Pyöräily

Kyllä tuossa koko eilinen päivä meni mittanauhan kanssa pyörien ja pituuksia, reiden sisämittoja yms mittoja mittailen ja monet laskurit tuli läpi käytyä, joista sitten suurin osa anto suosituksena 53/54 kokoa, joten joten..
menin a pistin tilaukseen FELTin 54cm rungolla... Serkulla samanmoinen peli ollut pari vuotta, FELTin siis ja kuulemma hyvin pelittänyt kun muistanut huoltaa hyvin. Talvella ajelen suosiolla omalla hybridillä ja tuolla olisi tarkoitus hikilenkkiä vaan vedellä.

Onhan tuo totta, että nyt heitettiin kyllä sokkona tikkaa ties minne mutta eiköhän se oikea ajoasento löydy säätöjä tehdessä. Ja halvalla kun nyt sain. Mitään älyttömän suuria kilometrejä, en muutenkaan ehdi pyörällä vuoden aikana sotkemaan, joten kaippa ne osat sen kestää.

Nyt odotellaan, että kusti tulee pimpottaan ja pääsee tesmimään, että oliko tämä yksi elämäni turhimmista ostoksista :D

Niin ja nuo kengät otin kokoa isompana, kun aika monet fillarifoorumitkin tuli läpi kahlailtua ennen kuin klikkasin "place order" :D

Tuo on oikea meininki. Ei muuta kuin silmät kiinni ja sinne päin. Täytyy vain opetella elämään sen pyörän kanssa. Joka tapauksessa pyörä varmasti tuntuu mukavemmalta ajaa kuin hybridi. Ajoasentoon tottuu kyllä. Sitten kun olet muutaman vuoden ajellut tuolla niin osaat verrata jo muihin ja voit harkita paremman pyörän hankkimista. Opettelet itse säätämään ja tarkkailet kitinöitä ja narinoita.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole vielä pyörä tullut mutta jo alustavasti kyselisin, että minkälaista treeniä kannattaisi aloittelijana ruveta tekemään? Pyöräily on kyllä tuttu juttu ja on sitä sotkettu vaikka kuin, mutta ei ikinä maantiepyörällä. Eroa varmaankin kuin yöllä ja päivällä.
 
No alkuun kannattaa varmaan pyöritellä lenkkejä jota pidentää sopivasti oman tuntuman mukaan.

Sen verran vielä varusteista että housut kannattaa hankkia persus pehmusteilla. Lenkit kun alkaa menemään yli parin tunnin niin puutuu ilman noita paikat. Lisäksi hyödyllisiä ovat pyöräilypaita jossa taskut takana sekä syksy kun tulee niin kevyt pyöräily päälyasu.
 
Pyörän mukana tulee pitkät trikoot pehmusteiden kera mutta minkään sortin pyöräilyyn sopivaa takkia/paitaa ei kyllä löydy paitsi tietty hiihtopuvun yläosa, mutta voipi olla hiukan lämmin polkiessa :D Varmaankin isoin opettelu on juuri noissa klip- polkimissa ja yleisesti ottaen taloudellisessa polkemisessa.
 
Pyörän mukana tulee pitkät trikoot pehmusteiden kera mutta minkään sortin pyöräilyyn sopivaa takkia/paitaa ei kyllä löydy paitsi tietty hiihtopuvun yläosa, mutta voipi olla hiukan lämmin polkiessa :D Varmaankin isoin opettelu on juuri noissa klip- polkimissa ja yleisesti ottaen taloudellisessa polkemisessa.

Hommasin keväällä cyclocross pyörän joka on toimittanut maantiepyörän virkaa tosin pelkästään. Alotin homman periaatteessa nollasta, pari kaveria on neuvonut hieman kesän aikana eri juttuja. Itse aloitin sellasesta 30-40km pituisesta lenkistä, siitä nostin 60-80km ja nyt on tullut pari yli 100km lenkkiä tehtyä joista pidempi 120km.Tässä muutamia omia vinkkejä, osittain samaa mitä Jamikin tuossa sanoi:

- Panosta kunnon varusteisiin. Kypärä on tietty itsestäänselvyys mutta lisäksi hommaa ajolasit, ihan ehdoton juttu. Tien päällä lentää niin paljon kaikkea skeidaa että lasit on pakolliset. Lisäksi noi ajohousut joissa on pehmuste hanurille. Ajopaita tai takki kannattaa ilman muuta olla sellanen että siellä on takana ne 3 taskua. Itse laitan niihin energiapatukoita, geeliä, banaanin, puhelimen, pienen paketin nenäliinoja ja hieman rahaa. Viileemmälle kelille sitten paremmin peittävää asua.

- Mulla on satulan alla pieni satulalaukku jossa on sisäkumi, kolme pientä rengasrautaa ja pieni kuusiokolotyökalu. Pieni pumppu on kiinni pyörän rungossa olevassa telineessä. Nää on hyvä olla mukana kun se rengasrikko tulee kumminkin jossain vaiheessa. Samaten puhelin aina mukaan mahdollisten ongelmien takia.

- Pyörään kaksi pullotelinettä. Mulla on 1L ja 0.75L pullot. Pidemmällä lenkillä neste on ehdoton ja sitä pitää juoda about 0.5L tunnissa suunnilleen tai enemmänkin. Jos loppuu niin pysähdy ostaan huoltsikalta lisää. Pidemmät lenkit kandee suunnitella niin että siellä on pari pysähdystä olemassa esim. huoltoasemilla/kahvilassa. Samaten muista tankata hiilareita matkan aikana, joka tunti periaatteeessa hieman. Muuten pidemmän lenkin loppuosa voi olla varsin karua hommaa...

- Ota suosilla molemmat kengät irti lukoista kun näet että saatat joutua pysähtymään. Itse kaatunut pari kertaa lähes paikaltaan kun otin vaan toisen irti ja jotenkin sitten tunaroinut sen pysähtymisen ja tietty sitten kaatunut sille puolelle jossa kenkä kiinni polkimessa.

- Suosittelen hommaan vielä sellasen pienen ajotietokoneen, itse hommasin Sigman mallin Saksasta. Tolla näkee kadenssin eli pyöritysnopeuden ja siitä on apua aika lailla tossa alussa kun opettelee pyörittään semmosta 80-100 kierroksen vauhtia. Kandee varmistaa että tietokone tukee tota kadenssia ennen tilausta.
 
Reipas määrä vinkkejä :D Noiden poljinten kanssa tuun vaatimaan paljon harjoittelua etten ole kyljelläni jossain. Pullotelineitä ei tietenkään tullut otettua, joten ne lähtee kyllä hankintaan. Varmaan siinä vaiheessa, kun muutaman lenkin vetänyt, alkaa oppimaan mikä on hyvä olla mukana ja mikä on täysin turha pitää mukana. Mutta harjoitus tekee mestarin tässäkin :D Tulis nyt vaan se pyörä
 
Kandee sitten huolella ja maltilla säätää fillari, ettei heti lähde runnomaan 50 km lenkkiä. Klossien paikat kenkien pohjassa, satulan ja ohjaimen korkeus... ovat sitten hienosäätöjuttuja. Lukkopolkimien irroittamista/kiinnittämistä kannattaa harjoitella tarpeeksi - molemmilla jaloilla - ettei tule ylläripylläripaniikkikaatumisia.

Jos polvet, ranteet tai olkapäät kipeytyvät, on vain sitten säädettävä. Eikä saa unohtaa, että satula on suorassa (ettei sojota sivulle tai ylös/alas). Muuten tulee hankaumia.
 
Niin ja lukkopolkimien avautumisherkkyys on säädettävissä ja yleensä tehdassäätö on jossain puolessa välin joka on hirveän tiukka. Itse ajan kaikki arkiajotkin lukkopolkimilla ja mulla on joka fillarissa säädetty avautuminen herkimmälle mahdolliselle. Siitä huolimatta klossit eivät juuri koskaan ole lähteneet irti vahingossa kun pyörittäessä jalkaa kuitenkin nostetaan eikä käännetä sivuttain kuten irroittaessa.

e: mulla on maantiefillarissa penkki säädetty siten että istutaan ihan aavistuksen alamäessä. Ajoasento on matala josta syystä painoa ja painetta tulee liikaa tuohon eteen (kasseille :D) jos penkki on vaakasuorassa. Mutta siis vain todella vähän alas päin...
 
Syksy tulee ja kelit pimenee. Onko jollain kokemusta järkevän hintaisesta pyöränvalosta missä teho riittäisi pimeille teille ja ehkäpä jopa poluille...
 
e: mulla on maantiefillarissa penkki säädetty siten että istutaan ihan aavistuksen alamäessä. Ajoasento on matala josta syystä painoa ja painetta tulee liikaa tuohon eteen (kasseille :D) jos penkki on vaakasuorassa. Mutta siis vain todella vähän alas päin...

Kannattaa tarkistaa, ettet istu satulassa liian edessä / satula ei ole liian takana. Jos satulan etuosa viettää reilusti alaspäin, saattaa tasapaino siirtyä liiaksi käsille/hartioille.
 
Kivasti meni tänään joku popniitin kanta tai vastaava rautalangan pätkä takarenkaaseen pystyyn. Justhan mä vasta viikko sitte vaihdoin uudet renkaat :jahas:

Mitenkäs muuten porukka menettelee noiden ketjujen ja rattaiden kanssa, että vaihdatteko ketjua aiemmin vai vasta sitten kun niin kulunu, että saa vaihtaa sekä ketjun että rattaat? Tässä mietin, että varmaan vois pikkuhiljaa alkaa tutkimaan onko ketju kuinka päässy venymään kun 3 tonnia meni rikki.

Ja säädättekö paljon ite vaihteita? Koitin niitä tuossa sunnuntai-iltana ite vähän säätää kun ei ollu enää niin tarkasti kohdillaan. Noh se mikä oli sillon vikana korjaantu kyllä, mutta nyt ei vaihda niin hyvin toisessa päässä takaratasta... Kai se pitää koittaa jossain välissä ähertää niitä paremmin kohdalleen.
 
Mitenkäs muuten porukka menettelee noiden ketjujen ja rattaiden kanssa, että vaihdatteko ketjua aiemmin vai vasta sitten kun niin kulunu, että saa vaihtaa sekä ketjun että rattaat? Tässä mietin, että varmaan vois pikkuhiljaa alkaa tutkimaan onko ketju kuinka päässy venymään kun 3 tonnia meni rikki.

Mä vaihdan ketjun sillon kun venymä on 0,75mm. Tuolla tyylillä on hyvin voinut ajaa yhdellä pakalla kolme ketjua.

Adrift sanoi:
Ja säädättekö paljon ite vaihteita? Koitin niitä tuossa sunnuntai-iltana ite vähän säätää kun ei ollu enää niin tarkasti kohdillaan. Noh se mikä oli sillon vikana korjaantu kyllä, mutta nyt ei vaihda niin hyvin toisessa päässä takaratasta... Kai se pitää koittaa jossain välissä ähertää niitä paremmin kohdalleen.

Säädän aina kun on tarvetta. Tarkista, että vaijerit ja kuoret on kunnossa. Lähinnä kuoret ettei ole kulunut puhki. Ensiapuna rasvaus, mutta tarvittaessa vaihtoon. Vaijereiden kitka aiheuttaa usein ongelmia, vaikka vaijerin kireys olisikin säädetty kohdalleen.
 
Kivasti meni tänään joku popniitin kanta tai vastaava rautalangan pätkä takarenkaaseen pystyyn. Justhan mä vasta viikko sitte vaihdoin uudet renkaat :jahas:

Mitenkäs muuten porukka menettelee noiden ketjujen ja rattaiden kanssa, että vaihdatteko ketjua aiemmin vai vasta sitten kun niin kulunu, että saa vaihtaa sekä ketjun että rattaat? Tässä mietin, että varmaan vois pikkuhiljaa alkaa tutkimaan onko ketju kuinka päässy venymään kun 3 tonnia meni rikki.

Ja säädättekö paljon ite vaihteita? Koitin niitä tuossa sunnuntai-iltana ite vähän säätää kun ei ollu enää niin tarkasti kohdillaan. Noh se mikä oli sillon vikana korjaantu kyllä, mutta nyt ei vaihda niin hyvin toisessa päässä takaratasta... Kai se pitää koittaa jossain välissä ähertää niitä paremmin kohdalleen.

Kierrätän kolmea ketjusettiä niin, että jokaisella ajan n. 1000km. Nyt on tältä kesältä menossa viimeinen setti, jolla menee varmaan ensi kauden alkukin. Sitten kun on viimeisellä setillä kilsat täynnä, vaihdan ensimmäisen (kerran käytetyn) ketjun ja taas menee xxx km, jonka jälkeen seuraavan ketju päälle. Tällä menettelyllä säästää takapakkaa, kun ei vedä yhdellä ketjulla ihan loppuun asti. Jossain vaiheessa sekä ketjut, että takapakka alkaa olla niin loppu että on pakko vaihtaa kaikki uusiksi. Eturattaitahan ei tarvitse vaihtaa niin usein.

Vaihteet olen itse säätänyt sitä mukaa kun tarvis. 10-pakan vaihteisto (Shimano 105) on tosi herkkä, eikä sitä tarvitse paljoa liikutella niin menee jo jommalta kummalta puolen yli. Säätö sinänsä on helppoa, itse teen tien päällä jos on tarvetta. Hyvin on toiminut.
 
Syksy tulee ja kelit pimenee. Onko jollain kokemusta järkevän hintaisesta pyöränvalosta missä teho riittäisi pimeille teille ja ehkäpä jopa poluille...

Hinnan järkevyydestä en tiedä ( köyhälle kallista / pro:lle halpaa jos rahalla saa ), mutta itse hommasin viimesyksynä ao linkin kaupasta tuota vastaavan paketin ( en muista tarkkaa mallia )
http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+...et/8/Magicshine+MJ-856B Multi+Sport-sarja/124

- tehokas valo, jo pienimmällä teholla riittävä teille pimeässä, poluille ja vaikeampaa maastoon isommat tehot OK
- akun saa satulalaukkuun pakettiin sisältyvällä jatkojohdolla
- toimiva systeemi kertoo akun varauksen pienenemisestä / akku riittää kohtuu hyvin varsinkin jos ei polta isolla teholla koko aikaa
- multisport varusteet hyvät jos tarvitsee otsalamppua tms
- se valaisin joka mulla on, antaa leveän keilan ( =lyhyempi) ja itse olen tykännyt siitä
- tehokkaalla valolla ajaessa varjot on myös voimakkaammat --> maastonmuotojen ja kuoppien syvyyden hahmottaminen vaikeampaa kuin päivänvalossa
- joskus miettinyt olisiko hyvä yhdistelmä hommata toinen vastaava paketti ja laittaa se kypärään niin valo seuraisi pään liikkeitä

Valotehoa valaisimessa on enemmäm kuin mun ekassa autossa ajovaloilla, poluilla koirakusettajat ja sauvakävelijät kääntyvät useimmiten selin jos tulevat vastaan
 
Olen ajanut Biltemasta ostetulla maastopyörällä nyt muutamia satoja kilometrejä ja tykkään, vaikka renkaat voisivat pari tuumaa isommat olla - vauhti saattaisi olla hieman eri. Mutta mitäpä sitä varusteita syyttelemään. Nyt toista viikkoa ajan (20 km/ pv)/(5pv) tahdilla. Itselleni sopivaa lyhyen matkan rehkintää.
 
Syksy tulee ja kelit pimenee. Onko jollain kokemusta järkevän hintaisesta pyöränvalosta missä teho riittäisi pimeille teille ja ehkäpä jopa poluille...

Yllättävän äkäisiä nuo 15 euron valosetitkin nykyään, missä o yhdellä teholedillä lamppu. Mulla o semmonen ja se toimii pyöräteillä aika hyvin. Mutta itse jos ostaisin ärtzympää maantielle, ni varmaan tehokas kapeakeilainen taskulamppu olis listalla, perusmallin pyöräkiinnikehän ei montaa euroa maksa.
 
Ja säädättekö paljon ite vaihteita? Koitin niitä tuossa sunnuntai-iltana ite vähän säätää kun ei ollu enää niin tarkasti kohdillaan. Noh se mikä oli sillon vikana korjaantu kyllä, mutta nyt ei vaihda niin hyvin toisessa päässä takaratasta... Kai se pitää koittaa jossain välissä ähertää niitä paremmin kohdalleen.

Vaihteiden säätö on simppeli juttu, kun sen osaa. Jos ei tiedä mitä tekee, niin voi ne saada sekaisinkin....Jos ei vaihda pienintä ratasta takaa, niin voi olla kaapeli liian kireällä tai H-ruuvi väärin säädetty. Yleensä niihin rajoitinruuveihin ei tarvitse koskea sen jälkeen kun ne on kerran laitettu kohdilleen. Eli lyhyesti: katso että rajoitinruuvit on kohdallaan, ja sitten kaapeli kireys kohdilleen. Se "äly" on kahvassa, vaihtajissa itsessään ei ole mitään mystistä. Joskus opettelin homman tuolta: http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailler-adjustments-derailleur
 
Vaihteet olen itse säätänyt sitä mukaa kun tarvis. 10-pakan vaihteisto (Shimano 105) on tosi herkkä, eikä sitä tarvitse paljoa liikutella niin menee jo jommalta kummalta puolen yli. Säätö sinänsä on helppoa, itse teen tien päällä jos on tarvetta. Hyvin on toiminut.

Jos se takavaihtaja heittää ketjun jommalta kummalta puolelta yli, niin rajotinruuvien säädöt on perseellään. Niihin ei yleensä tarvitse koskea, kun ne on kerran saanut kohdalleen kuten Havoc tuossa ylempänä jo sanoi. Vaijerin kireyttä säätämällä saadaan taas pykälät osumaan kohdalle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom