Pyöräily

Kiitos vastauksista, tässähän sai justiin sellaista "uskonvahvistusta" mitä kaipasikin. Pitääpä sitten huomenna raportoida kuinka tuon bigfootin kanssa kävi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Schwalbe Ice Spiker Pro 2.1 tai 2.35. Tämän hetken paras nastarengas, toimii poluilla ja myös rullaa sen verran hyvin, että kehtaa tielläkin ajella. Pienempi tiekäyttöön ja isompi mettään.

Mulla kans Schwalben Ice Spiker Prot 2.1" leveinä täysjäykässä työmatkamaasturissa. Samoja nakkeja tuun tosin käyttämään mun täpärissä maastoajoon, kun heitän vaan noi työmatkafillarin kiekot siihen.
 
Schwalben perus Ice Spikereita saa BD:stä 35€ zipale. Ihan kelvollinen kumi sekin, vaikka painavampi mitä pro versio. Itsellä nuo alla.
 
Corratec on polkupyörien Biltema sitten, en ensimmäisenä ostaisi.
Eikös polkupyörien Biltema ole... Biltema? Mulla on maasturi Corratecin rungolla, jonka ostin endurokisaajalta käytettynä. Ei tuossa taida olla Corrateciltä rungon lisäksi kuin satulatolppa, mutta ei kummassakaan ole ollut mitään valittamista ja olen kuitenkin ajanut ko. laittella kesät talvet jo useamman vuoden ajan.
 
No sitä Corrateciäpä on mun turha miettiä nyt, kävin poistamassa sen Bigfootin. Kylläpä noilla jarruilla ja renkailla pysähtyy lumella kuin tautinen ikivanhaan helkamaani verrattuna :D
 
Eikös polkupyörien Biltema ole... Biltema? Mulla on maasturi Corratecin rungolla, jonka ostin endurokisaajalta käytettynä. Ei tuossa taida olla Corrateciltä rungon lisäksi kuin satulatolppa, mutta ei kummassakaan ole ollut mitään valittamista ja olen kuitenkin ajanut ko. laittella kesät talvet jo useamman vuoden ajan.

Tarkoitin lähinnä ton budjetin pyöriä. Siihen hintaluokkaan on viisaampaa ostaa aavistuksen kalliimpi käytettynä kuin halpis uusi. Toki kaikilla merkeillä on sitten paremmat mallit enemmän hyviä.
 
Ihan vinkkinä muille että nastakumeja saa hieman edullisemmin suomalaisesta nettikaupasta: http://www.bikeshop.fi/Nastarenkaat/ekauppa/c52/
- edullinen ja nopea toimitus lisäksi
--> tilasin eilen renkaat tyttären pyörään ja ovat nyt jo tämän paikkakunnan postissa, todennäköisesti iltapäivällä noudettavissa koodilla.

Tuolta
Schwalbe Ice Spiker Pro 60-559 nastarengas
361 nastaa Evo Taitettava TL Ready 850g.
84,90 €

Ja sitten vaikka saksalaisesta B-D:sta
Ice Spiker Pro 361 Spikes 2,35" TL-Ready folding
59,90 €
 
Hurautin justiin pikku lenkin kun kävin salilla. Ensimmäisenä ostoslistalle tulee jonkinmoiset lasit. Tuntuu pääsevän niin kovaa että viima rasittaa silmiä jo lyhkäisellä pätkällä. Luulevat vielä töissä että oon krapulassa kun tuun poikkeuksellisesti pyörällä ja silmät ihan punaisena.

Pitää näköjään otta nousukahvat pois, niille ei kyllä ole mulla tarvetta ja tuntuvat haittaavan jonkin verran otetta tangosta.
 
Hurautin justiin pikku lenkin kun kävin salilla. Ensimmäisenä ostoslistalle tulee jonkinmoiset lasit. Tuntuu pääsevän niin kovaa että viima rasittaa silmiä jo lyhkäisellä pätkällä. Luulevat vielä töissä että oon krapulassa kun tuun poikkeuksellisesti pyörällä ja silmät ihan punaisena.

Mulla ottaa kans kylmä viima älyttömän helposti silmiin. Parasta oli talvella käydä kokeilemassa liitovarjoa, moottorikelkka hinas muutaman kympin vauhdilla 100 m korkeuteen ja itse siellä ohjaksissa silmät valu vettä eikä nähny eteensä. Hyvin äkkiä laitoin laskettelulasit päähän sitte :D

Prätkäliikkeistä löytyy vähän tyylikkäämpi ajolaseja mitkä istuvat tiiviisti ja pitäis olla huurtumisenestot.
 
Pyöräily on aika jees touhua, hankin itse maantiepyörän v. 2009 kun piti ryhtyä painoa pudottamaan.
Pohjakunto oli silloin niin heikko, että 10km lenkin ajaminen oli saavutus ja tuntui aina että henki lähtee.
Ekana kesänä kaikkien aikojen ensimmäisellä 50km lenkillä kului 5h :D, keskinopeus ei ollut kummoinen ja taukoja sekä energiapatukoita tuli käytettyä tiuhaan.
Tosin silloin elopainoakin oli vielä yli 90 kiloa.

Viimekesänä sitten sama 50km lenkki meni 32km/h keskareilla ilman taukoja pelkällä vedellä.

Sama v. 2009 hankittu Olmon Impact Veloce Mix on yhä käytössä, silloin v. 2009 kun ei mistään mitään ymmärtänyt, mutta halu oli kova päästä ajelemaan, hommasin vain halvimman fillarin mitä onnistuin löytämään. Kyllä tuo rakkine jo aika skeidalta tuntuu, mutta kun opiskelijalla ei oikein meinaa budjetti riittää uuteen peliin EDES kesätöiden jälkeenkään. Noh ensikeväänä kun valmistuu niin jos sitä sitten...Joku Specializedin Roubaix SL3 tai Trekin Domane kuumottelisi kovasti.
Ja myöskin maastopyöräily kiinnostaisi, Trekin Superfly AL jäykkäperä kiehtoisi. Täällä Hämeenlinnassa kun näyttäisi kivaa polkuakin olevan Ahvenistolla ja Aulangolla.
 
Vähän kostee ilma 6h lenkille tänään :D

Itse itselleni vastaten, ajoaikaa tuli vain 4h, mutta kaikkiaan lähes 6h kesti reissu, 52km. En muista ajaneeni noin märässä maastossa koskaan ja vettä satoi käytännössä 80% ajasta. Hauskuutta ei tuntunut pieni kosteus estävän ja sauna+kylpylä palkitsi aika mukavasti perillä :)
 
Flunssa selätetty ja tänään eka kertaa Wattbike treeni kun uskalsi käyttää konetta punarajalla. Vähän herättelyä kropalle, pari 1000m kiskaisua ja pari 200m maksimia. Hyvät lämmöt ennen ja loppuun tunti täyteen pyörittelyä.
 
Skagailen tässä, että pitäiskö ostaa talvimaasturiin flättipolkimet? Maantielenkit jäi kesällä suunniteltua paljon vähemmälle kun alkoi vasempaan polveen sattua niin pirusti ja viime viikolla ajoin pitkästä aikaa ekan lenkin - nyt vasen polvi tuettuna ja oikea polvi alkoi huudella hoosiannaa parinkymmenen kilsan jälkeen. Onko jollain tullut polvikipuja pyöräilystä ja etenkin jos on, onko noihin löytynyt joku apu?

Tänään meni muutenkin ko. maastolaitoksen kanssa kolmisen tuntia kun viimeiset orggisosat eli Deoren jarrukahva/vaihdevipucombot alkoivat luistaa isommalle rattaalle vaihdoissa. Tilalle tulleet Deore LX combot oli CRC:ssä vain vähän reilut parikymppiä, mutta olipa suolesta vaihtaa nuo kun piti nousukahvat ja gripit irroittaa tieltä ja lopussa odotti jarrujen (mek. levyt) ja vaihteiden säätö sekä eteen että taakse. Noin kauan meni vaikkei kerrankin tullut mitään isompia jumeja osien tai oman kämmäyksen takia. Vielä pitäisi vaihtaa nastarenkaisiin ja sitten olisi vehkeiden puolesta valmis vaikka millaisiin talvilenkkeihin, kun vaan mies kestäisi.
 
Ei polvien takia kannata flättejä vaihtaa. Mutta klossien paikka tai asento voi olla väärä. Sellaisesta kipu voi johtua. Tuntuuko kipu polven edessä/takana vai missä?

Jos jalka on polkimella ja klossi kiinni niin mihin kantapää osoittaa? onhan hiukan sisäänpäin ? Ja usein pieni klossin liike pituussuunnassakin voi vaikuttaa. Nyrkkisääntö voisi olla että klossin paikka pituussuunnassa olisi isovarpaan ison nivelen kohdalla. Jos sitten kipuilee edestäpolvi niin klossia taaksepäin ja polven takaa niin eteenpäin. Mut pelkkä flätteihin vaihto ei sisänsä siis muuta mitään, ennemmin kannattaa säätää kohdalleen noi klossit.

EDIT: Hölmösti kirjoitin, polvikipuja ei siis kannata vähätellä, mutta tarkoitin että apu löytyy todennäköisesti säädöistä fläteistä.
 
Kiitos neuvoista ja joo, jalkaterä on vähän ulospäin.

Vasemmassa polvessa on MRIn mukaan lumpio vähän sijoiltaan, kipu tulee lumpion taakse vähän vasemmalle puolelle. Olen koettanut säätää klosseja ja satulaa vaikka minne vuosien saatossa, mutta aika laihoin tuloksin. Enemmän kuin asento tuntuis haittaavan se, että polven liikerata on sama koko ajan - tämän takia mietin niitä flättejä, että vois muutella jalkaterän asentoa lenkin aikana. Joskus saattaa mennä montakymmentä kilsaa ilman mitään oireita, mutta kun polvi alkaa kipuilla niin pahimmillaan ei voi pitää enää klossia kiinni polkimessa edes jalka rentona kun polven taittaminen ylä-asennossa tuntuu niin pahalta. Loppulenkki pitää sitten tulla toisella jalalla, mikä ei kieltämättä flätillä onnistu.

Kieltämättä vähän haittaa harrastustoimintaa. Koitan nyt jumpata polvea salilla talven ja ajella todella lyhyitä lenkkejä ja koittaa sitten keväällä uudestaan. Jos homma ei tästä parane niin sitten Canyonin Ultimate AL myynnissä :snif:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom