Pyöräily

^No kun kukaan muu ei kommentoi, niin koitetaan. Ottaisin edelleen sen 25/13 tolpan noilla mitoilla. Omaa pohdintaa asiaan: toinen on suora tolppa, eli penkki tulee lähemmäksi keskiötä (siis on edempänä). Nyt kun sulla on pitkät jalat, niin tuolla suoralla tolpalla voi olla että et saa satulaa oikeeseen paikkaan polkimiin nähden (tämän määrää käytännössä reiden pituus, perussääntönä ns. KOPS), eli jää eteen vaikka laittaisit satulan niin taakse kuin kiskoissa on varaa. En ole tietenkään asiassa mikään pro, mutta ei ole vielä väärän kokoista pyörää tullut itselle tilattua.

Tuossa pyörässä ei kuitenkaan mikään älyttömän pitkä top tube ole (563mm). Mulla on lyhyemmät koivet kuin sulla, ja 25mm setback tolppa muutaman millin lyhyemmässä pyörässä: aika keskeltä kiskoja on kiinni. Canyonin sivuilla on ihan hyvä kokolaskuri, käytä sitä ja pistä kysymystä valmistajalle.

Jos homma menee tästä huolimatta puihin, niin muistaakseni Canyon suhtautuu vaihtoihin (myös stemmin vaihtoon) ihan positiivisesti. Stemmithän Canyoneissa on 1 1/4" normaalin 1 1/8" mitoituksen sijaan, näitä tekee ainakin Ritchey. Haarukan kaulaputki on siis paksumpi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt se on sitten olohuoneessa Focus Mares AX 2.0 ja onhan toi ihan uskomattoman kova pyörä verrattuna vanhaan jousitettuun maastopyörään.

Eilen kävin vähän polkemassa ihan hiljaksiin ja tänään on perse melko kipee tosta istuinluiden kohdalta. Kieliikö tää vaan siitä, ettei oo hanuri tottunu, vai kenties huonoista säädöistä?
 
Nyt se on sitten olohuoneessa Focus Mares AX 2.0 ja onhan toi ihan uskomattoman kova pyörä verrattuna vanhaan jousitettuun maastopyörään.

Eilen kävin vähän polkemassa ihan hiljaksiin ja tänään on perse melko kipee tosta istuinluiden kohdalta. Kieliikö tää vaan siitä, ettei oo hanuri tottunu, vai kenties huonoista säädöistä?

Onnea pyörälle! Varmasti ainakin suurin osa tottumattomuutta. Tietysti pehmustettuja pyöräilyhousuja kannattaa ainakin pidemmillä lenkeillä käyttää, niin selviää vähemmillä vaivoilla.
 
Pätkiä lauantain fillarilenkin varrelta. Tylsä video, kun ei osaa ajaa ja kuntokin on mitä on kun ei sadekauden aikana tullut tehtyä mitään aerobista. Mutta edes kivaa maisemaa on matkan varrella ja joku peurakin tuli nähtyä. Ei tuo asfaltti ole mun juttu, mutta mudan kuivumista odotellessa nostatellaan kuntoa asfaltillä räpien. Pari viikkoa aikaisemmin suurinpiirtein samoilla mestoilla pienemmän tien varrella tuli lauma villejä kalkkunoita vastaan.

Älyttömän paljon gopro lytistää korkeuseroja. Mäet näyttää tasaiselta, mutta ei ne kyllä helpoilta fillaroidessa tuntuneet.



edit. Toi youtube laatu on kyllä ihan hirveätä kun vertaa alkuperäiseen 1080p60 matskuun.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Täällä päin ei odoteltu mudan kuivumista. Eilen tuli pyöriteltyä 60km maastofillarilla, josta varmaan 50km metsässä ja siittä ainakin 20km sitä mutaa. Melkeen 5h meni taukoineen aikaa ja oli kyllä reidet ihan tyhjät vaikka kuinka vedettiin eväitä matkalla. Hauskaa oli silti vaikka ei tuossa varmaan mitään järkeä taas ollutkaan.
 
Pätkiä lauantain fillarilenkin varrelta. Tylsä video, kun ei osaa ajaa ja kuntokin on mitä on kun ei sadekauden aikana tullut tehtyä mitään aerobista. Mutta edes kivaa maisemaa on matkan varrella ja joku peurakin tuli nähtyä. Ei tuo asfaltti ole mun juttu, mutta mudan kuivumista odotellessa nostatellaan kuntoa asfaltillä räpien. Pari viikkoa aikaisemmin suurinpiirtein samoilla mestoilla pienemmän tien varrella tuli lauma villejä kalkkunoita vastaan.

Älyttömän paljon gopro lytistää korkeuseroja. Mäet näyttää tasaiselta, mutta ei ne kyllä helpoilta fillaroidessa tuntuneet.



edit. Toi youtube laatu on kyllä ihan hirveätä kun vertaa alkuperäiseen 1080p60 matskuun.


Komeen näköstä mestaa! Kelpaa ajella! nimimerkillä. eilen vesisateessa lenkkiä :(
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Komeen näköstä mestaa! Kelpaa ajella! nimimerkillä. eilen vesisateessa lenkkiä :(

Puitteet on kyllä täällä kohdallaan. Ei voi ymmärtää, kun natiivit käy jossain kuntosalilla fillaria polkemassa eikä jakseta mennä ulos :)

Muta on jotain hirveätä. Mutaan sekoittuu paksua heinää sekaan ja lopputulos on sementtiä kuivumisen jälkeen. Kämpillä ei ole kunnon puitteita pesemiseen niin joutuu jossain tee se itse autopesulassa hikoileen. Hajos pää pyörän jynssäämiseen, kun eka kerran teki virheen ja kävi rypemässä. Säästän suosiolla hermoja ja en mene oikeille reiteille ennen kuin on riittävän kuivaa.
 
Mites tuolla kaliforniassa (olitkos siellä ) suhtaudutaan pyöräilijöihin ajoradalla. Jenkkilässä kaikki kun on suunniteltu autoilun ehdoilla ja vaikka muutaman tuhat kilometriä olen siellä ajanut (autolla ) en muista koskaan nähneeni pyöräilijää.
 
Mites tuolla kaliforniassa (olitkos siellä ) suhtaudutaan pyöräilijöihin ajoradalla. Jenkkilässä kaikki kun on suunniteltu autoilun ehdoilla ja vaikka muutaman tuhat kilometriä olen siellä ajanut (autolla ) en muista koskaan nähneeni pyöräilijää.

Kyllähän se autoilijoita(minuakin) ottaa pannuun, kun joutuu kivalla mutkatiellä fillareiden perässä körötteleen eikä voi kaahata mutkasta mutkaan. Aika hyvin yleensä on kuitenkin pyöräkaistaa olemassa tai liikennemerkkiä että autoilijat ottakaa fillaristit huomioon. Hyvin täällä tulee toimeen autojen seassa. Ongelmapaikat on kaikkien tiedossa, kun on muutama supersuosittu pätkä missä kaikki haluaa käydä tamppaamassa oli se sit fillari, moottoripyörä tai auto.
 
Cannondale CAAD8 Tiagra ja kaikki hörpökkeet hankittu. Ensikokemukset lukkopolkimista myös hyvät.
Itsekin pähkäilin kauan tuon Tiagra/105 valinnan kanssa, mutta mennään tällä nyt pari vuotta, ja jos nälkä kasvaa niin voi sitten hypätä suoraan Ultegraan.

Loppukuussa pitäisi lähteä ekalle vähän pidemmälle reissulle. Saas nähä miten pylly kestää.
 
Nyt uutena harrastajana kysyn, pyöräilyhousut on varmaan ehdoton hankinta. Ja ne puetaan päälle ilman kalsareita? Mahdan olla melkonen näky kun ensimmäiselle pidemmälle lenkille toukokuussa polkasen.
 
Nyt uutena harrastajana kysyn, pyöräilyhousut on varmaan ehdoton hankinta. Ja ne puetaan päälle ilman kalsareita? Mahdan olla melkonen näky kun ensimmäiselle pidemmälle lenkille toukokuussa polkasen.

Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä - itse kuulun "vaippahousujen" kannattajiin, mutta kaveri ajaa kovemmalle keskarilla ja pidempiä matkoja ilman toppauksia mutta trikoilla kuitenkin. ( ja eikös Triathlonistit käytä todella ohuesti topattuja housuja kun samat vermeet päällä uidaan ja juostaan )
- oikeaoppisesti toppaus suoraan ihoa vasten, mutta olen kyllä pitänyt kalsareitakin välissä eikä ole hiertymiä tullut, mutta eihän tiukan ajohousun alle kunnolla saa väjiä boxereita
- pitkät viileämmän sään ajohousut on usein ilman toppausta, silloin alimmaiseksi topatut alushousut.
- itsellä pyöräilyhousuja käytössä useammat niin voi aina ottaa puhtaa käyttöön, ei tarvitse aina hikilenkin jälkeen pestä vaan kuivatus riittää ja sitten pesee useammat kerrallaan
- ainakin meille keskikehonrakentajille haalarimalliset housut on paremmat kuin vyötärömalliset, pysvät paremmin paikoillaan ja selkäkin pysyy suojassa.

Ehkä ne pyöräilyhousut kannattaa testata lyhyemmällä pyrähdyksellä ennen pitkää lenkkiä
- oma itsetunto ehtii tottua ja saattaahan olla että toppausten + liukkaan kankaan myötä joudut korjaamaan satulan säätöjä vrt sarkahousut...
 
Aika makuasia ne "vaippahousut" mielestäni. Itse käytän säämiskällä tai ohuella pehmusteella varustettuja pyöräilyshortseja, koska melko usein juoksen myös pyöräilyn päälle. Menee helposti säämiskä-shortseilla +3h maantielenkit. Shortsit tosiaan alimpana kerroksena eli ei kalsareita. Sitten sään mukaan pitkää trikoota tms. siihen päälle.
 
Mites tuolla kaliforniassa (olitkos siellä ) suhtaudutaan pyöräilijöihin ajoradalla. Jenkkilässä kaikki kun on suunniteltu autoilun ehdoilla ja vaikka muutaman tuhat kilometriä olen siellä ajanut (autolla ) en muista koskaan nähneeni pyöräilijää.

Olin viime talvena Floridassa komennuksella ja otin maantiepyörän mukaan. Kateeksi käy nuo Kalifornian maisemat, kun itse hinkkasin jatkuvasti luotisuoraa väylää vailla korkeuseroja. Floridassa oli urheilupyöräilijöitä paljonkin. Hyötyajoa kukaan ei tietenkään harrastanut. Autoilijoiden suhtautuminen oli melko samalla tasolla, kuin Suomessa. Suurelta osin neutraalia ja jotkut jopa näyttivät suhtautuvan positiivisesti antamalla tietä. Sitten löytyi aina joku, josta oli hauskaa painaa tööttiä korvanjuuressa tai huudella "kannustuksia" pick-upin ikkunasta.
Maastopyöräily näytti olevan kova juttu. State parkeissa oli erikseen osoitettu polut pyörille, jalankulkijoille ja hevosille. Kävin maastossa vain kävelemässä, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin hinkua maastopyöräilyyn. Polut oli todella helppoja ja nopeita. Kovaa hiekkaa tasaisella profiililla. Siellä olis pystyny vetämään vauhdikkaasti ja katkotta hyviä siivuja.

Nyt uutena harrastajana kysyn, pyöräilyhousut on varmaan ehdoton hankinta. Ja ne puetaan päälle ilman kalsareita? Mahdan olla melkonen näky kun ensimmäiselle pidemmälle lenkille toukokuussa polkasen.

Juuri näin. Suosittelen muuten välttämään halvimpia malleja. Niissä säämiskä saattaa olla melko heppoinen, jolloin se uppoaa pyllyvakoon eikä palvele tarkoitustaan. Äläkä huoli ulkonäöstä. Irstauteen tottuu kyllä. :D
 
Juuri näin. Suosittelen muuten välttämään halvimpia malleja. Niissä säämiskä saattaa olla melko heppoinen, jolloin se uppoaa pyllyvakoon eikä palvele tarkoitustaan. Äläkä huoli ulkonäöstä. Irstauteen tottuu kyllä. :D

Ok hyvä tietää. Höyrysin vaimolle jo pitkistä lenkeistä ja pyöräilyhousuista, sain kannustavan kommentin: "Et ole yhtään pyöräilijän tyylinen". Mitä lie tuokin tarkoittaa.
 
Ok hyvä tietää. Höyrysin vaimolle jo pitkistä lenkeistä ja pyöräilyhousuista, sain kannustavan kommentin: "Et ole yhtään pyöräilijän tyylinen". Mitä lie tuokin tarkoittaa.

Mun vaimo sanoo, että "Näytät ihan Boratilta noissa trikoissa". :D
Itse kuulun kyllä koulukuntaan, jolle ei tulisi mieleenkään lenkkeillä ilman kunnollisia henkselitrikoita.
 
Itse käytän normilenkeillä kalsareita ajohousujen alla. Ei tule hiertymiä kun pitää oikeankokoisia tiukkoja boxereita. Tempohaalarin alla en käytä, ajossa ei ole merkitystä käyttääkö vai ei, ehkä kalsareiden kanssa menevät pari ajokertaa pidempään jos on taipumus päästellä kaasuja lenkeillä :)
 
Eilen säätelin vaihtajat ja jäin miettimään koska sitä tietää milloin pitää vaihtaa vaihtajien vaijerit, ketjut ja rattaat? Tilasin eteen ja taaksi uudet gummit (schwalbe hans dampf) ja havaitsin että Suomen yhden kumin hinnalla sai eteen ja taakse samat kumit kotiin kannettuna Saksasta. Vanhojen SPD-kenkien rinnalle tilasin samalla toiset kengät. Onneksi löytyy tavallisen näköisiäkin kenkiä, kun itsellä ei ole tarvetta olla niin race-henkinen.

14576_5142-freeriderclipless-limepunch-01-1395938929.jpg
 
Eilen säätelin vaihtajat ja jäin miettimään koska sitä tietää milloin pitää vaihtaa vaihtajien vaijerit, ketjut ja rattaat?

En tiedä miten tämä menee oikeaoppisesti ja sääntöjen mukaan, mutta vaijerit kannattaa vaihtaa viimeistään silloin kun ne alkavat takerrella säännöllisestä voitelusta huolimatta ja etenkin rispaantua. Vaijeri ja kuoret on halpoja eikä niiden vaihto + säätö ole mitään rakettitiedettä
- toki kannattaa miettiä myös mitä tulevaisuudessa aikoo ajaa: katkennut vaijeri ja varaosien hankinta sekä asennus keskeyttää tapahtuman johon olit osallsitumassa, estää pyöräilyn lähitulevaisuudessa jne, eli kannattaa uusia mieluummin suunnitellusti etukäteen.

Ketjujen venymistä voi mitata yksinkertaisella mittarilla, löytyypä netistä kai ihan mittakin mitä pidetään vaihdon rajana ( mitataan esim 10 peräkkäisen nivelen mitta ketjusta ja verrataan sitä rajasuositukseen tai uuden ketjun arvoihin )
Jostain kuullut sanottavan että takapakalla voi ajaa kahdet ketjut kun ei aja ketjuja ihan loppuun
- itse vaihdoin 10-pakalla olevaan cycloon ketjut n 1800 km ajon jälkeen, mittarin mukaan eivät vielä olleet vaihtorajalla
- 9-pakalla olleesta maasturista katkesi ketjut 1000 km ajon jälkeen... seuraavat ketjut menivät vaihtoon 800 km kohdalla ennen 60 km MTB tapahtumaa..

Ketjut on myös nettikaupoissa kohtuullisen edullisia, itse suosin SRAM:n ketjuja hinnan ja etenkin powerlink -liittimen vuoksi
- helppoja vaihtaa, tarvitsee vain katkaisutyökalun lyhennykseen ja powerlink:n voi avata ketjujebn pesua varten

Näin siis meillä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom