Pyöräily

Jos se takavaihtaja heittää ketjun jommalta kummalta puolelta yli, niin rajotinruuvien säädöt on perseellään. Niihin ei yleensä tarvitse koskea, kun ne on kerran saanut kohdalleen kuten Havoc tuossa ylempänä jo sanoi. Vaijerin kireyttä säätämällä saadaan taas pykälät osumaan kohdalle.

Joo, tarkoitin nimenomaan tuota pykälien kohdallaan olemista. Pykälien välit on 10-pakassa niin pienet ettei paljoa tarvitse säätää kun on liian kierä/löysä. Ennen vanhaan 6-pakassa ei ollut niin tarkkaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä vikana kun Cyclossa 105 vaihtajat ja ne ei tunnu olevan kovin jämpitit, eli välillä ei vaihda vaihdetta ollenkaan jos esim pykälän pienemmälle haluaisi vaihtaa mutta sitten seuraavaan mäkeen kun runttaat vähän kovempaa niin silloin alkaa vaihtamaa tai muuten vaan väärään aikaan. Miten tätä lähtisi säätämään?
 
Mikä vikana kun Cyclossa 105 vaihtajat ja ne ei tunnu olevan kovin jämpitit, eli välillä ei vaihda vaihdetta ollenkaan jos esim pykälän pienemmälle haluaisi vaihtaa mutta sitten seuraavaan mäkeen kun runttaat vähän kovempaa niin silloin alkaa vaihtamaa tai muuten vaan väärään aikaan. Miten tätä lähtisi säätämään?

Sama vinkki kun Adriftille muutama viesti sitten eli tarkasta vaijerien & kuorien kunto ja vaihda ne tarvittaessa. Jos eivät vaihtokunnossa vielä ole, niin kokeile rasvata vaijerit. Sit tietty vaihteiden säädöt katsot kohdalleen ja siihenkin on hyvä linkki tuossa muutama viesti ylöspäin. Vaijerit kuitenkin venyy ajan kuluessa jonkun verran, joten välillä voi olla tarvetta säätää vaijerien kireyttä.
 
Eilen pitkästä aikaa lenkkimielessä pyöräilemässä. Kilometrejä kerty 75km kolmeen tuntiin. Pyöränä toimii Jamis Ventura Sport -09 maantiepyörä.
 
Mulla ainakin parani maastopyöräs takavaihtajan (xt) toiminta ihan hemmetisti kun vaihdoin uudet vaijerit ja kuoret, tais olla alligator tms. Vipukin keveni niin paljo että tuntu aluks siltä ettei se vaihtaja voi tällä voimalla liikkua...:D

Eli säädöt ja vaijerit+kuoret kuntoon niin helpottaa moni vaihteisto vika :) Niinkuin elastokin jo ylempänä totesi.
 
Kyllä te ajatte lujaa / on siis hyvä kunto...

Itte pyöritin tuossa iltapäivällä 41 km aikaan 1:51 ja keskisykkeenä 129
- Corratec:n cyclolla ja pääosin asfalttia pitkin
 
Olen hetken aikaa miettinyt, että kuinka suuri ero pyöräilyssä on. Jos ajan omalla paskalla hybridillä versus jollain paremmalla esim. CC:llä. Lähinnä mietin pitäisikö jo siirtyä parempaan pyörään. Kilsoja ei tule ihan kauheasti, n. 200 kuukaudessa. Lumisina aikoina huomattavasti vähemmän. En pidä itseäni välineurheiljana, mutta tekisi mieli ostaa oikea pyörä. Mietin vain saanko oikeasti tällä käytöllä sille tonnille vastinetta.

Voihan noita käydä jossain koeajamassakin, mutta saako siinä muutamassa kilsassa oikeanlaista tuntumaa parempaan pyörään.
 
Jos ajat tällä hetkellä paskalla niin tottakai ero on huomattava jos ostat n. 1000€ cc:n.

Asiasta kolmanteen, pitäisi hankkia maantiekiekot/renkaat crossariin. Ehdotuksia?? Ultegran kiekot saisi alle 300€:llä, Mavic Aksiumit parilla sadalla. Budjettia ei nyt sinänsä ole...mutta ei nyt yli 500€ viitsi maksaa.
Rullaavuutta ja kestoa haetaan. Tämän hetken nappularenkaat ei kauheen iloisesti maantiellä rullaa.
 
Aksiumithan on Mavicin halvimman pään kiekot, mitä nyt tulee muutenkin useissa crossareissa valmiina jo mukana. Ultegra vissiin ihan ok, mutta mites olisi Mavicilta Ksyrium Elite?
 
Olen hetken aikaa miettinyt, että kuinka suuri ero pyöräilyssä on. Jos ajan omalla paskalla hybridillä versus jollain paremmalla esim. CC:llä. Lähinnä mietin pitäisikö jo siirtyä parempaan pyörään. Kilsoja ei tule ihan kauheasti, n. 200 kuukaudessa. Lumisina aikoina huomattavasti vähemmän. En pidä itseäni välineurheiljana, mutta tekisi mieli ostaa oikea pyörä. Mietin vain saanko oikeasti tällä käytöllä sille tonnille vastinetta.

Voihan noita käydä jossain koeajamassakin, mutta saako siinä muutamassa kilsassa oikeanlaista tuntumaa parempaan pyörään.

Niin no jos salia harrastat niin vois verrata että paljoko viitsisi treenata salilla jossa tangot on mutkalla, laakerit löysällä ja telineet notkuu :)

Hyvillä välineillä sitä kummasti motivoituu treenaamaan enemmän.
 
Tipuntinpa taas sarvia aavistuksen alemmas, kun ajellessa tuntu, että vois pikkasen matalammallakin asennolla ajaa. Jospa keli vähän kuivahtais, ni pääsis vielä tänään testaamaan. Ketjujaki mittasin ja kyllä ne varmaan pitää vaihtaa kuhan ehtii jostain ostamaan uudet; viiden lenkin pituus oli 108mm, ellei jopa hieman yli, kun jossain luki, että uudella pitäs olla 107mm.
 
Niin no jos salia harrastat niin vois verrata että paljoko viitsisi treenata salilla jossa tangot on mutkalla, laakerit löysällä ja telineet notkuu :)

Eikö parempi analogia olisi että paljoko viitsisi treenata salilla jossa rauta painaa? :)
Kuntoahan siinä polkiessa on tarkoitus parantaa, eller hur? Ja ainakin paskoja välineitä voi syyttää silloin kun joku pistelee ohi hienolla kilpacykkelillään.
 
Olen hetken aikaa miettinyt, että kuinka suuri ero pyöräilyssä on. Jos ajan omalla paskalla hybridillä versus jollain paremmalla esim. CC:llä. Lähinnä mietin pitäisikö jo siirtyä parempaan pyörään. Kilsoja ei tule ihan kauheasti, n. 200 kuukaudessa. Lumisina aikoina huomattavasti vähemmän. En pidä itseäni välineurheiljana, mutta tekisi mieli ostaa oikea pyörä. Mietin vain saanko oikeasti tällä käytöllä sille tonnille vastinetta.

Riippuen ihan mitä kyseinen pyörä on syönyt ja mitä sillä olis tarkoitus tehdä. Lähiössä tai kaupungissa ei saa kauheana etua, ku mutkittelua ja jarruttelua o usein. Sitten taas jos tekee mieli lähteä tekemään pidempää lenkkiä ni korkea keskinopeus alkaa päästä oikeuksiinsa. Onkos sulla pyörä vimpan päälle huollettuna ja säädettynä, sekä oot pikkuparannukset kuten lukkopolkimet ja nopeammat kumit laittanut alle jo?
 
Riippuen ihan mitä kyseinen pyörä on syönyt ja mitä sillä olis tarkoitus tehdä. Lähiössä tai kaupungissa ei saa kauheana etua, ku mutkittelua ja jarruttelua o usein. Sitten taas jos tekee mieli lähteä tekemään pidempää lenkkiä ni korkea keskinopeus alkaa päästä oikeuksiinsa. Onkos sulla pyörä vimpan päälle huollettuna ja säädettynä, sekä oot pikkuparannukset kuten lukkopolkimet ja nopeammat kumit laittanut alle jo?

Hyvässä kunnossa on. Huollan pari kertaa vuodessa, sen minkä osaan. Ja ihan tyytyväinen olen sinäänsä pyörään ollut. Ei ole lukkopolkimia ja orkkis renkaat on alla. Pitäisi kyllä vaihtaa, koska on aika sileät jo.

Noillahan voisi aloitella. Ei menisi sitä tonnia ihan vielä.
 
Hyvässä kunnossa on. Huollan pari kertaa vuodessa, sen minkä osaan. Ja ihan tyytyväinen olen sinäänsä pyörään ollut. Ei ole lukkopolkimia ja orkkis renkaat on alla. Pitäisi kyllä vaihtaa, koska on aika sileät jo.

Noillahan voisi aloitella. Ei menisi sitä tonnia ihan vielä.

Joo, semmoisiin kamoihin voi tässä vaiheessa sijoittaa mitkä näkevät käyttöä vaikka pyörä vaihtuisi: polkimet, kengät, satula, shortsit jne. Sitten kannattaisi ruveta hieromaan ajoasentoa optimaaliseksi. Kun kokeilee vanhan pyörän kanssa, ni oppii hiljalleen että missä asioissa loppuu säätövara kesken ja mitä seuraavalta pyörältään haluaa. Sitten ku tuntuu että rungon mitoitus ja huonot palikat alkavat potkimaan vastaan, ni ei muuta ku pyöräkauppaan.
 
Olin eilen mukana Tähtisadeajon "virallisessa" reittitestauksessa, alla linkki myloggerin dataan ja tapahtuman sivuille
http://www.traxmeet.com/traxmeet/showperformance.jsp?performanceid=3967509792
ja
http://www.ccpicaro.net/tahtisadeajot/index.php?option=etusivu

Hyvä reitti tulossa tälle vuodelle, muutosta viimevuotiseen nähden: enemmän hyvää polkua ja metsätietä vrt valtiontie, alun 4 km jälkeen pitkä loiva nousu soralla joka hajottanee porukan ennen kapeaa single track -polkuosuutta, puuppolassa lähes yleisö ek:n veroinen pätkä jopa pyörätiellä...
- sateisen kesän jälkeen maastossa oli yllättävän kuivaa
 
Minkälaista pyörää kannattaisi katsella seuraavaan tarkoitukseen?

-Pyöräilyä töihin kesät talvet, matkaa noin 6km/päivä.
-Hinta alle 500€

Itellä nyt joku biilteemasta ostettu halppis pyörä, ja ei tuolla tarvi paljon polkea niin on reidet ihan tukossa jostain syystä :) en tiedä sitte onko siinä tuo pyöräily asento niin paska sitte...
 
Minkälaista pyörää kannattaisi katsella seuraavaan tarkoitukseen?

-Pyöräilyä töihin kesät talvet, matkaa noin 6km/päivä.
-Hinta alle 500€

Itellä nyt joku biilteemasta ostettu halppis pyörä, ja ei tuolla tarvi paljon polkea niin on reidet ihan tukossa jostain syystä :) en tiedä sitte onko siinä tuo pyöräily asento niin paska sitte...

Reitin kunto ja preferenssit tekniikan suhteen toki vaikuttaa, mutta yksi vaihtoehto pienellä budjetin venyttämisellä: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58183/zr-team-5-0.html?mfid=52.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom