Pyöräily

Mulla on Spessun Defrosterit ja pidän niitä hyvinä syyskenkinä.

Toinen ääni Defrostereille. Meni itsellä ainoina pyöräkenkinä koko viime talven vaikka välillä olikin niitä -30 aamuja. Ei myöskään hiosta vaikka ajelee vähän lämpimämmilläkin keleillä ja pitää vettä 100%.
Takana n. 2000km ja pesun jälkeen kuin uudet.

Vitamiini: Kestääkö noissa Eccoissa nykyään pohja paremmin? Itsellä oli 7v sitten viimeksi Eccon talvikengät ja metsästyssaappaat, mutta molemmista kulu pohjat alle kahdessa vuodessa vaikka ihan perus tallustelua niillä tein... :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toinen ääni Defrostereille. Meni itsellä ainoina pyöräkenkinä koko viime talven vaikka välillä olikin niitä -30 aamuja. Ei myöskään hiosta vaikka ajelee vähän lämpimämmilläkin keleillä ja pitää vettä 100%.
Takana n. 2000km ja pesun jälkeen kuin uudet.

Vitamiini: Kestääkö noissa Eccoissa nykyään pohja paremmin? Itsellä oli 7v sitten viimeksi Eccon talvikengät ja metsästyssaappaat, mutta molemmista kulu pohjat alle kahdessa vuodessa vaikka ihan perus tallustelua niillä tein... :jahas:
Kolmas ääni Defrosteille. Hyvin kestää myllytystä metsässä ja kivikossa. Ei mitään solkia tai lenkkejä kengän ulkopinnassa, jotka voisi jäädä jonnekin kiinni. Kostea pysyy ulkopuolelle.
Raksumus: Pesitkö koneessa vai käsipelissä kengät?
 
Toinen ääni Defrostereille. Meni itsellä ainoina pyöräkenkinä koko viime talven vaikka välillä olikin niitä -30 aamuja. Ei myöskään hiosta vaikka ajelee vähän lämpimämmilläkin keleillä ja pitää vettä 100%.
Takana n. 2000km ja pesun jälkeen kuin uudet.

Vitamiini: Kestääkö noissa Eccoissa nykyään pohja paremmin? Itsellä oli 7v sitten viimeksi Eccon talvikengät ja metsästyssaappaat, mutta molemmista kulu pohjat alle kahdessa vuodessa vaikka ihan perus tallustelua niillä tein... :jahas:
Omassa käytössä mikään kenkä ei oo kestäny kovinkaan paljon yli vuotta pitempään, joten oletukset ei oo kovinkaan korkealla. Mistään 5-10 vuoden käytöstä ei siis voida puhua. Näissä nyt toistaiseksi on kuitenkin pohjat jälellä, mutta alla vasta viime talvi ja tätä syksyä.

Varmaan paljon on eroa sillä pitääkö kenkiä pelkästään pyörähommissa jaloissa vai all-year-aroundina joka paikassa jalassa.
 
Pyöräilykengissä yleensä menee kiinnityssysteemi varsinkin jos se on sellainen muovinen ratchet tyyppinen. Onneksi niitä saa monesti varaosina. Eipä ne muuten juuri kulu mihinkään.
 
Talvipyöräilystä olisi muutama kysymys. Tarkoituksena olisi alkaa kulkea työmatkaa 20km/suunta, aluksi päivä tai pari viikossa, ja edessä häämöttää uuden fillarin hankinta. Tällä kertaa työpaikalla ei taida olla mahdollisuutta säilyttää pyörää lämpimässä tilassa. Kotona toki saan pyörän sitten sisälle, mutta sekään ei aina auta jos pyörä ei ehdi kunnolla kuivahtaa. Aikaisemmin on talvella ollut Shimanon vaihteiden kanssa ongelmia, joskus aseöljystä oli apua mutta sekään ei poistanut pulmia kokonaan.

Eli varsinaiset kysymykset: minkälaisia toimenpiteitä vaatii esim. cyclocrossari talvea ajatellen, pysyvätkö vaihteet ja jarrut käyttökelpoisina pakkasella? Olisiko napavaihteellinen fillari kivuttomampi vaihtoehto? Suurin painotus pyörän valinnassa on meikäläisellä luotettavuudella, ei niinkään nopeudella.
 
Eli varsinaiset kysymykset: minkälaisia toimenpiteitä vaatii esim. cyclocrossari talvea ajatellen, pysyvätkö vaihteet ja jarrut käyttökelpoisina pakkasella? Olisiko napavaihteellinen fillari kivuttomampi vaihtoehto? Suurin painotus pyörän valinnassa on meikäläisellä luotettavuudella, ei niinkään nopeudella.

Mä ajelin cyclocrossarilla pari talvea. Toimi luotettavasti. Pidin pyörän molemmissa päissä sisätiloissa. Ei nastarenkaiden lisäksi mitään erikoissäätöjä.
 
Talvipyöräilystä olisi muutama kysymys. Tarkoituksena olisi alkaa kulkea työmatkaa 20km/suunta, aluksi päivä tai pari viikossa, ja edessä häämöttää uuden fillarin hankinta. Tällä kertaa työpaikalla ei taida olla mahdollisuutta säilyttää pyörää lämpimässä tilassa. Kotona toki saan pyörän sitten sisälle, mutta sekään ei aina auta jos pyörä ei ehdi kunnolla kuivahtaa. Aikaisemmin on talvella ollut Shimanon vaihteiden kanssa ongelmia, joskus aseöljystä oli apua mutta sekään ei poistanut pulmia kokonaan.

Eli varsinaiset kysymykset: minkälaisia toimenpiteitä vaatii esim. cyclocrossari talvea ajatellen, pysyvätkö vaihteet ja jarrut käyttökelpoisina pakkasella? Olisiko napavaihteellinen fillari kivuttomampi vaihtoehto? Suurin painotus pyörän valinnassa on meikäläisellä luotettavuudella, ei niinkään nopeudella.

Varmaankin oleellisia asioita pyörn toiminnassa on huolto- ja puhtaanapito yleensäkin. Voidellut ja hyväkuntoiset vaijerit + vaihtajat eivät "ime" kosteutta ja likaa ja pysvät siten notkeina ja jäätymättä helpommin myös pakkasella.
- kuluneet vaijerit ja vaijerinkuoret jäykistyvät helposti, huonosti reititetty kuori kerää vettä
- kannattaa voidella myös lukko, muutoin pieni vesihelmi lukitsee pyörän pidemmäksi aikaa...
- oma suosikkini talvella on jäykkäperä maasturi, nyt tulevalle talvelle viritelty laite jossa nestelevyt ja ilmakeula, lyhyt stemmi ja leveä tanko
- renkaiksi laitetaan nastakumit sitten kun alkaa olla jäätä & lunta

Kengiksi hankin nyt nämä: Shimano MW81 Gore-Tex Winter SPD
- ainakin ekan testiajaon perusteella vaikuttivat lämpöisimmiltä kuin perus SPD kengät suojilla ( juuri ja juuri plussan puolella lämpö eilen, n 20 km pyöritystä testinä )
- ko kengän lesti on muuten about sama kuin Shimanon kengät yleensäkin / kannattaa harkita isompaa kokoa jos kesäkenkä on tyköistuva
 
Talvipyöräilystä olisi muutama kysymys. Tarkoituksena olisi alkaa kulkea työmatkaa 20km/suunta, aluksi päivä tai pari viikossa, ja edessä häämöttää uuden fillarin hankinta. Tällä kertaa työpaikalla ei taida olla mahdollisuutta säilyttää pyörää lämpimässä tilassa. Kotona toki saan pyörän sitten sisälle, mutta sekään ei aina auta jos pyörä ei ehdi kunnolla kuivahtaa. Aikaisemmin on talvella ollut Shimanon vaihteiden kanssa ongelmia, joskus aseöljystä oli apua mutta sekään ei poistanut pulmia kokonaan.

Eli varsinaiset kysymykset: minkälaisia toimenpiteitä vaatii esim. cyclocrossari talvea ajatellen, pysyvätkö vaihteet ja jarrut käyttökelpoisina pakkasella? Olisiko napavaihteellinen fillari kivuttomampi vaihtoehto? Suurin painotus pyörän valinnassa on meikäläisellä luotettavuudella, ei niinkään nopeudella.

Jos on loskasohjoa, tukkii ne monesti takapakan välit, joten vaihteiden vaihto voi sillon olla nihkeetä. Kuivalla pakkaskelillä toimii ihan normaalisti.

Hommaisin sinuna maasturin enkä mitään cyclocrossaria. Huomattavasti mukavampi painaa lumessa leveillä gummeilla, joissa on syvät nappulat. Cyclocrossarin kumit vaan luikertelee alla jos on pikkasenkaan enemmän lunta.
 
Kiitos kaikille vastanneille.

Hommaisin sinuna maasturin enkä mitään cyclocrossaria. Huomattavasti mukavampi painaa lumessa leveillä gummeilla, joissa on syvät nappulat. Cyclocrossarin kumit vaan luikertelee alla jos on pikkasenkaan enemmän lunta.

Eikös cyclocrossariin yleensä mene leveämpikin kumi? Maasturi tosin minulta löytyykin, + sinkula talvikumeilla jolla ajelin aikoinaan kevyempää 7km työmatkaa. Veikkaan kuitenkin että ns. loppuu huumori sinkulalla 20km matkalla, viimeistään muutamassa pitkässä nousussa. Joten voisin kyllä kokeilla miten maasturi pelittää, täytyy vaan hommata kunnon talvikumit. Pitänee myös kunnon kengät hommata, ei taida pilkkisaappailla meno maistua.
 
Tällä kertaa työpaikalla ei taida olla mahdollisuutta säilyttää pyörää lämpimässä tilassa. Kotona toki saan pyörän sitten sisälle, mutta sekään ei aina auta jos pyörä ei ehdi kunnolla kuivahtaa

Tästä voi olla eriäviä mielipiteitä, mutta itse heittäisin "valistuneen arvauksen", että pyörälle olisi parempi olla jatkuvasti tasaisessa lämpötilassa eli talvella pakkasessa. Silloin siihen ei muodostu kosteutta pintaan joka ruostuttaisi, rikkoisi tai aiheuttaisi muita ongelmia. Itsellä on täpäri nyt toista talvea lukitussa pyörävajassa (eristämätön) ja on ollut paljon vähemmän ongelmia vaihteiden ja ketjujen kanssa verrattuna edellisiin talviin jolloin kannoin pyörää aina sisälle.

Raksumus: Pesitkö koneessa vai käsipelissä kengät?

Käsipelillä (en usko, että kestävät montaa konepesua). Yllättävän helppoa jos on alussa kyllästänyt kengät jollain suoja-aineella. Nyt laitoin syksyn loskakelejä varten vielä kenkävahankin pintaan, niin pitäisi kestää uittamistakin.

Vitamiini: Itsellä oli toiset Eccot päivittäisessä käytössä ja toisilla kävin satunnaisesti metsällä. Jostain ihmeen syystä käyttömäärällä ei ollut juurikaan vaikutusta kestoon vaan molemmat luovuttivat 2. vuoden aikana...
Nyt on käytössä Sievin Gore Texit ja ovat kyllä todella hyvät jalkaan ja uskomattoman kestävät. Vitsillä oli puhetta, että keväällä juostaan työkaverin kanssa Pyynikin kymppi nuo jalassa. :D
 
Kiitos kaikille vastanneille.



Eikös cyclocrossariin yleensä mene leveämpikin kumi? Maasturi tosin minulta löytyykin, + sinkula talvikumeilla jolla ajelin aikoinaan kevyempää 7km työmatkaa. Veikkaan kuitenkin että ns. loppuu huumori sinkulalla 20km matkalla, viimeistään muutamassa pitkässä nousussa. Joten voisin kyllä kokeilla miten maasturi pelittää, täytyy vaan hommata kunnon talvikumit. Pitänee myös kunnon kengät hommata, ei taida pilkkisaappailla meno maistua.

Cycloihin menee joo maantierengasta leveämpi kumi, mutta pääsääntöisesti ne kumit on aika kaposia verrattuna esim maasturiin. Yleensä cycloissa on vakiona maantiekiekot, jotka on kapeat ja aiheuttaa rajotuksia kumin leveydelle. Muistaakseni aikanaan sain mahtumaan kapeimman Contin Nordic Spike nastakumin omaan cycloon. Jos siis ihan ultimaattista talvipyörää haetaan niin joku 29er maasturi olis passeli. Ite oon pyssytellyt työmatkat talvisin 26er täysjoustolla. Ero cycloon talvella on SUURI. Meno on vakaampaa ja paksumpi kumi / jousitus suodattaa jäisen tien epätasaisuudet mukavasti.

Jos etit fillaria ympärivuotiseen työmatka-ajoon niin ehkä se cyclo sitten menisi. On sillä nimittäin niin paljon mukavampi taas kesällä ajaa mitä maasturilla. Valintoja valintoja :)
 
Itse kävin hakemassa Fixuksesta tuollaisen 49 ekee lampun.

Hommasin Prismasta tommosen kuumeteoriitin: Etuvalo Moon Meteor 200, USB-ladattava, Prisma, HOK-ELANTO

Varsin muksasti valaisee, sopivasti niin pitkälle kuin leveällekin, ei vaan arvaa kovin ylös suunnata kun saattaa häikäistä jonkin verran vastaantulijoita. Näihin valoihin pitäisi saada stongaan kiinnitettävä nappi "pitkille/lyhyille". Eiköhän tuolla talviset työmatkat pärjäile.

Tämän testin perusteella innostuin: Moon Meteor front light review | road.cc
 
Käsittämättömän vähän on tarjontaa 29 nastarenkaista, vaikka isorenkaiset maasturit on hyvin yleisiä nykyään. En oikein tiiä mille sitä alkais, nyt on edessä Nokialainen nastajurruuttaja. Tekis mieli Ice Spikereita mutta sylettää tuo 70€ kappalehinta. Löytyykö mistään hyvää 29 nastarengasta halvempaan hintaan?
 
Käsittämättömän vähän on tarjontaa 29 nastarenkaista, vaikka isorenkaiset maasturit on hyvin yleisiä nykyään. En oikein tiiä mille sitä alkais, nyt on edessä Nokialainen nastajurruuttaja. Tekis mieli Ice Spikereita mutta sylettää tuo 70€ kappalehinta. Löytyykö mistään hyvää 29 nastarengasta halvempaan hintaan?

Nokialaisia saa hieman halvemmalla, mutta niissä on muistaakseni vähemmän nastoja ja kapeampi gummi. Mun mielestä toi 70€ zipale ei ole kova hinta. Nehän kestää kuitenkin monta talvea.
 
Samaa asiaa nastarenkaista mutta 26" maasturiin. Tarjontaa on jos jonkinlaista mutta olisiko suosituksia varsinkin poluille. Monissa renkaissa nastat on melko keskellä minkä luulisi olevan huonoa poluilla.

ps 70 ekeä on kyllä mielestäni kova hinta pyörän nastarenkaista kun juuri ostin autoon uudet kesäkumit rapiat 200 eken hintaan kierros alle laitettuna :)

Tämä ilmeisesti yllä puhuttu kumi 26 tuumaisena ?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-ice-spiker-winter-mtb-tyre/rp-prod24563
 
Mulla on nuo ice spikerit ja mun mielestä hemmetin hyvät varsinkin kovemmalla alustalla. Jos lumessa tms ajelee niin varmaan se pro malli ois vielä parempi kun saa leveempänä. Mutta pitoja ainakin riittää!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom