Pyörälenkiltä palautumiseen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tähän mennessä olen kiskonut 0.35 pullon kokista ja toisinaan n. 24g heraa palautumiseen muutaman kymmenen kilometrin pyörälenkeiltä, joita ajan pari-kolme kertaa viikossa. sellainen ajatus tuli mieleeni että käyttäisin yhtälailla perinteistä palautusjuomaa noihin pyörälenkkeihin tästä edespäin kuin mitä käytän punttispalautumiseenkin. Mutta punttistreeneihin minulla on yleensä 1:1-juoma, tällä hetkellä after max. taitaisi olla 1:2 tyyppinen reco kuitenkin parempi aerobiselta palautumiseen????

minulla on kaapissa vielä jonkin verran jäljellä dekstroosia viime syksyltä jolloin sekoittelin juomani ite. pitäisköhän se vaan sitä lisätä tuohon aftermaxiin jotta pyörälenkiltä palautuminen tehostuisi....

Eipä kai siinä muuta kun proteiinia vaikka n. 15-30 grammaa ja sitten hiilaria tuplasti tai enemmänkin, lienee aika sama mistä lähteistä ne saa. Itse olen vetänyt toisinaan puolisen litraa maitoa johon sitten pari ruokalusikallista kaakaojauhetta (siis sitä missä on sokeria), tulee hiilaria ja proteiinia sen verran että jaksaa suihkuun mennä... Joskus myös olen vetänyt maltopohjaista urkkajuomaa ja purkin ehrmannin rahkaa. Itse en ole lisäravinteita käyttänyt kun noillakin on tuntunut palautuvan 1-5h lenkeistä riittävän hyvin.

En tällä hetkellä käytä pyöräilyn jälkeen palautusjuomaa ellei sitten matka pääty mökille tai muuten sellaiseen paikkaan etten ole varma ruoasta. Sitä tekee useimmin niin mieli kiinteää ruokaa, että mieluummin sitä sitten heti valmistaa lenkin päätteeksi.

Mikä on pyörälenkkien tarkoitus? Jos olet rasvanpolttomielellä liikkeessä, on palautusjuoma täysin turha ja jopa haitallinen "jälkipolttoa" ajatellen. Jos taas treenaat itse pyöräilyä ja treenin intensiteetti on kova, voi palautusjuomasta olla hyötyäkin.

no on se rasvanpolttokin tervetullutta, mutta pääasiallisesti pyöräilyni tarkoitus on ulkona liikkuminen ja omien fyysisten puolteni kehittäminen. Rasvanpoltto on siinä heti kakkosena.

Kyselen tuosta palautusjuomasta siksi, että kun tuollasen 30kilometrinkin lenkin polkasee, niin seuraavana päivänä on kirjaimellisesti tyhjä olo ja väsyttää, koko päivän.
ettei elämässäni vain olisi yhtäkkiä liikaa liikuntaa? olen tässä viimeisten 10 päivän aikana vetäissyt kesän ensimmäiset pyörälenkit, neljä kappaletta 20-30km matkoja ja niiden lisäksi käynyt puntilla, treenaan pari lihasryhmää kerrallaan. siitäkö tämä tyhjä olo sitten johtuisi...

aion etsiä sörsselssönillä (search) tuosta jälkipoltosta lisää tietoa. en ole moiseen käsitteeseen törmännytkään aiemmin.

kyl mä ainakin jätän ton ehtoo airobisen (45min-90min lenkkeiliyä n.3krt viikossa) jälkeen hiilarit pois "yö myssyistä". En tiä onko hyvä vai huono mut kyl seuraavan aamun lenkki ihan hyvin menee.

:rock: <---on muuten ihan :hyper: siisti :)

Hullu inkkari sanoi:
no on se rasvanpolttokin tervetullutta, mutta pääasiallisesti pyöräilyni tarkoitus on ulkona liikkuminen ja omien fyysisten puolteni kehittäminen. Rasvanpoltto on siinä heti kakkosena.

Kyselen tuosta palautusjuomasta siksi, että kun tuollasen 30kilometrinkin lenkin polkasee, niin seuraavana päivänä on kirjaimellisesti tyhjä olo ja väsyttää, koko päivän.
ettei elämässäni vain olisi yhtäkkiä liikaa liikuntaa? olen tässä viimeisten 10 päivän aikana vetäissyt kesän ensimmäiset pyörälenkit, neljä kappaletta 20-30km matkoja ja niiden lisäksi käynyt puntilla, treenaan pari lihasryhmää kerrallaan. siitäkö tämä tyhjä olo sitten johtuisi...

aion etsiä sörsselssönillä (search) tuosta jälkipoltosta lisää tietoa. en ole moiseen käsitteeseen törmännytkään aiemmin.

Lyhyesti tuosta "jälkipoltosta": Treenin jälkeen (myös aerobisen) aineenvaihdunta on koholla ja liikunta on vapauttanut vereen rasvahappoja. Näiden polttaminen jatkuu normaalia perusaineenvaihduntaa tehokkaammin jokin aikaa (riippuu treenin intensiteetistä) treenin jälkeen. Jos aerobisen päälle ottaa nopeita hiilareita, insuliini tavallaan pyyhkäiseen rasvat sinne, mistä ne ovat tulleetkin eikä "jälkipoltto" ole yhtä tehokas.

Itse olen aerobisen jälkeen puolituntia-tunnin syömättä (huolehdin kyllä nesteytyksestä), jonka jälkeen syön ihan normaalin aterian. Mutta omat aerobiseni ovat lähinnä lyhyitä (max 30 min) ja kovia intensiteetiltään.

En osaa sanoa sitten palautumisen tarvetta pidempien lenkkien jälkeen. Voithan kokeilla juoman kanssa ja ilman. Mutta muista ainakin huolehtia siitä, että saat nestetasapainosi kuntoon.

Juu, ja "tyhjä olo" voi johtua myös liian vähästä palautumisesta. Siis ajallisesti meinaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom