Pyöräily

Just pilkillä käydessä tuumailin että olisi hyvä keli lähteä jäällekin tykittelemään. Pitäis koittaa saisiko kairan viritettyä turvallisesti kyytiin, helpottuisi merelläkin siirtymien teko jos lähtis pyörällä kalaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä olis aika kova hinku hommata jostain cyclocrossin runko ja muuttaa tuo Feltin Z85:nen crossariksi. Viime kesänä hommatun Ar5:n myötä vanhalle pyörälle ei oo oikeen muuta käyttöä ku työmatka-ajot ja siihen tarkotukseen ois ihan näppärä, jo pyörään sais lokaritkin. Samalla sais sitten fillarin, jolla vois ajella huonommilla keleillä, huonommassa maastossa ja talvellakin. Valitettavan paljon meinaa vaan tulla hintaa noille pelkille rungoillekin :D

Se oliskin hyvä, jos käytettynä löytäis sopivan yksilön. Tuo kyseinen runko on kyllä liian iso mulle. Ja sitten ei tietysti ole niin paha sijoitus, jos vanhan saa menemään kaupaks, mutta kuinkahan kysyttyjä noi on..? Jarrujen lisäks muita osia ei varmaan ees tarvis hommata. Tai tietty vaijerit pitäs vaihdella, mutta ne ei paljon maksa.

Huomasinkin tuon jo joskus aiemmin. Rupeaa olemaan ainakin lähempänä, tosin ehkä vielä ottasin yhtä kokoa pienemmän. Pitää huomenna GoExpossa käydä kattelemassa kaikki maholliset fillarit läpi ja arvioida kokoa tarkemmin :D

Tietääkö joku noista SUP:n (Suomen Urheilupyörä) vehkeistä mitään? Tuon cyclocross-rungon sais uutena 350 eurolla, mutta onko se kannattava sijoitus?

- - - Updated - - -

Huomasinkin tuon jo joskus aiemmin. Rupeaa olemaan ainakin lähempänä, tosin ehkä vielä ottasin yhtä kokoa pienemmän. Pitää huomenna GoExpossa käydä kattelemassa kaikki maholliset fillarit läpi ja arvioida kokoa tarkemmin :D

Tietääkö joku noista SUP:n (Suomen Urheilupyörä) vehkeistä mitään? Tuon cyclocross-rungon sais uutena 350 eurolla, mutta onko se kannattava sijoitus?

Talven projekti ensi kertaa haistelemassa ulkoilmaa (ei tokikaan vielä ajolenkillä). Vaihteet säästämättä ja tankoteipit laittamatta mutta muuten ready to go. Paino ilahduttavan pieni 7,6 kg :) On se kaunis vaikka itse sanonkin.

hupytyme.jpg

Talven projekti ensi kertaa haistelemassa ulkoilmaa (ei tokikaan vielä ajolenkillä). Vaihteet säästämättä ja tankoteipit laittamatta mutta muuten ready to go. Paino ilahduttavan pieni 7,6 kg :) On se kaunis vaikka itse sanonkin.

Tolla kelpaa kilometrejä kerätä ja maanteitä koluta!

Eilen alkoi oma fillarikausi. Seitsemän kilsaa työmatkailua läskeillä nappularenkailla. Pumppu ja keuhkot toimi hyvin, jalat ei.

PS. Hanuri kipee!

Jos kelit sallii, niin huomenna aukee maantiekausi!
Tavoitteena ajella 50-60km, ilmeisesti aika tuulinen ilma odotettavissa.

Kyllä sitä on varmaan itsekkin touhuttava maantiepyörä lopulliseen ajokuntoon ja käydä ottamassa lähipäivinä lämpimät. Tämän päivän pyörälenkilla oli siirtymää maantien vartta muutama kilometri ja olisi se ollut koko matkalta täysin ajettavissa maantiepyörälläkin.

Alkaa pyörä olemaan siinä kunnossa että uuden osto on järkevää, tarkoitus ostaa pyörä silmällä pitäen peräkärryn vetämistä ja soratiet pitäis taittua mukavasti. Ilmeisesti 29er täysjäykkä levareilla vois olla kiva tähän?

Onko muuten ehdotuksia järjellisen hintaisesta mittarista pyörään. Nopeus ja kandenssi olisi pakollisia, aattelin nyt opetella oikein ajamista tuolla maantiepyörällä. Sykemittaus on plussaa, mutta ei ihan pakollinen kun yksi sykemittari kyllä pitäisi olla kunhan vaan sen jostain onnistun löytämään.

Ajattelin pyöräileväni n. 220km matkan Kajaanista Jojensuuhun ihan kohtuu hyvällä pyörällä. Laittelen kuvaa myöhemmin (huomenissa ehkäpä). Tämmösiä perusjuttuja kyselen jo valmiiksi lenkkiä edeltäville viikoille ja päiville. Varmaan runsaasti hh-pitoista ruokaa edeltävänä päivänä ja lepoa. Ja itse lenkille mukaan nestettä, suolaa, jotain hh/prot-pitoista settiä myös.

Mutta sitten edellisten viikkojen treenistä. Mitä mieltä olette salin/itse pyöräilyn harrastamisesta ennen lenkkiä? Tällä hetkellä vetelen 4-jakoisella ja aerobista päälle porraskävelylaitteessa eli pienimuotoisella dieetillä ollaan. Ikää 21 vuotta, paino 78kg ja pituutta 174cm. Tarkoitus pudotella sinne 73-75 hujakoille maltillisesti kesään mennessä ja kelien parantuessa aloitella myös pyöräilemään pitempiä reissuja.

Tähän mennessä paras saavutukseni pyöräilyn saralla on intin pyörällä sotkeminen Vuosangasta Kajaaniin (~80km) n. 9 tunnissa. Ja olen hyvin ylpeä saavutuksestani kun satun vielä rasitusastman omistamaan. Miten saisin n. 3 kuukauden harjoittelulla (häh, nyt vasta tajusin kirjoittaessani että 3kk jäljellä) poljettua noinkin pitkän matkan sujuvasti?

Onko muuten ehdotuksia järjellisen hintaisesta mittarista pyörään. Nopeus ja kandenssi olisi pakollisia, aattelin nyt opetella oikein ajamista tuolla maantiepyörällä. Sykemittaus on plussaa, mutta ei ihan pakollinen kun yksi sykemittari kyllä pitäisi olla kunhan vaan sen jostain onnistun löytämään.

Garmin Edge 500 tai sitä uudempi versio. Itsellä ko. palikka sykevyöllä ja kadenssianturilla. GPS pitää huolen matkan, vauhdin ja korkeuserojen mittauksesta. Mittari palvellut myös juoksulenkeillä (palikka kädessä, kun sykkeitä tuijotellut) tai hiihdossa (tällöin taskussa). Tosin hankin juoksua varten myöhemmin Garmin F610:n.

Varmasti Polarilta löytyy myös härpäkkeitä, mutta itsellä on kokemusta puhtaasti pyörämittareiden osalta Garminista. Lisätietoja spekseistä goolettamalla, kuten myös hintatietoja. Jos alkaa hifistelydata kiinnostamaan, niin sitten vielä wattimittaria hankkimaan. Tosin vaatinee enemmän rahnua.

Mulla on nyt vuoden verran ollut Sigma Sport BC 16.12 STS CAD Wireless + Cadence kiinni fillarissa ja ajaa hyvin asiansa. Kätevä vehje ja kohtuullisen hintainen, kun Saksasta eri fillarinettikaupoista saa n. 50e hintaan + postit.

Ajattelin pyöräileväni n. 220km matkan Kajaanista Jojensuuhun ihan kohtuu hyvällä pyörällä. Laittelen kuvaa myöhemmin (huomenissa ehkäpä). Tämmösiä perusjuttuja kyselen jo valmiiksi lenkkiä edeltäville viikoille ja päiville. Varmaan runsaasti hh-pitoista ruokaa edeltävänä päivänä ja lepoa. Ja itse lenkille mukaan nestettä, suolaa, jotain hh/prot-pitoista settiä myös.

Mutta sitten edellisten viikkojen treenistä. Mitä mieltä olette salin/itse pyöräilyn harrastamisesta ennen lenkkiä? Tällä hetkellä vetelen 4-jakoisella ja aerobista päälle porraskävelylaitteessa eli pienimuotoisella dieetillä ollaan. Ikää 21 vuotta, paino 78kg ja pituutta 174cm. Tarkoitus pudotella sinne 73-75 hujakoille maltillisesti kesään mennessä ja kelien parantuessa aloitella myös pyöräilemään pitempiä reissuja.

Tähän mennessä paras saavutukseni pyöräilyn saralla on intin pyörällä sotkeminen Vuosangasta Kajaaniin (~80km) n. 9 tunnissa. Ja olen hyvin ylpeä saavutuksestani kun satun vielä rasitusastman omistamaan. Miten saisin n. 3 kuukauden harjoittelulla (häh, nyt vasta tajusin kirjoittaessani että 3kk jäljellä) poljettua noinkin pitkän matkan sujuvasti?

Tulisi varmaan kokeilla jossain vaiheessa miltä pitempi, useamman kymmenen km lenkki tuntuu, yhtäkkiä yli 200 km polkeminen voi kipeyttää nivelet (polvet). Näin itselläni kävi kun polkaisin nuorempana "kylmiltään" juurikin saman 220 km matkan opiskelupaikkakunnalta kotipaikkakunnalle. Oli helkkarin pitkään sitten tulehdus päällä ja jalka kipeä pyöräillessä ja kävellessä. Persaus voi olla kovilla jos ei ole totutellut ko. pyörän satulaan eli lenkkiä lenkkiä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom