Pyöräily

Mikset laittaisi? Itse olen käyttänyt tuota mummopyörässä ja toisinaan lenkkipyörässäkin. Minusta se toimii hyvin. Oleellista polkupyörän ketjuöljylle on notkeus. Jos laittaa liian paksua öljyä niin ketjut paskaantuu ihan silmissä. Dbolin linkkaamasta tuotteesta on hyviä kokemuksia täälläkin.

Koska WD-40 on enimmäkseen liuotinta. Se on tarkoitettu ruosteen poistoon, ei voiteluun. Siksi samalla puljulla on myös erikseen fillareille omat tuotteet.

Muuten öljyjä on eri keleille ja eri tarkoituksiin. Teflonpohjaset lienee aika hyvien kelien voiteluaineita. Jos kilometrejä ei paljoa tule, tai pelkästään hyvällä kelillä, niin aika sama mitä laittaa kunhan laittaa. Ite oon tällä pärjänny kesät talvet: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28521
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse vetelen jotain ihan öljypohjaista kamaa aina pesun jälkeen, ja joskus muutenkin jos ei pyörä likaannu. Tuollaista ohutta öljyä kun pistää niin se vähän pesee sitä ketjua samalla kun laittaa aluksi vähän liikaa ja sitten pyörittelee jonkun vanha t-paidan yms. läpi sitä ketjua niin lähtee liika öljy ja sen irrottama paska siinä samalla.

Noi teflon yms. muovi ja vahapohjaiset tuppaavat kertymään jos ei oikeen erikseen muista välillä pestä niitä ketjuja.
 
Kesän vittumaisimmat ötökät ovat pyöräilijöitä. Suurin osa (98%) luulee olevansa jotain ranskan ympäriajon mestariehdokkaita. Kireet trikoot on se ykkösjuttu mistä lähdetään liikkeelle! Löytyy kullattua pyörää, öljytyt pohkeet, 27.5grammaset kengät, päheet plehat jne. En ymmärrä mikä vittu voi olla ihmisen päässä vialla, että ajetaan mutkasilla maanteillä (80km/h rajoitus) 3-4 äijää rinnakkain? Muutenkin pyöräilijöiden käytös tuolla teillä on täyttä oksennusta. Pyöräillään keskellä tietä, näytetään keskisormea jos töötätään ja juurikin tää rinnakkain pyöräily. Luulisi jo oman itsesuojeluvaiston pikkasen koputtavan, kun tuolla sotketaan pallit hiessä trikoot jalassa autojen keskellä.

Tän asian kanssa tuskin oon ainoo. Pyöräilijöiden mietteitä omasta käytöksestä? Jotenki tulee sellane fiilis, ku trikoot lyödään jalkaan ja öljytään ne pohkeet, niin ego nousee sinne ranskan ympäriajo tasolle. Edes mopoautot ei vituta liikenteessä niin paljoa, entä pyörät :D
 
Tän asian kanssa tuskin oon ainoo. Pyöräilijöiden mietteitä omasta käytöksestä? Jotenki tulee sellane fiilis, ku trikoot lyödään jalkaan ja öljytään ne pohkeet, niin ego nousee sinne ranskan ympäriajo tasolle. Edes mopoautot ei vituta liikenteessä niin paljoa, entä pyörät :D

[video=youtube_share;GMCkuqL9IcM]http://youtu.be/GMCkuqL9IcM[/video]

:D
 
Noi teflon yms. muovi ja vahapohjaiset tuppaavat kertymään jos ei oikeen erikseen muista välillä pestä niitä ketjuja.

Mulla on kaksi huolto-ohjelmaa ketjuille. Karvalakkihuolto ja hifihuolto.

Ensimmäiseen tarvitaan WD-40 ja rätti. Minusta on hyvä, että öljyssä on liuotinta jos ei puhdista ketjuja erikseen. Reilusti öljyä ketjuun ja sitten rätillä ylimääräiset pois. Samalla lähtee enimmät paskat. Tälleen huollan pyörää jolla ajan 300 km vuodessa.

Hifiohjelmaan tarvitaan ketjupesuri, ketjunpesuliuotin, teflonpohjainen öljy ja rätti. Tälleen tulee huollettua pyörää jolla ajan 300 km viikossa. Ohkanen teflonöljy kuluu ketjusta jo yhdellä märänkelin lenkillä, joten sitä saapi lisäillä aika usein.

Tän asian kanssa tuskin oon ainoo. Pyöräilijöiden mietteitä omasta käytöksestä? Jotenki tulee sellane fiilis, ku trikoot lyödään jalkaan ja öljytään ne pohkeet, niin ego nousee sinne ranskan ympäriajo tasolle. Edes mopoautot ei vituta liikenteessä niin paljoa, entä pyörät :D

Oon huomannut, että pyörän selässä minua vituttaa autoilijat ja jalankulkijat. Autonratissa vituttaa pyöräilijät ja jalankulkijat. Kävellessä vituttaa pyörät ja autot. Mopoautot vituttaa aina. On se jännä.
 
Kyllä eniten vituttaa kaikki muut liikenteessä olijat. Tänään suurimman närästyksen aiheutti tilanne missä oli 3 kaistaa. 2 vasemman puoleista kaistaa pyöräilijöille ja oikeinpuoleisin kaista kävelijöille. Ajoin keskimmäistä kaistaa kuten mun kuuluikin. Kävelijöiden kaistalla oli äärettömän läski äijä ja sen vieläkin läskimpi vaimo oli vasemman puolimmaisella kaistalla. Muija lähtee sieltä vasemmalta vaappumaan keskimmäiselle kaistalle. Mä väistän siitä ja se äijä alkaa huutaan ja heiluun, että pysys sielä pyöräilijöiden kaistalla. Kaipa se ois pitäny vaan ajaa siihen muijaan pahki. Enkä mä edes mennyt sinne kävelijöiden kaistalle asti, viivalla kävin :)

Hyvä reissu oli tosin muuten http://goo.gl/maps/oyM1D about 50km san franciscon ympäristössä ja siihen päälle 10km koti-juna-asema-koti matkasta. Hyvin otti friscon mäet jalkoihin. Taitaa jyrkimmät nousut olla karvan päälle 30% kulmassa. Aiheuttaa hapotusta näin huonokuntoiselle.

edit. Se muija oli kyllä käsittämättön lyllerö. Jos ois ajanut liian läheltä niin ois saattanut jumittaa sen gravitaatiokenttään kiertämään kuun lailla.

ninja edit2. Näin kyllä melko kamikazen joltain jampalta tänään. Olivat turisteja vuokrapyöristä päätellen ja laskivat alamäkeen ryhmässä kohtuu vauhdilla. Siinä kohtaa on melekosen jyrkkä mutka vasemmalle tulossa ja se niiden pääryhmä on keskellä tietä. Takaa tulee ryhmän kamikaze varmaan reilun 30km/h ja tajuaa ettei se siitä taitu vasemmalle eikä se muitakaan päin ajaminen ole kovin suotuisa vaihtoehto Kamikaze päätyy ajamaan suoraan, pyörä penkkaan ja jannu lentää päin aitaa tikkana. Ihme kyllä näytti siitä säilyvän ilman isompaa damagea. Ainakin käveli omin jaloin tilanteesta pois.
 
Sain kaverilta kaksipuoleiset lukkopolkimet ja nyt täytyis jotain kenkiä niille katsella. Mulla ei siis ole ollut aiemmin lukkopolkimia. Kengät tulis yleiskäyttöön kesäaikaan ja niiden pitäis olla sellaset, joilla voi kävelläkin. Katselin jotain tän tapaisia: http://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-sh-ct40--clickr/aid:639169

Noissa vaan rupesi arveluttamaan tuo maininta, että nuo on suunniteltu tuolle Click'R systeemille eli onko nuo sitten jollain tapaa huonommat normaalien SPD-polkimien kanssa? Muuten tuo koko Click'R systeemi olis just sitä, mitä haen, mutta en viitsi ostaa uusia polkimia...

Melko leveälestisenä olen kyllä huomioinut, että Shimanoissa on kapeat lestit (ellei ole erikoismalli) eli täytyy käydä sovittamassa jossain.
 
Thanks to the "click’r" concept, the entry tension has been reduced by 60% and the release tension by 50% compared to the classic SPD system.

Eli tuon mukaan polkimien pitäis vaan olla löysemmät, ja sille on keksitty markkinointinimi. Mitään kokemusta mulla ei noista Click'R:stä ole.
 
Kuinka usein teette kunnon huollon fillarille tai viette huoltoon (siis avataan ja rasvataan joka kolo -huolto)? Vein fillari tollaseen superhuoltoon viime keväänä ja kilsoja oli alla jotain max 4000 ja muistaakseni vaihdettiin vain takasiirtäjästä ratas tai kaksi. Ihan nätisti tuntuu toimivan vaihteet, vaikka kilsoja on tullut ton huollon jälkeen ~1000 km (yhteensä siis ~5000 km). Kuinka paljon yleensä ketjut ja rattaat kestää kilsoja? Fillarina Focuksen crossari ja 105-osat.
 
Fillari menee kerran vuodessa liikkeeseen kunnon huoltoon. Pikkusäädöt teen itse, mutta tuntuu aika vähän vaativan toi mankeli säätämistä. Myivät liikkeessä 150$ lisämaksulla 5v huollot pyörään. ts. 5v ajan saa käyttää niin monta kertaa kuin huvittaa pyörän säädettävänä ja vain osat maksaa. 2krt vuodessa sama liike pitää älyttömät alennusmyynnit ja kaikelle sälälle tarkastavat hinnan samaan kuin mitä netistä irtoaa(jos alehinta ei ollut jo alle internethinnan), eli huollot oikein ajoittamalla saa osatkin halvalla :)
 
Kuinka usein teette kunnon huollon fillarille tai viette huoltoon (siis avataan ja rasvataan joka kolo -huolto)?

Olen harrastanut pyöräilyä 5 vuotta, enkä ole kertaakaan vienyt pyörää huoltoon ennen, kuin nyt. Ketjut nimittäin rupesi hyppimään ja päättelin, että voimansiirto on liian kulunut. Liikkeessä suosittelivat takapakan, eturattaiden ja ketjujen vaihtamista. Ketjut varsinkin oli ihan finaalissa. Kilsoja alla n. 7000 km ja osasarjana Campagnolo Athena. Aiemmat kaksi pyörää kolaroin romuksi ennenkuin huollontarvetta esiintyi. Olen paitsi huolimaton mekaanikko myös reikäpäinen kuski. :D
 
^ ite ihmettelen kun kaikilla puhkeaa renkaat koko ajan. Kolmella eri pyörälläni (kaksi maasturia ja yksi maantiepyörä) olen poljeskellut ehkä viiden vuoden aikana muutamia tuhansia kilometrejä ja vielä koskaan ei ole rengas puhjennut. Ehkäpä jo sitten tänä kesänä :)
 
Kuinka paljon yleensä ketjut ja rattaat kestää kilsoja? Fillarina Focuksen crossari ja 105-osat.

Rattaat kestää hyvin, kun vaihtaa ketjut ennen kuin ne ehtivät venyä liikaa. Ketingit on vajaa pari kymppiä, rattaisiin saa menemään helposti likemmäs satasen. Yksillä ketjuilla menee joku pari tonnia, mutta välillä oon vaihtanu paljon aikaisemmin ja välillä oon ajanu likemmä 4. Kun muistaa mittailla venymää, niin ei tarvi turhaan vaihdella.
Rattaat saattaa kestää hyvinkin kympin tai enemmän, jos ketjuja on vaiheltu.
 
^ ite ihmettelen kun kaikilla puhkeaa renkaat koko ajan.

Mulla kyllä renkaat puhkeilee. Ensin ajelin Michelinin Lithioneilla ja kärsin rengasrikon per 1000 km. Sitten vaihdoin Krylioniin ja saan ajella keskimäärin 2000 km ennenkuin tussahtaa. Talvella ajan cyclocrossilla työmatkaa Schwalben Winter Marathoneilla ja sepeli on puhkonut renkaat suunnilleen kerran talvessa.
 
Rattaat kestää hyvin, kun vaihtaa ketjut ennen kuin ne ehtivät venyä liikaa.

Miten toi venyminen on paras mitata?

^ ite ihmettelen kun kaikilla puhkeaa renkaat koko ajan.

Continental Cyclocross Speed: 3 kertaa puhki
Schwalbe Durano: ei kertaakaan
Nokia Hakkapeliitta W106: ei kertaakaan

ps. tänää alkaa duunimatkafillarointi. Toi 4 km matka suuntaansa on aika lol, mut saapahan kiskasta huolella. Kaipa ton saa 7 min parhaimmillaan vedettyä :j
 
Maastorenkaat ei kyllä puhkea helposti, mutta niitäkin on mennyt. Maantiellä meni viimekeväänä useita mutta kesällä ei yhtään. Sora sun muu niitä rikkoo helposti. Vähällä oon päässyt kuitenkin kovaan ajoon nähden.
 
Kuinka usein teette kunnon huollon fillarille tai viette huoltoon (siis avataan ja rasvataan joka kolo -huolto)? Vein fillari tollaseen superhuoltoon viime keväänä ja kilsoja oli alla jotain max 4000 ja muistaakseni vaihdettiin vain takasiirtäjästä ratas tai kaksi. Ihan nätisti tuntuu toimivan vaihteet, vaikka kilsoja on tullut ton huollon jälkeen ~1000 km (yhteensä siis ~5000 km). Kuinka paljon yleensä ketjut ja rattaat kestää kilsoja? Fillarina Focuksen crossari ja 105-osat.
Mä otan crossarista kerran vuodessa kaikki osat irti (paitsi etuvaihtajan), putsaan ja rasvaan ja vaihdan kaapelit ja kuoret. Ketjut vaihdan ehkä 3000-5000km välein, vähän riippuu kunnosta, talven jälkeen oikeastaan aina. Putsaan voimansiirron kerran viikkoon ja pyyhin fillarin muutenkin puhtaaksi. Ketjut otan irti ja putsaan ilman mitään pesuaineita ihan rätillä. Ketjujen öljyämisessä ei kannata sitä öljyä ruiskia miten sattuu, vaan sitä laitetaan tippa ketjun jokaiseen niveleen. Takapakan otan joko irti tai vedän jarrukliinerillä.

Takapakka ja eturieskat kestää nyt ainakin 10000km (maantiekäytössä varmaan lähemmäs 20000km), kunhan ne ketjut vaihtaa ajoissa ja pitää voimansiirron puhtaana. Jos ei jaksa puhdistaa, niin sitten ostaa useammin niitä osia.
 
Päätin että nyt tulee työmatkat tästä eteenpäin hoidettua pääasiassa pyörällä. Matkaa tulee suunilleen 6km päivässä, eli ei mikään hirveä matka, mutta tietenkin se on kivempi ku on kunnon vehkeet ja välineet, siksipä edessä on pyörän osto. Kävin liikkeessä kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja tämmöinen malli on tällä hetkellä ykköspaikalla: http://nishiki.fi/mallisto/2012/hybrid-city-trekking/intro-swing pyörä tuntui todella mukavalta kun sitä asvaltilla testailin. Tuli kuitenkin nyt eteetn muutama juttu jota en huomannut kysyä:
-Pystyykö tuommosella ajelemaan miten hyvin sorateillä jos semmoiseen joskus tulisi tarvetta?
-Pärjääkö tuolla talvella?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom