Pyöräily

^ Kiitoksia infosta. Sain takavaihtajan ylä- ja alarajat kohdilleen, mutta vaihteet eivät vaihdu kunnolla rattaalta rattaalle. Vääntelin vaihtajan pikasäätöä mutta ei auta. Autaako vaijerien vaihto?

Pyörä oli yön yli ylösalaisin ja tämän tuloksena etujarru ei enää toimi. Jarrut on Formulan oro hydrayliset levyjarrut. Voiko tuolta päästä nesteet pihalle vai miten jarru voi mennä noin yhtäkkiä mykäksi? Jos olisin tiennyt että jarrut ovat Italialaiset, niin olisin ostanut toisen pyörän.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Kiitoksia infosta. Sain takavaihtajan ylä- ja alarajat kohdilleen, mutta vaihteet eivät vaihdu kunnolla rattaalta rattaalle. Vääntelin vaihtajan pikasäätöä mutta ei auta. Autaako vaijerien vaihto?

Pyörä oli yön yli ylösalaisin ja tämän tuloksena etujarru ei enää toimi. Jarrut on Formulan oro hydrayliset levyjarrut. Voiko tuolta päästä nesteet pihalle vai miten jarru voi mennä noin yhtäkkiä mykäksi? Jos olisin tiennyt että jarrut ovat Italialaiset, niin olisin ostanut toisen pyörän.

No jos sulla vaihtajissa on rajat säädetty niin että kaikki vaihteet menee päälle ja ketjut ei putoa rattaiden ulkopuollelle, niin vaijerin pikasäädöllä tehdään se hienosäätö napsu tai kaksi kerrallaan
- jos vaijerit on "jäykät" tai kuluneet, ei vaihtaja siirry pienemmän rattaan suuntaan kunnolla ja about heti kun vaihtaa ( eli vaijerit on vaihtokunnossa silloin )
- takavaihtajan asentoa voi myös säätää "eteen - taakse" suunnassa, sitä miten ketju siirtyy rissalta ketjurattaalle, väärä säätö aihuttaa hyppimistä esim isoilla rattailla
- olisi hyvä että saisit pyörän huoltopukkiin ja voisit pyöritellä kampia ja samalla vaihtaa vaihteita sekä silmämääräisesti katsoa ketjun linjaa rissoilta rattaille etenkin sillä alueelle missä ketju hyppii
- onhana ketjut puhtaat, voideltu ja kaikki lenkit liikkuu ?

Kuulostaa siltä että jarruissa olet saanut säiliöissä olevat ilmat liikkeelle ja siirtymään letkuihin tai jarrusatuloihin.
- KVG huolto-ohjeet + tarvittavat työkalut ja sitten ilmaamaan sekä lisäämään oikea tyyppistä nestettä ( mineraaliöljyä tai silikonipohjaista nestettä jarrujebn valmistajan mukaan )
- tai vierailu asiantuntevassa pyörähuollossa, ilmaavat jarrut ja katsovat nuo vaihteiden säädöt kohdalleen
( itsellä juuri meniossa Avid Juicy 3 -jarrujen huolto + korjaus ja ilmaus työkaverin pyörään )
 
( itsellä juuri meniossa Avid Juicy 3 -jarrujen huolto + korjaus ja ilmaus työkaverin pyörään )

Onnea urakkaan! Ilmailin itse tänään avidin elixirit omasta tsykästä ja voi kettu ne on hanurista ilmata. Edellisessä pyörässä oli myös elixirit, ja nekin ihan yhtä hanurista ilmata...
Viimeiset Avidit oli nuo kyllä meikäläisellä. Vaatii, että kuun asento on juuri kohdillaan ja ilmankosteus just eikä melkein, jotta ne saa ilmattua kunnolla, eikä satulaan jää mysteerikuplia...
 
No jos sulla vaihtajissa on rajat säädetty niin että kaikki vaihteet menee päälle ja ketjut ei putoa rattaiden ulkopuollelle, niin vaijerin pikasäädöllä tehdään se hienosäätö napsu tai kaksi kerrallaan
- jos vaijerit on "jäykät" tai kuluneet, ei vaihtaja siirry pienemmän rattaan suuntaan kunnolla ja about heti kun vaihtaa ( eli vaijerit on vaihtokunnossa silloin )
- takavaihtajan asentoa voi myös säätää "eteen - taakse" suunnassa, sitä miten ketju siirtyy rissalta ketjurattaalle, väärä säätö aihuttaa hyppimistä esim isoilla rattailla
- olisi hyvä että saisit pyörän huoltopukkiin ja voisit pyöritellä kampia ja samalla vaihtaa vaihteita sekä silmämääräisesti katsoa ketjun linjaa rissoilta rattaille etenkin sillä alueelle missä ketju hyppii
- onhana ketjut puhtaat, voideltu ja kaikki lenkit liikkuu ?

Kuulostaa siltä että jarruissa olet saanut säiliöissä olevat ilmat liikkeelle ja siirtymään letkuihin tai jarrusatuloihin.
- KVG huolto-ohjeet + tarvittavat työkalut ja sitten ilmaamaan sekä lisäämään oikea tyyppistä nestettä ( mineraaliöljyä tai silikonipohjaista nestettä jarrujebn valmistajan mukaan )
- tai vierailu asiantuntevassa pyörähuollossa, ilmaavat jarrut ja katsovat nuo vaihteiden säädöt kohdalleen
( itsellä juuri meniossa Avid Juicy 3 -jarrujen huolto + korjaus ja ilmaus työkaverin pyörään )

Vaihdan ketjut ja vaijerit nyt ensin ja katson onko apua. Huoltaminen on niin kallista ja osat Suomessa lisäksi niin kalliita että haluan opetella itse huoltamaan. Jarruista googlettelin huolto-ohjeet, mutta silti ei vakuuta jos jarrut pitää ilmata sen jälkeen kun pyörä on kenossa. Seuraavassa pyörässä ei ole Formulan jarruja. Ilmeisesti tuo ilmausruuttakin pitää tilata ulkomailta asti. Positiivisena asiana fillarin voi huoltaa vaikka olohuoneessa, toisin kuin auton.
 
Onnea urakkaan! Ilmailin itse tänään avidin elixirit omasta tsykästä ja voi kettu ne on hanurista ilmata. Edellisessä pyörässä oli myös elixirit, ja nekin ihan yhtä hanurista ilmata...
Viimeiset Avidit oli nuo kyllä meikäläisellä. Vaatii, että kuun asento on juuri kohdillaan ja ilmankosteus just eikä melkein, jotta ne saa ilmattua kunnolla, eikä satulaan jää mysteerikuplia...

Jaa / Täällä toimi kuin se kuuluisa junan vessa
- oli lainassa Avidin ilmaussetti asiaan kuuluvine nippoineen ja dummyineen jarrupalojen tilalle ( ne männät pitää puristaa täysin levälleen kun ilmataan ja piiri täytetään nesteellä, kahva kääntää ensin alaspäin ja sitten vaakasuoraan ilmauksen edetessä samalla kun tynnetään ruutalla hitaasti uutta nestettä sisään jarrusatulan päästä)
- riittävästi DOT 5.1 nestettä ( heh heh niin paljon sitä menee... ), oli jäänyt mp-enska hommista oikeen kisakäyttöön tarkoitettua Shellin nestettä

Noissa Juicy 3:ssa on tyyppivikana googlettelun perusteella kahvassa olevan kumirakkulan vuoto - tästä oli tullut nesteet ulos kahvan säiliön kannen välistä kun kumi haprastui, onneksi sai vielä varaosina noita kumeja ( pyörän omistaja tilasi kai CRC:ltä jo talvella osat )
 
Jaa / Täällä toimi kuin se kuuluisa junan vessa
- oli lainassa Avidin ilmaussetti asiaan kuuluvine nippoineen ja dummyineen jarrupalojen tilalle ( ne männät pitää puristaa täysin levälleen kun ilmataan ja piiri täytetään nesteellä, kahva kääntää ensin alaspäin ja sitten vaakasuoraan ilmauksen edetessä samalla kun tynnetään ruutalla hitaasti uutta nestettä sisään jarrusatulan päästä)
- riittävästi DOT 5.1 nestettä ( heh heh niin paljon sitä menee... ), oli jäänyt mp-enska hommista oikeen kisakäyttöön tarkoitettua Shellin nestettä

Noissa Juicy 3:ssa on tyyppivikana googlettelun perusteella kahvassa olevan kumirakkulan vuoto - tästä oli tullut nesteet ulos kahvan säiliön kannen välistä kun kumi haprastui, onneksi sai vielä varaosina noita kumeja ( pyörän omistaja tilasi kai CRC:ltä jo talvella osat )

Juu, mulla on kanssa tuo avidin oma ilmaussarja. Noi elixirit taitaa vaan olla hieman surullisen kuuluisat tuosta ilmaamisen vaikeudesta. Ainakin kovin monella nettifoorumilla yms. noita kirotaan, joten en tunnu olevan ainoa, kenellä ongelmia kys. jarrujen ilmauksessa on. Voipi olla, että juicyt ovat helpommat ilmata.
Noissa elixireissä ilmeisesti siis tuonne satulaan jää naurettavan helposti (siis naurettavan vaikeasti poistettavia) pieniä ilmakuplia. Ei muuta voi kuin koittaa hieman naputella satulan kylkeä ja huolella koittaa ''jumppailla'' niitä ulos sieltä. Aina sinne tuntuu hieman jäävän. Ja ainakin itsellä joutuu aika usein noita ilmailemaan, tiivisteet tuntuu hieman olevan heikohkot ainakin itsellä.
 
Tilasin uuden Sramin kasetin ja ketjut, enkä tinkinyt hinnassa. Samalla vielä uudet vaihdevaijerit ja ilmaustyökalu. Pitää Motonetistä hakea vielä joku halpa-paska pukki, jonka kanssa saa kirota kun säästin. Jos olen auton saanut korjattua olemattomilla mekaanikon taidoillani ja yhden talon peruskorjattua, opin varmasti fillarinkin syvällisemmän sielunelämän Seuraavan pyörän olen jo valinnut ja jos loppukesästä löytyy hieman alennetulla hinnalla, niin vaihdan siihen jos ulkomaille muutto onnistuu.

565500-stereo160superhpcsl27_light.jpg
 
Minkä verran polkimet vaikuttaa? Näyttäis niitäkin olevan melkonen määrä eri hintaluokissa ja bongasin eilen Biltemassa omat lukko/normi-polkimet, eli on tainnu myyjä vaihtaa halvimmat maholliset tilalle juuri ennen myyntiä. Onko noita itse lukkoja erilaisia, vai käykö kaikki kengät keskenään ristiin?
 
Minkä verran polkimet vaikuttaa? Näyttäis niitäkin olevan melkonen määrä eri hintaluokissa ja bongasin eilen Biltemassa omat lukko/normi-polkimet, eli on tainnu myyjä vaihtaa halvimmat maholliset tilalle juuri ennen myyntiä. Onko noita itse lukkoja erilaisia, vai käykö kaikki kengät keskenään ristiin?

Buyer's Guide To Clipless Pedals And Cycling Shoes - Wheel World Bike Shops - Road Bikes, Mountain Bikes, Bicycle Parts and Accessories. Parts & Bike Closeouts!

- - - Updated - - -

Tilasin uuden Sramin kasetin ja ketjut, enkä tinkinyt hinnassa. Samalla vielä uudet vaihdevaijerit ja ilmaustyökalu. Pitää Motonetistä hakea vielä joku halpa-paska pukki, jonka kanssa saa kirota kun säästin. Jos olen auton saanut korjattua olemattomilla mekaanikon taidoillani ja yhden talon peruskorjattua, opin varmasti fillarinkin syvällisemmän sielunelämän Seuraavan pyörän olen jo valinnut ja jos loppukesästä löytyy hieman alennetulla hinnalla, niin vaihdan siihen jos ulkomaille muutto onnistuu.

katso liitettä 114339

Kokeileppa eka pumpata sitä jarrukahvaa 20 kertaa ja kato palautuuko. Ilmat pitäs lähteä liikkeelle kun pumppaat. Monesti jarruissa on pikkasen ilmaa eikä se haitattaa ellei se pakkaudu jarrulänkiin.
 
Kokeileppa eka pumpata sitä jarrukahvaa 20 kertaa ja kato palautuuko. Ilmat pitäs lähteä liikkeelle kun pumppaat. Monesti jarruissa on pikkasen ilmaa eikä se haitattaa ellei se pakkaudu jarrulänkiin.

Kokeilin tuota samantien mutta ei auttanut. Ohjaustangon kohdilla maassa oli pieni lammikko kirkasta nestettä kun fillari oli kenossa, mutta oli sen verran litkua ja kirkasta että oli todennäköisesti valunut vesipullosta. Jotain vikaa jarruissa lienee kuitenkin, kun pitää ilmata jos pyörä on väärinpäin.
 
Onkos noita yksittäisiä eturattaita vaikea löytää, kun mulla on sinkula ja siinä on niin lyhkäset välit. Kampi on shimano deore xt. Mitä bcd tarkoittaa?
 
Kyllä näyttää nyt mahtavalta sääennusteet neljän päivän loman ja maantiepyöräilyn yhdistämiseen. Pääsee nyt kunnolla aloittamaan kesän. Mahtavaa päästä runttaamaan.
 
Vaihdoin maastopyörään kesärenkaat alle ja tein kevät puhdistuksen. Tuon tunnin kun viitsisi useammin kuin kerran vuodessa huoltaa :)

Kuitu rungossa näkyy puhtaana aika paljon haalistumia ja pikku naarmuja. Muistan lukeneeni että jotku vahaa runkoja. Onko joku kokeillut ja onko hommassa mitään järkeä.

Ketjujen rasvaus niin ettei ne ruostu muttei toisaalta myöskään sotkeennu pitäisi kanssa kunnolla opetella. Pyörien huolto on meikäläisen akilleen kantapää. Silloin tällöin tulee pestyä lenkin jälkeen, ketjut rasvattua kun tarttee mutta paljon paremminkin voisi ylläpito huollot tehdä.
 
^Mä oon vahannut fillarien rungot ihan autovahalla. Ei lika tartu samalla tavalla, ja kivasti kiiltää. Helppo myös putsata, talvenkin moskat lähti pyörästä ihan pyyhkimällä.

Mulla on ketjut kaikissa pyörissä wippermanin pikalukolla, otan irti ja putsaan ihan pyyhkeellä lian veke pari kertaa kuussa eli 300-400km välein. Samalla putsaan rattaat ja vaihtajan. Meneehän siinä vähän aikaa, mutta sitähän tässä on riittämiin. Ei ne ketjut ruostu, jos niillä ajaa, eli ulkopuolelta ei tarvitse öljytä lainkaan. Pelkästään linkkien liitokset öljyän, ja ylimääräiset niistäkin putsaan pois kunhan on yön yli seisonut.
 
Ketjujen pesuun Park Toolin ketjupesuri. Sopivaa liuotinta (esim. Pineline) säiliöön ja kyllä ketju kiiltää kun on hetken pyöritellyt. Kevyempään käsittelyyn riittää pelkkä vesi. Paras ostos ikinä.
 
^Liuottimien käytöstä ketjujen putsaukseen on vähän kahta koulukuntaa. Ilmeisesti se poistaa öljyt vähän liiankin hyvin ketjun "sisältä", pitää sitten öljytä paremmin. Toiaalta jotkut huuhtelee ketjuja ties missä tärpätissä ja sitten keittelee noita ketjuja öljyssä tms. veivausta, mun mielestä ne on kuitenkin niin halpoja ettei ihan noin paljoa jaksa panostaa. Kukin kuitenkin tyylillään.
 
^ Kiitoksia infosta. Sain takavaihtajan ylä- ja alarajat kohdilleen, mutta vaihteet eivät vaihdu kunnolla rattaalta rattaalle. Vääntelin vaihtajan pikasäätöä mutta ei auta. Autaako vaijerien vaihto?

Pyörä oli yön yli ylösalaisin ja tämän tuloksena etujarru ei enää toimi. Jarrut on Formulan oro hydrayliset levyjarrut. Voiko tuolta päästä nesteet pihalle vai miten jarru voi mennä noin yhtäkkiä mykäksi? Jos olisin tiennyt että jarrut ovat Italialaiset, niin olisin ostanut toisen pyörän.

Mä taistelin vastaavan ongelman kanssa kaksi vuotta, uusin vaijerit ja kuoret jne. Lopuksi viaksi paljastui takavaihtajan löysä kiinnitys runkoon :D Vähän tuossa vaiheessa vitutti.. No sen koommin ei ole vaihdeongelmia ollut! :)

Vaihteiden säätö siten että pienin mahdollinen välitys ja sen puolen rajan säätö, sitten isoin mahdollinen välitys ja toisen rajan säätö. Lopuksi edestä keskirattaalle (jos kolme) ja takaa mahdollisimman keskelle. Tässä viimeisessä vaiheessa kohdistetaan vaihtajan ylin ratas siihen rattaaseen mikä on pakasta valittuna. Jos kuoret ja vaijerit on hyvät pitäisi kaikkien vaihteiden toimia ongelmitta :)
 
^Liuottimien käytöstä ketjujen putsaukseen on vähän kahta koulukuntaa. Ilmeisesti se poistaa öljyt vähän liiankin hyvin ketjun "sisältä", pitää sitten öljytä paremmin. Toiaalta jotkut huuhtelee ketjuja ties missä tärpätissä ja sitten keittelee noita ketjuja öljyssä tms. veivausta, mun mielestä ne on kuitenkin niin halpoja ettei ihan noin paljoa jaksa panostaa. Kukin kuitenkin tyylillään.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka pyörän pesun yhteydessä putsailee ketjupesurilla ja suht vahvalla pinelinellä. Perään sopivaa voitelua ja "ulkoisesti" ketju kuivataan päällisin puolin kaikesta rasvasta mahdollisimman hyvin, jottei kerää turhaa likaa. Vajaa 20e ketingillä ajaa sen pari tonnia ja sen jälkeen se on joka tapauksessa roskiskamaa venymisen takia, joten nuo keittämiset ja yksittäisten nivelien öljyämiset on täysin hukkaan heitettyä aikaa, kun sen voi käyttää ajamiseen :D
 
Ketjun pesu pesurilla, lämmintä vettä + fairya tms astianpesuainetta, pari vedenvaihtoa pesuriin ( eikä ole ketjut ruostuneet viimeisen 3000 km aikana ainakaan )
- ketjun kuivaus rätillä
- CRC:tä tai vastaavaa mielellään teflonilla lisäaineistettuna, myös suihkaus vaihtajien niveliin ja ketjurissoihin
- ennen lenkkiä ketjun kuivaus rätillä
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom