Pyöräily

Täällä yksi tahkolle menijä, eka kerta edessä. Sopivasti vajaan viikon ollu siili kurkussa ja räkää piisaa. Vähän mietityttää että miten mahtaa äijän käydä. Mutta pitemmän aikaa ollu tarkotus tuohon häpeninkiin osallistuu niin eikun tulta päin! Auts, ei kuulosta hääviltä tuon polven kanssa vetäminenkään. Sinkulalla..Tuo kysyy kyllä asennetta!! Onko vieläpä täysjäykkä?:)
Illalla pitäisi ajella mestoille ja käydä kisatoimistossa niin saa sitte aamulla rauhassa vetää puuroo naamariin. Kalustona ittellä commencal meta 4-täpäri.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymys polkemistekniikasta eli missä kulmassa jalkapohjan pitäisi olla maahan verrattuna kussakin asennossa? Ilman lukkopolkimia ja hybridin ajoasennolla (jos noilla on väliä). Kun jotenkin tuntuu itselle luontevimmalta, että ala-asennossa kantapää olisi lähempänä maata kuin varpaat, mutta mitä nyt lenkeillä seurannut muita, niin monilla on varpaat lähempänä maata. Mä joutuisin varmaan nostamaan satulaa, jos ajaisin kanssa niin, mutta toisaalta satula on nyt "oikealla" korkeudella sen perusteella, että yltän satulalta nippanappa maahan ja yltän polkemaan kantapäät polkimilla ilman lantion keinumista. Päkiä on mulla poljinakselilla eli ilmeisesti oikeassa kohdassa, joten tämä asentohomma ei ole siitä kiinni...
 
Kysymys polkemistekniikasta eli missä kulmassa jalkapohjan pitäisi olla maahan verrattuna kussakin asennossa? Ilman lukkopolkimia ja hybridin ajoasennolla (jos noilla on väliä). Kun jotenkin tuntuu itselle luontevimmalta, että ala-asennossa kantapää olisi lähempänä maata kuin varpaat, mutta mitä nyt lenkeillä seurannut muita, niin monilla on varpaat lähempänä maata. Mä joutuisin varmaan nostamaan satulaa, jos ajaisin kanssa niin, mutta toisaalta satula on nyt "oikealla" korkeudella sen perusteella, että yltän satulalta nippanappa maahan ja yltän polkemaan kantapäät polkimilla ilman lantion keinumista. Päkiä on mulla poljinakselilla eli ilmeisesti oikeassa kohdassa, joten tämä asentohomma ei ole siitä kiinni...

Päkiällä poljetaa ja päkiä kohti maata. Satulan oikea korkeus mitataan polvikulmasta ei siitä että varpaat yltää maahan. Sulla on luultavasti liian alhaalla satula. Satula on oikealla korkeudella silloin kun kampi on suorassa vertikaalisesti ja polven reunassa oleva pieni kuoppa on kammen kanssa suorassa linjassa.
 
Mä säästäisivät korkeuden ensiksi karkeasti niin että kantapää polkimelle ja kampi suoraksi. Tosta tulee asento jossa lantio ehkä hiukan keinuu mut hyvä lähtökohta, nyt kuulostaa matalalta.

Tossa tosin kannattaa ottaa huomioon klossit paksuus jne myös. Yleensä se pyörä muokkautuu ekan 500km aikana asennoltaan hyväksi. Myös toi edellisen postauksen polven kohta kannattaa tarkistaa ainakin siten ettei satula ole liian takana.
 
Nyt jo alkaisi kaipaamaan melkein enemmän joustoa pyörän perään kun alkaa vauhti nousemaan. Melkein joka toinen päivä tulee heitettyä n. tunnin metsälenkki ilman taukoja. Mukavaa aerobista kun ei tule edes oikeastaan hiki, verenmakua suuhun, eikä vastatuulikaan vituta. Siltikin saa mukavasti jalat hapoille ja kaloreita taitaa kulua aika isoja määriä. En muista olenko koskaan ollut näin kireässä kunnossa; verisuonia alkaa ilmestyä pintaan koko ajan lisää. Lisäkaloreitakin pitää alkaa jo melkein ottamaan jostain pähkinöistä tai öljystä ettei paino putoa enempää.
 
Täällä yksi tahkolle menijä, eka kerta edessä. Sopivasti vajaan viikon ollu siili kurkussa ja räkää piisaa. Vähän mietityttää että miten mahtaa äijän käydä. Mutta pitemmän aikaa ollu tarkotus tuohon häpeninkiin osallistuu niin eikun tulta päin! Auts, ei kuulosta hääviltä tuon polven kanssa vetäminenkään. Sinkulalla..Tuo kysyy kyllä asennetta!! Onko vieläpä täysjäykkä?:)
Illalla pitäisi ajella mestoille ja käydä kisatoimistossa niin saa sitte aamulla rauhassa vetää puuroo naamariin. Kalustona ittellä commencal meta 4-täpäri.

Kaatumisessa tullut vamma olikin sen verran paha, että jäi ajamatta ja olin turistina/huoltajana Tahkon reissun. Vieläkään ei pysty ajamaan, todennäköisesti muutaman viikon tauko edessä.
Edessä ois ollu joustoa 100mm verran ja fillarilla painoa ~9kg. Lupasin ensi vuonna ajaa tuolla kisan läpi, jos tulee lähdettyä vielä Tahkolle.
 
Päkiällä poljetaa ja päkiä kohti maata. Satulan oikea korkeus mitataan polvikulmasta ei siitä että varpaat yltää maahan. Sulla on luultavasti liian alhaalla satula. Satula on oikealla korkeudella silloin kun kampi on suorassa vertikaalisesti ja polven reunassa oleva pieni kuoppa on kammen kanssa suorassa linjassa.

Tämä olikin uusi säätöohje, jos nyt oikein tajusin. Tiesin kyllä sen toisen satulan etäisyyssäätöön liittyvän ohjeen, jonka mukaan kampien ollessa horisontaalisesti, poljinakseli ja polven lumpion takaosa tulee olla suorassa linjassa. Mutta tämä ohjeesi johti satulan 8-9 mm nostamiseen ja nyt kyllä lantio vähän keinuu, jos kokeilee kantapäillä pyöritellä, mutta ehkäpä se ohje ei ole hyvä. Tuntuisi ainakin noin paikaltaan testatattuna päkiät polkimilla paremmalta nyt. Täytyy tuossa illemmalla heittää testilenkki, jos kelit suosii. Kiitos.
 
Tämä olikin uusi säätöohje, jos nyt oikein tajusin. Tiesin kyllä sen toisen satulan etäisyyssäätöön liittyvän ohjeen, jonka mukaan kampien ollessa horisontaalisesti, poljinakseli ja polven lumpion takaosa tulee olla suorassa linjassa. Mutta tämä ohjeesi johti satulan 8-9 mm nostamiseen ja nyt kyllä lantio vähän keinuu, jos kokeilee kantapäillä pyöritellä, mutta ehkäpä se ohje ei ole hyvä. Tuntuisi ainakin noin paikaltaan testatattuna päkiät polkimilla paremmalta nyt. Täytyy tuossa illemmalla heittää testilenkki, jos kelit suosii. Kiitos.

Eipä tuo mikään yleispätevä ohje ole, mutta siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Oikea korkeus löytyy kokeilemalla. Satulan korkeudella on aika iso vaikutus polkemistehoonkin, joten kyllä sen oikean korkeuden löytää aika helposti. Itsellä kipeytyy polvet jos satula on liian alhaalla.
 
Viikko maastofillarointia alpeilla takana. Törkeän hyviä reittejä tuli vedettyä ja rohkeus ajaa vaikeampia paikkoja kehittyi huimasti. Muutamat komeat lipat mutta onneksi ilman vaurioita.
 
Olin kesäkuussa vuotuisella italian matkalla. Tällä kertaa Val Gardenassa Dolomiiteilla. Pitäis ehkä jatkossa yrittää ajoittaa nää reissut kauden loppuun eikä alkupuolelle. Nyt on harvinaisen vaikea kaivaa motivaatiota kotimaassa pyöräilyyn...
 
Olin kesäkuussa vuotuisella italian matkalla. Tällä kertaa Val Gardenassa Dolomiiteilla. Pitäis ehkä jatkossa yrittää ajoittaa nää reissut kauden loppuun eikä alkupuolelle. Nyt on harvinaisen vaikea kaivaa motivaatiota kotimaassa pyöräilyyn...

Maantiellä vai maastossa? Otan mielelläni hyvistä maastokohteista vinkkejä tulevia reissuja ajatellen. Lähinnä single trackkiä ja vaelluspolkuja yms.

Itellä kävi niin että ajohalut vaan kasvoi reissun jälkeen, sekä maantiellä että maastossa.

Kellään kokemuksia Gardan suunnalta? Kiinostaisi ajaa siellä joko maastoa tai maantietä jotain hienoja nousuja.
 
Maantiellä vai maastossa? Otan mielelläni hyvistä maastokohteista vinkkejä tulevia reissuja ajatellen. Lähinnä single trackkiä ja vaelluspolkuja yms.

Itellä kävi niin että ajohalut vaan kasvoi reissun jälkeen, sekä maantiellä että maastossa.

Kellään kokemuksia Gardan suunnalta? Kiinostaisi ajaa siellä joko maastoa tai maantietä jotain hienoja nousuja.

Maastossa. Etelä-Tiroli on hienoa aluetta maastopyöräilyyn. Korkeuserot ovat suuria ja päivän aikana tulee aika paljon nousumetrejä, tuolla missä me oltiin niin väh. 2km päivä. Majoituttiin Selvassa. Selvan kylän on n. 1500m korkeudessa ja siitä alkaa muutaman kilsan päästä Gruppo Sella (n. 3km korkuinen vuorirykelmä), jonka ympärillä no sitten useampi pieni kylä sekä paljon pyöräilyreittejä. Tuolla ajetaan vuosittain SellaRonda Hero mtb maratoni, joka on yksi maailman vaativimpia (84km / 4400m nousua). Kisassa ajetaan Gruppo Sellan ympäri. Paljon singletrackkia, sekä hiekkateitä. Ajelin itse noita reittejä tänä vuonna ja ensi vuodeksi on suunnitteilla osallistuminen tuohon kisaan. Maisemat on henkeäsalpaavia. Aluuella on paljon yli 3km korkeita lumihuippuisia vuoria. Tuonne kannattaa lähteä heinäkuussa. Kesäkuussa voi olla liian kylmää ja elokuussa taas saksalaiset turistit valtaavat paikan.

Olen käynyt Gardalla 4 kertaa pyöräilemässä ja siellä on loistavat puitteet erityisesti maastopyöräilyyn. Lukematon määrä erilaisia reittejä, mutta maisemat eivät ole lähellekkään niin hienot mitä dolomiiteilla. Gardalle jos lähtee niin kannattaa ehdottomasti majoittua joko Rivalla tai Torbolessa. Kaikki parhaat maastoreitit lähtevät sieltä. Järven eteläpääty on ruuhkaisempaa enkä usko että sieltä ainakaan niin hyviä maastoreittejä löytyy. Gardalta löytyy ihan hienoja nousuja, esim. Monte Baldolle, Monte Altissimolle tai Monte Stivolle. Kaikki n. 2km korkeita vuoria. Monte Baldolle pääsee myös hissillä ylös. Kannattaa mennä ohjatuille reissuille, muuten hyvien reittien löytäminen voi olla aika hankalaa ja menee helposti hiekkateiden ajeluksi. Gardalle kannattaa lähteä joko kesäkuussa tai heinäkuun alkupuolella. Heinäkuun lopulla ja elokuussa paikka on tupaten täynnä saksalaisia ja ruuhkat järvellä voi olla valtavia.
 
Melko jees sahaamista pikkunyppylöillä viikonloppuna.
WP_20130707_001.jpg
 
Maastossa. Etelä-Tiroli on hienoa aluetta maastopyöräilyyn. Korkeuserot ovat suuria ja päivän aikana tulee aika paljon nousumetrejä, tuolla missä me oltiin niin väh. 2km päivä. Majoituttiin Selvassa. Selvan kylän on n. 1500m korkeudessa ja siitä alkaa muutaman kilsan päästä Gruppo Sella (n. 3km korkuinen vuorirykelmä), jonka ympärillä no sitten useampi pieni kylä sekä paljon pyöräilyreittejä. Tuolla ajetaan vuosittain SellaRonda Hero mtb maratoni, joka on yksi maailman vaativimpia (84km / 4400m nousua). Kisassa ajetaan Gruppo Sellan ympäri. Paljon singletrackkia, sekä hiekkateitä. Ajelin itse noita reittejä tänä vuonna ja ensi vuodeksi on suunnitteilla osallistuminen tuohon kisaan. Maisemat on henkeäsalpaavia. Aluuella on paljon yli 3km korkeita lumihuippuisia vuoria. Tuonne kannattaa lähteä heinäkuussa. Kesäkuussa voi olla liian kylmää ja elokuussa taas saksalaiset turistit valtaavat paikan.

Tsekkasin netin kautta tuon, aika hyvältä vaikuttava mesta. Onko tuolla high seasonilla jotain rajoituksia mtb hommissa? Nyt kun oltiin Ranskanmaalla niin jotkut sanoivat patikointireittien olevan suljettuina maastopyöräilijöiltä seuraavalla viikolla kun seasoni alkaa. Silloin se oli vielä sallittua kun oltiin.

Onko tuolla muuten Venetsiassa lähin lentokenttä? Kuljetuksia jo suunnittelen ensi kesälle....

Manuxilla on hyvät mestat, ihan kuin olis Marin Californiasta?
 
Tsekkasin netin kautta tuon, aika hyvältä vaikuttava mesta. Onko tuolla high seasonilla jotain rajoituksia mtb hommissa? Nyt kun oltiin Ranskanmaalla niin jotkut sanoivat patikointireittien olevan suljettuina maastopyöräilijöiltä seuraavalla viikolla kun seasoni alkaa. Silloin se oli vielä sallittua kun oltiin.

Onko tuolla muuten Venetsiassa lähin lentokenttä? Kuljetuksia jo suunnittelen ensi kesälle....

Manuxilla on hyvät mestat, ihan kuin olis Marin Californiasta?

Veikkaisin että Insbruckissa lähin. Mun mielestä tonne on kaikilta isoilta kentiltä bussikuljetuksia n. 40€ ( ainakin Bergamo, Munchen, Insbruck). Toisaalta esim. Veronasta pääsee junalla Bolzanoon aika kätevästi, josta menee sitten reilu puolisen tuntia bussilla Selvaan.

En usko että siellä on mitään rajoituksia. Ehkä korkeintaan luonnonpuistoissa.
 
Onko ihmiset ostanu kiinalaisia kuiturunkoja? Eri toimittajilta noita tuntuisi saavan ihan edulliseen alle 500€ hintaan. Kun tekisi mieli rakentaa maantiekonkeli, niin saisi kuiturungollisen alle 8 kilon pyörän noin tonnilla, kohtuu palikoillakin. Pyörä tulisi kyllä lenkkeilyn lisäksi ihan arkikäyttöönkin, niin vähän arveluttaa miten hiilikuitu soveltuu sellaiseen esim. yleisiin pyörätelineisiin muitten kolhittavaksi? Olen myös miettinyt vanhan teräsrungon ostamista ja päivittämistä uusilla osilla. Mutta mihinkään vanhaan paskaan helkamaan vaan ei kehtaa sijoittaa 500€ osissa, ja joku Bianchin(tai vastaavan) vanha teräsrunko maksaa jo nyt enemmän kuin uusi kiinalainen halpis hiilarirunko.

Käsittääkseni ainakin ulkomailla ovat olleet ihan tyytyväisiä ebay runkoihin, ja onhan nuo lopputuloksetkin ihan saatanan komeita.
madog.jpg
 
Manuxilla on hyvät mestat, ihan kuin olis Marin Californiasta?

Hyvin arvattu. Kalifornia, mutta ehkä puolensataa mailia pohjoisempana kuin mitä veikkasit. Ei jaksanut autoilla niin kävin nyppylöillä mitkä löytyy "kämpän vierestä". Puiston nimi Fremont older open space. Pyöreet 380m nousua lähtöpaikasta mäenpäälle.
 
Onko ihmiset ostanu kiinalaisia kuiturunkoja?

Ei oo itsellä, mutta Espanjassa ajelin Planet-X vuokrapyörällä. Nuo tekee pyöriä halppiskuiturunkoihin ja vuokraamani pyörän hinta oli Ultegran osilla jotain 1500e. Itsellä on tuplasti kalliimpi Bianchi enkä rehellisyyden nimissä osaa sanoa havainneeni merkittäviä eroja. Ajelin lenkkiä myös paikallisen kaverin kanssa, joka ajoi kisaa kiinalaisiin runkoihin kasatuilla pyörillä. Se sano että ihan turha investoida laatutunkoihin, kun kasoja syntyy noissa hommissa sen verran taajaan. Nyt jään odottamaan raippaa elämäntapahifistelijöiltä. :D
 
Onko ihmiset ostanu kiinalaisia kuiturunkoja? Eri toimittajilta noita tuntuisi saavan ihan edulliseen alle 500€ hintaan. Kun tekisi mieli rakentaa maantiekonkeli, niin saisi kuiturungollisen alle 8 kilon pyörän noin tonnilla, kohtuu palikoillakin. Pyörä tulisi kyllä lenkkeilyn lisäksi ihan arkikäyttöönkin, niin vähän arveluttaa miten hiilikuitu soveltuu sellaiseen esim. yleisiin pyörätelineisiin muitten kolhittavaksi? Olen myös miettinyt vanhan teräsrungon ostamista ja päivittämistä uusilla osilla. Mutta mihinkään vanhaan paskaan helkamaan vaan ei kehtaa sijoittaa 500€ osissa, ja joku Bianchin(tai vastaavan) vanha teräsrunko maksaa jo nyt enemmän kuin uusi kiinalainen halpis hiilarirunko.

Käsittääkseni ainakin ulkomailla ovat olleet ihan tyytyväisiä ebay runkoihin, ja onhan nuo lopputuloksetkin ihan saatanan komeita.
madog.jpg

Osta se vanha helkama, vie runko maalattavaksi ennen kuin asennat siihen mitään, sitä ei helkamaksi tunnista kun siihen vetää jossain pajalla kunnon maalit päälle, vedä vaikka Bianchin värit siihen.
Fillarifoorumilta varmaan voi lukea noista kiinalaisista kuiturungoista, tai siellä luulisi kokemuksia olevan.
 
Ei oo itsellä, mutta Espanjassa ajelin Planet-X vuokrapyörällä. Nuo tekee pyöriä halppiskuiturunkoihin ja vuokraamani pyörän hinta oli Ultegran osilla jotain 1500e. Itsellä on tuplasti kalliimpi Bianchi enkä rehellisyyden nimissä osaa sanoa havainneeni merkittäviä eroja. Ajelin lenkkiä myös paikallisen kaverin kanssa, joka ajoi kisaa kiinalaisiin runkoihin kasatuilla pyörillä. Se sano että ihan turha investoida laatutunkoihin, kun kasoja syntyy noissa hommissa sen verran taajaan. Nyt jään odottamaan raippaa elämäntapahifistelijöiltä. :D

Mulla on ollut Planet X:n hiilikuiturunkoinen pyörä, sekä toinen pyörä jonka hiilarirunko pelkästään maksoi yli 2000€. Ero runkojen välillä oli kuin yöllä ja päivällä. Planet X:n 500€ hiilarirunko oli kuin löysää makaronia verrattuna tuohon kalliimpaan runkoon. Itse en koskis tikullakaan noihin halpoihin "no-name" hiilarirunkoihin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom