Pyöräily

Oli sormi pitkän aikaa tilausnapilla kun tuo oli tarjouksessa mutta päädyin läskiin kumminkin lopulta... kivaa on ollut senkin kanssa.

Joo itse ostin kun tuli torilla vastaan todella edullisesti (ja siis ei mikään varastettu). Vaikka olen ihmetellyt tätä nykyistä läski buumia niin täytyy sanoa että tuon plussa koon myötä alkoi innostus heräämään hieman sinnekin suuntaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällaisista pölvästeistä taitaa johtua ne yleisönosastolla säännöllisesti näkyvät valitukset mulkkupyöräilijöistä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3634697/Tyomatkat+saa+Turussa+polkea+henkensa+kaupalla
:woot:

Meni väistämisvelvollisuudet miten tahansa, niin itsellä tulee kyllä silti himmailtua ja muutenkin katsottua kaikki teiden ylitykset jne.
Sitten tuossakin kun menee talon kulmalle, painaa vaan hidastamatta? Yllättävää että tulee vähän äkkiä kulman takaa vastaan porukka.

Melkosen reikä päässä vetelee kyllä, mitähän helvettiä. :D
Ilman itsesuojeluvaistoa pidetään vain kiinni lakipykälistä, ja muutamassa kohtaa yksinkertaisesti vain perseillään.
 
Jeps, voi sitten 4-raajahalvaantuneena möykkää, kuinka oli oikeassa risteykseen tullessa. Itse ajan kanssa varovasti ja luovun mielummin "oikeuksistani", kuin makaan Meilahden sairaalassa 8 kk.
 
Nojuu, viime kädessä sitä on aina altavastaaja autolle, oli kulkuneuvo sitten fillari tai omat jalat. Kyllä meillä silti on aika helvetin kummallinen tapa morjenstella autoille, jos ne väistävät liikennesääntöjen mukaan. Ihan kuin se olisi kiltti ele, että mene nyt. Vuosia kulkenut kävellen ja fillarilla duuniin eikä tilanne ole muuttunut mihinkään, vaikka Turkukin on selkeästi panostanut fillariliikenneväyliin.

Mä nautin kun saan talvella kävellä liukkaalla kaupungissa suojatielle ja alkaa kattomaan kun käsien määrä lisääntyy ohjaamossa. Jos ei hyvällä opita, niin pahalla sitten. Samaa teen fillarilla ja näytän peukun perään, kun autossa heristetään nyrkkiä. Tarkkana saa saa olla, kun tuota harrastaa. Osa autoilijoista kun ei ollenkaan ymmärrä, että ei se pyörä/jalankulkutie ole mikään viitteellinen ylimenopaikka, jossa muut odottaa, että autoilija pääse "alta" pois. Sinne marssitaan määrätietoisesti, että autoilija ymmärtää tulossa olevan henkilön (Ei mitään yllätyksiä).

Ja kyllä osaan väistämissäännöt ja niitä noudatan. Toivoisin saman opin kaikille fillaristeille kuin autoilijoillekin.
 
tein aamulla ftp testi , 20min keskiwatit 255, hyi helvetti että oli hapottavaa, ainaki nyt on treenialueet tiedossa, 3 viikon päästä uus testi ja 265 pitäis ainaki saada :)
 
Joo itse ostin kun tuli torilla vastaan todella edullisesti (ja siis ei mikään varastettu). Vaikka olen ihmetellyt tätä nykyistä läski buumia niin täytyy sanoa että tuon plussa koon myötä alkoi innostus heräämään hieman sinnekin suuntaan.

Oletko päässyt kokeilemaan mitään paikallisen valmistajan Polen mallistosta? Itse kuljen päivittäin Jyväskylän keskustassa ja aikas paljon ottaa silmään firman pyöriä liikenteessä. Meinasin että jos/kun perheeseen tulee seuraava läski niin käyn ainakin koeajamassa Vaajakoskella Taigan. Sen verta hyvää palautetta fillari on saanut fillarifoorumilla.
 
Nonniin nyt saa heittää hyviä ehdotuksia maastorenkaista, jotka kestää asfalttia, hiekkatietä, sepeliä ja ohjautuu suht hyvin vielä lumellakin. Kellään hyviä suosituksia? Työmatkaa tulee sotkettua kelissä kuin kelissä ja talven liukkaille peilijääkeleille on jo vanhat tutut Ice Spiker Proot, mutta kaikelle muulle mutavelliloskapaskakelille tartteis saada suht kestävät kumit.
 
Viimevuonna kävin fillarireissulla Kroatiassa Istrian niemellä, 10 päivää ja ~700km tuli kiskaistua maantiepyörällä.
Todella mahtava reissu, yksin polkaisin. Muutama kuumoittava tilanne osui kohdalle, mm. vuoristossa koettu rankkasade ja myrsky, vastaavaa en ole ikinä Suomessa kokenut.
Ja pari kaatumista...

Noh katsotaan miten ihmissuhdejutut menee mutta jos ensisyksynä kävisi pidemmän reissun tekemässä Sloveniaa ympäri.
Ihan kunnon pyöräpummireissu, oma cyclocrossari mukaan ja pikkureppu kampetta ja nukkuu siellä missä nukkuu.
Ljubljanassa pari yötä chillax, siitä Bled-järvelle jne. Jos tarpeeksi hurja on niin käy Kroatian puolella ja ehkä jopa Unkarissa tsekkaamassa Balaton-järven.
 
Heitelkääs ehdotuksia täysjäykäksi maasto-kaupunkifillariksi. Muutama satku hintaa, 27,5+, vaihteita maks 10. Sinkulakin ehkä menis, hiukan vaan hirvittää liian kova kompromissi. Charge cooker olis varmaan yks, kona unit jne..
 
Heitelkääs ehdotuksia täysjäykäksi maasto-kaupunkifillariksi. Muutama satku hintaa, 27,5+, vaihteita maks 10. Sinkulakin ehkä menis, hiukan vaan hirvittää liian kova kompromissi. Charge cooker olis varmaan yks, kona unit jne..

Cooker ei varmaan ihan muutamalla satkulla taida irrota...
Fillaritorista käytettynä sinkula On-One Inbred tai Haro Mary ehkäpä?

Cooker olisi kyllä hieno, vaikuttaa käypäiseltä peliltä.
 
Heissan! Kesäkelien tullessa pyöräilyhammasta on julmetusti alkanut kolottamaan, joten ensimmäinen kunnon maantiepyörä tulee tässä lähipäivinä käytyä hakemassa. Kysymys olisikin, että miten salitreeniä ja pyöräilyä kannattaisi yhdistää? Tähän asti salitreenit olleet 2-jakoinen 4xviikkoon, tämä taitaa olla liian tiheä frekvenssi, jos meinaa 2-3 lenkkiäkin viikossa heittää pyörällä?. Toisekseen minkälaisella keskisykkeellä kannattaisi lenkit pyrkiä ajamaan ja kuinka pitkää lenkkiä näin alkuunsa? Mieluusti kuuntelen kaikkien neuvoja ja vinkkejä, jotta pahimmat sudenkuopat tulisi vältettyä. Aerobisen lisääntyessä tuota vararengastakin voisi samalla poltella:LOL:
 
Heissan! Kesäkelien tullessa pyöräilyhammasta on julmetusti alkanut kolottamaan, joten ensimmäinen kunnon maantiepyörä tulee tässä lähipäivinä käytyä hakemassa. Kysymys olisikin, että miten salitreeniä ja pyöräilyä kannattaisi yhdistää? Tähän asti salitreenit olleet 2-jakoinen 4xviikkoon, tämä taitaa olla liian tiheä frekvenssi, jos meinaa 2-3 lenkkiäkin viikossa heittää pyörällä?. Toisekseen minkälaisella keskisykkeellä kannattaisi lenkit pyrkiä ajamaan ja kuinka pitkää lenkkiä näin alkuunsa? Mieluusti kuuntelen kaikkien neuvoja ja vinkkejä, jotta pahimmat sudenkuopat tulisi vältettyä. Aerobisen lisääntyessä tuota vararengastakin voisi samalla poltella:LOL:

Kohta se pyöräily vie mennessään ja jää salihommat historiaan :LOL: Treenien yhteensovittamiseen vaikuttaa tietty aika moni asia. Jos vetää 4 kovaa salitreeniä, niin kyllä 2-3 kovaa pyöräilyä on melko varmasti liikaa ellei palautuminen ole ihan huippua. Jos pyöräilyt on kevyitä ja palauttavia, niin sitten tietty kärsii enemmänkin. Kuten kaikessa aerobisessa, niin myös pyöräilyssä pitäis suuri osa treenistä olla kevyehköä perussykkeillä menoa, siis etenkin jos määrät alkaa olla suuria. Sinänsähän pyöräily ei paljoa yläkroppaa kuormita, mutta kovien jalkatreenien ja suuren pyöräilymäärän yhdistäminen voi aiheuttaa hankaluuksia palautumisen kanssa, joten jalkatreenien sovittaminen lienee hankalinta.

Niin ja suoraan sykelukemien sanominen on vähän haastavaa, kun ovat niin henkilökohtaisia, mutta jos ei oo tehny mitään laktaattitestejä tarkkojen sykerajojen määrittämiseksi, niin kyllä niillä sykemittareidenkin rajoilla pärjää kohtalaisesti.
 
Innostuin hieman ja läksin lenkille.

Ensi viikonloppuna on Mt.Fuji Hillclimb, johon osallistun. Otin perjantain töistä vapaaksi ja lähdin tarkastamaan reittiä.

Keli oli loistava ja kaikki meni hyvin, kunnes seinä tuli vastaan. Päämäärään oli vain 7.5km ja noin 300metriä nousua, mutta aivot pistivät kovasti hanttiin. Tunnelinäkö ja hutera olo. Pysähdyin. Amatöörivirhe ravinnon kanssa, joka tuskin toistuu ihan heti...

FAIL.

U-käännös ja pikapikaa lähimmälle juoma-automaatille.

Lenkkinä kuitenkin 230km ja nousua 3,200m - Ei hullumpi perjantai.

Strava: https://www.strava.com/activities/1609457964
Relive: https://www.relive.cc/view/1609457964#

"
View: https://www.instagram.com/p/BjeeSSehYXh/
"
 
Arvon pyörätietäjät! Olisin kiitollinen muutamasta neuvosta ja tiedosta.

Olen katsellut itselleni uutta hybridi pyörää ja olen nyt päätynyt lähes ostopäätökseen. Saksalaisesta pyöräpuljusta (bike-discount) saisi radon 7.0 filetsun kohtuu hintaan ja ymmärtääkseni kohtuu osillakin?

Kysymys kuuluukin, että mikä koko? Siellä onse kokotaulukun laskenta, mutta siellä on muutamia vaihtoehtoja.

Sport touring cyclelle antaa rungoksi -52
trekking/travel cycle- 56

Olen 178cm ja haaran mittani on noin 84cm.

Kumpi näistä siis olisi järkevämpi runkokoko meikäläiselle? Pyörällä tulen ajelemaan työmatkoja ja oikopolkuja yms.. Vähän maastoa.. Ajoasento ei saisi olla hirveän "maantiepyörämäinen" , kun yläselkä ei diggaa oikeen..

Voitte toki antaa jonkun muunkin pyörämallin vaihtoehdoksi :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom