Pyöräily

Autotalli vois kyllä muuttaa omaakin suhtautumista. Nytkin nurkassa lojuu laatikollinen osia, joilla tarkoitus konvertoida Surly 1x10 hybridiksi. Taidan kuitenkin odotella, että vaimo lähtee lomareissulle, ennenkuin levitän romut ympäri kämppää. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko itse kasaaminen kaikissa hintaluokissa kannattavaa?

No, yleensä tulee halvemmaksi ostaa valmis pyörä. Mutta eipä niitä pyöriä useinkaan koota itse hinnan takia, vaan siksi että on näkemys pyörästä, jollaista ei saa valmiina kaupasta. Lisäksi ainakin minulle on käynyt niin, että nälkä kasvaa osia hankittaessa ja alkuperäinen budjetti ylittyy. Vähän kun pistää lisää niin saa kevyempää ja parempaa... mopo karkaa helposti.
 
Olettaen myös, että olet osannut ostaa kaikki tarvittavat osat, jotka sopivat yhteen toisten tarvittavien osien kanssa ja tiedät mitä olet tekemässä. Muussa tapauksessa keskeneräinen projekti lojuu keskellä olkkaria viikkokausia, kun metsästät puuttuvia palikoita kivijalkakaupoista tai netistä. Vaikka projekti etenisi niinkuin Tromsössä, silti käyttäisin senkin illan mielummin satulassa. Vituttaa myös kerrostalo-olosuhteissa puhdistaa/vaihtaa ketjuja, kun takuuvarmasti mustia tahroja ilmestyy johonkin ja sitten saa pyörän jälkeen hinkata vielä kämppääkin.

Miulla oli kerrostalossa kokonainen huone pelkästään fillareiden kasailua ja muuta säätöä varten. Pari hyllyllistä pääosin uusia osia ja työkalut melkeinpä mihin tahansa hommaan. Parhaillaan kasailu on erittäin terapeuttista (kuten naisille esim. silittäminen tai tiskaaminen..), etenkin kun pääsee pulttaamaan uusia osia uuteen runkoon kiinni. Valkoiset pukinnahka-asennushanskat kun ei likaannu, homma ok. Jos tilat ja vehkeet on kunnossa, voisin tehdä vaikka työkseni.
Mutta sitten, kun joutuu ilman kunnon kaluja säätämään parin millin öljyrasvapikihiekkakerroksen kuorruttamaa fillaria ja asentelemaan jotain vanhoja romuja vanhojen romuosien tilalle..

No, yleensä tulee halvemmaksi ostaa valmis pyörä. Mutta eipä niitä pyöriä useinkaan koota itse hinnan takia, vaan siksi että on näkemys pyörästä, jollaista ei saa valmiina kaupasta. Lisäksi ainakin minulle on käynyt niin, että nälkä kasvaa osia hankittaessa ja alkuperäinen budjetti ylittyy. Vähän kun pistää lisää niin saa kevyempää ja parempaa... mopo karkaa helposti.

Juuri em. syiden takia seuraava fillari on juuri sellainen, kuin sen on joku saksassa kasannut.
 
Pari pyörää (maantiepyörän ja cc:n) itse kasanneena voin yhtyä edellisiin lausuntoihin, että se on erittäin mukavaa puuhaa. Kiekkojen rakentaminen on myös kivaa käsillä puuuhastelua, suosittelen ehdottomasti perehtymään asiaan. Ongelmana on siinä vaan se, että oma kiekkokiintiö on aika äkkiä kasattu eikä niitä kehtaa rajattomasti lisääkään rakennella...

Etuna hommassa on tietenkin se, että oppii ainakin huoltamaan sen pyöränsä kunnolla itse. Eipä ole tarvinnut yhdenkään liikkeen huoltopalveluja käyttää.

Fillarin itse kasaamisen kannattavuudesta: se voi olla rahalisesti kannattavaa, jos saa rungon tai osasarjan erittäin hyvällä alennuksella. Itse ostin maantiepyörän runkosetin alle -50%, ja cc:n runkosetin -60%:lla. Noista kannatti jo lähteä rakentamaan, sai aika vapaasti itse speksata osat ja jäi vielä voitolle verrattuna valmiiseen tuotteeseen. Jos ostaa rungon ja osat normihintaisena, niin voi olla varma että valmis pyörä olisi ollut halvempi.
 
Onko iso virhe ajaa maantiepyörää enemmän tuollaisilla "allaround"-kengillä vai onko maantiekengät jotenkin huomattavasti paremmat? Tulisi pakettiin mukaan kohtuu edullisesti vielä kengät ja polkimet..
 
Onko iso virhe ajaa maantiepyörää enemmän tuollaisilla "allaround"-kengillä vai onko maantiekengät jotenkin huomattavasti paremmat? Tulisi pakettiin mukaan kohtuu edullisesti vielä kengät ja polkimet..

No eipä käytännössä juuri mitään eroa. Maantiekengän kuvioton pohja vähentää varmaan ilmanvastusta 0,0001 %.
 
Puuh, aikoinaan on tullut maastopyöräiltyä paljonkin, ja nyt parin kaverin myötä hirveä hinku aloittaa taas. Ekana pitäisi tietty pyörä hankkia, ja varmaan tonne n.2k€ hintaluokkaan lähden. Eli ei ihan heti pääse ostamaan, tarvii tovin säästää.

Todennäköisesti hankintaan menee joku 27.5" Cube. Toi 27.5" kiehtoo kyllä, kun siitä näemmä nyt paljon puhutaan. Santa Cruz olisi myös makee, mutta perkele niis on hintaa.
Cubesta tullut katseltua nyt noita Fritzz. Esim. Cube Fritzz 160 Pro 27.5 black´n´blue - Bikester - uskomattomaan hintaan
 
Onko iso virhe ajaa maantiepyörää enemmän tuollaisilla "allaround"-kengillä vai onko maantiekengät jotenkin huomattavasti paremmat? Tulisi pakettiin mukaan kohtuu edullisesti vielä kengät ja polkimet..

Ihan hyvin voi ajaa. Kunnon maantiekengissä on todella jäykät (hiilikuitu) pohjat, ainakin itse olen huomannut että pidemmillä reissuilla on mukavammat = jalkapohjat ei väsy tai tule mitään hotspotteja. Kävellähän niillä ei voi käytännössä lainkaan, mitä nyt voi jossain kahvilla poiketa, helvetin liukkaat.
 
Puuh, aikoinaan on tullut maastopyöräiltyä paljonkin, ja nyt parin kaverin myötä hirveä hinku aloittaa taas. Ekana pitäisi tietty pyörä hankkia, ja varmaan tonne n.2k€ hintaluokkaan lähden. Eli ei ihan heti pääse ostamaan, tarvii tovin säästää.

Todennäköisesti hankintaan menee joku 27.5" Cube. Toi 27.5" kiehtoo kyllä, kun siitä näemmä nyt paljon puhutaan. Santa Cruz olisi myös makee, mutta perkele niis on hintaa.
Cubesta tullut katseltua nyt noita Fritzz. Esim. Cube Fritzz 160 Pro 27.5 black´n´blue - Bikester - uskomattomaan hintaan

Radonin slide 150 8.0:n saa samaan hintaan ja siinä on XT:n osasarjaa, jarruja myöden. Cube näyttää ehkä vähän tyylikkäämmältä, mutta Deoren osat. Tosin 26" tuo Radon, mutta ei tuolla isompaa merkitystä ole.
 
Huomen aamulla pitaisi lahtea vajaan 400km reissuun. Tavoitteena yksi yo ja kaksi paivaa. Ekana paivana yritan polkea mahdollisimman paljon. Saas nahda mihin rohkeet riittaa.
 
Puuh, aikoinaan on tullut maastopyöräiltyä paljonkin, ja nyt parin kaverin myötä hirveä hinku aloittaa taas. Ekana pitäisi tietty pyörä hankkia, ja varmaan tonne n.2k€ hintaluokkaan lähden. Eli ei ihan heti pääse ostamaan, tarvii tovin säästää.

Todennäköisesti hankintaan menee joku 27.5" Cube. Toi 27.5" kiehtoo kyllä, kun siitä näemmä nyt paljon puhutaan. Santa Cruz olisi myös makee, mutta perkele niis on hintaa.
Cubesta tullut katseltua nyt noita Fritzz. Esim. Cube Fritzz 160 Pro 27.5 black´n´blue - Bikester - uskomattomaan hintaan

Tonni lisää ja kunnon peli alle, raato
Tulee olemaan kaikkiaan kuudes valmiina ostettu pyörä, kasattuja on ollut sitten vähän enemmän. Periaatteessa tuohon ei tarvi vaihtaa mitään osia. Käytännössä saattaa kuitenkin kiekot, tanko ja voimansiirto päivittyä jossain vaiheessa. Runko on ihan naurettavan kevyt, 2.3kg iskarin kanssa ja ilman iskaria ~1.8kg. Saman verran painoi vm. 2010 Scott sparkki ja se tuntui kyllä aivan pirun kevyeltä 110mm xc-täysjoustolta, nykyään sitten enskapyörää samaan painoon :D
 
Vuosia pihalla olleena miten noi Sram vertaa Shimano?
 
Vuosia pihalla olleena miten noi Sram vertaa Shimano?

Sramilla ollaan kehityksessä maastopuolella ehkä jopa edellä voimansiirrossa. Itte tykkään sramin napakammasta tuntumasta myös. Shimanolla taas toisaalta esim. slx on aika loistava hinta/laatu.
Molemmat toimii, välillä tulee jotain huonoja ratkaisuja (kuten shimpan surkeat tiivisteet -09 tai -10 xt jarruissa, petti talvella ja nesteet levylle..).
Voimansiirtopuolella sramin 1x11 ja 10-42 takapakka on aika mielenkiintoinen.
 
Tonni lisää ja kunnon peli alle, raato
Tulee olemaan kaikkiaan kuudes valmiina ostettu pyörä, kasattuja on ollut sitten vähän enemmän. Periaatteessa tuohon ei tarvi vaihtaa mitään osia. Käytännössä saattaa kuitenkin kiekot, tanko ja voimansiirto päivittyä jossain vaiheessa. Runko on ihan naurettavan kevyt, 2.3kg iskarin kanssa ja ilman iskaria ~1.8kg. Saman verran painoi vm. 2010 Scott sparkki ja se tuntui kyllä aivan pirun kevyeltä 110mm xc-täysjoustolta, nykyään sitten enskapyörää samaan painoon :D

Osaako gaf sanoa miten keskiökorkeudet käyttäytyy täpäreissä 26" -> 27,5" -> 29". En sano etteikö joskus täpärikin voisi tulla takaisin taloon, sen verran hauskaa aikoinaan Trekin Remedyllä ajo oli. Mutta 26" Remedyssä keskiö oli jo ihan kohtuullisen korkealla, sen verran korkealla ettei kyllä paljoa enempää tarvita etteikö maastoajoa ala haittaamaan. Tosin varmaan hissitolpalla tuota ongelmaa voisi helpottaa ?
 
Osaako gaf sanoa miten keskiökorkeudet käyttäytyy täpäreissä 26" -> 27,5" -> 29". En sano etteikö joskus täpärikin voisi tulla takaisin taloon, sen verran hauskaa aikoinaan Trekin Remedyllä ajo oli. Mutta 26" Remedyssä keskiö oli jo ihan kohtuullisen korkealla, sen verran korkealla ettei kyllä paljoa enempää tarvita etteikö maastoajoa ala haittaamaan. Tosin varmaan hissitolpalla tuota ongelmaa voisi helpottaa ?

Keskiö on aika helppo saada samalle korkeudelle 26"/27,5"/29", ongelmia tulee lähinnä chainstayn ja keulan korkeuden kanssa. Esim. toi 27,5 160mm raato vs. cube 29 140mm joustolla nousee jo 1,5cm. Jää helposti säätövara minimiin tai huonoimmillaan keula nousee liian korkeelle. Chainstay lähinnä renkaiden koosta, mutta itse en tuosta niin välitä. Aikaisemmassa mäkipyörässä oli tuuman verran säädettävissä, enkä nyt ihan älytöntä eroa huomannut, paitsi että lyhennyksen jälkeen meinas keulia ympäri aika helposti :lol2:
Alamäkipyörissä on yleensä keskiö suhteessa (joustomäärään) matalalla, jotta saadaan painopiste alas ja pitoa sekä vakautta menoon.
Tarkotitko juuri tuota painopisteen korkeutta, koska sehän nousee keskiön korkeuden kanssa, kun koko paketti on silloin korkeemmalla? Tähän tosiaan auttaa hissitolppa, vielä kun joku kehittäis sellaisen, mikä vie satulaa myös taaksepäin, eikä pelkästään alas.
 
Joo varmaankin painopisteen korkeutta.

Sen vaan huomasi että jossain kivikossa missä täpärillä ominaisuuksia on huomattavasti ht:tä enemmän pää loppui paljon nopeammin. "Pelottaa" tasapainon menettäminen... Toki paikatkin osittain pahempia mutta pääasiassa tässä samoja polkuja ollaan ajeltu.
 
Vuosia pihalla olleena miten noi Sram vertaa Shimano?

Molemmat hyviä. . Yhdessä pyörässä on SRAMin XX1, joka on nopee, tarkka mutta vaihteiden vaihto hieman lonksuvaa. Toisessa pyörässä on Shimanon XT, joka on myös tarkka, mutta paljon smoothimpi mitä SRAM. Tykkään ite enemmän Shimanosta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom