Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
FatBike-ostajalle vinkkejä? Käyttötarkoituksena lyhyt kaupunkiajo ja viikonloppuisin sitten metsässä. Aivot sulaa kun hybridistä kaikki osat lentelee joka katukiveyksessä ja sporakiskossa.

Ja kysyn täältä enkä fillarifoorumilta koska siellä tuntuu vallitsevan mielipide että alle 2k läskipyörän voi heittää suoraan sekajätteeseen. Mitä pakkotoiston raati on mieltä, saako esim. alle tonnilla fiksun läskin?
 
FatBike-ostajalle vinkkejä? Käyttötarkoituksena lyhyt kaupunkiajo ja viikonloppuisin sitten metsässä. Aivot sulaa kun hybridistä kaikki osat lentelee joka katukiveyksessä ja sporakiskossa.

Ja kysyn täältä enkä fillarifoorumilta koska siellä tuntuu vallitsevan mielipide että alle 2k läskipyörän voi heittää suoraan sekajätteeseen. Mitä pakkotoiston raati on mieltä, saako esim. alle tonnilla fiksun läskin?

Ei saa. Konan wo voisi olla ihan ok..
 
Mä en tiedä fatbikeistä yhtään mitään, ja perinteisistä maastopyöristäkin melko vähän kun vasta aloitin.
Silti kelasin että eikös toi ole kuitenkin lähinnä "fätihkö" fillari? Renkaat nyt ei ole mitenkään erityisen leveät/paksut, ja varmaan siitä syystä tuossa toi joustokeula edes on.
Ihan vaan siis sillä että onko tässä tarkoitus katsella ihan fatbikeä sen varsinaisessa tarkoituksessa, vai tommosta välimaaston laitosta kuten tuo Bushwacker.
 
Mä en tiedä fatbikeistä yhtään mitään, ja perinteisistä maastopyöristäkin melko vähän kun vasta aloitin.
Silti kelasin että eikös toi ole kuitenkin lähinnä "fätihkö" fillari? Renkaat nyt ei ole mitenkään erityisen leveät/paksut, ja varmaan siitä syystä tuossa toi joustokeula edes on.
Ihan vaan siis sillä että onko tässä tarkoitus katsella ihan fatbikeä sen varsinaisessa tarkoituksessa, vai tommosta välimaaston laitosta kuten tuo Bushwacker.
Joo rupesinkin vasta jälkeenpäin katsomaan että eihän tuo edes ole oikea läski. Varmaan päädyn White Prohon tai Nishiki Durangoon...Mielipiteitä?
 
Joo rupesinkin vasta jälkeenpäin katsomaan että eihän tuo edes ole oikea läski. Varmaan päädyn White Prohon tai Nishiki Durangoon...Mielipiteitä?
Mikähän White Pro?
Googlen tuloksissa nousee White 5Fat Pro, ja sitten onkin hintaero tuohon Nishiki Durangoon melkoinen.

Itse lähinnä kyselen valmiiksi, joku muu voi sitten tarkennuksien jälkeen tietää paremmin kertoa mielipiteitä.
 
Reilu neljä viikkoa sitten oli edellisestä pyöräilykerrasta kulunut aikaa pitkälti yli 10 vuotta. Sitten sain idean ostaa hybridin (https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143916_1_style) ja nyt onkin jo painettu menemään about 800 km. Ajelut ovat olleet pääasiassa päällysteellä 25 - 55 km lenkkejä ja homma tuntuu maistuvan enenevissä määrin. Viimeisin päivitys pyörään olivat lukkopolkimet ja tuntuvat toimivan. Nyt pitäisi alkaa miettimään pyörää talvea varten ja onko se läski sitten ainoa vaihtoehto? Sillähän pääsisi myös ajelemaan vähän sinne tänne, myös kesälläkin. Nyt kyselisinkin asiasta paremmin tietäviltä, että mikä olisi hyvä läski hintaluokassa 1000 - 2000 €. En tiedä, että onko tämmöiselle noviisille tarvetta mennä välttämättä tuonne hintaluokan yläpäähän, mutta toisaalta en haluaisi ostaa halpaa paskaa, mistä voi tulevaisuudessa loppua nopeasti ominaisuudet kesken (toiveajattelua). Myös hyväkuntoinen käytettykin voisi toki mennä.
 
Jos rahaa on niin, niin miksei fatbike. Jos taas vähempi pätäkkää löytyy, niin runsasnastaiset paksummat talvirenkaat toimii myös. Sellaiset jotka mahtuu haarukoiden väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitäisi alkaa miettimään pyörää talvea varten ja onko se läski sitten ainoa vaihtoehto? Sillähän pääsisi myös ajelemaan vähän sinne tänne, myös kesälläkin. Nyt kyselisinkin asiasta paremmin tietäviltä, että mikä olisi hyvä läski hintaluokassa 1000 - 2000 €. En tiedä, että onko tämmöiselle noviisille tarvetta mennä välttämättä tuonne hintaluokan yläpäähän, mutta toisaalta en haluaisi ostaa halpaa paskaa, mistä voi tulevaisuudessa loppua nopeasti ominaisuudet kesken (toiveajattelua). Myös hyväkuntoinen käytettykin voisi toki mennä.

Kyllä 95% kaikesta talviajosta on ajettu ja ajetaan muilla kuin läskipyörillä. Läskistä on hyötyä upottavassa maastossa (lumessa) ja toki isomman kontaktipinta-alan vuoksi myös liukkaalla. Mutta ei sekään jäällä hyvä ole ilman nastoja. Nastoilla taas voi sitten ajaa melkein pyörällä kuin pyörällä. Kapeilla tai leveillä kumeilla. Enemmän talvikäytössä yleensä kiinnitetään huomiota tekniikan yksinkertaisuuteen koska talvikelit on aika kuluttavia. Esimerkiksi joustokeulat toimii aika huonosti jne..
 
Reilu neljä viikkoa sitten oli edellisestä pyöräilykerrasta kulunut aikaa pitkälti yli 10 vuotta. Sitten sain idean ostaa hybridin (https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143916_1_style) ja nyt onkin jo painettu menemään about 800 km. Ajelut ovat olleet pääasiassa päällysteellä 25 - 55 km lenkkejä ja homma tuntuu maistuvan enenevissä määrin. Viimeisin päivitys pyörään olivat lukkopolkimet ja tuntuvat toimivan. Nyt pitäisi alkaa miettimään pyörää talvea varten ja onko se läski sitten ainoa vaihtoehto? Sillähän pääsisi myös ajelemaan vähän sinne tänne, myös kesälläkin. Nyt kyselisinkin asiasta paremmin tietäviltä, että mikä olisi hyvä läski hintaluokassa 1000 - 2000 €. En tiedä, että onko tämmöiselle noviisille tarvetta mennä välttämättä tuonne hintaluokan yläpäähän, mutta toisaalta en haluaisi ostaa halpaa paskaa, mistä voi tulevaisuudessa loppua nopeasti ominaisuudet kesken (toiveajattelua). Myös hyväkuntoinen käytettykin voisi toki mennä.

Ei läski ainut vaihtoehto ole, mutta ehkä se paras :)
Itse ostin pari vuotta sitten tuota edeltävän mallin (vihreä, ~950€) ja olen ollut tyytyväinen. En ajele hirveästi kilometrejä vuoteen, mutta aina kun tekee mieli ajaa niin voi ajaa. Ei ole kelit esteenä. Eikä mikään ole pyörästä hajonnut vaikka halvin malli onkin.

Pehmeällä, tuoreella pakkaslumella ilo ajaa! Metsässä poluilla menee kelillä kuin kelillä.
Talvella tulee haastetta vetopidon kanssa varsinkin jos on reilusti irtolunta polun päällä, niin että oikeasti pitää polkea että pyötä liikkuu.
(Puhtaalla) Jäällä ajaminen vakaantuu kun tiputtaa paineita renkaista. Pitoa on tarpeeksi tuolloin tarpeeksi, muttei reilusti. Toi fat kyllä "ilmoittaa" just ennen kuin pito loppuu eikä kylelleen sen kanssa päädy. Varovasti kun suuntaa muuttaa niin ei ongelmaa ole.

Loskakeleillä fat osoittaa erinomaisuutensa: kulkee vakaasti ja rauhallisesti. Jos lähtee vetelemään uriin niin senkin tekee rauhallisesti niin, että siihen ehtii reagoimaan.

Nastoja olen ainoastaan jäällä joskus kaivannut kun ei tosiaan vetopitoa ole. Rengaspaineet laskemalla saa ihmeen paljon pitoa.
Kesällä voi sitten pistää ilmaa lisää jotta kulkee vaivattomammin.
 
Kohta se pyöräily vie mennessään ja jää salihommat historiaan :LOL: Treenien yhteensovittamiseen vaikuttaa tietty aika moni asia. Jos vetää 4 kovaa salitreeniä, niin kyllä 2-3 kovaa pyöräilyä on melko varmasti liikaa ellei palautuminen ole ihan huippua. Jos pyöräilyt on kevyitä ja palauttavia, niin sitten tietty kärsii enemmänkin. Kuten kaikessa aerobisessa, niin myös pyöräilyssä pitäis suuri osa treenistä olla kevyehköä perussykkeillä menoa, siis etenkin jos määrät alkaa olla suuria. Sinänsähän pyöräily ei paljoa yläkroppaa kuormita, mutta kovien jalkatreenien ja suuren pyöräilymäärän yhdistäminen voi aiheuttaa hankaluuksia palautumisen kanssa, joten jalkatreenien sovittaminen lienee hankalinta.

Niin ja suoraan sykelukemien sanominen on vähän haastavaa, kun ovat niin henkilökohtaisia, mutta jos ei oo tehny mitään laktaattitestejä tarkkojen sykerajojen määrittämiseksi, niin kyllä niillä sykemittareidenkin rajoilla pärjää kohtalaisesti.

Olen vähän ihmeissäni ja pyöräilyn ja salitreenin yhdistämisestä. Vedän salia kolmijakoisella kolme kertaa viikossa ja siihen päälle 2 kertaa viikossa noin 50 kilsan lenkin joko maantiepyörällä tai maastopyörällä. Keskisykkeet kummallakin suunnilleen 140. Kesällä pyöräilykauden ollessa parhaimmillaan poistin kolmijakoisestani jalat kokonaan. Nyt taas jalat mukana, mutta kevennetysti. Sitä ihmettelen, että sykemittari Garmin 5 Fenix antaa 50 kilsan lenkistä 140 sykkeellä palautumista 26 tuntia. Kyllä oma pää sanoo, että sen pitäisi olla enemmän. Tosin salista se antaa palautusta noin 18 tuntia ja tietenkin siinä nyt jo järki sanoo, että esim jos 18 tunnin välein. vetää penkkiä, niin sitä ei montaa viikkoa kestä kunnes homma oli siinä.
 
No se Fenix on kello. Ei kristallipallo. ;)

Kevennetty pyöräily on muuten salista palautumiseen varsin mainio. Itse ajan työmatkat läpi vuoden fillarilla, toki ei tule kuin 20min suuntaansa mutta näyttää auttavan jalkojen palautumisessa hyvin.
Teen siis 1-jakoista ja kyykkään 3 krt/vko+2 tai 1krt/vko osuu mave samalle päivälle, riippuen vuorottelusta. Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa jalkojen kanssa.

Rankemmat pyörälenkit jätin itse pois, koska 1-tavoitteena on treenata salilla kroppa vahvaksi. Noita molempia kun ei oikein saa sovitettua yhteen, paitsi jos hankkii sähköpyörän.
Itse hankin ja olen erittäin tyytyväinen hankintaan; nyt voi vetää metsälenkin vaikka vkl pk-sykkeillä. (y)
Sähköpyörä on siitä hieno tukemaan saliharrastusta että rasitustason pystyt säätämään täysin halutuksi.
 
Hyvää joulua myös fillaroijille. Oli kelit kohdallaan joulupäivän lenkille. 2h18min fiilistelyä asfaltilla. Nyt saa hyvällä omallatunnolla tankkailla kalorivajetta pienemmäksi.


maisema.jpg
 
Jos menee viikossa 5 päivänä n. 5-10 km (yhteensä meno/paluu) töihin pyörällä, onko siitä pelkästään vain hyvää kropalle? Vai tulisiko jonainen päivänä mennä jopa julkisilla ja antaa kropan levähtää, kun viikonloppuisinkin urheilee esim. salilla tai aerobisesti.

Olen joskus mennyt n. 15 kilometriä päivässä töihin pyörällä ja minusta tuntuu, että oli kroppa aika kovilla siitä ja veto pois.
 
Jos menee viikossa 5 päivänä n. 5-10 km (yhteensä meno/paluu) töihin pyörällä, onko siitä pelkästään vain hyvää kropalle? Vai tulisiko jonainen päivänä mennä jopa julkisilla ja antaa kropan levähtää, kun viikonloppuisinkin urheilee esim. salilla tai aerobisesti.

Olen joskus mennyt n. 15 kilometriä päivässä töihin pyörällä ja minusta tuntuu, että oli kroppa aika kovilla siitä ja veto pois.

Jos peruskunto on edes välttävällä tasolla niin etsä tolla ittees liikaa saa rasitettua, eri asia jos tuon matkan menis juosten mikä on myös nivelille rasittavampaa. Tommonen 5km veto on niin lyhyt että menee juurikin tuohon palauttavaan treeniin, kunhan ei lähde apinanraivolla repimään.
 
Jos menee viikossa 5 päivänä n. 5-10 km (yhteensä meno/paluu) töihin pyörällä, onko siitä pelkästään vain hyvää kropalle? Vai tulisiko jonainen päivänä mennä jopa julkisilla ja antaa kropan levähtää, kun viikonloppuisinkin urheilee esim. salilla tai aerobisesti.

Olen joskus mennyt n. 15 kilometriä päivässä töihin pyörällä ja minusta tuntuu, että oli kroppa aika kovilla siitä ja veto pois.
Jos väsyttää niin menee julkisilla. Ei kai siinä kummempaa. Säästää vaikka noi lepopäivät kurakeleille. Mutta kyllähän kroppa tottuu tuohon 15 km matkaankin ihan hyvin.

Asiasta eteenpäin, eli onko fillarit kaivettu jo esiin? Itsellä vielä täpärissä nastat alla mutta varmaan voisi ruveta vaihtelemaan pois vähitellen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom