Raaka Totuus RAW-nostosta ja sen kehittämisestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jto, ok, entäs jos tekee jatkuvasti vaan 2 treeniä viikkoon niinku mä oon tehny. (ma: kova, bulgaarityylinen. pe:8x3x55-60) Onko järkevää vaihtaa perjantain treenikin samanlaiseksi ku maanantain?

no sitten sen kakkostreenin vois vaikka vaihtaa esim. seuraavasti:

stressijakso: 2*2*75, 2*2*80, 3*1*85, 2*2*75 yksittäisinä räjähtävinä toistoina
palautusjakso: 8*3*55-60 pikavoimapumppauksina mahd. nopee sarja
vakautusjakso vuoroviikoin:
pikavoima 3*4*60, 3*3*65, 3*4*60 ja
räjähtävä voima 2*2*75, 2*3*65, 2*2*80, 2*3*65

Juu, eli stressijakso alkaa tässä olla pikkuhiljaa ohi, pari kovempaa treeniä vielä. Palauttelujaksolla ajattelin ottaa räjähtäviä kakkosia kevyillä painoilla ja päälle pumppitreeniä.

Vakautusjakson otan varmaankin aikalailla ilman varusteita, joten minkälaista piikkaus-systeemiä pitäis varusteille ajaa sisään, vai tarvitseeko ollenkaan?

Tämä systeemi vaikuttaa oikeinkin mukavalta, nyt stressijaksolla enkkoja on syntynyt jokaiseen treeniin ja olen tällä hetkelle kovemmassa kunnossa kuin koskaan. :)

tarkotatko siis millasta piikkausta? kisoihin? hei siis emmä tajuu! heittelen vaan öögaa joka suuntaan...

Juu, kisoihin. Kun meinasit tuolla jossain välissä että sellainen olisi tarpeen kun harjoitellaan ilman varusteita?

Siis hei tiedätsä? Voimanosto on voimanostoa, aina. :)

jos on taipumus herkistyä nopeesti ja mene helpolla ylikuntoon kovilla raudoilla, vaihtoehtona ois tehdä piikkaus stressijaksona varusteiden kanssa, sit palautus-/nopeusjakso ja sit kisat.

tai: 2 vkoa stressiä, 2 vkoa palautus/nopeus, 1 vko stressi (esim. alotuspainoon asti), 1 vko palautus, sit kisa.

sitten tietenkin aika perinteinen piikkausmalli tähän tyyliin:
2 treeniä viikossa.

a- treenissä saattaa heikkoperseisiä auttaa pari melko tiukkaa kakkosta sekunnin parin stopilla alhaalla. näis voi sit mennä yli, jos tekee liian pitkiä jaksoja.

b- treeninä vois kokeilla nopeuspainotteista kyykkyä ja iskumenetelmää, eli aika hyvä ja rauhallinen kontrollilasku ja viimenen 10-20cm todella kovan iskun kautta ylös eli erittäin dynaaminen suunnanvaihto. ilman trikoita/löysä alaosa ja hyvän lämpän jälkeen. kehittää elastisuutta. lisäksi suosittelisin ylikuormalla (n.50kg) telineistä nostoja (10" pito) hermostolle vkoilla 1-3. eipä niin vapise sitten kisoissa.

1a: 2*85, 2*87, 1*90, 1*92, 1*95, 2*90
1b: 2*3*60, 2*2*70, 3*1*80, 2*3*60

2a: 2*80, 1*90, 1*95, 2*80, 1*95, 2*80, 1*95
2b: 3*2*75, 3*1*85, 3*2*75

3a: 2*1*90, 1*95, 2*1*100, 3*2*60
3b: 4*2*75, 4*1*80

4a: 3*1*85, 1*90, 1*Aloituspaino
4b: 6*1*80

5a: herättely esim. keskiviikkona 3*2*50
5b: KISA: Älyttömiä enkkoja!!! :whip:

tällasta vaikka :)

Hehhee, on tää bulgarian jaksotus ainakin bulkilla toiminut mainiosti. Tänään alkoi uuden stressijakson ensimmäinen päivä, ja kapean penkin enkkaan tuli +15kg lisää. :)

edit. Eli jaksotus on bulgarian tyyliin, pääliikkeiden treenit prilepinin taulukon mukaisia.

Tosta bulgaarien ohjelmasta kysyisin, että onhan siinä siis tarkotus vetää ne viikon molemmat penkit kunkin jakson sisällä samalla volyymilla, ettei siis toinen ole esim. köykäsempi? Varmistan vain, että olen ymmärtänyt oikein.

Se on ihan sun palautumiskyvyistä kiinni. Itse tein penkin kovaa 3kertaa viikossa ilman ongelmia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No palautuminen ei ole ollut mulle koskaan ongelma vaan lähinnä aika. Jos teen penan kolme kertaa viikossa en muuta ehdi tekeenkään. Viime kesänä otin jakson (joku 2 kk:tta) penkkiä kolmesti viikossa ja aina yritin tehdä ennätykset sarjoihin ja ykköseen niissä kohtuu usein vielä onnistuen, joten palautuminen hoituu. Kysyinkin, että olihan se tarkoitus tehdä täydellä teholla molemmat/ kaikki kolme.

rautasydän: kuten kraft sano, se on henk. koht. ominaisuuksista kiinni. jotkut pystyy tekeen kolme kovaa treeniä viikossa ja jotkut yhden kehittyäkseen. alota vaikka yhdellä kovalla ja toisella hieman kevyemmällä aluksi ja kato, mitä tapahtuu.

kraft...: hieno homma, että toimii :D

Treenijakso prilepinen opeilla sovellutettuna bulgarialaiseen syklitykseen, kesto 8vk.

Treenijakso sujui hyvin, jokaisessa voimanoston lajissa tuli parannusta, myös pitkään paikoillaan hinkanneet ennätykset saivat kyytiä. Parannusta tuli näin:

Jalkakyykky +10kg
Kapea penkki +15kg(paidalla myös +15kg)
Maastanosto +10kg

Aamupaino nousi treenijakson aikana 5kg, rasvaa ei silmämääräisesti ainakaan tullut lisää.

Kraftwerk n sanoi:
Treenijakso prilepinen opeilla sovellutettuna bulgarialaiseen syklitykseen, kesto 8vk.

Treenijakso sujui hyvin, jokaisessa voimanoston lajissa tuli parannusta, myös pitkään paikoillaan hinkanneet ennätykset saivat kyytiä. Parannusta tuli näin:

Jalkakyykky +10kg
Kapea penkki +15kg(paidalla myös +15kg)
Maastanosto +10kg

Aamupaino nousi treenijakson aikana 5kg, rasvaa ei silmämääräisesti ainakaan tullut lisää.

Kehtaatko pistää esimerkkiä jokaisen osan treeneista (stressi, palautus, vakautus), kiinnostaa että miten olet prilepiniä soveltanut. Elikkä miten tuo 8 viikkoa meni, 2vko stressiä, 2 palautusta ja 4 vakautusta vai? Otitko vakautuksen jälkeen uutta palautusjaksoa niinkuin bulgaaritreenissä?

Kirjottelin Saken sivuille artikkelin bulgarialaisista jutuista. Käykääs kattelees. Siellä on esimerkkitreenejä kans. Ei ihan Prilepinin mukaan, mutta kuitenkin.

Vähän tuosta jto:n bulgariasysteemistä vielä tiedustelisin.

Olen aloittanut nyt tuon ohjelman teon aika lailla noudattaen tuota artikkelia, ja viikkorytmitys on ma: kyykky ke: penkki pe: etukyykky la: nopeuspenkki. Vedossa otan maksimit joka kolmas viikko etukyykyn sijasta. Olen laskenut prosentit ns. raw-enkoista, eli varustuksena vyö (ei ole aikomusta tulevaisuudessakaan muita varusteita käyttää). Tuolloin on myös reeneissä tarvinnut käyttää vyötä. Olisiko kuitenkin hyvä laskea prosentit enkoista ilman vyötä, ja näin voisi myös reenata ilman vyötä? Tuollainen volyymireeni olisi nimittäin omiaan kehittämään myös keskikroppaa. Vyötä käyttäisi sitten vasta mainitsemassasi kisapiikkauksessa. Vyön vaikutus voisi silti vähentyä, sillä itsellänikin tuo vyön positiivinen vaikutus on merkittävä.

Lähdin siis liikkeelle ihan ohjeittesi mukaan, ja aloitin kyykyn stressijaksosta ja penkin vakautuksesta. Olisiko kuitenkin ollut parempi aloittaa samasta jaksosta? Vetoa olisi voinut ottaa edelleen joka kolmas viikko? Vedän perinteisellä tyylillä. Jullea ja korokevetoa olen kyllä ottanut kyykyn apuliikkeinä. Toisaalta, kun nuo jaksot on eri aikaan, niin reeniviikkokin on vaihtelevampi. Kisapiikkaukseen olisi kuitenkin ehkä parempi lähteä, jos kyykky ja penkki olisi lähtenyt samasta jaksosta? "Riippuen kunkin nostajan taipumuksesta löytää kunkin lajin maksimi, ajoitetaan kilpailuun valmistava jakso alkamaan nopeimman piikkauksen tarvitsevan lajin vakautusjakson jälkeen?" Jos siis oikein ymmärsin, niin piikkaus lähtee penkin vakautusjakson jälkeen, riippumatta siitä, missä jaksossa muut lajit seilaavat. Vai...?

Banda: sovella se maksimi. voi se hieman alhasempi olla, ku vyömaksimi. tärkeempää on kuitenkin miettiä tota volyymiä. ellet oo aiemmin tehny kovin suuria määriä, aja sisään iisisti.

periaatteessa ton homman voi tehdä sillai myös, että joka lajissa on menossa sama jakso. sillon vaan on aika raskasta esim. stressijaksolla ja vakautuksen lopuilla. toisaalta kevyet on sit kans kevyitä.

kannattaa laskee kisasta taaksepäin niitä viikkoja ja funtsia, paljonko tarvii kevennystä ennen kisaa per laji. sen mukaan sitten alottaa siitä jaksosta, mihin päädytään. mutta kuten sanoin, ei se ihan turmiollista oo alotella samastakaan. lauantain nopeuspenkki ainakin saattaa kärsiä edellisen päivän etukyykyistä (hartiat).

hth

jto sanoi:
Banda: sovella se maksimi. voi se hieman alhasempi olla, ku vyömaksimi. tärkeempää on kuitenkin miettiä tota volyymiä. ellet oo aiemmin tehny kovin suuria määriä, aja sisään iisisti.

periaatteessa ton homman voi tehdä sillai myös, että joka lajissa on menossa sama jakso. sillon vaan on aika raskasta esim. stressijaksolla ja vakautuksen lopuilla. toisaalta kevyet on sit kans kevyitä.

kannattaa laskee kisasta taaksepäin niitä viikkoja ja funtsia, paljonko tarvii kevennystä ennen kisaa per laji. sen mukaan sitten alottaa siitä jaksosta, mihin päädytään. mutta kuten sanoin, ei se ihan turmiollista oo alotella samastakaan. lauantain nopeuspenkki ainakin saattaa kärsiä edellisen päivän etukyykyistä (hartiat).

hth

Olen kyllä aiemminkin harjoittanut volyymireeniä, ja mulle se tuntuu sopivan. Eli periaatteessa siis vosi ottaa reenit jopa ilman vyötä? Vedon voisi ottaa joka kolmas tai neljäs viikko, ja muulloin vaikka nopeusvetoja? Itse en ole huomannut, että hartiat olisi jäykistyneet etukyykystä... Täytyy varmaan rukkailla vähän ohjelmaa, jotta saisi penkki ja kyykky kulkemaan samaassa jaksossa.

Minkälaiseen "optimaaliseen" ohjelmaan tässä lopulta päädyttiin. Voisko joku tehdä jonkulaisen yhteenvedon niin, että minäkin ymmärtäsin. Jako nyt tuli selväksi. Vähän vaan tuntuu etten ikinä tulis palautumaan kahdesta kyykystä ja vedosta viikossa jos toiset näistä ei ois lähinnä palauttavia. Kokeilemallahan se selviäis.

jto sanoi:
Kirjottelin Saken sivuille artikkelin bulgarialaisista jutuista. Käykääs kattelees. Siellä on esimerkkitreenejä kans. Ei ihan Prilepinin mukaan, mutta kuitenkin.

Tuolta sitä löytyy...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom