Rahan arvostus eri tilanteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu
Arsi sanoi:
Mistä vitusta tuo johtuu, että menot riippuvat täysin tuloista? Vielä keväällä, kun vielä olin lukiossa, ei ollu hirveästi tuloja, mutta ei paljoa menojakaan. Eikä silti oikeastaan tuntunut mitenkään köyhältä.
Totta. Tämä on ihme juttu ja tulet ihmettelemään sitä vielä pitkään koska ikäsi puolesta tulot luultavasti nousevat vielä dramaattisesti.

Itse olin niiiin rikas kun sain ekan oikean työpaikan. Nyt tulot on moninkertaistunut ja about kaikki menee mitä tuleekin.

Viisaus on menojen maksimointi. Ei jää turhaa rahaa hävitettäväksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nigster sanoi:
Välillä vituttaa kun pitäisi pistää vajaa 20€ parturiin, mutta baarissa ei tunnu miltään kun käy tiskillä ja täti sanoo "30€ kiitos" :) Että sikäli...

Ja johonkin asiaan on paljon suurempi kynnys sysätä se sama summa kuin johonkin toiseen, näin yleisesti (tässä en nyt kuitenkaan tarkoita mitään aivan levotonta esim. 20€ ruokaan tai 20€ kaljapullossa mereen).

Kyllähän se välillä naurattaa kun kaverit sanoo:" pitäis ostaa uusi salikortti, mutta kun se on niin kallis." Sitten seuraavana viikonloppuna samat tyypit kuluttaa rahaa tuplasti viinan, eivätkä kärsi edes morkkiksesta.

Kaikki on niin suhteellista, jopa raha... :rolleyes:

sadalla eurolla:
-viikonloppu reisu kotia (sis. bensat ja ruoat)
-auton tankkaus ja kuukausi kortti salille.
-reilun 1/2 vuoden lisäravinteet

Arsi sanoi:
Mistä vitusta tuo johtuu, että menot riippuvat täysin tuloista? Vielä keväällä, kun vielä olin lukiossa, ei ollu hirveästi tuloja, mutta ei paljoa menojakaan. Eikä silti oikeastaan tuntunut mitenkään köyhältä.

Toi on niin totta kun vain voi olla. Nyt kun olen elellyt jonkinaikaa nollatuloilla, niin voin vain toivoa että pystyisin käyttämään yhtä vähän rahaa sitten kun olen taas työelämän parissa.

Mikä ihme siinä on kun siitä rahasta pitää päästä eroon heti kun sitä saa? :hyper: Itselle palkkanauhan koko on ihan sama, sinne vaan tilille muiden joukkoon, ostan sit itselle jotain jos todella tarvitsen jotain.

Toisille kuluttaminen on sitä jota kutsutaan elämäksi, itse pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän, sisälläni asuu myös jonkinlainen luonnonystävä joka paheksuu länsimaista elämäntapaa. Toki joskus on kiva myös shoppailla mutta loppujen lopuksi elämä on aika tyhjää jos haaveilee vaan markkinamiesten kehittämistä mielikuvista...

Tyydyn tällähetkellä vähään ja olen onnellisempi kuin koskaan. Säästäminen on kiva harrastus. Tosin helppohan tässä nyt on kun ei ole lapsia, ja porukat osti oman kämpän ja on sponssannut aina kivasti :nolo:

Rikastumisen ABC

Amerikkalaisen miljonäärin toimintatavat voidaan tiivistää seitsemään yhteiseen nimittäjään:

1. He elävät hyvin säästäväisesti.
2. He kohdistavat aikansa, energiansa ja rahansa tehokkaasti rakentaakseen varallisuutta.
3. Heidän mielestään rahallinen riippumattomuus on tärkeämpää kuin korkean sosiaalisen aseman näyttäminen.
4. Heidän vanhempansa eivät ole tarjonneet taloudellista apua.
5. Heidän aikuiset lapsensa ovat taloudellisesti omillaan.
6. He ovat taitavia metsästäessään mahdollisuuksia markkinoilla.
7. He valitsivat aikoinaan oikean ammatin.

Mä en ole taas koskaan tajunnut tuota ylemääristä säästämistä. Tottakai pieni pesämuna on hyvä olla pahan päivän varalle mutta rajansa kaikella.

Opiskelijoiden elämää tässä sivusta seuranneena on välillä ollut surkuhupaisaa huomata miten esimerkiksi opintolainaa pelätään vaikka se on periaatteessa halvinta lainaa mitä tulet koskaan saamaan. Otetaan esimerkikisi muutama teekkari. Ei sitten nosteta sitä lainaa kirveelläkään vaan eletään silakkalaatikolla ja perunoilla 27 vuotiaaksi asti. Itseäni ei ainakaan helpottaisi sitten vittuakaan hehkuttaa, että "mullapa ei olekaan lainaa" mutta samaan aikaan ollaan eletty täydellistä no-lifeä 4-7 vuotta parhaasta nuoruudesta, ei yhtään etelänmatkaa, paska auto, ei ulkona syomistä, ei viikonlopun reissuja kavereiden kanssa eikä mitään muutakaan vastaavaa. Sitten vuoden päästä otetaan asuntolainaa 200 000e ja ollaan tyytyväisiä. Siinä ei nyt sitten yksi 5000e opintolainaa tunnu paskan vertaa.

En tajua miten näitä säästäjiä helpottaa se, että vaikkakin nuoruus on mennyt no-lifettäessä, niin "woohoo!!!" olenkin lopun elämästäni veloissa vain 57 vuotta sen sijaan, että olin 59. Ei jumalauta tajua.

Se on tietenkin eriasia jos joku saa elämänsä kiksit puiden halailusta. Itse tarvin siihen mukavan auton ja kodin, prätkän, reissuja ympäri maailmaa ja hiukan ylimääräistä rahaa jotta voi käydä vaimokkeen kanssa ulkona silloin kun siltä tuntuu. Kaikki tämä duunista ansaituilla rahoilla sekä opintolainoilla.

Itse voin onneksi sitten 50 vuotiaana ainakin katsoa taakseni ja sanoa tyytyväisenä, että tulipahan ainakin elettyä jos ei muuta.

Edit: Ja mitä tuohon rahan suhteellisuuteen tulee, niin kaikille vihjeeksi, että mikää ei ole kallista kun sen suhteuttaa suomalaiseen yöelämään. Vaikka ranskanleipä maksaisi 6e kappale niin se ei tunnu kalliilta kun miettii, että se on yksi kossukola josta ei ole mitään iloa klo 03.00 jälkeen mutta tulee kuitenkin juotua. :)

Kaikista suheteellisinta raha on uhkapeleissä. Siinä 1 ja100€ pelimerkit menevät sutjakasti samanlailla menemään. nimerkillä kokemusta on.

100€ meikäläisen elämässä saa:
- yhdet lasten kengät
- yksi ruokakauppareissu
- lasten toppahaalarit
eli pirun kallista tämä elämä..

Kun taas viime lauantaina tuli oltua pippaloimassa ja pelkästään juomat maksoivat eräässä paikassa 1600€ (6hlön ryhmä ja samppanjaa nautiskeltiin :kuola: )
Onneksi ei tarvinnut itse tuota maksaa!!!! :eek: Seuraavana päivänä tuli laskeskeltua, mitä kaikkea järkevää/tarpeellista tuolla rahamäärällä olisi saanutkaan.

Pulla sanoi:
...
Otetaan esimerkikisi muutama teekkari. Ei sitten nosteta sitä lainaa kirveelläkään vaan eletään silakkalaatikolla ja perunoilla 27 vuotiaaksi asti. Itseäni ei ainakaan helpottaisi sitten vittuakaan hehkuttaa, että "mullapa ei olekaan lainaa" mutta samaan aikaan ollaan eletty täydellistä no-lifeä 4-7 vuotta parhaasta nuoruudesta...
Olen täysin samaa mieltä koko sun kirjoituksesta. Omat opintolainat eivät todellakaan menneet mihinkään ns. järkevään. Tuli ostettua mm. stereot ja juhlittua. Kesätyörahoilla sit pääasiassa syötiin ja elettiin. Nyt on sitten aika maksaa velkoja. Kyllähän se nyt vähän kirpaisee, kun ei enää ihan tarkkaan muista miten paljon se lainaraha elämänlaatua paransi. Tietää kuitenkin, että ilman olisi ollut aikamoista nihkeilyä. Stereot kuitenkin toimii ja on käytössä vieläkin, joten jotain näyttöä on niistäkin rahoista :) .

Kyllähän tuo rahanmeno on jännä asia. Kun valmistumisen jälkeen sai ensimmäisen työn, jossa palkka oli huomattavasti suurempi kuin palkka kesätöissä, niin rahaa tuntui jäävän yli mielettömästi. Kummasti se vaan tasoittui parin kuukauden aikana ja nyt ei tunnu jäävän mitään käteen :wall:

Kyllähän se raha kuitenkin on tehty käytettäväksi. Itsellä menee suunnilleen kaikki mikä tuleekin. Toisina kuukausina menee pelkästään ns. järkeviin tarkoituksiin, toisina sitten vähemmän järkeviin :) Viimeaikoina ei ole rahaa uponnut viinaan eikä tupakkaan, mutta silti tuntuvat mukavasti kuluvan.
Kyllähän mulla 80eur joka kuukausi menee eläkesijoitushässäkkään, mutta muuten en kyllä säästele. Tokihan sitä pitää maksaa pakolliset eli asumiset yms, mutta "ylimääräiset" käytetään sitten milloin mihinkin.

Gascoigne sanoi:
Itse tykkään vaan tehdä taulukoita menoista ja tuloista kotona pimeinä iltoina käsi housuissa ja miettiä että missä voisin säästää lisää...

Join the club. Täällä toinen taulukonvääntäjä. On tässä jo 5 vuotta laitettu kaikki tulot ja menot ylös. Lisäksi treenitaulukoita löytyy lähes 10 vuoden ajalta, jokainen toisto on ylhäällä.

P.S olen minä muutakin tehnyt kuin taulukoita viime vuosina, ihan varmana :nolo:

Dreamer sanoi:
P.S olen minä muutakin tehnyt kuin taulukoita viime vuosina, ihan varmana :nolo:

Mä tietyllä perverssillä tavallani ihailen kaltaisiasi DDR-Stasi -ihmisiä, joiden elämä rakentuu tilastoista ja niiden seuraamisista. :)

Edit: "Minulla on elämä! Katso vaikka tästä tilastoa 25 b!" :D

:worship:

Mike sanoi:
Mä tulisin hulluksi jos kyttäisin rahanmenoa jollain taulukolla.

Sama.

Kokeilin kerran tota Gascoignen keinoa eli exceliin kaikki tulot ja menot. Lopetin kokeilun 8:n päivän kuluttua enkä enää sen koomin ole vastaavaa edes häivähtävästi harkinnut.

Mä en myöskään ymmärrä minkään tajuttoman säästämisen ja kitsastelun logiikkaa. Joku pieni vararahasto on pakko olla olemassa mutta kaikki siitä eteenpäin on mun mielestä tehty kiertoon laitettavaksi. Jos mä kuolen vaikka tänään niin se, mitä pankkitilin saldo näyttää ei ole tehnyt mun jokapäiväistä elämää yhtään mukavammaksi tai nautittavammaksi. Mutta ehkä sen sijaan jotkut rahalla hankitut tavarat ja/tai elämykset ovat varmasti ilostuttaneet ja teheet elämästä elämisen arvoista.

Dee sanoi:
Sama.

Mä en myöskään ymmärrä minkään tajuttoman säästämisen ja kitsastelun logiikkaa. Joku pieni vararahasto on pakko olla olemassa mutta kaikki siitä eteenpäin on mun mielestä tehty kiertoon laitettavaksi. Jos mä kuolen vaikka tänään niin se, mitä pankkitilin saldo näyttää ei ole tehnyt mun jokapäiväistä elämää yhtään mukavammaksi tai nautittavammaksi. Mutta ehkä sen sijaan jotkut rahalla hankitut tavarat ja/tai elämykset ovat varmasti ilostuttaneet ja teheet elämästä elämisen arvoista.

Tämä on niin totta!!!! Näin olen alkanut viime aikoina itsekin ajattelemaan. Mutsilta tuli kivasti perintöä, mikä on siis tietysti ihan hyvä asia, mutta sitten kun ajattelee, että eläkepäiviä varten tms. niitä rahoja äitikin varmasti oli säästellyt, ja niitä päiviä ei koskaan nähnyt. Eli pieni varasto pahan päivän varalle, mutta muuten, rahat palamaan! Sitten kun osais vielä toteuttaa ton.. oon vissiin periny äidin säästäväisen luonteen.

Mutta mulla menee opintotuki vuokraan ja bussilippuun (kohta tosin joudun hyllyttämään tuet, kun opinnot ei etene niin että kannattas nostaa). No muuten menee ruokaan ehkä 150e (avolla saman verran, eli yht. 300 kuussa, mä syön enemmän). Kuteita en osta joskus ollenkaan, ja joskus menee monta sataa ihan tosta vaan (vähän niinku heräteostoksina). Baariin ja alkoholiin yhteensä menee 10-50e kuussa, nykyään ollaan lähempänä tota kymppiä duunin takia, kun ei viitti joka sunnuntai darrassa mennä.. :rolleyes:

Taulukot otan ehdottomasti käyttöön sitten omassa ruokakunnassani. Rahkakunnassani. Heh heh. Bodarivitsi.

kuki sanoi:
Kun taas viime lauantaina tuli oltua pippaloimassa ja pelkästään juomat maksoivat eräässä paikassa 1600€
:eek:
Automaattisesti päässä alkaa rullaamaan, että tolla olis saanut:
- iPod photo 60gb 500€, vuoden salikortti ~400€ ja Yamahan slimline set silver kotiteatterin 700€
- 960 000 nallekarkkia

Muistatteko kun joskus tuli tv:stä ohjelma yhdestä äijästä, jolla oli pahvilaatikoittain vihkoja joihin se oli kirjannut kaikki perheen kulut pennintarkasti? Ukko tempas yhden vihkon laatikosta ja sormi-indeksillä haki jonkun kohdan ja luki mitä ostettiin kaupasta 17.4.1978. Luulen, että ukko istuu nykyään täyttä häkää (ellei ole jo istunut) koneen ääressä ja hakkaa statistiikkaa exceliin. Sitten alkaa tuomionpäivän käppyröitten laadinta sipuliteemakkaran hinnasta/ostomääristä ja lopulta karmean katkera kiroilu herättää koko perheen aamuyölää 5:26, kun mies karjaisee löytävänsä vaimon törsäilyostoksen vuodelta -81. Muistaakseni ukko haaveili tilastoivansa muitakin asioita kuin pelkkää rahankäyttöä. Siinä vois perhe olla koetuksella, kun ulos lähtiessä pitäis kontrollivihkoon kirjata kellonaika, pvm, minne on menossa jne. Mutta nyt tulee kysymys, mitä jos joku eräänä yönä tekisi kokon takapihalle miehen vihkoista ja tanssisi ripaskaa kokon ympärillä? Siinä voisi miehen kontrolli ympäröivään mailmaan pettää pahapäiväisesti.

Mies tappoi perheensä hirvikiväärillä
"Mukava mies, ei koskaan juteltu, mutta ei siitä olisi uskonut" kertoo naapurin rouva Anja-Pekka. Metsästäjänä tunnettu perheenisä ampui perheensä ja lopuksi itsensä, poliisista kerrotaan. Mutta myös saatananpalvontaepäilyt nousivat esiin ensihoitajien löydettyä vaimon takapihalta kuoliaaksi ammuttuna tuhkaksi palaneen kekritulien ääreltä. Vaimoa oli ammuttu 16 kertaa ja silminnäkijän mukaan kaksi kertaa "hävyttömällä tavalla". Poliisi vaikenee kuitenkin teon yksityiskohdista. Poliisi tutkii onko Jamppa Tuomisella yhteyksiä saatananpalvontaan ja tekniikan pojat lupasivatkin soittaa takaperin koko tuotannon, sillä artisti Tuominen oli hyvämaineisena tunnetun perheenisän suuri suosikki ja näin pääepäilty. Emeritiusprofessori Jorma Palo syyttääkin jo tapahtuneesta Mossadia, ulkoministeriötä ja vallan taka-alalla juonivia "Kekkosen poikia".

Dee sanoi:
Jos mä kuolen vaikka tänään niin se, mitä pankkitilin saldo näyttää ei ole tehnyt mun jokapäiväistä elämää yhtään mukavammaksi tai nautittavammaksi. Mutta ehkä sen sijaan jotkut rahalla hankitut tavarat ja/tai elämykset ovat varmasti ilostuttaneet ja teheet elämästä elämisen arvoista.

Olishan se vittumaista olla hautausmaan rikkain paskiainen.:D Joten rahat kiertoon! Sniiduilla saa muttei kumminkaan liian kannssa.

Arsi sanoi:
Edit: Ja tuo euroon siirtyminen oli kyllä niin perseestä kun olla ja voi. Nykyään 100 euroa tuntuu lähes samansuuruiselta rahalta kuin 100 markkaa.
Älä muuta viserrä! Euroon ei saa millään samanlaista perstuntumaa kuin markkaan. Lisäks tuli vielä piiloinflaatio kun kaikista kympin tuotteista tuli 2 euron tuotteita.

En tee taulukoita, enkä säästä - mutten myöskään rikastu.

Isoin kuluerä on tietysti asuminen joka toisinaan suunnattomasti v*tuttaa kun pariskunnat voi ko. kulun keskenään jakaa, minä maksan kaiken yksin. Olen oikeuttanut itseni nauttimaan elämästä sillä verukkeella, että "säästän" maksamalla asuntolainaa eli asuntoa itselleni.

Aika vähän tulee tuhlattua, en ole koskaan ymmärtänyt muiden naisten (ja varmaan joidenkin miesten) himoa shopata. Mua ei kauppoihin saa kuin osoittamalla siihen järkevän syyn, niissä turhaan haahuilu on ahdistavaa ja ärsyttävää. Aikansa kun voi käyttää paremminkin. (--> salilla?)

Muistan ajan, kun opiskelijana asumiseen meni kuukaudessa 2000 mk ja sitten jäi loppu 1000 mk käytettäväksi kaikkeen muuhun - NYKYÄÄNHÄN se sama raha on alle 200 euroa!!!!! Olkoonkin että olen nyt töissä ja tienaan paremmin, mutta ei tolla 200 eurolla kovin kauaa elä... Tai siis elää jos on pakko, mutta kun ruuankin hinta on noussut tosi paljon sitten euron käyttöönoton.

Kai sitä suhteuttaa menonsa tuloihin. Mä oon ainakin aina palkkapäivän aikaan rikas ja tarjoan kavereille avokätisesti esim. juotavaa baarissa, sitten viikko ennen palkkapäivää ei enää hymyilytäkään... Toistaiseksi rahat ovat riittäneet, joten en valita. :rolleyes:

Sukulaku sanoi:
Sadalla markalla sai kylläkin tuhat nallekarkkia ettäs tiedätte.
Eikös ne olleet pennin nalleja? eli 10000 karkkia... :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom