Pyöräily

Kävinpä taas brittiläisellä bikeradar-foorumilla huvikseni lukemassa ja se ihmetyttää kuinka moni pyöräilyä harrastava on sitä mieltä, että salilla käynti on turhaa koska se "kasvattaa liikaa lihaksia" ja että pyöräily auttaa kaikkiin kehon ongelmiin.
Samanlaisia vatipäitä tuntuu kotimaiselta fillarifoorumilta löytyvän. Ajatellaan että kuukauden saleilun jälkeen maagisesti paisutaan kuin pullataikina.

Ainakin meikäläisellä voimaharjoittelu on tuonut hyvin voimaa lisää (keskinopeus selvästi noussut lenkillä) sekä parantanut mm. aloittelijan selän oireilua ja onhan se mukavaa käydä tekemässä mavea.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei puntti turhaa kyllä ole. Ja mä väitän että kuka pelkää massan kasvamista niin voi olla kyllä melkoisen rauhallisin mielin. Jos maantie/maastokuvioita treenaa niin aerobista tulee väkisinkin sen verran että kovin isoksi ei pääse paisumaan.

Ja varsinkin jalkojen punttaamisessa on ihan selkeä etu. Itse pidin kesän vähän jalkoja rauhassa salilla kun oli jatkuvasti jotain tapahtumaa ja skabaa. Nyt syksyllä otettiin kausi jossa syötiin hevosen lailla ja aloitettiin puntti 2 x viikossa koiville. Lisänä porrastreeniä kerta viikkoon. Todella nopeesti alkaa näkyä tulos Wattbiken kanssa, varsinkin 4000m ja 10000m ero siinä millaisella vastuksella voi vetää on selkeä eikä sitä voi treenituntien piikkiin pelkästään laittaa vaan osin puntista johtuvaa.

Ja itsellä joskus alkaa 4 tunnin kohdalla alaselkä puutua. Johtunee siitä että lihakset siellä väsyy, siks niitä myös koitan pitää kondiksessa.
 
Piti käydä vähän sotkemassa, kun kelikin suosi
2012-11-17%2012.57.47_1024x768.jpg
 
En jaksanut alkaa kahlaamaan ketjua läpi niin kysäistään nyt tässä noista valoista. Dealextremestä näyttää saavan monenlaista fikkaria ja otsalamppua kohtuulliseen hintaan, ja oon pähkäillyt että paras saattaisi olla sellainen akullinen otsalamppu josta saa kans lampun irrotettua ja kiinnitettyä tankoon. Tuollainen olisi monikäyttöisempi kuin nuo pelkät pyöränlamppuna myytävät. Toiseksi paras vaihtoehto olis varmaan ihan fikkari+tankokiinnitys sille. Tuollainen 800-1000 lumenin lamppu näyttää youtube pätkien perusteella varsin kirkkaalta. Millaisia valoja työ ootte käyttäneet pyörissä pimeänä aikana?
 
Kävinpä taas brittiläisellä bikeradar-foorumilla huvikseni lukemassa ja se ihmetyttää kuinka moni pyöräilyä harrastava on sitä mieltä, että salilla käynti on turhaa koska se "kasvattaa liikaa lihaksia" ja että pyöräily auttaa kaikkiin kehon ongelmiin.
Samanlaisia vatipäitä tuntuu kotimaiselta fillarifoorumilta löytyvän. Ajatellaan että kuukauden saleilun jälkeen maagisesti paisutaan kuin pullataikina.
Kun puhutaan vähän pidempään treenanneista, niin lajinomainen harjoittelu tuo paremman tuloksen kuin esimerkiksi salitreeni, eli noissa foorumien-jutuissa on osittain perää. Mutta ei siinä aerobista treeniä pääosin tehdessä mitään lihasmassaa kerry ja "pakkohan" sitä on tehdä muutakin kuin jyystää mankelilla vaikka olisi kuinka wannabe-pro. Tunti pyörällä tai tunti salilla, niin tunti pyörällä harjoittaa pyöräilyn suorituskykyä paremmin.

Toinen asia on sitten se kuinka moni noille fillarifoorumeille innoissaan kirjottavista ymmärtää edes pyöräilyn harjoittelusta erityisen paljon.
 
En jaksanut alkaa kahlaamaan ketjua läpi niin kysäistään nyt tässä noista valoista. Dealextremestä näyttää saavan monenlaista fikkaria ja otsalamppua kohtuulliseen hintaan, ja oon pähkäillyt että paras saattaisi olla sellainen akullinen otsalamppu josta saa kans lampun irrotettua ja kiinnitettyä tankoon. Tuollainen olisi monikäyttöisempi kuin nuo pelkät pyöränlamppuna myytävät. Toiseksi paras vaihtoehto olis varmaan ihan fikkari+tankokiinnitys sille. Tuollainen 800-1000 lumenin lamppu näyttää youtube pätkien perusteella varsin kirkkaalta. Millaisia valoja työ ootte käyttäneet pyörissä pimeänä aikana?

Tollanen http://www.taskulamput.fi/tuote/polkupyoran_valaisinsarja_mj_856/
ja siihen tuli mukana pari erilaista kiinnikettä. Valoteho suht riittävä jo nyt ja lumen aikaan sitten ei tarvi ees kaikkea tehoa.
Otsalamppuna en oo kokeillu, hieman painavahko ehkä siihen hommaan.

Edit. noita samoja saa siis dx:stäkin.
 
No justiin tuollainen oli mitä kattelin työkaverin kanssa viime viikolla, mutta näyttää siltä että dealextremessä valikoimat vaihtuu aika nopsaan. Nyt ei ollut otsalamppuvalikoimassa kuin 600 lm malli http://dx.com/p/beamteeh-cree-xm-l-t6-xp-e-r5-led-white-headlamp-w-bicycle-tail-lamp-152662

40€ huiteilla näyttää nuot hinnat pyörivän dx:ssä, ja aika paljon saa näköjään latoa tiskiin lisää jos meinaa suomesta ostaa alan liikkeestä.
 
Kun puhutaan vähän pidempään treenanneista, niin lajinomainen harjoittelu tuo paremman tuloksen kuin esimerkiksi salitreeni, eli noissa foorumien-jutuissa on osittain perää. Mutta ei siinä aerobista treeniä pääosin tehdessä mitään lihasmassaa kerry ja "pakkohan" sitä on tehdä muutakin kuin jyystää mankelilla vaikka olisi kuinka wannabe-pro. Tunti pyörällä tai tunti salilla, niin tunti pyörällä harjoittaa pyöräilyn suorituskykyä paremmin.

Toinen asia on sitten se kuinka moni noille fillarifoorumeille innoissaan kirjottavista ymmärtää edes pyöräilyn harjoittelusta erityisen paljon.

Jep, mutta ammattilaisten touhut ammattilaisilla ja meillä muilla...vähän muuta.
Mutta se risoo näissä pyöräily-ympyröissä että koska ammattilaispuolella on todettu näin, ettei sali paljoa auta, niin heti on perusjantteritkin sitä mieltä ettei saleilusta ole hyötyä heille.
Vaikka kyllä se asia työssäkäyvälle perusjannulle on ihan päinvastoin ja jos tosissaan lenkki hidastuu niin mitä sitten, jos etenkin selkävaivat ja lihasepätasapainon sun muun saa kondikseen?
 
Vaikuttaa siltä että todella monessa lajissa dissataan kuntosaliharjoittelua.

Itsekin olen törmännyt tähän. Monessa "perinteisessä" lajissa dissataan voimaharjoittelua. Nähdäkseni kyse on usein siitä, ettei voimaharjoittelua osata yhdistää lajiharjoitteluun järkevästi. Bodaaminen ja maksimivoiman hakeminen ovat kaksi tyystin eri asiaa, mutta tämä on vanhoille jäärille yllättävän vaikea tajuta. Mielestäni lajissa kuin lajissa hyödytään maksimivoiman hankinnasta jos voima osataan siirtää lajinomaiseksi. Toisaalta "riittävän" voimatason saavutettuaan urheilijan ei kannata satsata liikaa paukkuja kalliiden lisäprosenttien kehittämiseen.
 
En jaksanut alkaa kahlaamaan ketjua läpi niin kysäistään nyt tässä noista valoista. Dealextremestä näyttää saavan monenlaista fikkaria ja otsalamppua kohtuulliseen hintaan, ja oon pähkäillyt että paras saattaisi olla sellainen akullinen otsalamppu josta saa kans lampun irrotettua ja kiinnitettyä tankoon. Tuollainen olisi monikäyttöisempi kuin nuo pelkät pyöränlamppuna myytävät. Toiseksi paras vaihtoehto olis varmaan ihan fikkari+tankokiinnitys sille. Tuollainen 800-1000 lumenin lamppu näyttää youtube pätkien perusteella varsin kirkkaalta. Millaisia valoja työ ootte käyttäneet pyörissä pimeänä aikana?
http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+...et/8/Magicshine+MJ-856B Multi+Sport-sarja/124

Mulla on tollanen "1600 lumenin" lamppu. Hyvin näkee pimeässä metsässäkin polkea. Mukana tuli myös kypäräkiinnike eli saa tankoon tai kypärään kiinni.
 

Mielenkiintoinen artikkeli. Olen pohtinut usein sitä, kuinka aikarajoitteisen amatöörin kannattaisi jakaa harjoitteluresurssinsa? Oletetaan vaikka, että käytössä on 15 bruttoharjoitustuntia viikossa. Yhteen salireissuun menee 1,5 bruttotuntia, joten 2 treeniä viikkoon veisi 3 tuntia. Pyöräilyhän on siitä hieno laji, että treenitunteja satulassa tulee todella paljon, mikäli haluaa kehittyä.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Olen pohtinut usein sitä, kuinka aikarajoitteisen amatöörin kannattaisi jakaa harjoitteluresurssinsa? Oletetaan vaikka, että käytössä on 15 bruttoharjoitustuntia viikossa. Yhteen salireissuun menee 1,5 bruttotuntia, joten 2 treeniä viikkoon veisi 3 tuntia. Pyöräilyhän on siitä hieno laji, että treenitunteja satulassa tulee todella paljon, mikäli haluaa kehittyä.

Jos on ajan kanssa kiirettä, jakaisin tuon loadin siten että kukin saliharjoituskerta olisi 45-60min (siis se tehokas salityöskentely). Aktiivisena ajoaikana 1 krt viikossa, talvisin 2-3kertaa/viikko. Kuten sanoit, pääosa siitä kehittymisestä tulee joka tapauksessa satulassa olemisesta. Talvella spinning (jos löytää hyvän ohjaaja) on ehdottoman hyvä juttu lisäksi tai osan salista korvaavana harjoitteluna.
 
Jep, mutta ammattilaisten touhut ammattilaisilla ja meillä muilla...vähän muuta.
Mutta se risoo näissä pyöräily-ympyröissä että koska ammattilaispuolella on todettu näin, ettei sali paljoa auta, niin heti on perusjantteritkin sitä mieltä ettei saleilusta ole hyötyä heille.
Vaikka kyllä se asia työssäkäyvälle perusjannulle on ihan päinvastoin ja jos tosissaan lenkki hidastuu niin mitä sitten, jos etenkin selkävaivat ja lihasepätasapainon sun muun saa kondikseen?
Aika moni ammattilainenkin taitaa käydä salilla vaikka ovatkin pieniä kavereita. Yritin kirjoittaa, että jopa wannabe-pron pitää tehdä muutakin kuin ajaa pyörällä vaikka vain yleisen lihaskunnon vuoksi.

Salilla ehtii tekemään aika paljon 45 minuutissa. Jos ei ole tarkoitus tehdä kahta treeniä päivässä, niin mä kävisin salilla vain kaksi kertaa viikossa ja pyörällä 3-4 harjoituskertaa.
 
Samaa mieltä, eli käytetty ainoa optio tuohon hintaan. Talviajoon tarkoitetussa maasturissa suht pakollisia ominaisuuksia ovat levyjarrut ja nastarenkaat (eli jätä budjettiin tilaa nastarenkaille ja pistosuojille - et luultavasti saa niitä pyörän mukana). Loskakeleillä ajettaessa pitäisi voimansiirron komponenttien olla laadukkaat, sillä halvemmat kuluvat paskaksi alta aikayksikön, mutta jos pyörän mukana tulee halvemmat niin nuo voi aina itse vaihtaa myöhemmin parempiin kun kuluvat. Oma ideaali talvipyörä olisi 29-tuumainen täysjousto, mutta budjetissa pitäisi olla nolla lisää...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom