Pyöräily

Päässyt ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilemaan maantiepyöräilyn ihanuutta tutun Bianchi via Nironella ja on kyllä mukavaa hommaa! :) Ei vielä mitään ihan älyttömiä lenkkejä ole uskaltanut lähteä vetämään, mutta tuollainen 30-40km menee kyllä melkein kuin siivillä. Nyt vaan mietin, että ostaisinko siitä samantien itselleni pyörän vai kannattaisiko vielä harkita ja testailla mahdollisesti muitakin? Tuo on jonkun 5 vuotta vanha eikä hirveästi (~1000km) ajeltu. Hintaa on kohtuu siedettävä, koska osat ei sitä ihan uusinta uutta ole. Tietenkin vähän vaikea pelkän tekstin perusteella arvioida, mutta sopisiko tuollainen ensimmäiseksi pyöräksi vai alkaako vuoden päästä vituttamaan kun ei ostanut kerralla parempaa?

Jos pyörä tuntuu kaikin puolin hyvältä ajossa, niin osta pois, etenkin kun hinta on ilmeisesti kohillaan. Vuoden päästä, joko olet vaihtamassa tuota parempaan tai myymässä kokonaan pois :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ääni Bianchille jos hinta on kohdallaan. Ehdottomasti järki hankinta maantiepyöräilyn aloittamiseen (ja tämä ei tarkoita sitä etteikö tuolla polkisi monta vuotta).
 
Jonkun 550-600€ tuosta tarvitsee köyhtyä. Mitenhän paljon suunnilleen kannattaa varata rahaa kypärään, polkimiin, kenkiin ja ajovaatteisiin?
 
Jonkun 550-600€ tuosta tarvitsee köyhtyä. Mitenhän paljon suunnilleen kannattaa varata rahaa kypärään, polkimiin, kenkiin ja ajovaatteisiin?

Vajaa pari satkua jos ostaa halvinta ja lidlistä jne (ihan hyviä lidlin kamat muuten) ja ylärajaa tuskin onkaan :)

E: on muuten bianchin hinta ihan kohdillaan jos tosiaan vaan tonni ajettu ja hyvin pidetty.
 
Vajaa pari satkua jos ostaa halvinta ja lidlistä jne (ihan hyviä lidlin kamat muuten) ja ylärajaa tuskin onkaan :)

E: on muuten bianchin hinta ihan kohdillaan jos tosiaan vaan tonni ajettu ja hyvin pidetty.

Lidlin tekniset sukat on mun mielestä hemmetin hyvät ja todella halpoja tuppaavat olemaan! (vrt. mihin tahansa merkkisukkaan tms...)
 
Pyöräilyvaatteita ostaessa hyvä budjettiluokan ratkaisu on muuten ostaa lyhyet paita ja housut, ynnä niiden lisäksi irtolahkeet ja irtohihat. Hyvä säätää niiden avulla lämpötilojen mukaan eikä tarvi heti alkuun ostaa kesäkeliin erikseen niin montaa vaatekertaa.
 
Ensimmäinen "pidempi" pyörälenkki takana cyclocrossarilla huomioita:
- pyöräilyhousut olisivat luultavasti kivemmat kuin vanhat lököverkkarit
- tarjouksesta hamstrattu pyöräilypaita oli mukana
- kenkiä ja lukkopolkimia ei vielä osaa kaivata
- kädet meinasi puutua, en tiedä pitäisikö olla hanskat vai johtuiko tämä lenkin soratieosuudesta
- muutama maantiepyöräilijä ohitti mut reilusti kovemmalla vauhdilla
- keskinopeus 23 km/h oli positiivinen yllätys (42 km, 1h50min)
- aika tai rasitus ei tunntunut kovalta, mutta selkähän tässä tulee kipeäksi
 
Aika paskalaatuisia nämä nykyfillarien osat. Ilmasin jarrut ja ruuvasin jarrukahvan takaisin kiinni. Koko paska murtui vaikka en vetänyt tiukalle. Valu on niin paskalaatuista ja täynnä ilmakuplia ettei ihme kun murtui. Italiassa sitä osataan,

Selvisi myös miksei takavahtaja toimi. Vapaaratas on tosiaan ihan finaalissa ja siinä ei saa olla välystä. Uusi kiekko taakse joka ei tule olemaan Sun Ringle. Kohta on koko fillari purettu ja puolet osista vaihdettu, mutta eipä tarvitse jatkossa kiikuttaa huoltoon kun oppii itse huoltamaan ja korjaamaan. Erityismaininnan saa vielä valmistajien omat standardit, joiden takia tarvitsee omat työkalut ja Shimanollakin on samalla hammasmäärällä ja pulttijaolla ei-yhteensopivia MTB-keskiörattaita.
 
Tsemppiä Inska.

Mulla on kans tarkoitus pistää maastopyörä ekaa kertaa ihan palasiksi nyt kun maantiekausi kunnolla alkaa ja maasturi jää vähemmälle käytölle. Oppimismielessä, sekä uusata/huoltaa vapaaratas, ketju, takavaihtajan rissat, keulan huolto, ohjauslaakeri, keskiö, mahdollisesti uudet vaijerit vaihtajille. Etujarrulle pelkkä ilmaus kun tuli palat ja nesteet talvella uusittua mutta tuntuu jääneen ilmaa. Takajarru olisi varmaan ainoa mihin en koske kun sen talvella huolsin täydellisesti.
 
Aika paskalaatuisia nämä nykyfillarien osat. Ilmasin jarrut ja ruuvasin jarrukahvan takaisin kiinni. Koko paska murtui vaikka en vetänyt tiukalle. Valu on niin paskalaatuista ja täynnä ilmakuplia ettei ihme kun murtui. Italiassa sitä osataan,

Selvisi myös miksei takavahtaja toimi. Vapaaratas on tosiaan ihan finaalissa ja siinä ei saa olla välystä. Uusi kiekko taakse joka ei tule olemaan Sun Ringle. Kohta on koko fillari purettu ja puolet osista vaihdettu, mutta eipä tarvitse jatkossa kiikuttaa huoltoon kun oppii itse huoltamaan ja korjaamaan. Erityismaininnan saa vielä valmistajien omat standardit, joiden takia tarvitsee omat työkalut ja Shimanollakin on samalla hammasmäärällä ja pulttijaolla ei-yhteensopivia MTB-keskiörattaita.

Lopeta nyt se Italian mollaaminen :) Jos olis varaa niin en muuta ostaisikaan kuin italialaista (ainakin kun pyöristä ja pyöräilyyn liittyvistä asioista puhutaan). Itsellä on vuokrafillarista kokemuksia Formulan jarruista ja olivat todella laadukkaan oloiset. Tehokkaat ja hiljaiset (toista maata kuin esim. vinku Elixirit). Ehkä sulle on sattunut maanantaikappale.
 
Lopeta nyt se Italian mollaaminen :) Jos olis varaa niin en muuta ostaisikaan kuin italialaista (ainakin kun pyöristä ja pyöräilyyn liittyvistä asioista puhutaan). Itsellä on vuokrafillarista kokemuksia Formulan jarruista ja olivat todella laadukkaan oloiset. Tehokkaat ja hiljaiset (toista maata kuin esim. vinku Elixirit). Ehkä sulle on sattunut maanantaikappale.

Kuten jo totesin, niin todella paskalaatuista valua. Ei vakuuta, eikä tosin vakuuta kaikki Shimanonkaan tekeleet. Onneksi tuohon saa varaosina tilattua jonkinlaisen kiinnikkeen. Kikkakolmosena jatkossa prikat kiinnikkeiden väliin. Mutta kyllähän saapasmaassa tämä oltaisiin keksitty itsekkin ja laitettu vaikka muoviset prikat mukaan..

Kokeilen Hopen napaa taakse, josko se olisi parempi. Sun Ringlen kys. malli minkä omistan on haukuttu paskoiksi muuallakin. Erityisesti vapaarattaan osalta. Kun katselee ns. uusien pyörien osavalikoimaa, niin ei nekään kyllä vakuuta. Käytettyä pyörää en myöskään ostaisi. Täysihuollon osat ottaa Saksasta tilattunakin n. 400-500€. Ylivuotinen pyörä alesta ulkomailta tilattuna lienee järkevin vaihtoehto, jos ei halua haukata paskaa tai maksaa itseään aivan kipeäksi. Tämän jälkeen itse tekee huollot. Kyllä, vituttaa. Eniten se, että olen tilannut 4:ssä eri erässä osia ja vielä joutuu tilaamaan kerran eikä fillari toimi kunnolla. Suomessa kävin kahdessa "alan erikoisliikkeessä". Toisessa sain odottaa/jonottaa 20 min. palvelua (toisessa sentään 10 min) ja sitten myytiin vääränlainen osa. Toisessa asiantuntemus ei ollut häävi ja olen itse sentään täysi noviisi näissä asioissa.

Ainoa asiana lohduttaa se, että jos olisin vienyt fillarin liikkeeseen, niin saisin sen huollettuna ajoon saman aikaan, mutta useamman satasen köyhempänä. Lisäksi tässä oppii omista virheistään sekä oppii huoltamaan.
 
Kuten jo totesin, niin todella paskalaatuista valua. Ei vakuuta, eikä tosin vakuuta kaikki Shimanonkaan tekeleet. Onneksi tuohon saa varaosina tilattua jonkinlaisen kiinnikkeen. Kikkakolmosena jatkossa prikat kiinnikkeiden väliin. Mutta kyllähän saapasmaassa tämä oltaisiin keksitty itsekkin ja laitettu vaikka muoviset prikat mukaan..

Kokeilen Hopen napaa taakse, josko se olisi parempi. Sun Ringlen kys. malli minkä omistan on haukuttu paskoiksi muuallakin. Erityisesti vapaarattaan osalta. Kun katselee ns. uusien pyörien osavalikoimaa, niin ei nekään kyllä vakuuta. Käytettyä pyörää en myöskään ostaisi. Täysihuollon osat ottaa Saksasta tilattunakin n. 400-500€. Ylivuotinen pyörä alesta ulkomailta tilattuna lienee järkevin vaihtoehto, jos ei halua haukata paskaa tai maksaa itseään aivan kipeäksi. Tämän jälkeen itse tekee huollot. Kyllä, vituttaa. Eniten se, että olen tilannut 4:ssä eri erässä osia ja vielä joutuu tilaamaan kerran eikä fillari toimi kunnolla. Suomessa kävin kahdessa "alan erikoisliikkeessä". Toisessa sain odottaa/jonottaa 20 min. palvelua (toisessa sentään 10 min) ja sitten myytiin vääränlainen osa. Toisessa asiantuntemus ei ollut häävi ja olen itse sentään täysi noviisi näissä asioissa.

Ainoa asiana lohduttaa se, että jos olisin vienyt fillarin liikkeeseen, niin saisin sen huollettuna ajoon saman aikaan, mutta useamman satasen köyhempänä. Lisäksi tässä oppii omista virheistään sekä oppii huoltamaan.

Näissä saksalaisissa "markettipyörissä" Canyon/Radon/Rose on kyllä kauttaaltaan laadukkaat osat vakiona. Tuppaan oleen että tunnetut brändit sekoittaa sekaan luokattomia "OEM-osia" puolitunnetuilta valmistajilta. Canyon käyttää myös monesti OEM palikoita, mutta ne on melko lähellä valmistajien hyllytavaraa.

t: Janne
 
Suosittelen jokaista kasaamaan fillarinsa itse. Siinä kun oikeastaan väkisin samalla oppii miten mikäkin palikka toimii, joten myös niiden huoltamisen oppii samalla. Ja tietääpähän myös mistä osista se oma fillari on kasattu.
 
Suosittelen jokaista kasaamaan fillarinsa itse. Siinä kun oikeastaan väkisin samalla oppii miten mikäkin palikka toimii, joten myös niiden huoltamisen oppii samalla. Ja tietääpähän myös mistä osista se oma fillari on kasattu.

Ja voi sitä onnen tunnetta kun itse kasatulla fillarilla huristelee. Sitä paitsi kivaa tekemistä talvi illoille.
 
Ja voi sitä onnen tunnetta kun itse kasatulla fillarilla huristelee. Sitä paitsi kivaa tekemistä talvi illoille.

Ja kun on riittävästi kasaillut noita romuja, alkaa arvostaa sitä, että joku kasailee pyörän valmiiksi ja tehtäväksi jää lähinnä ajaminen. :)
 
^

Vihaan mekaanikon hommia, mutta rakastan ajamista. Huollan kyllä pyöräni itse, mutta kyse on ainoastaan piheydestä. Tunnen myös tyyppejä, jotka rakastavat pyörien rassaamista, mutta ajavat melko vähän. Tommonen olis kyllä ihannevaimo. :D
 
No eihän tuo fillarin kasaaminen nyt kummoinen homma ole, olettaen että tarvittavat työkalut löytyy valmiiksi. Yksi ilta + pari kaljaa, niin siinähän se on. (ainakin näin maantiepuolella. Maastopyöriä ei toistaiseksi ole tullut kasattua)
 
No eihän tuo fillarin kasaaminen nyt kummoinen homma ole, olettaen että tarvittavat työkalut löytyy valmiiksi. Yksi ilta + pari kaljaa, niin siinähän se on. (ainakin näin maantiepuolella. Maastopyöriä ei toistaiseksi ole tullut kasattua)

Olettaen myös, että olet osannut ostaa kaikki tarvittavat osat, jotka sopivat yhteen toisten tarvittavien osien kanssa ja tiedät mitä olet tekemässä. Muussa tapauksessa keskeneräinen projekti lojuu keskellä olkkaria viikkokausia, kun metsästät puuttuvia palikoita kivijalkakaupoista tai netistä. Vaikka projekti etenisi niinkuin Tromsössä, silti käyttäisin senkin illan mielummin satulassa. Vituttaa myös kerrostalo-olosuhteissa puhdistaa/vaihtaa ketjuja, kun takuuvarmasti mustia tahroja ilmestyy johonkin ja sitten saa pyörän jälkeen hinkata vielä kämppääkin.
 
Nojoo. Kasaaminen pitää kohdistua projektiin jolla ei vielä kuvittele ajavansa hyvällä aikataululla (=talvi) niin ei häiritse itse urheilua. Mulla kyllä itse kasattu pyörä lisää lenkki motivaatiota. Niin ja autotalli tarvitaan.

Kunhan on tarpeeksi aikaa (=talvi) ja hyvä runko haalittu lähtökohdaksi, voi alennuksia selaten säästääkin melko pitkän pennin. Mutta lähinnä se mielenkiinto ja speksailu toimii siinä motivaattorina. Toissa talvena kasasin kevyen hiilikuitu ht 26" maasturin ja viime talvena huippu maantiepyörän (vaikka itse sanonkin, mutta osathan ne pyörän tekee, ei kasaaja :) ). Ensi talveksi pitää varmaan haalia 29" ht projekti tai cc. 29" ht mitä olen katsellut valmiina niin 3 000 euroa pitäisi köyhtyä pyörästä mikä viehättää kaikin puolin, itse kasaten luulen pääseväni samaan lopputulokseen hieman alle puolella rahalla.

e: mutta tosiaan se raha ei ole mikään motivaattori vaan mielenkiinto :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom