Pyöräily

Bryssel - Helsinki pyöräreissusta alkaa olemaan n. 1500km takana. Pari viikkoa poljettu ja nyt on sattunut pari sateetontakin päivää. Mukavan huoletonta reissaamista ja mahtavia ihmisiä päässyt tapaamaan. Vielä pari päivää Tukholmaan ja sitten Turusta olisi päivässä tarkoitus päästä Helsinkiin asti. Vielä en osaa sanoa jatkuuko pyöräilyharrastus tämän jälkeen vai lähteekö konkeli myyntiin reissun päätteeksi. :D
PHOTO_20160814_165837.jpg

PHOTO_20160807_132132.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jotain kattavaa reissukuvausta tulossa tai olemassa? Mielellään lukisin kokemuksista.

Goprolla olen kuvaillut lähinnä maisemia ja muutamia pätkiä myös fiiliksistä matkan varrelta ja niistä meinasin jonkinlaisen koosteen tehdä. Voin sen tänne linkata kunhan valmistuu.

Lyhyesti kuitenkin reissu on ollut ihan mahtava, vaikka vettä on tullut niskaan melkein joka päivä. Päivämatkat 60-160km (+vikana päivänä tulee 200) yleensä Google mapsin nopeinta reittiä käyttäen. Useimmiten tiet on ollut ihan hyvässä kunnossa/päällystetty ja parhaat olosuhteet oli yllättäen hollannissa missä pyöräilijä on kingi. Saksassakin pyörätiet meni 95% ajasta autotien vieressä, mutta kunto ei niissä ollut niin hyvä. Belgiassa pyöräkaista on usein kapea osa pientareella. Brysselistä Kööpenhaminaan asti oli tasaista eikä kovin tuulista. Nyt ruotsissa poljen useimmiten vain pientareella E4 tien vieressä menevää hiljaista "vanhaa tietä". Maisemat ehdottomasti olleet parhaat ruotsissa, varsinkin vätternin ympäristö oli sellaista että teki mieli laulattaa kameraa jatkuvasti. Auringonpaiste toki lisäsi fiilistä siellä. Tänään oli jo aika kylmä kun lämpötila oli 13 C ja tihkusade piiskasi.

Pyöränä on tosiaan halvahko maantiefillari ja tavarat kulkee 40l repussa, jossa painoa n. 10kg. Ratkaisu ei ole tosiaankaan paras mahdollinen, mutta eipä ole itselläni mitään ongelmia tuntunut. Ennen pyöräilyn aloittamista vaivanneet alaselkäkivutkin on täysin poissa vaikka ajoasento on usein melko kisainen. Ainoa asia mikä on ketuttanut on vastatuuli, tuntuu kuin tervassa polkis. Lueskelin vieläpä että tähän suuntaan ruotsia polkiessa pitäisi yleensä olla myötätuuli, mutta eipä ole näkynyt. Edes vapaarattaan hajotessa keskellä ei mitään ei hymy hyytynyt, lähimmästä talosta löytyi heti apua ja kyyti isoon kaupunkiin. Edes rahaa eivät suostuneet ottamaan vaikka kilsoja tuli heille yli 100 ja oli kuulemma kiire naapurin häihin tms. :D

Majoituksena olen käyttänyt airbnb, couchsurfing ja warmshowers-palveluita. Lisäksi rostockissa olin hostellissa. Tosi mukavia ihmisiä sattunut hosteiksi ja on ollu mukava saada seuraa pitkän päivän päätteeksi. Näitä joutuu tietty etukäteen sumplimaan kun taas teltta toisi vapautta reissuun.

Kyseessähän ei ole pelkkä hupimatka vaan eräänlainen protesti hallituksen koulutusleikkauksia vastaan. Stubbin piti osallistua turku - Helsinki etapille, mutta eipä sille nuo lupaukset näytä mitään merkitsevän. Tuolta voipi seurailla loppumatkan sujumista: https://www.facebook.com/fillarimarssi/
Ja jos täältä sattuisi joku innostumaan niin kirittäjälle voisi olla käyttöä lauantaina. Lähtö turun satamasta kunhan viikkari on satamassa. Melko rauhallista tahtia kyllä meinasin vedellä. :rolleyes:

Reitti näyttää siis kutakuinkin tältä:
Screenshot_20160817-200957.png
Reidet huusi hoosiannaa vaikkei nämä mäet mitään vuoria olekaan:
PHOTO_20160817_145139.jpg

Kysäise toki jos jotain erityistä halusit vielä kuulla :)
 
Omassa pyörässä tuntuu olevan ajoasento hieman liian pitkä niin harkitsin ohjainkannattimen vaihtoa ja siitä tuli mieleen pari kysymystä.

- Miten nuo nettisivuilla näkyvät pituusarvot on mitattu? Nykyinen stemmi on n. 12cm pitkä etuhaarukan ruotoputken keskeltä tangon halkaisijan keskelle.

- Onko tuollainen ihan ruotoputken viereen tangon tuova stemmi huono ajaa? Ajan enimmäkseen muutaman kilsan koulumatkaa, mutta välillä tulee käytyä maastossa. Kyseessä siis hybridi.

Hieman harmittaa, kun runko on itelle hiukan liian iso(pitkä) niin pitää koittaa parantaa jollain tuota ajoasentoa.

Kiitän avusta:)
 
En tiedä mitä pituusarvoja nyt tarkoitat, mutta stemmin pituus mitataan niin kuin kuvailit. 120mm stemmissä on ihan hyvin lyhentämisvaraa, nykytyyliin maastureissa on 40-60mm stemmejä ja jopa tuon alle. Eli varmaan voit muutaman sentin ottaa pois huoletta.
 
2016 meni kankkulan kaivoon pyorailyn suhteen. Alkuvuodesta onnistuin typeryyttani saamaan polvet/janteet paskaan kuntoon ja niita sitten paranneltiin suurin osa vuodesta. Nyt alkaa jotenkuten kestamaan ajoa, kunhan pitaa lenkkien kestot jarkevana.

Vuoden paattavasta lenkista fiiliksia alla. Ensimmainen 3km otti luonnonpaalle, kun keskimaarainen nousu oli 20% ja pahimmillaan 30%. Meni tyontohommiksi, kun ei sellaista kesta kunto tai polvet.


View: https://www.youtube.com/watch?v=AV6vU05l_7Q


IMG_20161230_123157.jpg IMG_20161230_123634.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaista pyörää suosittelisitte mulle? Tarkoitus ajaa lähinnä suht lyhyitä lenkkejä aerobisena treeninä lajiharj lisänä. Oon katsellut hybridi sekä cyckloja mitä ero näissä käytännössä on? Ja talvella en pyörään tosiaan koske eli asfaltilla mentäis.
 
Oon katsellut hybridi sekä cyckloja mitä ero näissä käytännössä on?
Pelkkiin asfalttilenkkeihin toimisi myös ihan puhdas maantiefillarikin, Cyclo on puhdasta maantiemankelia vähän monikäyttöisempi leveämpien renkaiden myötä myös paikasta toiseen siirtymiseen, ja city/hybridi vieläkin enemmän kulkuväline kuin treenilaite. Ajoasento menee pystymmäksi järjestyksessä maantie => cyclo => hybridi, ja samassa järjestyksessä nousee paino. Tämä on tosin aika raaka yleistys - pyörät ovat tosin yksilöitä ja yhden valmistajan hybridi voisi olla toisen cyclo.
 
Tänään kävin pyöriä tsekkaileen ja myyjä ehdotti mulle tällästä hybridi/fitnesspyörää. Koska pyörää voisi käyttää lenkillä mutta tosiaan myös treenipaikoille siirtymiseen. Minkä hintaluokan pyöriä suosittelisitte 700-1000€ vai yli tonnin?
 
Jos ostat kivijalkaliikkeestä, niin kannattaa koeajaa fillari, ja säädättää ajoasento itselle sopivaksi. Runkogeometrioilla on eroa. Toiseksi tärkein asia on sitten voimansiirron osasarjan laatu - noita on monen tasoisia, ja halvalla ei saa hyvää, vaan paljon säätöpuuhaa ja jatkuvan vaihto/huoltotarpeen. Noita voi kyllä vaihtaa myöhemminkin paremmiksi. Jarrujen suhteen hydraulisissa levyjarruissa on paras tuntuma, mutta vannejarruilla pärjäävät edelleen maantiepyöräilyn ammattilaisetkin.

Lopuksi: jos hinta/laatu -suhteella on väliä ja kuusiokoloavain pysyy kädessä, niin Saksasta tai UK:sta tilaamalla säästää satasia.
 
Ite vähän tuumannut tämmöistä: http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

Tarviin tosiaan lähinnä kulkuvälineen, joten en pidä järkevänä laittaa mitään holtittomia summia, mutta kiva olis, jos voisi satunnaisen lenkinkin heittää, niin tommoista suositeltiin ns. hyväksi yleispyöräksi. Testaaminen voi olla vaan Jyväskylässä haastavaa, mutta en oo vielä sen tarkemmin tsekannut, onko noita täällä myynnissä vai ei.
 
Konat on ihan OK pyöriä, mutta jos ostat Saksasta tuntemattoman merkin laitteen samoilla osilla, niin säästät paljon rahaa. Tai vaihtoehtoisesti voi ostaa pari pykälää paremmilla palikoilla samanhintaisen pyörä. Rungot tehdään Kiinassa, eikä komponenttejakaan kukaan "valmistaja" itse tee.
 
Mutta tuntemattomissa merkeissä ei oo sielua! Ei siis muuta kuin italialaisia pyörämerkkejä katselemaan ;)
 
Itellä on teräs rove ja se on kyllä ihan mainio kommuutteri. Myös alumiinisena saanut kehuja. Voin suositella. Jos ei ole aikaisempia pyöriä ollut mistä voi mittailla geometriaa voi netistä tilaaminen olla aika arpapeliä.

Itellä on tehnyt jo pitkään mieli jotain uutta projektia. Nyt iski kauhea kuume tällaista uutta tulokasta kohtaan. Nordest Bardino, 27,5+ kumeilla ja 160 mm keulalla jäykkäperä enduroksi. Tällä hetkelläkin kun lunta sataa niin maantiepyörä on vieläkin kiinni trainerissa ja lähes kaikki lenkit keskittyy metsään. Enhän mä mitään noin järeällä pyörällä tee mutta tämä nyt vaan on rakkautta ensi silmäyksellä :heart:

Rungon saa rapialla viidellä sadalla eurolla ja jos sen rauhassa kasailisi jonkinlaiseen kokoonpanoon...

Nordest-Bardino_4130-steel-enduro-hardtail-trail-mountain-bike_complete.jpg
 
Ja taas on lisävuosi takana jokapäivästä fillarointia mittarissa. Laskeskelin, että keskimäärin tommonen 100-130 kilsaa viikossa on tullu sotkettua per viikko. Käytännössä kaikki matkat kaupungin sisällä niin töihin kuin vapaa-ajalla. Vanha uskollinen Feltti 80 se kosahti viime kesän lopulla. Alumiinista tehty runko napsahti takahaarukasta poikki ja runkohan meni takuuhuoltoon pitkän 3kk väännön jälkeen vaihtoon. Ei huono, koska runko korvattiin uudemman mallin rungolla Nine20. Pyöräliikettä se työsti suht paljon, koska vanhat osat eivät sopineetkaan niin hyvin yhteen toistensa kanssa. Sillä välin poljin naikkosen halpis kirpparipyörällä jokusen 12 viikkoa samoja kilometrejä. Vaikka ensin ajattelin, että ei tällä kyllä kesää tuu, mutta sepä oli kyllä erittäin huoltovapaa fillari. Kertaakaan ei kosahtanu mikään paikka. Renkaat pysy ehjänä eikä vanteen vanne saanu vääntymistä itseensä vaikka aika rajua menoa oil ajo välillä.

Talvi tuli ja meni. Räntää, rakeita, lunta, vettä satoi pitkin talvea vasten kasvoja. Oikea pukeutuminen auttoi. Pakkasta taisi parhaimmillaan olla jotain 25-27'C, mutta ei se hidastanut menoa. Uteliaisuus voitti kuitenkin ennen talvea ja oli pakko ostaa nastarenkaat. Viime vuosien luistelut täysin hiekoittamattomilla teillä toi sen verran hitaat muistot mieleen, että päätös oli oikea. Täytyi todeta olipahan niillä pitoa jääteillä. 29" tuumaiset nastarenkaat (Schwalbe ISP) olivat kuitenkin niin paksut Feltin runkoon, että puolet vaihteista (kevyimmät) jäi käyttämättä vaihtajan hinkatessa nastarenkaaseen. Välillä oli tuttuun tapaan auraamattomia teitä ja pyörän napaan ulottuvia 35 sentin lumihankia. Pienimmillä vaihteilla siitä kuitenkin selvittiin, vaikka matka-ajat veny reilusti pidemmiksi. :D

Nyt kevään tullen ajattelin nauttia kevyemmästä menosta ja hommasin suht halpaan hintaan customoidun Kona cyclocrossin laatuosilla. Sillä olis tarkoitus vetää kesähelteillä ja paremmilla keleillä vauhtia ja vähän pitempää lenkkiä. Semmoista nautiskelua. Jossain järjen rajoissa tietty pitää pitää matkat, ettei ala liikaa syömään tuloksia puntilta. :D

Maasturiin laitoin kesäksi pistosuojatut citykumit ja vedin sateettomia kelejä varten loksut veks (joskus tulee heti vesisateilla takaisin), joten astetta kevympi on sotkea. Pistosuojatut sitä varten, koska kevään tullen teillä oli taas kiitettävästi lasinpaloja, jotka silpoivat sisärenkaita hyvään tahtiin. Hommasin samalla syksyä ja talvea varten lisää kumeja, jotta niitä voi vaihtaa vuodenajan ja tilanteen mukaan.

Tein kokeellisen ajanjakson ja liikuin viikon verran kipeänä julkisilla busseilla ja lopulta turhauduin matka-aikaan. Kellotin aikoja bussin kulkemisen ja odottamisten kanssa ja totesin, että pääsen monta kertaa nopeampaa (15-25 min vs. 1h20min)kotiin kuin mitä julkisella odotteluineen ja matkustamisineen.

Ensin ajattelin, että josko vielä tuossa kesällä vielä hommais kolmannen pyörän, mutta sitten tulin "järkiini" ja mietin, että Felttiä saatan päivitellä ainakin jarrujen, kampien, satulan ja vaihteiston osalta parempaan. Ehkä ennemmin kesän aikana kuin nyt keväällä. Siitä voi sitten kuitenkin taas talven tullen tehdä hyvän sotaratsumaasturin.
 

Liitteet

  • IMG_0344.JPG
    IMG_0344.JPG
    127,4 KB · Katsottu: 325
  • IMG_0342.JPG
    IMG_0342.JPG
    81,3 KB · Katsottu: 319
Viimeksi muokattu:
Vittu että vituttaa maastopyöräilijänä nämä metsäkonekuskit ja raivaussahojen kanssa heilujat nyt oikein urakalla.

Eilen piti ajaa hienossa keväisessä säässä paikallinen "klassikko" polku jota todistettavasti on kuljettu noin 150 vuotta. Vanhan metsätorpan raunioille ja takaisi. No ei kuljeta enää. Jollain ihmeen koneella möyritty polkua hirveälle ruvelle lähes 1.5 km matkalta. En vaan aina tajua noitten konekuskien sielunelämää. Linjaa ajaa olisi löytynyt kummaltakin puolelta polkua mutta piti vetää sitä polkua pitkin. Noin pahaa jälkeä en vielä ole metsässä koneiden jäljiltä nähnyt. "Plussana" tietysti ehjällä osalla ne perus hakkuujätteet joiden siivoaminen näyttäisi olevan ainakin yhden ajokauden homma. Noh, jäihän sinne vielä ajokilometrejä mutta oletettavasti alun pilaamisen jälkeen käyttö vähenee ja polku alkaa nopeasti kasvamaan umpeen.

Kerran olen päässyt ennen hakkuita jututtamaan konekuskia ja ystävällisesti kysyin/pyysin voisiko hän huomioida maaston uraa. Tällöin homma toimi hienosti ja ura säilyi kivasti ehjänä ja aika oksattomana. Ilmeisesti huomioi uran jopa korjuussa?

Toinen ovat nämä raivaussahan kanssa heilujat jotka kaatavat ne alle ranteen vahvuiset maahan jäävät puut systemaattisesti siihen polun päälle. Välillä tuntuu että ihan vittuillessaan, "minun mailla ei kuljeta".

Huh, nyt helpotti, ei muuta kuin kohti kesää.
 
Jos ei ole aikaisempia pyöriä ollut mistä voi mittailla geometriaa voi netistä tilaaminen olla aika arpapeliä.
Juuri arvon tässä, että mitä tuon kyseisen homman kanssa tekisi. Olin jo painamassa tilaa-nappia bikeshop.fi -sivuilta, että tilaan vaan ton Konan Big Rove AL -mallin, mutta peruutin nyt vielä kertaalleen. Joku laskuri sivuilla oli, että mitä rungon kokoa minkäkin mittaiselle pitäisi olla, ja itellä se nyt menee joka tapauksessa tonne L-luokkaan, niin mietin voisko tässä mennä pahasti metsään.

Matkahuollolla sais toimituksen, ja sikäli jos jotain säätöjä tarvii tehdä, niin siihen on liikkeet ja tuttu tekijäkin. Jos siis ei omin tumpelokäsin onnistu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom