Pyöräily

Pari kysymystä heittäisin kehiin:

1. Millainen on oikea ja paras pyöräilyasento? Tarvitaanko siihen mitään lisävarusteita, kuten tankoon kiinnitettävä se muovinen systeemi (tiedän, ei sano mitään, mutta en tiedä sille nimitystä).

2. Minkä merkkiset lukkopolkimet kannattaa ostaa? Mikä merkki tekee laadukkaita?

3. Paras kilpapyörä merkki?

Ei ole olemassa mitään yksiselitteisesti parasta pyörää, asentoa tai polkimia. Ensin pitäisi tietää se, mihin käyttöön olet pyörää hankkimassa ja minkä suhteen parasta pyörää etsitään. Vastaan kuitenkin omat mielipiteeni, jotka kyllä voivat mennä täysin metsään sinun käyttötarkoitukseen.

1. Itse pidän selvästi parhaana moderneja maantiepyörän mitoituksia ja tankoja. Ne tarjoavat monia mahdollisia asentoja, joka on varsin iso plussa pidemmilla matkoilla. Lisätangot ovat lähinnä suunniteltu tiettyihin kilpalajeihin, eivätkä ne sovellu kovin hyvin muuhun käyttöön.

2. Speedplay on mielestäni paras. Monikin valmistaja tekee sellaisia polkimia, joilla tulee kyllä toimeen. Jopa halvat Shimanon maastopolkimet suoriutuvat tehtävästä kohtuullisen hyvin.

3. Merkki on epäolennainen. Pyörä on osiensa summa ja kaikki merkit käyttävät samojen osavalmistajien tuotteita. Ainoastaan rungot poikkeavat eri tuotemerkkien välillä, mutta erot niissäkin ovat usein aika pieniä. Tärkeintä on, että valitset omille mitoille sopivan kokoisen ja mallisen rungon, johon on laitettu riittävän laadukas osasarja. Kallis ja yleisesti ottaen laadukas "merkkipyörä" voi olla sinulle huono valinta, jos se ei ole oikein kokoinen mitoillesi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläisen uusin hankinta: http://www.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/mountain/1402/29656/zoom/

Tuolla kun lähtee metsään kömyään, niin siinä löytyy alta aikayksikön se sisäinen pikkupoika. On kyllä äärettömän hauskaa puuhaa ajella poluilla ja uskomattomista paikoista pyörällä pääsee, jos vaan uskaltaa mennä. Viimeisimmällä reissulla vastaan tuli melko iso suo ja senkin yli mentiin välillä pyöriä kantaen ja välillä ajaen. Samalla naureskeltiin juuri sitä, että ei kovin moni siellä suolla kävellessään varmasti olisi pitänyt selväpäisenä meitä jos vastaan olisi tullut:) Väliin meni sit kantamiseksi kun pyörä upposi rattaita myöden suohon.

Hienoa puuhaa! Suosittelen kokeilemaan!
 
Meikäläisen uusin hankinta: http://www.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/mountain/1402/29656/zoom/

Tuolla kun lähtee metsään kömyään, niin siinä löytyy alta aikayksikön se sisäinen pikkupoika. On kyllä äärettömän hauskaa puuhaa ajella poluilla ja uskomattomista paikoista pyörällä pääsee, jos vaan uskaltaa mennä. Viimeisimmällä reissulla vastaan tuli melko iso suo ja senkin yli mentiin välillä pyöriä kantaen ja välillä ajaen. Samalla naureskeltiin juuri sitä, että ei kovin moni siellä suolla kävellessään varmasti olisi pitänyt selväpäisenä meitä jos vastaan olisi tullut:) Väliin meni sit kantamiseksi kun pyörä upposi rattaita myöden suohon.

Hienoa puuhaa! Suosittelen kokeilemaan!

Ei ollenkaan huono valinta tuo trance, miulta löytyy tallista viime vuoden trance 0, muiden fillareiden lisäksi siis. Enskaa ja xc:tä tolla on ajettu, erittäin hyvä jokapaikan höylä. Ja tolla tosiaan pääsee melkein mistä vaan, kunhan pitää kammet liikkeessä ja muistaa kevennellä ja keulaa sopivasti :thumbs:
Kotelostahan se on aika useesti kiinni, välillä ei vaan pää riitä pahimmissa paikoissa ja välillä pääsee ihan mahottomistakin.
 
Osaisikohan täällä porukka neuvoa hiukan salitreenin ja pyöräilytreenin yhdistämisessä. Olen tässä kesän aikana hommannut ensimmäisen maantiepyöräni ja innostunut touhusta kovasti. Kelit eivät vaan Suomessa kovasti talvella maantiepyöräilya suosi ja muutenkin salitreeni on ehkä se ykkösjuttu.

Eli kyssärini onkin: millainen treeni salilla teidän mielestänne parhaiten tukisi pyöräilytreeniä? Varsinkin kiinnostaisi liikevalikoima jalkatreenin osalta, millaisilla liikkeillä treenattu voima siirtyy parhaiten pyöräilyyn? Vai onko se ihan sama, kyykkyä vaan ja pyöräilytreeni (myös voiman osalta) erikseen? Ja miten omaa treeniänne jaksotatte vuositasolla, jos täältä löytyy enemmänkin vuosittain pyörällä ajavia?
 
Osaisikohan täällä porukka neuvoa hiukan salitreenin ja pyöräilytreenin yhdistämisessä. Olen tässä kesän aikana hommannut ensimmäisen maantiepyöräni ja innostunut touhusta kovasti. Kelit eivät vaan Suomessa kovasti talvella maantiepyöräilya suosi ja muutenkin salitreeni on ehkä se ykkösjuttu.

Eli kyssärini onkin: millainen treeni salilla teidän mielestänne parhaiten tukisi pyöräilytreeniä? Varsinkin kiinnostaisi liikevalikoima jalkatreenin osalta, millaisilla liikkeillä treenattu voima siirtyy parhaiten pyöräilyyn? Vai onko se ihan sama, kyykkyä vaan ja pyöräilytreeni (myös voiman osalta) erikseen? Ja miten omaa treeniänne jaksotatte vuositasolla, jos täältä löytyy enemmänkin vuosittain pyörällä ajavia?
Perinteinen pyöräilijän kausi alkaa 1.10 tai 1.11 riippuen siitä onko kv. tason kuski vai kansallisen tason jyrä. Voimaharjoitukset voidaan jakaa pääpiirtettäin näin: aloitetaan 5 vkon kestovoimajaksolla, 3 vkoa maxvoimaa, 4 vkoa kestovoimaa, 3 vkoa nopeusvoimaa, 5 vkoa kestovoimaa ja viimeisenä 4 vkon maxvoima ennen ns. valmistavaa kautta, jolloin pääasiassa lajivoimaa (pyörällä). Jotkut pyöräilijät tekevät kyllä ns. säilyttävää voimaharjoitusta kerran viikossa kisakaudellakin. Tavallisimmat pyöräilijän käyttämät voimaharjoitteet ovat: etu- ja takakyykky, pohje, ojentaja ja etenkin reiden koukistaja, penkille nousu painojen kanssa, tempausrinnalle jne. Tietysti keskikeho on tärkeä selkä, vatsat, hyvää huomenta jne.. Pyöräilijän tulee aina lopettaa voimaharjoittelu vähintään 30 minuutin rullaharjoituksen (ajetaan ns. vapailla rullilla).
 
Kiitokset vastauksesta. Lisää kyssäreitä, kun tunnut tietävän :)

Perinteinen pyöräilijän kausi alkaa 1.10 tai 1.11 riippuen siitä onko kv. tason kuski vai kansallisen tason jyrä. Voimaharjoitukset voidaan jakaa pääpiirtettäin näin: aloitetaan 5 vkon kestovoimajaksolla, 3 vkoa maxvoimaa, 4 vkoa kestovoimaa, 3 vkoa nopeusvoimaa, 5 vkoa kestovoimaa ja viimeisenä 4 vkon maxvoima ennen ns. valmistavaa kautta, jolloin pääasiassa lajivoimaa (pyörällä). Jotkut pyöräilijät tekevät kyllä ns. säilyttävää voimaharjoitusta kerran viikossa kisakaudellakin. Tavallisimmat pyöräilijän käyttämät voimaharjoitteet ovat: etu- ja takakyykky, pohje, ojentaja ja etenkin reiden koukistaja, penkille nousu painojen kanssa, tempausrinnalle jne. Tietysti keskikeho on tärkeä selkä, vatsat, hyvää huomenta jne..

Eli siis ihan perussalitreeniä, jaksotettuna vaan niin että pyöräilykauden alkaessa keväällä ollaan salilla harjoitetun voiman suhteen ns. huippukunnossa? Tämä selvä. Miten viikkotasolla harjoitukset, tehdäänkö salilla jalkoja 1, 2 vai monta kertaa ja miten pyöräilyharjoittelu tähän sopii sekaan (talvella siis lähinnä)?

Pyöräilijän tulee aina lopettaa voimaharjoittelu vähintään 30 minuutin rullaharjoituksen (ajetaan ns. vapailla rullilla).

Meinaatko tällä että aina kun jalkoja on salilla harjoitettu, tehtäisiin rullaharjoitus? Mitä mieltä muuten olet näistä harjoitusvastuksista, kannattaisiko sellainen hommata talveksi? Vai ajavatko vapailla rullilla/salilla tehdyt harjoitukset saman asian. Lähinnä haen sitä että millä on paras pitää tuntuma pyöräilyyn yllä silloin kun ulos ei pääse ajamaan.
 
Koulumatkoista tulee 8.5km suuntaansa, eli päivittäin 17km. Kesällä tuli käytyä serkkujen luona about 3-4 kertaa viikossa, noin 10km matkaa suuntaansa, ja sielläkin iha kiitettävästi aina pyöräilyä. Nyt kouluaikoina sitä tulee käytyä siellä noin kerran viikossa. Pyörinä ovat Tunturin joku ööh en muista nyt mikä, mutta alumiinirunkoinen 28" pyörä kummiskin, jolla tulee koulumatkat ajettua sekä Trek 7800fx, tommone jonkulaine hybridi, jossa on 28" renkaat myöski. Tolla Trekillä tulee ajeltua yleesä serkuille, metässä ja keulittua. Ajan myös talvella pyörällä kouluun, kuten koko viime talvenkin. Tietysti, jos sattuu kovat pakkaset (yli -20 astetta) menen bussilla, mutta viime vuonna sattui niin hyvin, ettei tarvinut bussiin turvautua kertaakaan, kun oli niin lämmin talvi :)
 
Nyt on eka maantiepyörä käytössä, kun aikaisemmin olen ajellut hybrideillä. Onko normaalia, että näissä renkaat tyhjenee jatkuvasti? Olen tottunut siihen, että suunnilleen kerran vuodessa joutuu vaihtaa sisäkumin, mutta nyt ei kestä 2 viikkoa kauempaa. Esim. jos on kolo asfaltissa, rengas on tyhjä välittömästi, tänään molemmat kerralla.
 
Nyt on eka maantiepyörä käytössä, kun aikaisemmin olen ajellut hybrideillä. Onko normaalia, että näissä renkaat tyhjenee jatkuvasti? Olen tottunut siihen, että suunnilleen kerran vuodessa joutuu vaihtaa sisäkumin, mutta nyt ei kestä 2 viikkoa kauempaa. Esim. jos on kolo asfaltissa, rengas on tyhjä välittömästi, tänään molemmat kerralla.

Eihän noi kaikkein kestävimpiä maantierenkaat oo, mutta ite oon vaihellu ehkä kerran-pari renkaan kesässä. Onhan paineet kohillaan, eli semmonen 7-8bar? Kannattaa opetella hyppimään sillä pyörällä pahimpien paikkojen yli :D
 
Nyt on eka maantiepyörä käytössä, kun aikaisemmin olen ajellut hybrideillä. Onko normaalia, että näissä renkaat tyhjenee jatkuvasti? Olen tottunut siihen, että suunnilleen kerran vuodessa joutuu vaihtaa sisäkumin, mutta nyt ei kestä 2 viikkoa kauempaa. Esim. jos on kolo asfaltissa, rengas on tyhjä välittömästi, tänään molemmat kerralla.
On ihan tavallista, että maantiepyörien sisäkumit " vuotavat ". Jos pumppaat 8 kiloa ilmaa, niin parin päivän päästä voi paine olla vaikka 6,5 kiloa. Lateksisisäkumeilla paine häviää päivän aikana jo tuon kilon puolitoista. Jos maantiepyörällä ajaa asfaltin reikään, saattaa sisäkumi haljeta iskun voimasta. Kannattanee olla tarkkana ettei ajele monttuihin. Usein syvään reikää ajaettaessa tulee vanteeseen lommo-> pystyheittoa, minkä jälkeen kiekko on ajokelvoton. Osta maantierenkaiksi esimerkiksi Michelin Krylion carbonit, kestävät ajaa 5-7000 kilometriä. Maantierenkaasta pitää muistaa " kaivella " nuppineulalla pienet kivet pinnasta pois, etteivät pääse tunkeutumaan kudokseen syvemmälle. ps. olen ajanut nyt kahtena kesänä n. 22 000 kilometriä ja vain yksi renkaan puhkeaminen em. Misukoilla.
 
Hieman on totuttelua tälläiseen pyörään. Ei tosiaan ole mitään tietoa paineista. Olen laittanut "sopivasti", mikä ilmeisesti on väärin. Onko teillä pumppu joka näyttää paineen vai erillinen mittari siihen?
 
Pumpussa mittari. Itsellä käytössä blackburn jalkapumppu missä ilmapaine mittari. Ehdottomasti hankinnan arvoinen kapistus. Jalkapumpulla saa vaivattomasti ja nopeasti sopivat paineet maantiepyöräänkin, mikä käsi pumpulla vie iäisyyden ja taitaa siltikin jäädä paineet alhaisiksi... Omassa pyörässä (maantie) olen käyttänyt n. 7-8 bar paineita. Eli rengas on sormilla painettaessa jo melko kova, hiukan antaa periksi.
 
Itse käyn ihan huoltoasemilla pumppaamassa helposti ja nopeasti kun venttiilit ovat kerta sopivia siihen. En omista maantiepyörää vaan hybridin, mutta 345kPa - 515kPa suositellaan (tai ainakin renkaassa lukee), joten ajelen tuolla n. 5 baarin tienoilla, joka viikko käyn laittamassa tarkaksi uudestaan. Viikossa koulun takia tulee käytyä n. 45km suuntaansa olevia matkjoa tällä pyörällä ehkä pari kolme kertaa.
 
Itse käyn ihan huoltoasemilla pumppaamassa helposti ja nopeasti kun venttiilit ovat kerta sopivia siihen. En omista maantiepyörää vaan hybridin, mutta 345kPa - 515kPa suositellaan (tai ainakin renkaassa lukee), joten ajelen tuolla n. 5 baarin tienoilla, joka viikko käyn laittamassa tarkaksi uudestaan. Viikossa koulun takia tulee käytyä n. 45km suuntaansa olevia matkjoa tällä pyörällä ehkä pari kolme kertaa.[/QUOTE

Taitaa kertyä vuositasolla aika kivasti kilometrejä pelkistä koulumatkoista.
 
Tuli käytyy kauniin kelin kunniaks polkee äsken n. 25km reipasvauhtinen lenkki. En kyllä muistanukkaan, että pyöräily oli noi mahtavaa, vaikka koko talven polkenukki kouluun. Kyllä kevään edetessä harkitsen vahvasti kunnollisen maantiepyörän ostoa ja siihen kun vielä saisi suunilleen samatasoisen kaverin mukaan pitkille lenkeille!

Kaivelkaahan muutkin ne pyörät sieltä varaston pohjilta ja käykää polkee reipas tunnin lenkki, tekee kudaa :thumbs:
 
Kaivelkaahan muutkin ne pyörät sieltä varaston pohjilta ja käykää polkee reipas tunnin lenkki, tekee kudaa :thumbs:

Koko talvi on ajettu, aivan mahtavaa hommaa kyllä! Kohan pääsen sairaalasta :curs: ja saan jalan kuntoon, niin ajan prkl maailman eniten! :D
 
Oon jo tossa pidemmän aikaa miettinyt uuden pyörän hankkimista. Lähinnä työmatkapyöräilyyn ja olis sillä tarkotus muutama pidempikin lenkki viikossa heittää. Cyclocrossaria oon nyt lähinnä aatellu ja vastaan tuli tällainen. CRC:stä irtoaisi vähän alle 1200 eskoon (sis.rahti).
Lähinnä nuo runkokoot askarruttaa hieman. Mikäköhän olis sopiva koko tällaselle 180cm pitkälle ihmiselle?
 
Kannattaa käydä pyöräliikkeissä istuskelemassa pyörien päällä. Tietysti nuokin on sit taas merkki ja mallikohtaisia juttuja, mutta kyllä suuntaa antaa. Tampereeltahan sit löytyy cupeakin kokeiltavaksi. Kyllähän tuo cyclo on varmasti järkevä ostos. Itsellä maantie ja maastopyörät ja vielä tuo cyclo kyllä polttelis...
 
Tuli käytyy kauniin kelin kunniaks polkee äsken n. 25km reipasvauhtinen lenkki. En kyllä muistanukkaan, että pyöräily oli noi mahtavaa, vaikka koko talven polkenukki kouluun. Kyllä kevään edetessä harkitsen vahvasti kunnollisen maantiepyörän ostoa ja siihen kun vielä saisi suunilleen samatasoisen kaverin mukaan pitkille lenkeille!

Kaivelkaahan muutkin ne pyörät sieltä varaston pohjilta ja käykää polkee reipas tunnin lenkki, tekee kudaa :thumbs:

Kai se täytyis aloitella ku on tällaisen tänne pykännyt viime vuonna innoissaan. Arvatkaapa vaan kauanko se into kesti.:lol2: No tänä vuonna jos tuo työttömyys/ lomautukset iskee niin tulee melkoinen pakko tilanne ton pyöräilyn suhteen.
 
No niin, tuli avattua ulkopyorailykausi tanaan, lampomittari naytti lahtiessa +9.1 C-astetta, ajettu matka vaivaiset 40-kilsaa ja tyylipuhdas peruslenkki, koko matka melkein tasaista.

Ei se mista aloittaa vaan se minne lopettaa, luojan kiitos taman kauden paatepisteeseen on viela melkein 6-kk aikaa.

Tuli (taas) todettua etta talvikauden sisatreinerirakin kaytto on lahes tulkoon yhta tyhjan kanssa, niin erilaiselta ulkopyoraily tuntuu, noi sisahommelit rakilla tuppaa olemaan enemman semmmoista itseluottamuksen ponkitysta, etta "onhan tassa nyt jo sykkeloity". Samalla saa sopivasti katoamaan aika-ajotangon ohjauksen luontevuuden, muutama lahelta piti tilanne oli matkalla, takahartiat ja niskan seutu kevyesti hellana, no kylla se tasta... ensi viikonloppuna uudestaan!

tyokaluna cervelo p2k vm. '06.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom