella ole liikaa. Lisäksi se on ollut jonkilainen periaate jo muksusta asti, että kitkutan viimeiseen asti omillani ja vasta hätätapauksessa kysyn vanhemmilta, että liikenisikö joku summa. Sitä en vieläkään täysin ymmärrä, miten jotkut pärjäävät kun vuokra lähentelee 400e/kk, töissä ei käydä ja lainaa ei oteta. :katkera_perheen_ei_ainoa_lapsi_jolla_on_vielä_kaikenlisäksi_teini-ikäinen_pikkusisko_jonka_vaatekulutkin_ylittävät_kuukausittain_omat_elinkustannukseni: :lol2:

Pulla sanoi:
Opiskelijoiden elämää tässä sivusta seuranneena on välillä ollut surkuhupaisaa huomata miten esimerkiksi opintolainaa pelätään vaikka se on periaatteessa halvinta lainaa mitä tulet koskaan saamaan. Otetaan esimerkikisi muutama teekkari. Ei sitten nosteta sitä lainaa kirveelläkään vaan eletään silakkalaatikolla ja perunoilla 27 vuotiaaksi asti. Itseäni ei ainakaan helpottaisi sitten vittuakaan hehkuttaa, että "mullapa ei olekaan lainaa" mutta samaan aikaan ollaan eletty täydellistä no-lifeä 4-7 vuotta parhaasta nuoruudesta

Itseäni taas ihmetyttää, miksi useampikin ihminen on paasannut minulle tuosta samasta asiasta: "Ota opintolainaa, se on halpaa ja ei se sit esim. asuntolainan jälkeen tunnu missään jne." Mietiskelin vain, että jos en todellakaan mielestäni sitä lainaa tarvitse, niin miksi hemmetissä sellaista sitten ottaa. Opintotuella ja kesätyötienesteillä olen elellyt opiskelijaelämää jo nelisen vuotta, enkä todellakaan koe että no-lifeksi olisi elämä mennyt.

Ihan samalla lailla ollaan oltu krapulassa tenttiaamuina kuin muutkin (ja mietitty miksi piti ostaa se 6 euron drinksu vielä klo 03.00 :D ), matkusteltu maailmalla ja hommattu elektroniikkaa. Joskus eletään sillä silakkalaatikolla ja perunoilla, mutta lähinnä omien valintojen takia (on kulutettu rahat vaikka sinne baariin).

Vaikka opintolaina olisi miten pieni laina hyvänsä verrattuna muihin lainoihin, kyllä minua henk. koht. vituttaisi maksella "turhaa" lainaa pois. Tosin myönnän, että tilanteeni voisi olla eri jos en olisi ollut kesätöissä joka kesänä. Silloin voisin opintolainaakin miettiä, sillä ei pelkällä opintotuella kovin iloisesti eletä.

Buffaloman sanoi:
Itseäni taas ihmetyttää, miksi useampikin ihminen on paasannut minulle tuosta samasta asiasta: "Ota opintolainaa, se on halpaa ja ei se sit esim. asuntolainan jälkeen tunnu missään jne." Mietiskelin vain, että jos en todellakaan mielestäni sitä lainaa tarvitse, niin miksi hemmetissä sellaista sitten ottaa. Opintotuella ja kesätyötienesteillä olen elellyt opiskelijaelämää jo nelisen vuotta, enkä todellakaan koe että no-lifeksi olisi elämä mennyt.

Ihan samalla lailla ollaan oltu krapulassa tenttiaamuina kuin muutkin (ja mietitty miksi piti ostaa se 6 euron drinksu vielä klo 03.00 :D ), matkusteltu maailmalla ja hommattu elektroniikkaa. Joskus eletään sillä silakkalaatikolla ja perunoilla, mutta lähinnä omien valintojen takia (on kulutettu rahat vaikka sinne baariin).

Vaikka opintolaina olisi miten pieni laina hyvänsä verrattuna muihin lainoihin, kyllä minua henk. koht. vituttaisi maksella "turhaa" lainaa pois. Tosin myönnän, että tilanteeni voisi olla eri jos en olisi ollut kesätöissä joka kesänä. Silloin voisin opintolainaakin miettiä, sillä ei pelkällä opintotuella kovin iloisesti eletä.

Tuohan on ehdottomasti järkevä tapa toimia. Kannattaa välttää sen opintolainan ottamista jos suinkin voi, kun takaisin sekin pitää joskus maksaa.

Silloin kun itse opiskelin niin aika moni opiskelukaveri otti esim. 15 000mk opintolainaa ja sitten käytti ne ryyppäämiseen... ei tainnut kavereita silloin paljon kiinnostaa, että se pitää maksaa takaisinkin joskus. Aika typerää touhua mielestäni.

training_day sanoi:
Tuohan on ehdottomasti järkevä tapa toimia. Kannattaa välttää sen opintolainan ottamista jos suinkin voi, kun takaisin sekin pitää joskus maksaa.

Silloin kun itse opiskelin niin aika moni opiskelukaveri otti esim. 15 000mk opintolainaa ja sitten käytti ne ryyppäämiseen... ei tainnut kavereita silloin paljon kiinnostaa, että se pitää maksaa takaisinkin joskus. Aika typerää touhua mielestäni.

Niinpä, nyt 28-vuotiaana hymyilyttää kun kaverit vielä makselevat opintolainojaan, joita joillakuilla on edelleen jopa tuhansia euroja, vaikka valmistumisesta on vuosia... Opiskelijana se kyllä harmitti kun ei ollut "varaa" ostaa kaikkea ihanaa ja turhaan ja tarpeetonta, kun raha piti laittaa ruokaan ja laskuihin. Nyt ei harmita, kun kaikki mikä tulee jää itselle, pankille menee vaan asuntolainan erä... JEEEEEEEEEEEEE! :)

En ymmärrä miksi yllytetään opintolainan ottamiseen, pakkohan se joskus on maksaa. Jos tosin haluaa elää opiskelijana(kin) "täysillä", niin antakaa vaan mennä, minä en omaa tietäni ole katunut.

Buffaloman sanoi:

No se kaikki vähän riippuu. Jos pysyttelee koko opiskeluajan tiukasti Suomessa (puhun siis vaihto-opiskelusta enkä Tallinnanreissuista) ja sattuu saamaan joka kesä duunia neljäksi kuukaudeksi ja asumaan vielä halvahkossa kämpässä ja omaamaan ehkä jopa opiskelua edeltäviä säästöjä, niin kyllähän sillä saa jo leveähkön elintason. Kaikilla se ei vaan mene ihan noin. Itse otan mieluummin lainaa kuin kituutan. Kyllä mäkin katselen, mistä sitä ruokaa saa halvalla jne. mutta en todellakaan alkaisi millekään vesi-tonnari-makaroni-vaatteet-kirppikseltä-linjalle, mikäli lainattaolo sitä vaatisi. Ja tälle linjalle lähtijöitä en suostu ymmärtämään.

dear_a sanoi:
Niinpä, nyt 28-vuotiaana hymyilyttää kun kaverit vielä makselevat opintolainojaan, joita joillakuilla on edelleen jopa tuhansia euroja... JEEEEEEEEEEEEE! :)

En ymmärrä miksi yllytetään opintolainan ottamiseen, pakkohan se joskus on maksaa. Jos tosin haluaa elää opiskelijana(kin) "täysillä", niin antakaa vaan mennä, minä en omaa tietäni ole katunut.

Itse olen 28-v ja otin opintolainan, mutta maksoin sen pois jo kaksi vuotta sitten. Kertaakaan ei tarvinnut miettiä lähteäkkö kaljalle tai ostaako lihaa ruuaksi. Tein kesäisin töitä ja niistä jäi myös säästöön talveksi. Lainaan täytyy vain asennoitua niin, että se maksetaan nopeasti pois kun päästään työelämään.

sporteme sanoi:
Itse olen 28-v ja otin opintolainan, mutta maksoin sen pois jo kaksi vuotta sitten. Kertaakaan ei tarvinnut miettiä lähteäkkö kaljalle tai ostaako lihaa ruuaksi. Tein kesäisin töitä ja niistä jäi myös säästöön talveksi. Lainaan täytyy vain asennoitua niin, että se maksetaan nopeasti pois kun päästään työelämään.

Minä myös olin koko opiskeluajan kesät töissä, muun ajan opiskelin ahkerasti, katsoin tarkasti mistä ruuat ostin ja silloin avokki maksoi osan kuluista(mme). Sain ostettua kaiken tarvitsemani joten kirppisvaatteita ei tarvinnut käyttää (jos ei halunnut), mutta ei ollut rahaa turhaankaan käytettäväksi.

Opintolaina on sekin makuasia, toiset tykkää, toiset ei... Mutta kieltämättä joskus harmitti kun jotkut opiskelukaverit saivat kaiken "ilmaiseksi" vanhemmiltaan: uusi auto, vanhempien kämppä, ostosreissuilla vaatteita ym. ja "käyttörahaa". Ei kyllä 24-vuotiaana pitäis viikkorahaa maksaa kun on monta vuotta asunut pois kotoa!

goodolmob sanoi:
Ai että markalla olisi saanut 100 nallekarkkia? Ei ehkä kuitenkaan.

Niin, markalla on saanut aikoinaan 200 nallekarkkia. Tilastokeskuksen nallekarkki-indeksi osoittaa, että vuonna 1961 nallekarkki maksoi ½ penniä. Yhtä nallekarkkia ei voinut siis ostaa, vaan niitä oli pakko hankkia samalla kertaa kaksin kappalein. Äitini vahvisti asian. 80-luvulla muistan itse ostaneeni nallekarkkeja 5 pennin kappalehintaan. "25 pennillä merkkareita ja sitte noita nelosia 65 pennillä ja viel noit punasii 15 pennil eiku mä otanki merkkareita vaa 20 pennil ni saan yhen enemmä punasii..."

Kun valuutta vaihtoi euroksi niin kyllä se rahanmeno on kiihtynyt, ei enää tuu mietittyä mitä asiat oikeesti maksaa ja jonkinlainen suhteellisuus on kadonnut.
Markka-aikana kun osti farkut niin ne maksoi jotain 300mk, nyt se on 100e kun menee housut ostamaan. Sama homma kaikessa muussa. Ennen jos tuoppi maksoi 20mk, niin se oli jo paljon, nyt harvoin saa baarissa tuoppia alle 4e yleensä on lähempänä 5e.

Lapsena jos sai 100mk niin sehän oli aika iso raha, piti oikein miettiä mitä sillä voi tehdä ja mitä kaikkea voi ostaa. Nyt 20e menee kun käy kauppareissulla ja jossain kahvilla istahtamassa.
Raha on kuluttamista varten! En oikein tajua niitä ihmisiä, jotka vaan säästää säästämisen ilosta ja näyttää suurin piirtein spurguilta.

Mike sanoi:
Markoista ei tahdo päästä millään eroon, vaan edelleen sitä laskee monet asiat paljonko ne on markoissa.

Jeesus se on ärsyttävää! Nyt jokainen voisi juhlallisesti päättää siirtyvänsä euroihin. Oikeasti.

Tää ihana paita maksoi vaan seittemänsataa. [hakee kiväärinpiippua suuhunsa] :curs:

dear_a sanoi:
Minä myös olin koko opiskeluajan kesät töissä, muun ajan opiskelin ahkerasti, katsoin tarkasti mistä ruuat ostin ja silloin avokki maksoi osan kuluista(mme). Sain ostettua kaiken tarvitsemani joten kirppisvaatteita ei tarvinnut käyttää (jos ei halunnut), mutta ei ollut rahaa turhaankaan käytettäväksi.

Opintolaina on sekin makuasia, toiset tykkää, toiset ei... Mutta kieltämättä joskus harmitti kun jotkut opiskelukaverit saivat kaiken "ilmaiseksi" vanhemmiltaan: uusi auto, vanhempien kämppä, ostosreissuilla vaatteita ym. ja "käyttörahaa". Ei kyllä 24-vuotiaana pitäis viikkorahaa maksaa kun on monta vuotta asunut pois kotoa!
Nämä vanhemmat eivät ymmärrä minkälaisen karhunpalveluksen "lapsukaiselleen" näin tekevät. Jos koko elämäsi ajan olet saanut aivan kaiken haluamasi isukilta/äiskältä, niin mitäs sitten kun vanhemmat sanovatkin, että nyt riittää, ei tipu? Tai vaikka heistä aika jättää.

Eräs työkaveri, ikää jo lähemmäs 60 vuotta, kertoi pari "varoittavaa" esimerkkiä juuri tällaisista ädin kultalapsukaisista, jotka todellakin olivat saaneet vanhemmiltaa aivan kaiken, mihin vain suinkin heidän rahansa riittivät. Kun sitten yllättäen vanhemmat lopettivatkin rahallisen avustamisen, pojan ollessa jo kolmatta kymmentä vuotta vanha, ei tämä sitä suostunut sulattamaan vaan sai väkivallalla uhkailemalla (ja myös sitä käyttämällä) äidiltään vielä monta vuotta "viikkorahaa". :rolleyes:

Edit: En nyt väitä, että kaikista, joita vanhemmat rahallisesti vielä täysi-ikäisenä avustavat tulisi mitään rikollisia tai rantojen miehiä, mutta varmasti jotain jää oppimatta. Lisätään nyt vielä sekin, että en suinkaan tarkoita tuolla "avustamisella" sitä, että ostetaan lapselle silloin tällöin junalippu tai vaikka tietokone opiskeluja varten, vaan sitä että ostetaan aivan kaikki mitä lapsi suinkin tahtoo.

Tässä tuli toinenkin juttu työkavereista mieleen. Eräs työkaveri on nimittäin aivan omaa luokkaansa tuossa piheydessä :D Kahvilla ko. tapaus ei käy ikinä, ellei sitten joku lupaa tarjota. Tällöin mikään mahti maailmassa ei kykene miestä estämään menemästä ilmaisen kahvin luo. Ikääkin on kertynyt mittariin jo seitsemättä kymmentä vuotta, mutta silti metsäteollisuuden työsulun aikaan piti kuulemma syödä hernekeittoa. :hyper:
Rahaa pankkitilillä on huhujen mukaan "satoja tuhansia" (siis mummoja). :rolleyes:

Joillekin vaan tuntuu säästämisen tarkoitus olevan se itse säästäminen, ja luku siellä tiliotteen lopussa. Rahaa ei todellakaan täältä mukanaan kukaan vie, eikä mielestäni perinnön säästämisessä lapsille/lapsenlapsillekaan ole yhtään mitään järkeä. "Juodaas kaikki nyt, ja juokoon suku omiaan"

Emeritiusprofessori Jorma Palo syyttääkin jo tapahtuneesta Mossadia, ulkoministeriötä ja vallan taka-alalla juonivia "Kekkosen poikia".

:lol2: tuli vain väkisikin mieleen että miten tuo liittyy keskusteluun.

Rahaa menee kuukaudessa melko mukavasti, kiinteisiin kuluihin:
asunto 430
netti 30
auton lyhennykset 240
puh.lasku 30
=730 euroa

Siihen sapuskat, n. 150
=880 euroa.

Arsi sanoi:
Nämä vanhemmat eivät ymmärrä minkälaisen karhunpalveluksen "lapsukaiselleen" näin tekevät. Jos koko elämäsi ajan olet saanut aivan kaiken haluamasi isukilta/äiskältä, niin mitäs sitten kun vanhemmat sanovatkin, että nyt riittää, ei tipu? Tai vaikka heistä aika jättää.

Kyllä se on minusta ihan normaalia, että antaa lapselleen kaikkensa ja tukee taloudellisesti, toki rajansa kaikella, eikä nyt enää ihan 30v tartte mitään viikkorahaa saada. Se välillä kummastuttaa kun varakkaiden vanhempien lapset sitkuttelevat omillaan ja asuvat jossain hikisissä solukämpissä. Omatoimisuus on toki kunnioitettavaa mutta kyl porukoilta voi apuakin ottaa vastaan.
Toisaalta tunnen aika monta tapausta, jotka on tottunut vähän liikaakin siihen pappa betalar -meininkiin, eikä ne oo tehnyt päivääkään elämässään duunia, siinä on sitä kunnon uusavuttomuutta.

edit: typo

Buffaloman sanoi:

Hyvin sanottu, tosiaanki pystyy elämään ihan normaalia elämää ilman niitä opintolainoja jos hieman katsoo rahan menon perään.

Arsi sanoi:

Joo, lähinnä ongelmana on se, että et koskaan tule ymmärtämään rahan arvoa kunnolla kun sen olet aina saanut kun vain olet pyytänyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom