Pyöräily

Saman oon itekkin huomannut. Srammit on äänekkäämmät. Uuteen maastopyörään kyllä molemmat kelpaisi (nykyisessä Sramin X9).

Vaihteita kun miettii niin kai nykyään isompi kysymys on että ottaako perinteisen 3 eturattaan sijaan 2 tai jopa vain 1. Siinä tapauksessa jos siihen voi vaikuttaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omaan makuun Shimanon XT:ssä on paras hinta-laatusuhde. Siis kuin tilaa osat esim. Saksasta. Suomesta Deoren keskiöratas oli esim. kalliimpi kuin XT Saksassa. Ostin Sramin "kalleimman" kasetin 9-vaihteiselle ja XT vakuutti niistä enemmän. Sramin ketjut tosin vaikuttaa toimivilta ja plussa pikaliittimestä. SLX:n vaihtajavivut ainakin kuluu melko nopeasti omassa ajossa, mutta mä vaihdankin normaalia tiheämmin vaihteita. En tiedä olisiko XT yhtään parempi.
 
Molemmat hyviä. . Yhdessä pyörässä on SRAMin XX1, joka on nopee, tarkka mutta vaihteiden vaihto hieman lonksuvaa. Toisessa pyörässä on Shimanon XT, joka on myös tarkka, mutta paljon smoothimpi mitä SRAM. Tykkään ite enemmän Shimanosta.

Ennen sramilla oli 1:1 suhde ja shimanolla jotain muuta. Tästä tuli pehmeämpi tuntuma vaihtamiseen. Itse en pehmeydestä välitä, nopeus ja tarkkuus on kaikki kaikessa, kun peukalossa riittää kuitenkin voimaa ja kohta noikin on onneksi sähköllä :D
 
Pitää koittaa alkaa pikkuhiljaa totutteleen kilometreihin, tänään ohjelmassa rauhallinen 43km lenkki. Mietityttää tuo prestaventtiilin käytös, varsinkin kun puhutaan 23mm kumista jossa ilmatilavuus on suht pieni. Kun renkaan täytön jälkeen irrottaa suulakkeen tulee jonkinmoinen pihahdus ulos. Mietin nyt tuleeko se enimmäkseen pumpun letkusta vaiko renkaasta...

Pumpatessa ymmärtäisin että painemittarin näyttäessä 8bar, on venttiili auki ja rengas siis samassa paineessa pumpun letkun kanssa jolloin mittari näyttää sen renkaan paineen. Ja kun suulake irtoaa syntyy paine-ero joka sulkee venttiilin. Onko nuo venttiilit kuinka hyviä sulkeutumaan ilman että todellinen paine tippuu?

Asian voi tietenkin kokeilla laittamalla suulakkeen takaisin ja katsomalla mikä paine renkaassa on jäljellä. En kuitenkaan ole kovin optimistinen pumpun painemittarin tarkkuuden suhteen. Välillä näyttää samaa painetta, välillä vähän vähemmän, välillä jopa hienoisesti enemmän. Eli varmaan ~0.2bar eroja tulee mittauksien välillä ihan randomilla. Eihän tuolla edes absoluuttista painetta varmuudella tiedä, miten lie kalibroituvat valmistusprosessin tuloksena. Pumppuna on tuollainen halpa airhose expert.
 
Veikkaisin, että kyllä se suhahdus ainakin suurimmaksi osaksi tulee siitä letkusta. Ja jos haluaa varmistaa, että renkaassa on ilmaa ainakin 8bar, niin pumppaa vaikka 8,1, niin tuskin sieltä ainakaan enempää pihalle tulee :D
 
Pitää koittaa alkaa pikkuhiljaa totutteleen kilometreihin, tänään ohjelmassa rauhallinen 43km lenkki. Mietityttää tuo prestaventtiilin käytös, varsinkin kun puhutaan 23mm kumista jossa ilmatilavuus on suht pieni. Kun renkaan täytön jälkeen irrottaa suulakkeen tulee jonkinmoinen pihahdus ulos. Mietin nyt tuleeko se enimmäkseen pumpun letkusta vaiko renkaasta...

Pumpatessa ymmärtäisin että painemittarin näyttäessä 8bar, on venttiili auki ja rengas siis samassa paineessa pumpun letkun kanssa jolloin mittari näyttää sen renkaan paineen. Ja kun suulake irtoaa syntyy paine-ero joka sulkee venttiilin. Onko nuo venttiilit kuinka hyviä sulkeutumaan ilman että todellinen paine tippuu?

Asian voi tietenkin kokeilla laittamalla suulakkeen takaisin ja katsomalla mikä paine renkaassa on jäljellä. En kuitenkaan ole kovin optimistinen pumpun painemittarin tarkkuuden suhteen. Välillä näyttää samaa painetta, välillä vähän vähemmän, välillä jopa hienoisesti enemmän. Eli varmaan ~0.2bar eroja tulee mittauksien välillä ihan randomilla. Eihän tuolla edes absoluuttista painetta varmuudella tiedä, miten lie kalibroituvat valmistusprosessin tuloksena. Pumppuna on tuollainen halpa airhose expert.

Mikäs tässä nyt on sitten se todellinen ongelma? Kyllähän se venttiili sulkeutuu kun irrotat pumpun (tässä pieni pihahdus) ja tietysti kierrät venttiilin kiinni. Jos sulla on noin tarkkaa paineiden kanssa ni osta semmonen elektroninen mittari millä pääset sit tarkastamaan. Todellisuudessa itellä ei ainakaan oo niin tarkkaa paineiden kanssa, kuhan se noin 8bar löytyy.
 
Lähinnä se ongelma on siinä että on tullut niin vähäsen vasta täyteltyä maantierengasta, ettei ole varmuutta tuosta venttiilin käyttäytymisestä yhdessä käyttämäni pumpun kanssa. Ei viittisi lähteä lenkkiä ajamaan alipaineisella renkaalla, tunteehan sen toki ajaessa jos on alipaineinen. Painoakin on kuitenkin sen 90 kg (joka tosin on vähemmän kuin 99% pakkislaisista :D) että 8 bar pidän takana. Linnunluisella kaverilla vähempikin varmaan riittää.

Vastauksista päätellen presta siis sulkeutuu niin äkäseen että paine-ero ei ole merkityksellinen.
 
Lähinnä se ongelma on siinä että on tullut niin vähäsen vasta täyteltyä maantierengasta, ettei ole varmuutta tuosta venttiilin käyttäytymisestä yhdessä käyttämäni pumpun kanssa. Ei viittisi lähteä lenkkiä ajamaan alipaineisella renkaalla, tunteehan sen toki ajaessa jos on alipaineinen. Painoakin on kuitenkin sen 90 kg (joka tosin on vähemmän kuin 99% pakkislaisista :D) että 8 bar pidän takana. Linnunluisella kaverilla vähempikin varmaan riittää.

Vastauksista päätellen presta siis sulkeutuu niin äkäseen että paine-ero ei ole merkityksellinen.

Testaa painaa sormella sitä venttiiliä, niin huomaat, miten äkäseen se napsahtaa kiinni kun on se 8bar painetta ja paine painaa sen venttiilin kiinni.
Pumppu kannattaa irrottaa kuitenkin suht reippaasti, todella hitaalla irroituksella saattaa saada paineita jopa laskemaankin.
 
Joo oon koittanut sen linkun avata ja irrottaa suulakkeen nopsalla liikkeellä. Eiköhän se siitä.

Onko porukka mukana kilometrikisassa? Etusivu | Kilometrikisa Meillä on pieni porukka töistä mukana tässä kilometrejä keräilemässä.
 
Itelläkin aerobisesta iso osa koostuu pyötäilystä. Muutama päivä sitten kevyt n 34 km. Mukavaa ajella hyvällä kelillä! Tosin ihan peruspyörällä, ei rullaa läheskään niin hyvin kuin kalliimmat mallit
 
10155070_10203121831039618_1400047086045704143_n.jpg
 
Näin lumisateisen kesäpäivän ratoksi oon miettinyt, että minkä verran renkaat vaikuttaa kulkuun tommosessa cyclocrossissa. Kesäksi oon vähän miettiny ostavani kevyempikulkuset maantierenkaat noitten "nappula"renkaiden tilalle, mutta en oikein ymmärrä, et minkä verran siitä on hyötyä (muutaku epämukavuuden maksimoimisessa) ja millaset renkaat sitä kannattaa hommata.

Tällä hetkellä alla on siis Schwalben CX compit 35x700 koossa ja painetta karvan auki 4bar. Keskinopeudet pyörii siinä 25kmh tuntumassa, ehkä hieman yli. Alle 30km/h jäädään kuitenki reilusti. Vanteina Concept SL.

Eli miten leveys vaikuttaa? Paino? Paineet?
 
Näin lumisateisen kesäpäivän ratoksi oon miettinyt, että minkä verran renkaat vaikuttaa kulkuun tommosessa cyclocrossissa. Kesäksi oon vähän miettiny ostavani kevyempikulkuset maantierenkaat noitten "nappula"renkaiden tilalle, mutta en oikein ymmärrä, et minkä verran siitä on hyötyä (muutaku epämukavuuden maksimoimisessa) ja millaset renkaat sitä kannattaa hommata.

Tällä hetkellä alla on siis Schwalben CX compit 35x700 koossa ja painetta karvan auki 4bar. Keskinopeudet pyörii siinä 25kmh tuntumassa, ehkä hieman yli. Alle 30km/h jäädään kuitenki reilusti. Vanteina Concept SL.

Eli miten leveys vaikuttaa? Paino? Paineet?

Onhan noiden renkaiden vaikutus todella suuri. Sliksin ja nappularenkaan eron tuntee vaikka silmät kiinni, puhumattakaan jos vaihtaa kapeaan maantie sliksiin ja nostaa paineet sinne yli 7 baariin.
 
Ero on varmaan vielä selkeämpi, jos vertaa maastopyörää ja esim sinkula/fiksiä? Olen miettinyt, että tulee tossa kesällä ajettua melkein päivittäin työmatka ~20km päivässä fillarilla, niin että olisiko mieluisaa/kannattavaa ostaa maastopyörän kaveriksi fiksi/sinkula (Ns Bikesin Analogia miettinyt, kun CRC:stä lähtisi 550e tarjouksesta). Tällä hetkellä maastopyörässä on kiinni 2.4'' leveät Bontrager Fr4 kumit, jotka on todella pehmeää seosta ja aikas karkealla kuviolla, niin rullaavuus myös sen mukainen, metsässähän nuo menee loistavasti, mutta asfaltilla huomaa kyllä, että ei ole sinne tehty...
 
Näin lumisateisen kesäpäivän ratoksi oon miettinyt, että minkä verran renkaat vaikuttaa kulkuun tommosessa cyclocrossissa. Kesäksi oon vähän miettiny ostavani kevyempikulkuset maantierenkaat noitten "nappula"renkaiden tilalle, mutta en oikein ymmärrä, et minkä verran siitä on hyötyä (muutaku epämukavuuden maksimoimisessa) ja millaset renkaat sitä kannattaa hommata.

Tällä hetkellä alla on siis Schwalben CX compit 35x700 koossa ja painetta karvan auki 4bar. Keskinopeudet pyörii siinä 25kmh tuntumassa, ehkä hieman yli. Alle 30km/h jäädään kuitenki reilusti. Vanteina Concept SL.

Eli miten leveys vaikuttaa? Paino? Paineet?

Itse ostaisin kesäksi vanteet, joihin saa 23x700 renkaat. Yksin ajellessa vauhdilla ei sinällään ole väliä, mutta onhan se kivempi tykitellä mahdollisimman hyvin rullaavilla renkailla.
 
Kiitoksia taas neuvoista. Täällä saa kyllä hyviä vastauksia aloittelijan tyhmiin kysymyksiin :)

Onkos noissa vanteissa miten paljon eroja? Käytettynä näyttäis olevan pelkät vanteet jo noin 100e, joka motivoi opiskelijaa hieman harkitsemaan asiaa vielä lisää, jos vaan halvemmalla pääsis. Omissa vanteissa lukee Ertro 622 x 13C, ilmeisesti 23x700 renkaat siis sais kietastua noille kiekoille? Tosin halvat käytetyt vanteet toisilla renkailla olis se optimiratkaisu.
 
Nyt pitää kehua ihan julkisesti Wiggleä. Tilasin sunnuntaina erinäistä pyöräroipetta ja nyt tuli ovelle. Pirulauta, ei ole ikinä mikään tavara tullut noin nopeasti mistään. Ei vaikka olisi naapurista tilannut, saati sitten briteistä.
 
Nyt pitää kehua ihan julkisesti Wiggleä. Tilasin sunnuntaina erinäistä pyöräroipetta ja nyt tuli ovelle. Pirulauta, ei ole ikinä mikään tavara tullut noin nopeasti mistään. Ei vaikka olisi naapurista tilannut, saati sitten briteistä.
Tähän on kyllä helppo yhtyä. Wigglessä on hyvä valikoima, edulliset hinnat ja kaiken lisäksi edullinen/ilmainen ja nopea toimitus.
 
Onko kenelläkään täällä kokemuksia/tietoa fikseistä/sinkuloista. Olisin erittäin lähellä tilaamassa Ns Bikesin Analogia CRC:stä työmatka/lenkki/hupi ajeluun. (Siis tuollainen NS Bikes Analog Bike 2013 | Chain Reaction Cycles)

Onko kyseisestä fillarista kokemuksia tms? Myös runkokoko mietityttää, että olisko toi S-koko (47cm) vai M-koko (50cm) parempi 173cm polkijalle? Tuossa kun on ilmeisesti hieman pidempi vaakaputki verrattuna satulaputkeen, kuin perinteisti. (47cm koossa vaakaputki 580mm ja 50cm koossa vaakaputki 595mm)
 
Kävin eilen hakemassa uudet renkaat tohon cycloon sillä ajatuksella, että rullais kesän paremmin. Olin alunperin ajatellu jotain 4000s tai ultremo tyylistä rengasta, mutta paikallisessa kivijalkaliikkeessä miulle myytiin Schwalbe Spicerit 700 x 30 koossa. Pyöräytin ne äsken vanteille ja kunhan kelit vähän kuivaa, niin pääsee kokeilemaan. Oon kyllä melko skeptinen noiden renkaiden kanssa ja jos noi on ihan tussut, niin tilaan sitten netistä paremmat.

Sain takarenkaan kanssa temppuillessa takavaihtajan (105) säädöt ilmeisesti sekasin. Normaali säätö tohon päälle ja kaikki taas ok, vai onko mahollista, et oon onnistunu sörkkimään vaihtajan jotenki solmuun?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom