Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Huppe sanoi:Eikös ne olleet pennin nalleja? eli 10000 karkkia...
Sillä sai 10 000 nallekarkkia, ku ne vanhoina hyvinä aikoina (TM) maksoi 1p kappale
Eri hemmo vastaa, mutta etköhän sää tähänkin tyydy, vaikka näillä pysyykin hengissä vaan tällanen 70kg kynis...Pulla sanoi:Jos jaksat niin listaatko karkeasti 207e:n ruuat millä aikuinen mies elää kuukauden? En siis edes vittuile vaan kiinnostaisi verrata kun omat kulut tuppaa oleen tuplaten tuon verran.
Pulla sanoi:Opiskelijoiden elämää tässä sivusta seuranneena on välillä ollut surkuhupaisaa huomata miten esimerkiksi opintolainaa pelätään vaikka se on periaatteessa halvinta lainaa mitä tulet koskaan saamaan. Otetaan esimerkikisi muutama teekkari. Ei sitten nosteta sitä lainaa kirveelläkään vaan eletään silakkalaatikolla ja perunoilla 27 vuotiaaksi asti. Itseäni ei ainakaan helpottaisi sitten vittuakaan hehkuttaa, että "mullapa ei olekaan lainaa" mutta samaan aikaan ollaan eletty täydellistä no-lifeä 4-7 vuotta parhaasta nuoruudesta
Buffaloman sanoi:Itseäni taas ihmetyttää, miksi useampikin ihminen on paasannut minulle tuosta samasta asiasta: "Ota opintolainaa, se on halpaa ja ei se sit esim. asuntolainan jälkeen tunnu missään jne." Mietiskelin vain, että jos en todellakaan mielestäni sitä lainaa tarvitse, niin miksi hemmetissä sellaista sitten ottaa. Opintotuella ja kesätyötienesteillä olen elellyt opiskelijaelämää jo nelisen vuotta, enkä todellakaan koe että no-lifeksi olisi elämä mennyt.
Ihan samalla lailla ollaan oltu krapulassa tenttiaamuina kuin muutkin (ja mietitty miksi piti ostaa se 6 euron drinksu vielä klo 03.00 :D ), matkusteltu maailmalla ja hommattu elektroniikkaa. Joskus eletään sillä silakkalaatikolla ja perunoilla, mutta lähinnä omien valintojen takia (on kulutettu rahat vaikka sinne baariin).
Vaikka opintolaina olisi miten pieni laina hyvänsä verrattuna muihin lainoihin, kyllä minua henk. koht. vituttaisi maksella "turhaa" lainaa pois. Tosin myönnän, että tilanteeni voisi olla eri jos en olisi ollut kesätöissä joka kesänä. Silloin voisin opintolainaakin miettiä, sillä ei pelkällä opintotuella kovin iloisesti eletä.
training_day sanoi:Tuohan on ehdottomasti järkevä tapa toimia. Kannattaa välttää sen opintolainan ottamista jos suinkin voi, kun takaisin sekin pitää joskus maksaa.
Silloin kun itse opiskelin niin aika moni opiskelukaveri otti esim. 15 000mk opintolainaa ja sitten käytti ne ryyppäämiseen... ei tainnut kavereita silloin paljon kiinnostaa, että se pitää maksaa takaisinkin joskus. Aika typerää touhua mielestäni.
Buffaloman sanoi:Itseäni taas ihmetyttää, miksi useampikin ihminen on paasannut minulle tuosta samasta asiasta: "Ota opintolainaa, se on halpaa ja ei se sit esim. asuntolainan jälkeen tunnu missään jne." Mietiskelin vain, että jos en todellakaan mielestäni sitä lainaa tarvitse, niin miksi hemmetissä sellaista sitten ottaa. Opintotuella ja kesätyötienesteillä olen elellyt opiskelijaelämää jo nelisen vuotta, enkä todellakaan koe että no-lifeksi olisi elämä mennyt.
Ihan samalla lailla ollaan oltu krapulassa tenttiaamuina kuin muutkin (ja mietitty miksi piti ostaa se 6 euron drinksu vielä klo 03.00 :D ), matkusteltu maailmalla ja hommattu elektroniikkaa. Joskus eletään sillä silakkalaatikolla ja perunoilla, mutta lähinnä omien valintojen takia (on kulutettu rahat vaikka sinne baariin).
Vaikka opintolaina olisi miten pieni laina hyvänsä verrattuna muihin lainoihin, kyllä minua henk. koht. vituttaisi maksella "turhaa" lainaa pois. Tosin myönnän, että tilanteeni voisi olla eri jos en olisi ollut kesätöissä joka kesänä. Silloin voisin opintolainaakin miettiä, sillä ei pelkällä opintotuella kovin iloisesti eletä.
dear_a sanoi:Niinpä, nyt 28-vuotiaana hymyilyttää kun kaverit vielä makselevat opintolainojaan, joita joillakuilla on edelleen jopa tuhansia euroja... JEEEEEEEEEEEEE!
En ymmärrä miksi yllytetään opintolainan ottamiseen, pakkohan se joskus on maksaa. Jos tosin haluaa elää opiskelijana(kin) "täysillä", niin antakaa vaan mennä, minä en omaa tietäni ole katunut.
sporteme sanoi:Itse olen 28-v ja otin opintolainan, mutta maksoin sen pois jo kaksi vuotta sitten. Kertaakaan ei tarvinnut miettiä lähteäkkö kaljalle tai ostaako lihaa ruuaksi. Tein kesäisin töitä ja niistä jäi myös säästöön talveksi. Lainaan täytyy vain asennoitua niin, että se maksetaan nopeasti pois kun päästään työelämään.
goodolmob sanoi:Ai että markalla olisi saanut 100 nallekarkkia? Ei ehkä kuitenkaan.
Mike sanoi:Markoista ei tahdo päästä millään eroon, vaan edelleen sitä laskee monet asiat paljonko ne on markoissa.
Nämä vanhemmat eivät ymmärrä minkälaisen karhunpalveluksen "lapsukaiselleen" näin tekevät. Jos koko elämäsi ajan olet saanut aivan kaiken haluamasi isukilta/äiskältä, niin mitäs sitten kun vanhemmat sanovatkin, että nyt riittää, ei tipu? Tai vaikka heistä aika jättää.dear_a sanoi:Minä myös olin koko opiskeluajan kesät töissä, muun ajan opiskelin ahkerasti, katsoin tarkasti mistä ruuat ostin ja silloin avokki maksoi osan kuluista(mme). Sain ostettua kaiken tarvitsemani joten kirppisvaatteita ei tarvinnut käyttää (jos ei halunnut), mutta ei ollut rahaa turhaankaan käytettäväksi.
Opintolaina on sekin makuasia, toiset tykkää, toiset ei... Mutta kieltämättä joskus harmitti kun jotkut opiskelukaverit saivat kaiken "ilmaiseksi" vanhemmiltaan: uusi auto, vanhempien kämppä, ostosreissuilla vaatteita ym. ja "käyttörahaa". Ei kyllä 24-vuotiaana pitäis viikkorahaa maksaa kun on monta vuotta asunut pois kotoa!
Arsi sanoi:Nämä vanhemmat eivät ymmärrä minkälaisen karhunpalveluksen "lapsukaiselleen" näin tekevät. Jos koko elämäsi ajan olet saanut aivan kaiken haluamasi isukilta/äiskältä, niin mitäs sitten kun vanhemmat sanovatkin, että nyt riittää, ei tipu? Tai vaikka heistä aika jättää.
Miksi? Ettei sulle tulis paha mieli vai?dear_a sanoi:Ei kyllä 24-vuotiaana pitäis viikkorahaa maksaa kun on monta vuotta asunut pois kotoa!
Arsi sanoi:Nämä vanhemmat eivät ymmärrä minkälaisen karhunpalveluksen "lapsukaiselleen" näin tekevät. Jos koko elämäsi ajan olet saanut aivan kaiken haluamasi isukilta/äiskältä, niin mitäs sitten kun vanhemmat sanovatkin, että nyt riittää, ei tipu? Tai vaikka heistä aika jättää.