Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa mietin hieman että pitäisi lähteä tänään lenkkiä heittämään.

Saderintamat väisteltiin ja vajaa 90km tuli matkaa kolmen tunnin lenkille. Puolivälissä vedin kolapullon, muuten näköjään riitti vararavinto vyötäröltä :D

Pyöräily on kuulemma aika suosittu harrastus/kuntoilumuoto, mutta ei sitä kyllä missään huomaa. Paitsi tuossa satamassa, siellä on paljon pyöriä :jahas:

Turussa jos on innokkaita kimppalenkkeilijöitä niin itse käyn liki joka aamu hirvensalon ringin maantiepyörällä, tai sitten ruissaloa maasturin kanssa. Fiiliksen mukaan.

Turussa jos on innokkaita kimppalenkkeilijöitä niin itse käyn liki joka aamu hirvensalon ringin maantiepyörällä, tai sitten ruissaloa maasturin kanssa. Fiiliksen mukaan.

Minkälaiseen aikaan aamulla oot liikkeellä ja millasta vauhtia yleensä pidät?
Voisin tässä ryhdistäytyä ja lähteä joku aamu matkaan.

Hitto kun pitäisi saada hapenottokykyä paremmaksi, lihaksissa riittää voimaa kyllä mutta muuten kone piiputta aika nopeasti. Eilinen lyhyt lenkki taas ihan päin persettä.

Kuin myös ja peruskunnossakin olisi parantamisen varaa.. Onko muuten 60km lenkki sopiva esim peruskunnon kohottamiseen(Rennosti polkemalla)?

Veikkaan että on, meinasin itsekkin about 50km lenkkiä ruveta heittämään jotta saa perusasiat kuntoon ehkä tänä kesänä...

Rankkoja on maraton-kisat lahjattomalle. Mutta maaliin päästiin taas kerran! Alkaa vaan huolestuttaa, kun ei enää niin kauhean montaa kuskia jää selän taakse... pitäsköhän treenaa enemmän fillarointia ja vähemmän punttia :D

Itse olen innostunut tänä kesänä pyöräilemään oikein urakalla. Kunnostin hieman kotoa löytynyttä vanhaa maantiepyörää ja ihan kelpo vehkeen siitä sai. Salille tullut nyt kesän ajan pyöräiltyä noin 10 km matkan. Toimii kivasti lämppärinä. Nykyään onkin sitten hirvittävä pyöräkuume, ja suunnitelmissa olisikin säästää ja ostaa ehkä ensi kesäksi tai sitä seuraavaksi kunnon pyörä.

Uffff, kylläpä olikin eilen suhteellisen rankka seiskavitonen maantiellä. Koko hiton matka vastatuuleen (Varkaudesta Kuopioon). Sain pidettyä keskarit siinä kolmessa kympissä, mutta kyllä reidet kiitti ajajaa kun kotiin pääsin. Tän kesän reenit on kyllä muutenkin jääny vähän kuntoiluksi, kun ei ole ollut aikaa treenata mihinkään kisoihin. Pääasia kai se on, että saa itsensä aina liikkeelle :)

Pakko vähän purnata pyöräilyä koskien, en tosin tiedä, pitäiskö tälle ihan omaa ketjua aloittaa tai menisikö tuonne vitutus-ketjuun. Olis hauska kuulla ihmisten kokemuksia asiasta.

Itse liikkunut pyörällä aina, nyt kesällä sellaista 25-50 kilsaa päivittäin. Kyse työmatkapyöräilystä ja osa matkasta Helsingin keskustassa. Meen aina sääntöjen mukaan (ellei tule joitain vahinkoja). Eli kypärä on päässä ja vauhti (pakosta johtuen) sellainen, että pysähtyminen onnistuu nopeasti. Ajan autotiellä jos pyöräkaistaa ei ole, tosin noudatan mahdollisimman paljon pyöräteiden reittejä. Näytän käsimerkkejä (öhm, siis viiton) ja katson ympärilleni.

Silti tuntuu, että pyöräilijälle saa urputtaa aivan vapaasti. Esim. seuraavat tilanteet on pyöräilyssä ehdottomia inhokkeja:

1. Kävelijät yms. jotka harhailevat pyörätielle ympärilleen katsomatta. Yleensä vielä kettuuntuvat, jos soitat kelloa.
2. Ihmiset, jotka tykkäävät huudellä "Ei tässä ole pyörätietä!" asiasta kuitenkaan mitään tietämättä. Nykyään jopa pysähdyn ja osoitan kyltin, jossa kerrotaan, että paikassa tosiaan on pyörätie.
3. Kanssapyöräilijät, jotka elävät Englannissa ts. noudattavat vasemmanpuoleista liikennettä.

Lisää tulee varmasti joskus. Kaiken tämän jälkeen on välillä vaikeaa ymmärtää supersuihkijoita, eli pyöräilijöitä jotka menevät huomattavan lujaa kaupunkialueen läheisyydessä (oma nopeus joku 20 kilsaa tunnissa). Miten ne uskaltaa, kun kaikenmaailman liikenneidioottia tuolla pyörii?

Komppaan, nyt vielä enemmän korostuu itsellä kun kuskaa vielä penskoja kärryssä, ennen pystyi pyöräillessään edes jotenkin välttelemään noita mainitsemiasi vaikeuksia mutta kärryn kanssa ne korostuvat.

Mites ootte yleensä "valmistautunut" pidemmille pyöräily sessioille, eli mitä kannattaa safkaa ennen lähtöä ja riittääkö matkalle pelkkä vesi/urheilujuoma? Tarkoitus olisi ensviikolla lähteä ensimmäistä kertaa vetämään vähän pidempi lenkki. Matkaa tulisi noin 140km ja se olisi tarkoitus ilman taukoja polkea. En osaa sanoa kuinka kauan siihen menee, mutta varmaan saan helposti kulumaan reilun 4-5h. Mitä siis kannattaa ottaa tähän ajomatkalle mukaan, jotta energiat säilyisi koko matkalle?

Haipakkaa saat vedellä jos ton 4-5 tuntiin pistelet, olettaen siis ettei ole pitkiä lenkkejä alla. Itse olen pitänyt energiapatukoita mukana pari kolme, ei niitä tuu kaikkia syötyä, mut kevyt energia paukku on mukava olla mukana, Vettä reilusti vaan matkaan ja tankkaamassakin varmaan joudut käymään, kannattaa siis pysähtyä tankkaamaan mielummin vähän ajoissa kuin vähän myöhässä. Mä en mehuista tykkää mut kyllähän noita monet juo.

Maantiepyörällä lähtisin ajelemaan ja yleensä rauhallisella polkemisella vauhti on siinä 25km/h ja jos vähän nopeampaa polkemista pitää yllä, niin vauhti on siinä 30km/h. Ei siis aikasempaa kokemusta yli 100km pyöräilystä, joten noi ajatkin ovat vain viitteellisiä. Täytyy ottaa noita energia patukoita mukaan, kiitoksia vinkistä!

Itellä tuppaa laskemaan vauhti roimastikkin kun mennään 100km yli, tai siis tarkoitan että lähdenkin vähän rauhallisempaa vauhtia. Vanha totuus on että matka ei tapa vaan vauhti. 30kmh keskareilla menee lyhyet lenkit kyllä, mutta tuppaa olemaan noi pitkät ainakin itellä jotain 22-24, sillä kiinnitin tohon aikaan huomiota. Mulla ei ole kyllä mikään superkunto joten saatat helposti vetää kovempaa.

Maantiepyörällä lähtisin ajelemaan ja yleensä rauhallisella polkemisella vauhti on siinä 25km/h ja jos vähän nopeampaa polkemista pitää yllä, niin vauhti on siinä 30km/h. Ei siis aikasempaa kokemusta yli 100km pyöräilystä, joten noi ajatkin ovat vain viitteellisiä. Täytyy ottaa noita energia patukoita mukaan, kiitoksia vinkistä!

Tässä esim. Mursun ohjeita:
http://www.tahkomtb.fi/fi/Osallistujainfo/Tietoa+tankkauksesta.html

Käsittelee enemmänkin kilpailuun valmistautumista ja sen aikana tankkausta, mutta toimii myös pitemmille lenkeille.
Tuolla fillarointikokemuksella suosittelen lähtemään 25 vauhteja ja ajamaan ainakin 4h sitä kyytiä. Lopun voit tempoa sitten vaikka tunnissa, jos riittää paukkuja :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom