Pyöräily

Itse pesen/huuhtelen fillarin aina heti lenkin jälkeen jos ulkona on ollut märkää tai muuten vaan pyörä on likaantunut. Riippuen vähän paskan määrästä ja laadusta joko pelkkää vettä tai sitten täys harjaus ja pinelineä päälle, useimmiten jotain näiden kahden välistä. Sitten kun pyörä on pesty vähän heiluttelee ja pyörittelee isoimmat vedet pois ketjuista yms. osista ja pyörä sisälle kuivumaan. Ennen seuraavaa käyttöä vähän rasvaa ketjuihin ja iskarien liukupintoihin jonka jälkeen rätillä ylimääräiset pois.

Jos ketju on likasen näköinen niin reilusti pinelineä ja bilteman ketjupesurilla puhtaaksi ja tämän jälkeen taas rasvaus. Polkupyöränketju ei ole tiivistetty kuten mp-ketjut joten sen voi ihan vapaasti pestä liuottimilla kunhan käyttää tarpeaksi ohutta öljyä rasvaamiseen. Kyllä se sinne sisään menee ihan helposti, jos ketju jäisi kuivaksi jonkun pesun jäljiltä sen kyllä kuulisi tyyppillisenä kitinänä ajaessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
80 km aikana sattui 2 rengasrikkoa. Saa riittää hetkeksi nämä rengasrikot. Renkaan vaihto sinänsä simppeli homma, mutta sitten kun tälläinen jousi katoaa (ruuvin ja metallin väliin tulisi) ja sitä saa etsiä 1-2 tuntia löytämättä, niin kyllähän se vituttaa. Otin kaapista jonkun random jousen, hieman isompi mutta mahtui siihen hyvin. Sillä mikä jousi siinä on ei liene yhtään mitään merkitystä? Meni pyörän renkaan pikasalvan toiselle puolelle mutterin ja metallin väliin.
 
80 km aikana sattui 2 rengasrikkoa. Saa riittää hetkeksi nämä rengasrikot. Renkaan vaihto sinänsä simppeli homma, mutta sitten kun tälläinen jousi katoaa (ruuvin ja metallin väliin tulisi) ja sitä saa etsiä 1-2 tuntia löytämättä, niin kyllähän se vituttaa. Otin kaapista jonkun random jousen, hieman isompi mutta mahtui siihen hyvin. Sillä mikä jousi siinä on ei liene yhtään mitään merkitystä? Meni pyörän renkaan pikasalvan toiselle puolelle mutterin ja metallin väliin.

Joko ajelit kivikossa tai sitten alkaa olla ulkorenkaatkin jo ehtoon puolella?
 
Mistä tollasen useampivaihteisen kanssa hokaa, että alkaa olla aika vaihtaa ketju uuteen? just tarkistin mittarista, tossa mun superhypertreeni-ihmeessä on 2900 mittarissa ja en oo ketjua vaihtanu. ENkä vanteita. Jarrupaloja joskus. Vaihteisto pelaa niinko aina, hammasrattaissa on pientä kulumaa mm. jatkuvan hiekkaisuuden takia, mutta tuo venyminen, pitäskö huolestua? katkeeko mun ketjuparkani?!
 
Minkä verran polkimet vaikuttaa? Näyttäis niitäkin olevan melkonen määrä eri hintaluokissa ja bongasin eilen Biltemassa omat lukko/normi-polkimet, eli on tainnu myyjä vaihtaa halvimmat maholliset tilalle juuri ennen myyntiä. Onko noita itse lukkoja erilaisia, vai käykö kaikki kengät keskenään ristiin?

Tähän olisi kiva kuulla kommentteja. Ja onko lukkopolkimien kanssa sitten mahdollista/helppo ajaa ihan tavallisillakin kengillä? Ei ole yhtään kokemusta lukkopolkimista, mutta tarkoitus olisi ostaa.
 
Sitä ketjua kannattaa mitata välillä ja kun venymää on about prosentti niin viimeistään sitten vaihtoon. Kerran oon kaverin pyörää testatessa polkassu ketjut poikki eikä ollut erityisen mieluisa yllätys. Onneks en vetäny lipoja eikä muutenkaan sattunu kun vauhtia ei ollu sillä hetkellä paljoa. Ois harmittanu enemmän, jos ois dura-acen vaihtajat ollu solmussa tai kuiturunko hajalla. Täältä löytyy ainakin jotain huolto-ohjeita: http://www.slideshare.net/PMK08/polkupyrn-huolto-ja-stkoulutus

Ja noista polkimista, niin lukkoja on erilaisia. Shimanolla on spd maastoon ja spd-sl maantielle, nää on varmaan yleisimmät ja näistä spd yleisin ja paremmin yleiskäyttöön sopiva. Sitten on Lookin omaa systeemiä maantiepuolella ja varmaan muitakin. Maastoonkin on tarjolla montaa eri systeemiä, mutta kun ostaa polkimet, niin mukana tulee yleensä klossit kengän pohjaan. Eli ei tarvi enää valita ku maantie- tai maastokenkä. Ja jos haluaa ajaa myös tavallisilla kengillä, ni kannattaa ostaa semmoset kombipolkimet, missä on toisella puolella lukko ja toisella tavallinen.
 
Tähän olisi kiva kuulla kommentteja. Ja onko lukkopolkimien kanssa sitten mahdollista/helppo ajaa ihan tavallisillakin kengillä? Ei ole yhtään kokemusta lukkopolkimista, mutta tarkoitus olisi ostaa.

Mulla on shimanon pd-m324 polkimet. Toisella puolella lukko, toinen puoli tasainen. Ihan kätevät aloittelijalle. Noilla voi ajaa hyvin tavallisilla kengillä. Auttaa myös maastossa, jos ei uskalla lukot kiinni ajaa joistain paikoista. Kengiksi valikoitui giro:n privateer. Vastaavanhintainen shimano puristi ikävästi pottuvarpaasta. Privateer on mun jalalle jämäkkä mutta ei kivulias.

Negatiivisina puolina noissa polkimissa lähinnä paino. Lukitus aukeaa sivulle päin kääntämällä ja ajaessa on pientä sivusuuntaista luistelua kengän kanssa jos jalkaa liikuttelee. Mua ei haittaa, mutta olen käsittänyt, että paremissa polkimissa vois olla jämäkämpi mutta silti hyvin irtoava lukitus. Omaa kokemusta kalliimmista polkimista ei ole.

Shimano PD-M324 SPD Pedal Review - Bike in Review
 
Ulkorenkailla ajettu n. 160 km, josta vähintään 90% asvaltilla ja loput kohtalaisella hiekkateillä.

Jaa, no ei ne sitten vielä pitäis loppu olla :D Kannattaa muuten aina, kun joutuu sen sisurin vaihtamaan, katella samalla se päällirengaskin läpi, että ei oo jääny mitään siihen, joka sitten taas puhkasis sen uuden sisurin.

Lukitus aukeaa sivulle päin kääntämällä ja ajaessa on pientä sivusuuntaista luistelua kengän kanssa jos jalkaa liikuttelee. Mua ei haittaa, mutta olen käsittänyt, että paremissa polkimissa vois olla jämäkämpi mutta silti hyvin irtoava lukitus. Omaa kokemusta kalliimmista polkimista ei ole.

En kovin tarkkaan noista maastopolkimista tiedä, mutta esimerkiksi ainakin Shimanon maantiesysteemissä on saatavilla kolmia erilaisia klosseja siten, että yhet ei liiku sivuttain ollenkaan, toiset pääsee kääntymään 2° ja kolmannet 6°. Ite en varmaan ees pystyis ihan jäykillä ajamaan tai sitten pitäs olla kyllä hemmetin hyvin kohdilleen säädetty ne klossit.
 
Jos arpoo tavallisten polkimien ja lukkopolkimien välillä niin ainakin shimanon tuotteista nuo maastolukot ovat helpommat. Maantielukot ovat kiinnittäessä ja irrottaessa vähän jäykemmät ja polkimen pitää olla oikein päin kun sitä kenkää rupeaa sovittamaan siihen. Maantiekengillä on myös paljon huonompi kävellä kuin maastokengillä. Osassa maastokengistä klossi on jopa tavallaan pohjan sisällä piilossa jolloin kävellessä ei kuulu hirveää kopistelua koko aikaa kun klossi ei hakkaa maahan.
 
Miten helposti ketju pitäisi saada lyhennettyä? Yritin Biltema paskalla lyhentää ketjuja, mutta sain työkalusta vain menemään kierteet. Väänsin täydellä momentilla mutta ketjulle ei tapahtunut mitään. Enkö vain osaa? Tilasin viime viikolla linkin mukaisen työkalun, mutta tulee varmaan vasta viikon päästä. Hienoa kun on hyvät ilmat ja ei pääse ajamaan.
 
Suht inhimillisellä voimalla pitäis kyllä alkaa tappi irtoomaan. Itse olen joskus noilla monitoimityökalujen mukana olevillakin joutunut katkomaan ja aina on onnistunut, ketjusta riippumatta. Jos on tarkoitus katkoa vain "tallilla", niin sitten kannattaa ostaa järein mitä löytyy, kyllä se vipuvarsi ja kunnon kahva hyvän otteen saamiseksi helpottaa vahvempaakin :D
 
Kyllä joskus jatkovartta tosiaan joutuu käyttämään mutta kunhan napsahtaa auki niin pitäisi aika helposti tulla pois.

Vaikea ottaa kantaa meneekö biltema työkalusta liian helposti kierre vai onko voiman tarve liian kova :D
 
Löin tuurnalla tapit irti ja sain ketjut vaihdettua. Toista tuntia säädin vaihteita ja en saanut kohdilleen. Sitten tajusin että kasetti on hieman väljästi kiinni eikä kiristys auttanut. Eli ilmeisesti taka-akselin laakeri väljä? Ei mitään käryä miten tuo vaihdetaan, mutta sain jo kasetin irti. Näin sitä oppii. Pitääkö tässä ostaa kokonaan uusi takakiekko, vai saako noita akseleita jostain? Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.
 
Löin tuurnalla tapit irti ja sain ketjut vaihdettua. Toista tuntia säädin vaihteita ja en saanut kohdilleen. Sitten tajusin että kasetti on hieman väljästi kiinni eikä kiristys auttanut. Eli ilmeisesti taka-akselin laakeri väljä? Ei mitään käryä miten tuo vaihdetaan, mutta sain jo kasetin irti. Näin sitä oppii. Pitääkö tässä ostaa kokonaan uusi takakiekko, vai saako noita akseleita jostain? Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.

Mitä merkkiä ja mallia takanapa on?
Lähes poikkeuksetta navan laakerit saa kiristettyä ja jos pakka/kasetti on löysällä, pitää kiristää sen napaan kiinni tuleva runko.
Pieni väljyys ei haittaa vaihteiden toimintaa ja käytännössä melkein aina jonkinasteinen väljyys onkin olemassa.
 
Mitä merkkiä ja mallia takanapa on?
Lähes poikkeuksetta navan laakerit saa kiristettyä ja jos pakka/kasetti on löysällä, pitää kiristää sen napaan kiinni tuleva runko.
Pieni väljyys ei haittaa vaihteiden toimintaa ja käytännössä melkein aina jonkinasteinen väljyys onkin olemassa.

En osaa sanoa minkä merkkinen, mutta kiekot on Sunringlet. Tarkemmin kun ihmettelin niin akselissa/navassa? taitaa olla ihan ok välys, mutta se osa (onko se nyt sitten vapaaratas) mihin kasetti pujotetaan, on väljä. Eli sitä kun liikuttaa niin heiluu millin-pari suuntaansa. Lisäksi kasetin yksittäiset rattaat heilui kiinni ollessaan miten sattuu. Eli koko kasetti ei heilunut "pakettina" vaan yksittäiset rattaat heilui miten sattuu, ikään kuin olisivat olleet liian löysällä. Kiristin kasettia mutta ei auttanut.
 
En osaa sanoa minkä merkkinen, mutta kiekot on Sunringlet. Tarkemmin kun ihmettelin niin akselissa/navassa? taitaa olla ihan ok välys, mutta se osa (onko se nyt sitten vapaaratas) mihin kasetti pujotetaan, on väljä. Eli sitä kun liikuttaa niin heiluu millin-pari suuntaansa. Lisäksi kasetin yksittäiset rattaat heilui kiinni ollessaan miten sattuu. Eli koko kasetti ei heilunut "pakettina" vaan yksittäiset rattaat heilui miten sattuu, ikään kuin olisivat olleet liian löysällä. Kiristin kasettia mutta ei auttanut.

Vapaaratas joo ja sen pieni välys ihan normaalia. Jos yksittäiset rattaat on "löysällä", niin pakan kiristys lienee silti jotenkin pielessä? Pakka sinänsä pitää olla yhtenäinen paketti ja momentti kiristykseen jo pitäisi tuon taata, luokkaa 40-50Nm tai kuten itse vedän sen verran kuin menee pahemmin irvistelemättä :D
 
En osaa sanoa minkä merkkinen, mutta kiekot on Sunringlet. Tarkemmin kun ihmettelin niin akselissa/navassa? taitaa olla ihan ok välys, mutta se osa (onko se nyt sitten vapaaratas) mihin kasetti pujotetaan, on väljä. Eli sitä kun liikuttaa niin heiluu millin-pari suuntaansa. Lisäksi kasetin yksittäiset rattaat heilui kiinni ollessaan miten sattuu. Eli koko kasetti ei heilunut "pakettina" vaan yksittäiset rattaat heilui miten sattuu, ikään kuin olisivat olleet liian löysällä. Kiristin kasettia mutta ei auttanut.

Jos rattaat heiluu, niin kasetti on löysällä. Muistithan laittaa sen ohuen spacerin sinne vapaarattaalle ennen kasettia? Muuten ei välttämättä kiristy, vaikka kuinka vääntää.
 
Jos rattaat heiluu, niin kasetti on löysällä. Muistithan laittaa sen ohuen spacerin sinne vapaarattaalle ennen kasettia? Muuten ei välttämättä kiristy, vaikka kuinka vääntää.

Kasasin kasetin samalla puhdistaen ja nyt ei enää heilu. En tiedä mikä oli vialla. Tosin takavaihtaja ei vieläkään toimi kunnolla. Rasvasin vaijerinkin vetämällä sen kuoresta pois ja valutin kuoreen öljyä yön yli. Ihan sama, käyn ajalemassa kun on hieno ilma vaikkei tekniikka kunnolla toimikkaan. Etuvaihtajaakaan en saa niin kohdilleen että vaihtaisi hyvin ja ettei samalla jollain vaihteella hankaisi vähän vaihtajaan. Tuo nyt lienee kosmeettista, mutta ärsyttää jos ei saa säätämällä kohdilleen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom