Pyöräily

Päätin että nyt tulee työmatkat tästä eteenpäin hoidettua pääasiassa pyörällä. Matkaa tulee suunilleen 6km päivässä, eli ei mikään hirveä matka, mutta tietenkin se on kivempi ku on kunnon vehkeet ja välineet, siksipä edessä on pyörän osto. Kävin liikkeessä kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja tämmöinen malli on tällä hetkellä ykköspaikalla: http://nishiki.fi/mallisto/2012/hybrid-city-trekking/intro-swing pyörä tuntui todella mukavalta kun sitä asvaltilla testailin. Tuli kuitenkin nyt eteetn muutama juttu jota en huomannut kysyä:
-Pystyykö tuommosella ajelemaan miten hyvin sorateillä jos semmoiseen joskus tulisi tarvetta?
-Pärjääkö tuolla talvella?

Hommaa maastopyörä jos on tarkoitus polkea työmatkat talvellakin. Eiköhän tuolla sorateitä voi ajella ihan hyvin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hommaa maastopyörä jos on tarkoitus polkea työmatkat talvellakin. Eiköhän tuolla sorateitä voi ajella ihan hyvin.

Komppaan täysin.

Itse myin auton 2012 keväällä, kun muutin lähemmäs työpaikkaa ja ostin perus Nopsan kesäpyöräksi. Hintaa kun ei ollut, kuin 250€ niin uskaltaa jättää kaupunkiin lukittuna jos vaikka terassireissu venähtää.
Kesällä ostin toiseksi pyöräksi http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?Year=2010&Brand=Fuji&Model=Reveal+2.0&Type=bike#.UXZZX7U70Ws. Sain sen käytettynä eräästä netin fillaritorista 800€:lla. En voi tuon oston jälkeen suositella mitään muuta pyörää työmatkoille, kuin maasturia. Kesärenkailla pysyy heittämällä cyklojen perässä ja talven koittaessa alle saa kunnolliset nastarenkaat.

Ja IMO täpäri on kuin sohvalla ajelesi vaikka renkaiden alla olisi millaisia rotvalleja tahansa. Pari kiloa tuo painaa kunnon cykloja enemmän, mutta se tarkoitaa vain joitakin sekuntteja tuossa omassa 10km työmatkassa, eikä tosiaan tarvitse olla koko ajan nousemassa satulasta, kun tiessä on routamonttu, kivetys tai joku muu tiehallinnon hyppyri. ;)
 
Tekeeköhän tällaisella lukolla mitään:
27-816_m.jpg

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lukot/Polkupyoralukko-27816/
Joo tää on hyvä. Omassa maasturissa on sama ja ostin pojan pyörään toisen. U-lukkojen muovipidikkeet hajoavat alta aikayksikön hintaluokasta riippumatta. Tänkin saa maastolenkillä katoamaan rungosta, mutta muuten loistava kapistus.
 
Kiitoksia mielipiteistä! Oli tässä nyt tämä päivä koeajolla isän maastopyörä tämmöinen: http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=5189 Tykkäsin kyllä polkea silläkin. Mutta kun pääasiassa tarkoitus on vain kelailla tasaista asfalttitietä, niin tuo maatsopyörä ei ole välttämätön. Soralla harvemmin tulee ajeltua, mutta olisihan se kätsy jos mökillekkin pyöräilisi joskus. Talvesta en ole vielä edes 100% varma että pyöräilenkö silloin, ajattelin vain tiedustella asiasta.
Ja tuo malli mistä kyselin tuossa ylempänä, niin se olisi ollut kovassa tarjouksessa (viime vuoden malli) niin sen takia se mielytti paljon, ja oli myös todella kevyt ja miellyttävä polkea. Illalla kuitenkin taas katsomaan pyöriä, saa nähdä tarttuuko joku mukaan :)
 
Joo tää on hyvä. Omassa maasturissa on sama ja ostin pojan pyörään toisen. U-lukkojen muovipidikkeet hajoavat alta aikayksikön hintaluokasta riippumatta. Tänkin saa maastolenkillä katoamaan rungosta, mutta muuten loistava kapistus.

No hyvä, ettei tullut sekundaa ostettua, kun tuo tarttui viikko sitten matkaan. Vähän rumahan tuo on, mutta so not. :) Maastopyöräilyä en harrasta, joten tuo putoaminen ei ole ongelma itselle.
 
Kiitoksia mielipiteistä! Oli tässä nyt tämä päivä koeajolla isän maastopyörä tämmöinen: http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=5189 Tykkäsin kyllä polkea silläkin. Mutta kun pääasiassa tarkoitus on vain kelailla tasaista asfalttitietä, niin tuo maatsopyörä ei ole välttämätön. Soralla harvemmin tulee ajeltua, mutta olisihan se kätsy jos mökillekkin pyöräilisi joskus. Talvesta en ole vielä edes 100% varma että pyöräilenkö silloin, ajattelin vain tiedustella asiasta.
Ja tuo malli mistä kyselin tuossa ylempänä, niin se olisi ollut kovassa tarjouksessa (viime vuoden malli) niin sen takia se mielytti paljon, ja oli myös todella kevyt ja miellyttävä polkea. Illalla kuitenkin taas katsomaan pyöriä, saa nähdä tarttuuko joku mukaan :)

Onhan noi tarjoukset houkuttelevia, mutta itse ottaisin esim. tämän http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/16394-m-trek-hifi-plus-29-t%C3%A4ysjousto-vm-2010/ jos olisin pyörää vailla. Ainakin täällä Tampereella on tiet talven jäljiltä siinä kunnossa, että täpäri ei ole ollenkaan elvistelyä pyöräteilläkään :D

Aamulehden kansi tältä aamulta:
https://www.dropbox.com/s/mmilnanm45qtm7v/2013-04-23%2019_48_13-Aamulehti%20-%202013-04-23.jpg
 
Jos pääasiassa pyöräilee maastopyörällä työmatkaa yms maantietä ostaisin kyllä 29":n. Sen verran (kuulemma) kevyemmin tuo isopyöräinen tasaisella menee.

Nyt kun alkaa olemaan "uusi" maasturi kasattuna, tarkoitus olisi myös pitää siitä hieman paremmin huolta kuin ennen. Havoc jo aloittikin huolloista kertomisen, mutta mitenkäs muut putsaa/huoltaa pyörää lenkkien jälkeen.
 
Tuli sitten ostettua tuo Nishiki Intro Swing :) oon kyllä tosi tyytyväinen nyt, ootan niin innolla että pääsee kelailemaan sillä ekaa kertaa, nyt se on vielä jossain myyntiä edeltävässä huollossa. Lisäksi otin siihen lokasuojat ja ihan perus pyörämittarin.
 
Havoc jo aloittikin huolloista kertomisen, mutta mitenkäs muut putsaa/huoltaa pyörää lenkkien jälkeen.

Itse pyrin pitämään erittäin hyvää huolta pyöristäni, perus jäykkäperäni joka on lähes päivittäisessä käytössä, tulee putsattua joka lenkin jälkeen, pestyä sitten kerran viikkoon... Keulan huolto (öljyt/tiivisteet) kerran vuodessa, samalla näkee sitten myös headsetin kunnon. Kulutusosat tarpeen mukaan...

Alamäkipyörässä onkin sitten enemmän tekemistä, pesu/putsaus/rasvaus joka ajopäivän jälkeen. Keula ja takaiskarin huolto 25h välein. Muutenkin tarvitsee pitää tarkempaa huolta tästä koska joutuu aikamoiselle rasitukselle. (kulutusosat tarpeen mukaan)

No, nyt tässä keväällä kun kämpän remontti etenee, niin omistan hallista yhden n.11nelijöisen huoneen pelkästään fillarin huoltoon ja korjaukseen. Helpottaa hommaa kummasti kun ei tartte olohuoneen lattialla ruuvata.
 
Miten paljon tulli nappaa väliä jos tilaan ausseista kampisatsin? Maksais 90.70€ rahteineen toi suginon messengeri. Jostain sivulta katoin että pyörän osat ois 5%. Vieläkö toi pitää paikkansa? Eli jotain 100€ tulis totaaliin maksamaan?
 
Alle 150€ lähetykset on tullittomia, mutta arvonlisäveron joudut maksamaan jos tulli paketin nappaa. Alv on 24%, ja se kannetaan yli 22€ lähetyksistä. Ennen tuokin raja oli 43€, prkl kun on mennyt senkin muuttamaan.
 
Aah...ensimmäinen pyörälenkki kolmeen vuoteen takana. Järven rantaa 26 km asfalttipyörätiellä, oli ihan nannaa vaikka aurinkokaan ei paistanut. Ihan toisenlainen liikuntamuoto kuin juoksu. Nyt ollaankin pyörän selässä koko kesä, eikä paljoa kaduta että vähän rahaa meni fillariin ja varusteisiin. :)
 
mitenkäs muut putsaa/huoltaa pyörää lenkkien jälkeen.

Vetäisen painepesurilla puhtaaksi jos on oikein ryöttynyt, eli about kerran vuoteen. Ketjut rasvaan sitten kun kitinä alkaa ottaa aivoon.

Oon ajellut samalla tuntsalla työ ja hupimatkat viimeiset 10 vuotta ja hyvin on pelannut. Jarrupaloja menee yhdet vuodessa. Viime kesänä jouduin vaihtamaan ketjut kun alkoi olla katkeamisen rajalla ja samalla takarattaan kun hyppi yli uusilla ketjuilla. Avasin samalla kiekkojen laakerit ja vaihdoin niihin rasvat, tais olla turhaa kun entiset näytti ihan hyvältä. Ohjauslaakeri pitäisi kai vaihtaa kun siinä on melkoinen "pykälä", tosin ei sekään menoa sinänsä haittaa niin saattaa jäädä tekemättäkin. Jarruvaijerit on alkaneet ikävästi jäätyä pakkasella, eikä auta rasvaus.
 
Aamulla töihin polkiessa kuului pientä helinää vaihtajasta, en ajatellut sen enempää, kunnes kilometriä myöhemmin jyrkemmässä mäessä putkelle noustessa ketju antoi periksi ja meinasin sukeltaa suoraan satulan ja tangon välistä. Onneksi sain paketin kasaan ennen kuin tuli putki vastaan :D

Onneksi Tampereella on todella hyviä pyörähuoltamoita. Yhdellä soitolla ja 20min taluttamisella sain uudet ketjut, kupin kahvia ja sympatiaa 36€:lla :thumbs:

Tosin karma ei ollut ihan puolellani loppumatkastakaan. Kahvin lämmittäessä mahassa ja tulevan vkl mietteet mielessä jarruttelin valoihin, kun toinen klossi jäi polkimeen jumiin ja rojahdin tielle pitkin pituuttani. Aika hyvin nollasi orastavan hyvän mielen...
 
Viime kesänä jouduin vaihtamaan ketjut kun alkoi olla katkeamisen rajalla ja samalla takarattaan kun hyppi yli uusilla ketjuilla.
Mullakin oli vastaava tilanne, eli ketjun vaihdon jälkeen alko hyppimään rattaalla. Menin rattaan kanssa pyöräliikkeeseen ja kysyin " Onko ratas paskana vai ei?". Huolto tyypin vastaus oli kielteinen. Riittää kun polkee kevyellä vaihteella muutaman reissun niin ketju asettuu vanhalle rattaalle, mutta kyllä sä saat ostaa uuden rattaan jos haluat. Jätin ostamatta ja hyppiminen loppui n. sadankilsan kohdilla.
 
Mitäs vinkkejä väellä olisi 120km pyöräilylle treenaamiseen? Tähän mennessä isoin lenkki on jossain 30 kilometrin paikkeilla. Aika huonosta kunnosta lähdetään ja tarkoitus olisi vetää pari 20 km lenkkiä viikossa näin alkuun.
 
Aja vaikka niitä 20km lenkkejä pari viikossa ja vkl sitten 2-4h lenkki. Unohda vauhdit ja kilometrit, seuraile rasitustasoa. Vaikka kerran viikossa ripeemmin ja pitkä lenkki sitten kevyesti.
120km maantiellä on about ~4h. Viikkotunteja pitäis nostella pikkuhiljaa tonne 6-8 tasolle ja ottaa sitten vetotreeniä mukaan. Kaikki riippuu tietysti siitä, miten kovaa on tarkoitus mennä. Retkeilyvauhtia menee käytännössä vaikka ilman treeniä, mutta 3,5 tuntiin (yksin) saattaa vaatia jo paljon treeniä ja/tai lahjakkuutta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom