Pyöräily

Millasilla talvikamoilla jengi ajelee? Itellä oli tänään windstopperi trikoohaalarit, aluspaita, fleece, gore-tex kuoripuku, kommandopipo, korvapanta, pakkashanskat ja talvilukkokengät. Vaikka duunimatka on vain 4 km, niin onnistuin saamaan hirveen soijan päälle. Toisaalta mieluummin on aavistuksen liian kuuma, ku kylmä.

Ei mullakaan ole kuin 6 km per suunta. Lämmin on kuitenkin parempi munkin mielestä.
Varusteet hakee vähän paikkaansa, mutta omani on päästä varpaisiin mennessä:
- stormwall pipo, merinovilla kypärämyssy, buff huivi kaulalle/kasvoille.
- kaksi hikikerrasto paitaa, tuulenpitävä hiihtotakki, pitkät fleesevuoriset ajohousut mallia henkseli, päälle kuorihousut kapeilla punteilla.
- yhdet/kahdet pitkävartiset vaellus/hiihtosukat, gorekengät.
- Käsiin on havainnut parhaaksi pehmeät nahkahanskat jollain tosi lämpimällä karvalla. En tiedä mistä eläimestä ovat, mutta kädet on aina ihan kuumat vaikka olis kuinka kylmä.

Jos on reilusti yli 20 astetta pakkasta, niin pitkät tykit ajohousujen päälle ja fleecepaita vielä yhdeksi kerrokseksi hikipaitojen päälle.
Hiki tulee raskailla keleillä, mutta en oikein tiedä mitä jättäis poiskaan. Jos laskettelee menemään välillä kovempaakin, niin kyllä tuuli tuntuu melko armottomalta kovemmassa pakkasessa.

ps. Vitus tuli eilen, tänään aamulla ensimmäiset testiajot. Ohjainkannatin vois olla saman pituinen kuin tossa kuvassa (nyt 5 cm lyhyempi), nastarengas myös taakse, koska takarengas löi tyhjää heti kun nosti perseen penkistä. Välitys ihan loistava talviajoon, maastoon ehkä vähän kevyempi olis hyvä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ps. Vitus tuli eilen, tänään aamulla ensimmäiset testiajot. Ohjainkannatin vois olla saman pituinen kuin tossa kuvassa (nyt 5 cm lyhyempi), nastarengas myös taakse, koska takarengas löi tyhjää heti kun nosti perseen penkistä. Välitys ihan loistava talviajoon, maastoon ehkä vähän kevyempi olis hyvä.

Paljos toi Vi(tu)tus painaa?
Tuohon sopis hihnaveto!
 
Joo tommonen muistikuva mullakin siitä talviajosta on, varsinkin kaatuminen on huisin hauskaa ja semi turvallistakin. Ja juuri tuon kantavuuden takia läski olis vissiin aika huippu. Muttah, meikäläistä vie nyt saliharrastus ettei polut hirveesti innosta, ajatuksena enää. Ehkä joskus sitten.
Ja jos läski, niin Salsa olis jotennii meikän makuun enee.

Ok, hyväksytään selitys. Hieman kausittain nää omatkin harrasteet menee.

Nyt polttelis vaihtaa tuo Kona veke, mutta tuntuu mahottomalta saada vanhaa eteenpäin. Maantiefilo meni helpolla ku oli sesonki ja kyseessä pienikokoiselle naiselle tehty runko. Blööh.

Millanen kona on? Fillaritorilla oon itte myyny about kaiken ylimääräisen pois onnistuneesti, tosin rahaa noista käytetyistä saa ihan naurettavan vähän.

Talvella muistan handuihin laittaneeni ihan perushanskat plus lapaset. Alussa saattaa vähän "tuulla läpi", mutta kun lämpöä alkaa tulla on tuo just sopiva setti. On mulla jotku ws-sormikkaatkin, mutta ne onkin johonkin keskieurooppalaiseen talveen suunniteltu ja siksi riittämättömät. Aikoinaan oli työmatka rapiat kolme kilsaa ja siinä sai jo hyvät hiet päälle oli kuinka pakkasta tahansa.

Aika paljon vaikuttaa se, missä ajaa. Tietä pitkin 20+ vauhdeilla, tarttee kyllä aika hullut tumput käsiin, kun taas maastoväännössä pärjää yleensä perus talvihanskalla pariinkymppiin asti ihan hyvin.
 
Koiran kanssa pyöräilemässä ja parhaimillaan kannoin pyörää muutaman kilometrin umpimetsässä siirtyessäni toiselle metsätielle. Jotenkin pidän moisesta puuhasta, näin vaan tuuppaavat hirvimiehet osuvan usein samoille alueille niin rajoittaa aika tehokkaasti tuota puuhaa viikonloppuisin. No vuoden vaihteen jälkeen saa mennä vapaasti.
 
Talvipyöräily, varsinkin talvimaastopyöräily on kyllä mukavaa puuhaa. Tai ainakin yleensä, joskus kun tulee lähdettyä vähän turhan raskaalla kelillä polkemaan meinaa mennä hermot mutta silloin ei auta ajatella kuin, että kuntopyörällä ei pääse ollenkaan eteen päin :D

Kalustona talvella on hyötyajoneuvoina perus sinkula kesärenkailla ja 26'' edestä notkuva maastopyörä sekä maastokurvailuihin molemmista päistä 150mm notkuva täpäri.

Sinkulassa ainoa hyvä puoli on, että sitä uskaltaa säilyttää muuallakin kuin olohuoneessa ja hyvällä kelillä se kulkee ihan hyvin, muuten talvella ihan paska. Esim kun tiellä on se 10cm pöperöistä lunta niin se 2.4'' rengas ja mukavan lyhyt vaihde säästää kroppaa ja hermoja kummasti.

Etujousitettu maastopyörä toimii sen sijaan hyötykulkuneuvona ihan mukavasti, 29'' olis varmaan jonkin verran parempi mutta ei ole tuo xc-kaluston päivitys kiinnostanut vielä niin paljoa. Jousitus edessä on mielestäni ihan kiva kun aika usein on se kovaksi jäätynyt tampattu sohjopelto joka täristää jäykällä haarukkalla aika pahasti käsille, varsinkin kun on aika etukeno ajoasento. Eikä tuollainen 100mm joustava keula juuri notku polkiessa tai alle kilon lisäpaino vaikuta talvella muutenkin olemattomaan suorituskykyyn.

Täpärillä ajelen metsässä lähinnä sen takia, että se on mukava. Keulakulma on sopivan loiva eikä pyörä muutenkaan halua vaihtaa suuntaa niin jatkuvasti kuin tuo xc-henkisempi jäykkäperä mikä on mielestäni mukava asia talvisella polulla. Lisäksi tykkään rullailla mukavasti satulassa istuen ilman että tarvitsisi joka töyssyyn nousta seisomaan :D Vielä kun tiukkoihin ylämäkiin ei yleensä pito riitä niin se on sitten ihan sama miten hyvin se pyörä kiipeää tai ei kiipeä ja alamäessähän tuo on paljon hauskempi.

Renkaina tulee käytettyä kelien mukaan joko 2.35'' ice spiker pro-nasta kumeja tai mountain king 2.4'' nappula kumeja. Lumella nastat eivät ole kuin ylimäräistä painoa mutta kevättalvella jäätä löytää metsästäkin sen verta usein että nastat ovat ihan jees.

Aika usein saa ajaa pimeässä, jolloin tarvitaan myöskin valoa. Itsellä on ollut nyt pari talvea dealextremestä tilatut 2kpl valmistajan mukaan 800lumenin lamppua joista toinen on tangossa ja toinen kypärässä. Stongassa olevassa on hajoitin linssi joka valaisee lähi ympäristön ja kypärässä olevassa on normaali kapea keila joka ylettää mukavan pitkälle. Noilla pärjää ihan hyvin ja yhteensä 60€ hankinta kustannus oli varsin kohtuullinen, joskus syksyllä kun ei ole lunta tuntuu että saisi olla enemmänkin valoa mutta talvella ihan hyvä setti tuollaisenaankin.
 
Sinkulassa ainoa hyvä puoli on, että sitä uskaltaa säilyttää muuallakin kuin olohuoneessa ja hyvällä kelillä se kulkee ihan hyvin, muuten talvella ihan paska. Esim kun tiellä on se 10cm pöperöistä lunta niin se 2.4'' rengas ja mukavan lyhyt vaihde säästää kroppaa ja hermoja kummasti.

Tekis mieli edelleen sinkuloida tuo mun crosschecki, mutta kun ei riitä aika ite tehtävään, eikä myöskään tehtävään tarvittavan tietotaidon opiskeluun niin pyörä lötköttää varastossa.

Funtsin, että laitan jonnekki ilmoituksen että kykenevä vois tulla sinkuloimaan ton mun fillarin, ja vaivanpalkaksi sais siitä kaikki osat mitkä haluaa viedä mukanaan. Oon ymmärtäny että ko. pyörän vaihteisto on ns. "hyviä palikoita."
 
Millanen kona on? Fillaritorilla oon itte myyny about kaiken ylimääräisen pois onnistuneesti, tosin rahaa noista käytetyistä saa ihan naurettavan vähän.

Aika paljon vaikuttaa se, missä ajaa. Tietä pitkin 20+ vauhdeilla, tarttee kyllä aika hullut tumput käsiin, kun taas maastoväännössä pärjää yleensä perus talvihanskalla pariinkymppiin asti ihan hyvin.

16" Kona Caldera 2009, ostettu 2011 uutena. Meikäläisen mielestä huippukuosissa =) Alle 2000 ajettu ja naisen kätösissä puunattu, klommotkin on harvassa. Onnekseni olen ostanut tuon nettikaupasta törkeen halvalla niin hävikkiä tulee "vaan" parisen sataa kun tuon tuosta saa johonkin suuntaan. Maantiefilo meni ihan hyvällä hintaa huuto.netissä. Siitä jopa vähän kilpailtiin.

Haha, tietä pitkin ja tietä pitkin, mitä se sitten tarkoittaa riippuu päivästä :D. Tais olla enimmäkseen tota maastopainotteista se työmatkafillarointi silloin kun ei niitä teitä oltu useinkaan ajettu puhtaaks kun töihin meni.
 
Nyt vitus lähtis 450€ koodilla gift2.. Olis aikas kiva,mutta taitaa pyöriä olla jo riittävästi!!:)

Muutenki kaikki -10% tolla koodilla chainreactioncyclesistä
 
Yleisesti tunnettu tosi asia on kumminkin että pyörien opitimi lukumäärä on n+1, jossa n on pyörien tämän hetkinen lukumäärä.

Terveisin nimimerkki eteisessä 2 maastopyörää ja olkkarissa pari maantiepyörää :D
 
Ilokseni sain juuri myytyä vanhan mummiskani. Tämäkin tapahtui aivan yllättäen eräänä päivänä kun tulin kaupasta: naapuri pärtsäili ulko-ovella ja sanoi että pyörä oli pöllitty hetki sitten. Ei kait siinä, siltä seisomalta pääsin eroon ruostekasasta, joka oli aina ollut hieman liian iso.
Nooh, taitaapa olla niin, että vaikka Kona ei lähtisikään liikkeelle talouteen tulee silti vielä "se yksi"..
 
Tänään tuli lappu postista, olis kypärä haettavana ja saapi nakata vanhan rohnon roskiin. 22 päivää meni DX toimituksessa, aika nopsaan tuli siihen nähden että nettijuttujen perusteella on joillakin kestänyt välillä kuukausitolkulla.
 
Tänään tuli lappu postista, olis kypärä haettavana ja saapi nakata vanhan rohnon roskiin. 22 päivää meni DX toimituksessa, aika nopsaan tuli siihen nähden että nettijuttujen perusteella on joillakin kestänyt välillä kuukausitolkulla.

Se oli lähinnä ne valaisimien akut joiden kanssa kesti ku Kiinan posti hieman kiristi rajoituksia mitä saa lentokuljetuksessa viedä.
 
Millasilla talvikamoilla jengi ajelee?

Itse olen todennut tämmösen setin hyväksi 10 kilsan työmatkaan.

- Laskettelukypärä korvaläpillä + kypärämyssy
- Windstopper softshell takki
- Urheillukerraston paita + fleecepaita
- Paksut trikoot + kuorihousut
- Huopavuorikumpparit :D

Mulla on talviajokengätkin, mutta nuo kumpparit + flättipolkimet on suosikki lyhyeen matkaan kelissä kuin kelissä.
Vielä kun raaskisi ostaa täysjäykän 29erin napavaihteilla ja levareilla niin kelpaisi ajella talvisin.
 
Se oli lähinnä ne valaisimien akut joiden kanssa kesti ku Kiinan posti hieman kiristi rajoituksia mitä saa lentokuljetuksessa viedä.

Ok. DX tuotteethan kai shipataan hongkongista, luulisi että se on kauppapaikkana helpompikulkuinen kuin mannerkiina... Työn puolesta tosiaan tullut välillä tutuksi se mannerkiinan pään tullin jumittaminen.
 
Pitäis tässä lähiaikoina ostella ihka ensimmäinen maantiepyörä. Pyörä hommataan ensisijaisesti ensi kesän triathlon-debyyttiä silmällä pitäen. Olen jonkun verran katellut torilta ja fillaritorilta käytettyjä pelejä, koska budjetti ei tule järin suuri olemaan. Suomen urheilupyörällä näytti kuitenkin olevan myös kohtuuhintaisia uusia pelejä jos sopivia käytettyjä ei satu olemaan tarjolla. Mitä mieltä pakkiksen pyörägurut on seuraavista pyöristä, kun suunnitelmissa olisi löytää hinta-laatu-suhteelta järkevä ensipyörä:

Bianchi C2C Via Nirone 7, Sora Compact 2012

Bianchi Via Nirone 7, Sora Compact 2011
 
No eihän tuo Sora ole kauhean kehuttu sarja vaikka itellä on kyllä toiminut moitteettomasti. Käytettynä kannattaa tosiaan katella kanssa, eihän nuo maantiepyörät miksikään käytössä mene ja kaverikin osti viime kesänä Bianchin pätykkää kalliimman kolme vuotta vanhan mallin jollain 400-500 ekellä :)
 
Moro!
Onkos täällä kokemuksia pyörän ostosta ulkomailta? Katoin googlen perusteella että suositellaan suomessa myytävien perusmerkkien esim. felt, sijaan noita saksassa myytäviä radon, cube jne. Ihan vieraita merkkejä itselle tähän asti, mutta kun oma hintaluokka pyörän ostossa ois siinä 500-600€ niin näyttäs tolla hintaa saavan jo ihan eri laatusta pyörää... Esim tällänen fillari ja kauppa: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78370/zr-team-5-0.html

Onko kokemuksia??
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom