Pyöräily

Työmatkat ajelen cyclocrossilla ja ainakin itsellä lisäjarrukahvat on ehdottomat. Voi pitää kädet yläputkella, samalla ajoasento on pystympi ja liikennettä on helpompi havainnoida. Lenkeillä ajelee sitten alemmassa asennossa. Ja vähän yli tonnin merida on itsellä pelittänyt tosi hyvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omassa pumpussa millä prestaa pumppailen käännetään ylös niin lukittuu.

No nyt helpottu pumppaaminen huomattavasti :D Olen sitä vipua kyllä ennenkin käännellyt muttei tohtinut perille asti muljauttaa.

Mutta edelleenkään ei rullaavuudessa ole eroa paksumpaan renkaaseen.

@Adrift onko sun kuvan satula siis ihan normikäyttöön tarkoitettu? Ja onko tommoiset missä hinnoissa? Näyttäisi meinaan olevan kuvan perusteella jonkun verran leveämpi kuin noi omat, ja itsellä taitaa olla suurin ongelma ton satulamallin kanssa se, että kaikki paine osuu aika pienelle alueelle, kun toi satula on niin hemmetin kapea. Toki kyllä tässä jo jollain tasolla on tottunut tuohon, mutta en kyllä lähtis vieläkään vetelemään ton kanssa mitään oikeasti pidempää reissua.

Mukava on kyllä ollut muuten fillaroida, kun tuon pienen epämukavuuden unohtaa. Tulee mukavasti hyötyliikuntaa per viikko lisää, kun sotkee vähintään noi työmatkat arkisin.

@Adrift onko sun kuvan satula siis ihan normikäyttöön tarkoitettu? Ja onko tommoiset missä hinnoissa? Näyttäisi meinaan olevan kuvan perusteella jonkun verran leveämpi kuin noi omat, ja itsellä taitaa olla suurin ongelma ton satulamallin kanssa se, että kaikki paine osuu aika pienelle alueelle, kun toi satula on niin hemmetin kapea. Toki kyllä tässä jo jollain tasolla on tottunut tuohon, mutta en kyllä lähtis vieläkään vetelemään ton kanssa mitään oikeasti pidempää reissua.

Mukava on kyllä ollut muuten fillaroida, kun tuon pienen epämukavuuden unohtaa. Tulee mukavasti hyötyliikuntaa per viikko lisää, kun sotkee vähintään noi työmatkat arkisin.

Tuo satula on varmaan alkujaan kehitelty aika-ajo-/triathlonkäyttöön ja sitten tehty myös "maantieversio". Tuossa kaksiosaisessa nokassa on ideana, että paine osuisi enemmän istuinluille pehmytkudoksen sijaan. Näin ollen pystyis ehkä kivuttomammin avaamaan lantiota ja polkeminen helpottuisi. Itellä menee kyllä maantielenkit aika kivuttomasti perinteisellä satulalla, mutta triathlon hommissa lisäkahvoilta ajo helpottui kyllä aika paljon ton satulan kanssa, kun kapea kärki ei enää paina niin pahasti. Hintaahan noilla on aika reilusti, uutena mallista riippuen varmaan 120-200 euroa, mutta käytettynäkin näkyy aina välillä olevan kaupan.

Kuva vielä alle selventämään, että minkälaisessa asennossa olemista tuon pitäisi helpottaa. Tietysti, jos sopii omalle hanurille, niin voihan tuossakin satulassa istua hieman taaempana, jolloin saa leveämmän satulan. Pitkillä lenkeillä leveä satula vaan saattaa myös helpommin hiertää.

Wiggins-TT-bike-by-Andy-Jones-1-630x420.jpg

Kuva vielä alle selventämään, että minkälaisessa asennossa olemista tuon pitäisi helpottaa.
Tattis infosta. Enhän mä tällä kesämahalla pääse edes tommoiseen asentoon :D Ja siis paljon pystympi toi ajoasento on siis joka tapauksessa, jolloin ei kannattane tommoista satulaakaan miettiä.

Alan kallistumaan niihin pehmustettuihin housuihin. Sama tuo on muutama kymppi sinne tänne, jos kerran päivittäin tolla polkee ja koko ajan on kuitenkin vähän epämukava olla siinä satulassa.

View: https://medium.com/@meld3d/hip-rotation-5919de70a956

https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/the-four-and-a-half-rules-of-road-saddles

Tuossa pari hyvää linkkiä satulan valinnasta. Kannattaa ainakin ennen seuraavan satulan ostoa mitata istuinluut ja miettiä sopivaa mallia(T vai V) omalle ajoasennolle.

Mulla meni kyllä suht pitkään, että opin pitämään painon istuinluilla kippurasarviseen siirryttäessä. Isolla halkiolla olevalla satulalla omat istuinluut löytyi helpommin, mutta mulla suurin ongelma olikin peenorin puutuminen eikä kipu istuinluissa. Spessun Power on paras tähän mennessä, Uusi Pron Stealth houkuttaisi, koska siinä on vielä isompi cutout, mutten ole vielä raskinut kokeilla. ISM vei täysin paineen peenorilta, mutta en saanut sitä tarpeeksi taakse maantiepyörässä.

Oli tossa muutamia viikkoja sitten cuben rungot tarjouksessa B-D:ssä niin näinhän siinä kävi että lähti homma lapasesta :D

Taaempi on Reaction 17" johon osat luovuttaa oma jäykkäperä. Tulee jälkikasvun käyttöön mutta ajaahan tuolla tarvittaessa itsekin. Todella laadukas ja kevyt tuo reactionin runko vaikka alumiiniä onkin. Etummainen on Nutrail 19" läskirunko josta vois sitten ensilumille (en tarkoita nyt tässä kesällä satavaa lunta) rakennella läskin itselle.

Nutrail oli mulla pääsiäslomalla vuokralla pari päivää ja ihan kivalta tuntuva peli vaikken mä vieläkään mitenkään täysin läskiä allekirjoita. Mut mut kun toi oli jo todella halpa, puoleen hintaan, niin olihan se tilattava :D Päivitetään kuvat kun saadaan kamat läjään...

cubet.jpg

Laitetaan todellinen aloittelijan kysymys Pakkiksen pyöräguruille. :)

Missä vika, kun fillari viettää niin pirusti oikealle, kun kädet irrottaa tangosta? Joutuu oikein kunnolla kallistamaan kroppaa vasemmalle, ettei mene ojaan.

Kyseessä ihan perus Kona Dew. Kaivoin fillarin juuri naftaliinista tälle kesälle ja mietin, että pian tyylikäs ilman käsiä-rullailu muuttuu ilman hampaita-menoksi. Viime keväänä kävi isommassa huollossa ja ennen talvisäilytystä tuli kilsoja ehkä pari sataa eli fillarin pitäisi olla kaikin puolin kunnossa.

Mulla on syksyllä ostetusta paskakasasta takakumi puhki, vanne soikee ja pinna katki. En vittu rupee korjaamaan sitä paskaa. Nyt loppu pyöräily, meen kävellen tai jonkun kyydillä paikkoihin, ajo-oikeutta kun nyt ei ole.

Mitkähän olisivat parhaita pyöräliikkeitä pääkaupunkiseudulla, jonne voisi myydä vanhan pyöränsä ja samasta liikkeestä katsella fiksi- / sinkula-tyyppistä yksinkertaista pyörää (eli liikkeet jotka ottavat pyöriä vaihdossa). Paljon löytyy nettiliikkeitä, mutta jaksaisi itse alkaa myymään vanhaa pyörää.

Sain palautettua ton turhan geelisatulan liikkeeseen ja ostin tilalle ne housut. Nyt vaan näyttäisi olevan niin, että tohon satulaan tosiaan tottuu. Olisko ollut lauantaina, kun yhtäkkiä huomasin, ettei tuo niin pahalta enää tunnu, ja tänään kävin vetämässä osapuilleen 14km lenkin ihan ongelmitta. Vielä kun matkan teko on sen verran vaivatonta, että tuota tekee ihan mielellään, niin tuo fillari alkaa vaikuttamaan yhdeltä parhaista hankinnoista, mitä olen tehnyt liikunnan suhteen.

Kämmenet tuossa vähän puutuu, kun niihin osuu sen verran painetta. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, osaako joku sanoa lennosta? Varmaan jotkut salihanskojen tyyliset pehmustetut hanskat voisi auttaa, jos ei muuta, mutta ajoasennollakin lienee jotain merkitystä tuohon.

Sain palautettua ton turhan geelisatulan liikkeeseen ja ostin tilalle ne housut. Nyt vaan näyttäisi olevan niin, että tohon satulaan tosiaan tottuu. Olisko ollut lauantaina, kun yhtäkkiä huomasin, ettei tuo niin pahalta enää tunnu, ja tänään kävin vetämässä osapuilleen 14km lenkin ihan ongelmitta. Vielä kun matkan teko on sen verran vaivatonta, että tuota tekee ihan mielellään, niin tuo fillari alkaa vaikuttamaan yhdeltä parhaista hankinnoista, mitä olen tehnyt liikunnan suhteen.

Kämmenet tuossa vähän puutuu, kun niihin osuu sen verran painetta. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, osaako joku sanoa lennosta? Varmaan jotkut salihanskojen tyyliset pehmustetut hanskat voisi auttaa, jos ei muuta, mutta ajoasennollakin lienee jotain merkitystä tuohon.

Hyvä, että tuntuu sopeutuvan! Tarkoittanet siis pyöräilyhanskoja ;) Ne kyllä varmaan pehmustaa jonkun verran, mutta tietysti myös ajoasento vaikuttaa käsille käsille tulevan paineen määrään. Saattaa myös olla, että satulassa oppii pikkuhiljaa istumaan niin, että ei kaikki paino tuu käsille.

Hyvä, että tuntuu sopeutuvan! Tarkoittanet siis pyöräilyhanskoja ;) Ne kyllä varmaan pehmustaa jonkun verran, mutta tietysti myös ajoasento vaikuttaa käsille käsille tulevan paineen määrään. Saattaa myös olla, että satulassa oppii pikkuhiljaa istumaan niin, että ei kaikki paino tuu käsille.

Joku haarukkamaisteri vois tietää täällä. Onko mahdollista sovittaa tapered -runkoputkeen 1 1/8 - 1 1/4 haarukka, jos haarukan yläosan mitat on 1 1/8 - 1 1/5?

Joo, kyllä varmaan toi asento ja ihan polkeminenkin elää vielä jonkun verran. Koko ajan tuo tuntuu paremmalta ja paremmalta, ja mulla taisi tullakin taukoa pitkälle toista vuosikymmentä, kun fillarilla yhtään aktiivisemmin viimeksi ajoin. Täytyy tuumata noita hansikkaita. Kypäräkin pitäs ostaa, kun kova pää ei taida pelkästään auttaa, jos sattuu kolisemaan. Kohta on varusteita kuin lätkäjunnulla.

Kannattaa tarkistaa vatupassilla, että satula on vaakatasossa, vaikuttaa yllättävän paljon.
Kyllä tuota koitin mallailla aika tarkkaan, kun ton alkuperäisen ruuvailin takaisin kiinni, mutta vatupassilla en oo katsonut. Voishan senkin tehdä sikäli, kun sellainen kotoa ehkä löytyykin.

Sulla oli vissiin suora tanko pyörässä? Itse hommasin työmatkakonkeliin tämmöset ergokahvat ja tykkään niistä kovasti.
https://www.bikester.fi/ergon-gp4-kadensija-musta-400264.html

Mulla tulee ajettua enimmät kilsat maantiepyörällä ja yksi kämmenten puutumiseen vaikuttava tekijä on ajotekniikka.
Kun saa pidettyä painetta reisillä ja keskikropassa riittää pitoa niin kämmeniin ei tule kauheasti painetta vaan kädet lepää tangolla aika rentona. Tämä puolestaan edellyttää lukkopolkimia ja kohtuullista pyöräilykuntoa. Alkukaudesta varsinkin tuppaa olemaan sellainen ongelma, ettei kunto meinaa kestää, kun ei ole vielä jalkoja talven jäljiltä. Paino lepää turhan paljon käsillä ja perseellä, kun reidet haluaa pyöritellä helposti ja lasketella paljon vapaalla. Mulla jalkojen löytyminen vaatii semmoset 500-1000 km ajoa alle.

Sulla oli vissiin suora tanko pyörässä? Itse hommasin työmatkakonkeliin tämmöset ergokahvat ja tykkään niistä kovasti.
https://www.bikester.fi/ergon-gp4-kadensija-musta-400264.html
On joo. Enpä ollut kuullut, että tuollaisiakin on. Pistetään korvan taakse, jos nyt rupean oikeasti pidempää lenkkiä vetämään, eikä toi käsien puutuminen ota asettuakseen. Meikäläisen työmatkaa varten ei moisia kannata hommata, kun molemmin päin on puolet pelkkää alamäkeen laskettelua ja loput perus kaupunkiajoa liikennevaloineen. Matkaakin varmaan maksimissaan kaksi ja puoli kilsaa.

Vahva veikkaus kyllä, että nää on näitä lastentauteja vielä meikäläisen kohdalla.

Onkos tänä vuonna pakkikselta ketään menossa tahkoa kiertämään parin viikon päästä? Itse tulee taas mentyä, tällä kertaa vain 60k sarjaan läskipyörällä. Pyöräkuume nostaa taas pahasti päätään, parisen viikkoa tuli puolivahingossa myytyä enska-kona pois ja nyt on armoton nettispeksailu jokailtainen rituaali. Painiskelua itsensä kanssa saa käydä mitä raskisi iskeä pyörään kiinni. Valitettavasti on eräs santa cruzin valmiste alkanut pahasti himottaa..eivät ole halpoja, kuten jenkkifillarit yleensäkään. Tuntuu että hinnat vaan kipuaa joka vuosi. Onko täällä hiljan enskapyöriä tai muita hankkineita? Postailkaa kuvia niin kuume helpottaa..Ja saa itselleen perusteltua helpommin "kun muutkin"..ja urkkavehkeisiin kannattaa sijoittaa ja muita kliseitä itsepetoksen tueksi..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom