Pyöräily

Joko on pyöräily ohitse? Itse heitin perjantaina 63km lenkin 7-vaihteisella rautahirviöllä, aikaa meni yli 3h ku rennosti poljeskeli. Varmaa liki puolet oli hiekkatietä, pitää harkita jos ensiviikonloppuna yrittäisi asfaltilla 100km rajaa paremmalla pyörällä.

Jep, lenkki tuli tehtyä ja sellaiset 3,5 h meni aikaa kahdella n. 10 min tauolla. Eipähän tuu varmaan koko kesänä enää pyöräiltyä. Pyöräilyinto lähti kertaheitolla:D Keskisyke oli 155 ja kaloreita palo 3950. Energiat loppu täysin kesken vaikka matkan varrella oli sentään huoltopiste, mistä sai pähkinöitä, rusinoita ja suolakurkkuja ja mukana oli tuhti protskupatukka. Nestehukkaa ei sentään tullut missään vaiheessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viisasta olisi opetella tuubin poisotto ja päällelaitto, sillä saattahan se tuubi kajahtaa lenkillä puhki. Lenkillä pitäisi olla mukana aina käytetty tuubi, johon on jäänyt vähän tuubiliimaa kiinni ja toisekseen käytetty tuubi on paljon helpompi laittaa päälle kuin uusi " kireä " tuubi. Tuubilla on sellainen ominaisuus, että jos sen joutuu laittamaan lenkillä päälle, eikä siinä ole yhtään tahmaista liimaa valmiina, saattaa se kosteissa olosuhteissa lähteä liikkumaan vanteella ja aiheuttaa tuubiin patin, minkä johdosta tuubi saattapi sitten kesken ajon räjähtää !

Ahaa joo, tämä on kyllä hyvä tietää. Täytyy jossain vaiheessa vaikka uusia toinen rengas ja pistää se varalle ja opetella tuo päällelaitto tässä alkukesän aikana. Säästää siinä kuitenkin selvää rahaa ja kuten sanoit ... reissussa osaaminen on korvaamaton :)

Kiitoksia vinkeistä, jälleen :)

Onko näillä tuubirenkailla jotain "ylivoimasta ominaisuutta" vai miksi näitä on muuten käytössä? Vai onko niitä vain siksi, että minunlaiseni jäärät alkavat näitä käyttämään? :D
 
Suoraan Sheldonin kotisivuilta kopioitu.

Tubular Pros:

* Tubulars are a bit lighter than comparable clinchers, due to the absence of the beads. The development of Kevlar® beads has considerably reduced this advantage.

* Tubular rims are lighter than clincher rims, since they don't need the flanges that hold the bead of the tyre in place.

* Tubulars are less prone to pinch flats than clinchers, since the rims don't present the sharp edges of the clincher flanges.

* Many riders believe that tubulars provide a more comfortable ride and better traction than clinchers.

* If you get a flat on a tubular, you can install a spare tubular faster than you can change an inner tube in a clincher.


Tubular Cons:

* Tubulars are considerably more expensive than clinchers of comparable performance.

* Tubulars are very much harder to repair once punctured. Most people just throw them away.

* You need to carry a complete spare tubular in case you get a flat. This negates the weight advantage over clinchers, unless you have a team car following you with spare wheels.

* If you replace a tubular on the road, you cannot corner safely at high speeds until you go home and re-glue the tyre. For safe high-speed cornering, the glue needs to dry for at least several hours.

* Tubulars have higher rolling resistance than the best clinchers.

* Tubulars are rarely as true and round as clinchers.

* Improperly glued tubulars can roll off the rim. This almost always causes a serious crash.
 
Ahaa joo, tämä on kyllä hyvä tietää. Täytyy jossain vaiheessa vaikka uusia toinen rengas ja pistää se varalle ja opetella tuo päällelaitto tässä alkukesän aikana. Säästää siinä kuitenkin selvää rahaa ja kuten sanoit ... reissussa osaaminen on korvaamaton :)

Kiitoksia vinkeistä, jälleen :)

Onko näillä tuubirenkailla jotain "ylivoimasta ominaisuutta" vai miksi näitä on muuten käytössä? Vai onko niitä vain siksi, että minunlaiseni jäärät alkavat näitä käyttämään? :D
Tuossahan näkyy IvanB kaivaneen enklanniksi noita eroja avorenekaaseen nähden. Käytännössä avorengas on taloudellisempi käyttää, sillä tuubin paikkaaminen vaatii aikamoista kokemusta ja viitseliäisyyttä (aikanaan paikattiin paljonkin) Ajotuntuma on " huonolla" tuubilla heikompi kuin ihan normaalilla avorenkaalla. Hyvä tuubi ja hyvä avorengas (latexisisäkumilla) ovat mielestäni yhtä mukavia ajaa. Tuubi turvallisempi etenkin jos ajelelee alpeilla tmv. kovissa vauhdeissa.
 
Joo lueskelin tuon listan läpi, kiitoksia siitä. Tänään sain tuubit alle ja testasin kilometrin pari ja ei voi enää puhua samassa lauseessa pyöräilystä jos vertaa vanhaan halpishybridiin (nopsa parkway). Vauhtiero on aivan järkyttävän suuri noilla kahdella ja ajoasento makaavana huomattavasti vähemmän herkkä tuulelle. Tänään vielä myöhemmin pidempi testilenkki, että miten tuo oikeasti kulkee.

Tähän asti vanhan fillarin ja tuubikumien kokemukset AAA+++ :)
 
Nyt on ensimmäinen testilenkki tehty ja olen enemmän kuin tyytyväinen pyörään. Ajotyyli tuntuu sopivan itselleni hyvin ja mukavastihan tuo kulkee. Toki vaatii työtä pirusti, mutta eihän se ole ongelma. Jalat ei jostain syystä hapotu läheskään niin pahasti/nopeasti.

Unohdin vain ketjut rasvata, penkki on säädetty lyhemmälle ihmiselle ja lukkopolkimien käyttö (ja jalkojen nosto) on vielä täysin esiasteella. Niin ja sarvet vaatii uutta grippiä päälle... mutta nyt alkaa tuolla reenaus! KELE! :)

Tämän näköinen rassi on muuten kyseessä: http://rhetoricmind.files.wordpress.com/2008/06/03062008.jpg
 
Nyt on ensimmäinen testilenkki tehty ja olen enemmän kuin tyytyväinen pyörään. Ajotyyli tuntuu sopivan itselleni hyvin ja mukavastihan tuo kulkee. Toki vaatii työtä pirusti, mutta eihän se ole ongelma. Jalat ei jostain syystä hapotu läheskään niin pahasti/nopeasti.

Unohdin vain ketjut rasvata, penkki on säädetty lyhemmälle ihmiselle ja lukkopolkimien käyttö (ja jalkojen nosto) on vielä täysin esiasteella. Niin ja sarvet vaatii uutta grippiä päälle... mutta nyt alkaa tuolla reenaus! KELE! :)

Tämän näköinen rassi on muuten kyseessä: http://rhetoricmind.files.wordpress.com/2008/06/03062008.jpg

Kyllä kuvasta huokuu historian havinaa. Tuolla värityksellä olevat Cressut olivat muotia jo vissiin 60 luvulla. Jarrukahvat ovat aika "syvällä" ohjaustangossa, joten ajo " lepuuttajilta " pidempään, saa varmaan niskalihakset aika kivuliaaksi. Hommaa jostain nykyaikaisemmat jarrukahvat pyörääsi, saat paremman ajonautinnon aikaiseksi.
 
Kyllä kuvasta huokuu historian havinaa. Tuolla värityksellä olevat Cressut olivat muotia jo vissiin 60 luvulla. Jarrukahvat ovat aika "syvällä" ohjaustangossa, joten ajo " lepuuttajilta " pidempään, saa varmaan niskalihakset aika kivuliaaksi. Hommaa jostain nykyaikaisemmat jarrukahvat pyörääsi, saat paremman ajonautinnon aikaiseksi.

Mä vaihtaisin kyllä koko ohjaustangon sellaiseen jossa on suora osuus kämmentä vasten myös ajettaessa alaotteella, eli tämän tyyliseen:

bontrager-select-08.jpg


Vähentää kämmenten väsymistä ainakin mulla...

(Ja vaihtaisin mä vielä tuon satulankin, mutta se onkin makuasia :))
 
Kyllä kuvasta huokuu historian havinaa. Tuolla värityksellä olevat Cressut olivat muotia jo vissiin 60 luvulla. Jarrukahvat ovat aika "syvällä" ohjaustangossa, joten ajo " lepuuttajilta " pidempään, saa varmaan niskalihakset aika kivuliaaksi. Hommaa jostain nykyaikaisemmat jarrukahvat pyörääsi, saat paremman ajonautinnon aikaiseksi.

Joo huomasin tänään ajaessani, että tuossa puutuu kyllä paikat ja jarrujen käyttö on suht. vaikeaa ainakin jos ei niihin perehdy pidempään. Heitin testiksi työkaverin vauhdin mukaan 46km lenkin ja hyvä kun tuli edes hiki. Täytyy panostaa tuohon pikkaisen. Satulan alle pieni laukku mihin varatuubi+liima ja sitten grippi ohjaustankoon ja paremmat kahvat.

^^ Tuo ohjaustanko olisi kyllä pop! Täytyypä etsiä jos tuohon raaskii kovin paljoa vaihtaa ... eihän se enää sitten ole vanhus :)

Niin ja jarrupalat taidan vaihtaa myös, sillä nuo vinkuu niin p*rkeleesti :D
 
Joo huomasin tänään ajaessani, että tuossa puutuu kyllä paikat ja jarrujen käyttö on suht. vaikeaa ainakin jos ei niihin perehdy pidempään. Heitin testiksi työkaverin vauhdin mukaan 46km lenkin ja hyvä kun tuli edes hiki. Täytyy panostaa tuohon pikkaisen. Satulan alle pieni laukku mihin varatuubi+liima ja sitten grippi ohjaustankoon ja paremmat kahvat.

^^ Tuo ohjaustanko olisi kyllä pop! Täytyypä etsiä jos tuohon raaskii kovin paljoa vaihtaa ... eihän se enää sitten ole vanhus :)

Niin ja jarrupalat taidan vaihtaa myös, sillä nuo vinkuu niin p*rkeleesti :D

Katso ensin onko jarrupaloihin jäänyt pikku kiviä kiinni, saattavat päästää ikävän äänen. Poista mahdolliset kivet piikillä ja asenna palat niin, että ovat hiukan " aurausasennossa " , siten että palan takapää ottaa viimeisenä kiinni. Toinen juttu voi olla että vanne on likainen-puhdista asetonilla jarrupinnat huolellisesti, saattaa auttaa vinkumiseen.
 
Onko pakkislaisia lähdössä Pirkan pyöräilyä ajamaan viikonloppuna? Itse osallistun tällä kertaa 130km lenkille. Taitaa olla noin 6-7 kerta kun lähdön ajelemaan.

Joo, pitkälle lenkille, mikä lie olikaan, yli 200 kuitenkin. Vajaa 10 kertaa ajettu, ei tosin aina numeron kanssa.
 
Jospa meikäkin saisi huomenna hankittua sen perskatin pumpun, niin pääsisin tuolla maantiepyörällä ajelemaan. Pitäisi jo pikku hiljaa korkata tuo pyöräilykausikin tälle vuodella :D :nolo: .
 
Pirkan pyöräily tuli ajettua. Mukava keli, vaikka n. 10m/s tuuli haittasi välillä. Peesissä oli toki kiva ajella =P. Noin 130km lenkkiin kului taukoineen noin 5h15min, eli keskinopeus 25km/h. Väkeä oli paljon ja mukavia porukoita löytyi lenkin varrelta.
 
Tuli ajettua tämänkin vuoden pirkan pyöräily läpi. Ajokilometrejä noin 1500 takana, joten meni aika leppoisasti, paukkuja olisi riittänyt pitemmällekin matkalle. Noin 40km kohdalla "kanuunaryhmä", joka ajaa 217km lenkkiä tuli rinnalle, joten ei muuta kuin peesailemaan. Vetivät hyvää vauhtia, 20 km tuli ajettua heidän kanssa. Iski vaan hirveä vessahätä, joten piti pysähtyä Kurussa huoltopaikalle. Loppumatkalla olisi ollut kiva ajaa heidän kanssaan, kun oli pääosin vastatuulta viimeiset 50km. Ensi vuonna uudestaan. Jos saisi pyöräilykauden alkuun jo huhtikuun alussa, niin voisi harkita jopa 217 matkaa. Peesissä voi aika huoleti rullailla. Sais vielä painon alle 90 kiloon, niin ei gravitaationpaskiainen pääsis ylämäissä masentamaan :)

Täytyy kyllä nostaa hattua rullaluistimilla ja potkupyörillä tuon lenkin vetäneille. Vaatii jonkin verran huumoria lähteä 130km sellaisilla laitteilla. Aitolahden kohdalla oli joku rullaluistelija ilman sauvojakin. Tosin näytti siltä, että noutaja oli tullut, sen verran pahasti heitti rytmi.
 
Tänään pitäisi lähteä Ruotsiin polkemaan parin päivän reissu n.200km. kunto on hyvä, mutta fillarointi on jäänyt armottoman vähälle treenin painottuessa juoksuun ja punttiin. Tulee mieleen talvinen Finlandia-hiihto, jota ennen olin hiihtänyt kokonaiset 26km... Perse huutaa ainakin hoosiannaa, se on varmaa se...
 
No täällä on kanssa yksi semmoinen joka ei välineurheilua kauheemmin harrasta, mutta pyöräilee kyllä kohtalaisesti. Alla on joku mikälie-merkkinen hybridi jonka ostin viime kesänä.
Tänä vuonna kausi alkoi huhtikuun alun tienoilta ja työmatkani ~8,6/suunta ajan likimain joka päivä aina sinne loskakauden tuloon (yleensä lokakuu). Mitä siitä nyt sitten tulee, keskimäärin 5 työpäivää/vko seitsemänä kuukautena. Noin 2400km työmatkapyöräilyä plus siihen joskus muutaman kerran kuussa pidempiä lenkkejä vähän 50km molemmin puolin.

Punttisalitreeneissä kevennän vähän niinä päivinä jalkoja kun olen enemmän ajellut. Ja joskus myös jos edellisenä päivänä olen ajellut reilummin. Ei riitä mulla ainakaan voimat enää mitään syväkyykkyjä tehdä isoilla painoilla jos oon ensin ajanut ihteni "puhki" pyörällä.
 
Tänään pitäisi lähteä Ruotsiin polkemaan parin päivän reissu n.200km. kunto on hyvä, mutta fillarointi on jäänyt armottoman vähälle treenin painottuessa juoksuun ja punttiin. Tulee mieleen talvinen Finlandia-hiihto, jota ennen olin hiihtänyt kokonaiset 26km... Perse huutaa ainakin hoosiannaa, se on varmaa se...

kahden päivän pyöräretki ruotsissa ohi. Kilometrejä tuli reilut 250.Kummankin käden pikkurilli ja nimetön vieläkin tunnottomia. Onko kenelläkään ideoita, mistä voi johtua ja miten tulevaisuudessa tätä voisi ennaltaehkäistä?
 
Onko satula täysin suorassa? Jos satulan nokka on alaspäin niin painopiste voi olla liikaa käsillä ja tämä voi aiheuttaa puutumista. Testaa satulan suoruus vatupassilla. Puutuminen voi johtua myös niska ja hartiajäykkyydestä. Ajaessa kannattaa yrittää lepuuttaa käsiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom