Pyöräily

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kona Big Rove on varmasti mainio peli. Mulla on tavallinen Rove vm 2013 eikä ole valittamista.

Viime viikonloppuna tuli osallistua ensimmäiseen maantiekisaan. Kyllä oli mukavaa touhua ajaa isossa porukassa ja antaa intoa omiin ajeluihin. Suosittelen jos yhtään homma kiinnostaa.
 
Kaipaisin vähän mielipiteitä:
Oisko mitään järkeä vaihtaa omaan hybridiin sellasia ohuita maantierenkaita? Tällä hetkellä renkaat on varmaan n. 3,5cm leveät ja aika sileätkin, mutta nykyään tulee ajettua tollasta tasasta matka-ajoa aika paljon, niin ajattelin että olisiko noista ohuemmista renkaista mitään hyötyä. Toki en tiedä saako noihin vanteille millasia renkaita, mutta millanen merkitys noilla renkailla yleensä on ja menetänkö kenties jotain ominaisuuksia enemmän kuin saavutan?
 
Kaipaisin vähän mielipiteitä:
Oisko mitään järkeä vaihtaa omaan hybridiin sellasia ohuita maantierenkaita? Tällä hetkellä renkaat on varmaan n. 3,5cm leveät ja aika sileätkin, mutta nykyään tulee ajettua tollasta tasasta matka-ajoa aika paljon, niin ajattelin että olisiko noista ohuemmista renkaista mitään hyötyä. Toki en tiedä saako noihin vanteille millasia renkaita, mutta millanen merkitys noilla renkailla yleensä on ja menetänkö kenties jotain ominaisuuksia enemmän kuin saavutan?

Riippuu tietysti renkaista, mutta luultavasti sileä ja kapea rengas rullaa tasaisella ja hyväkuntoisella tiellä kevyemmin kuin tuommoinen leveämpi. Ja kyllähän esim. 28mm rengas on jo jonkun verran kevyempi kuin 35mm rengas, keveys tuntuu varmaan eniten kiihdyttäessä ja ylämäissä. Vaihdettaessa kapeampaan kumiin täytyy myös rengaspaineita nostaa ja tuntuma muuttuu todennäköisesti jonkun verran kovemmaksi kuin noilla leveämmillä kumeilla. Mutta jos ei huonokuntoisemmille teille poikkea, niin voihan sitä huvikseen koittaa esim. jotain 28mm renkaita. Vaihtaa sitten seuraavalla kerralla takaisin leveämpiin, jos ei ollut hyvä valinta, eihän noi renkaat kuitenkaan ikuisia ole. Alle 28 renkaita en välttämättä hybridiin laittais, sillä jos sillä ajaa muuallakin kuin pelkästään maantiellä, niin tuntuma on ehkä turhankin kova kapeammilla kumeilla.
 
Jos ostaisin seuraavan pyörän, jolla voisin ajella kesällä maasto/polkureittejä harrastemielessä ja ympäri vuoden kaupunki, asvaltti ja sorateitä, minkä näistä kolmesta valitsisin? Laadukkaita ja pitkäkestoisia osia etsin, vaikka tietenkin kuluvat osat joutuu aina joskus vaihtamaan.

https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/supernormal-silver-2016-c2x16198808
Commencal supernormal 1149€ sis. Postit

Vai jompikumpi canyoneista:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html
Grand canyon al 7.9 1199€ + postit n. 50€
Grand canyon al 6.9 999€ +posti n. 50€

Kalliimpi Canyoni posteineen alkaa jo mennä kipurajan yli joten siinä on nytten absoluuttinen hintamaksimi. Commencalissa sramia ja canyoneissa shimanoa, joten ainakin itselle vertailu hieman hankalampaa taas, etenkin kun molemmissa on sotkettu vielä eri osasarjoja. Edullisimmassa rockshox recon gold ja muissa reba. Reba on käsittääkseni enemmän kuin tarpeeksi pätevä omaan touhuun, mutta en osaa oikein verrata reconiin. Nykyinen pyörä commencalin maasturi-geometrialla oleva täysjäykkä johon olen ollut kyllä myös todella tyytyväinen, mutta enemmän haluaisi maastoon taiteilemaan. Muitakin vaihtoehtoja voi ehdottaa toki :)
 
Kaipaisin vähän mielipiteitä:
Oisko mitään järkeä vaihtaa omaan hybridiin sellasia ohuita maantierenkaita? Tällä hetkellä renkaat on varmaan n. 3,5cm leveät ja aika sileätkin, mutta nykyään tulee ajettua tollasta tasasta matka-ajoa aika paljon, niin ajattelin että olisiko noista ohuemmista renkaista mitään hyötyä. Toki en tiedä saako noihin vanteille millasia renkaita, mutta millanen merkitys noilla renkailla yleensä on ja menetänkö kenties jotain ominaisuuksia enemmän kuin saavutan?
Ite vertaillu emännän hybridiä ja omaa cyclocrossia aikalailla tässä parin vuoden aikana ja täytyy sanoa että en yli 28mm leveetä kumia laittas muuhun kuin täyteen maastopyörään. Rullaavuus on ihan eri luokkaa ja nuo oman cyclon 28mm Continentalit (kuvioidut) toimii vallan hyvin myös esimerkiks kangasmetän lenkkipoluilla sekä sileeks tamppautuneella soratiellä, jne. Ainoastaan hiekkapohjalla ja muuten pehmeellä alustalla on turhan upottava. Maantiellä sitten taas hybridin reilusti kuvioitu 35mm nakki 5bar paineilla versus tuo 28mm cyclon rengas 6bar paineilla häviää 100-0. Hybridillä saa polkee koko ajan kun taas cyclolla polkaset pari kertaa vauhtia ja sit annat rullata kevyesti eteenpäin naureskellen toisen hölmistyneelle ilmeelle :D

Tietysti rungon paino merkkaa myös paljon, mutta sanosin kapeemman kumin tuoman pienemmän vierintävastuksen olevan ihan riittävä syy ostaa kesäks ne kapeemmat renkaat. Talveks sitten leveemmät nastanakit :)
 
Mulla oli unelma 28 millisistä renkaista cyclocrossariini täksi kesäksi. Ennen kuin sain ne hankittua, puhkesi takarengas työmatkalla. Ulkorengas oli kulunut puhki ainakin kahdesta kohtaa. Jotta pääsin seuraavana päivänä töihin, piti ulkorengas hakea prismasta eikä sieltä löytynyt kuin 32 millinen rengas.

No jos jaksan vaihtaa vielä kesän aikana renkaat uusiin, niin meneekö tubeless rengas "tavalliselle" vanteelle? Esim. linkin rengasta voi kuvauksen mukaan käyttää sisärenkaan kangas tai ilman. Miten tuo ilman sisärengasta käyttö toimii? Vähän googlettelin ja eteen tuli jotain liimauksia ja tiivistyksiä, tarvitaanko sellaisia. Mähän tarviin ehdottomasti tuollaisen schwalben "nopeimman" renkaan. :)
https://www.xxl.fi/schwalbe-pro-one-microskin-tl-easy-28-622-maantierengas/p/1130482_1_style
 
Itse vaihdoin viime kesänä 37-renkaisesta vanhasta hybridijyrästä 28:n. En kyllä perstuntumalla huoma minkäänlaista eroa rullaavuudessa. Jos renkaassa vaan on painetta tarpeeksi niin rullaahan se ja tuossa uudessa on jotkut ihme venttiilit joihin ei kunnolla saa ilmaa millään konstilla.
 
Itse vaihdoin viime kesänä 37-renkaisesta vanhasta hybridijyrästä 28:n. En kyllä perstuntumalla huoma minkäänlaista eroa rullaavuudessa. Jos renkaassa vaan on painetta tarpeeksi niin rullaahan se ja tuossa uudessa on jotkut ihme venttiilit joihin ei kunnolla saa ilmaa millään konstilla.

Onko tollainen presta venttiili kenties?

2_227629-250x377.jpeg
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Juurikin. Tarviiko tuolle jonkun spesiaali pumpun? Tai paras olisi joku sovitin millä tuohon saa schrader-tyyppisen täyttöputken kiinni...

Jep. Mulla on tuollainen lattiapumppu, josta löytyy sellainen säädettävä suutin, joka sopii tuohon.
Mutta muista, että ennen kuin alat pumppaamaan, sun pitää ensin löystää tuota venttiilin yläosan "kiristintä", jotta ilmaa menee sisään.

Edit. Eli meinaan tuota osaa mikä on heti tuon "tutin" juuressa.

pumppu.JPG
 
sun pitää ensin löystää tuota venttiilin yläosan "kiristintä", jotta ilmaa menee sisään.

Ton verran ymmärsin itsekin. :)
Mulla on hyvin samannäköinen pumppu, mutta on aivan törkeän vaikea homma saada sillä kumiin ilmaa. Yksin ei onnistu, tarvii toisen pumppaamaan ja toisen sihtaamaan letkua just oikeaan asentoon.
 
Ton verran ymmärsin itsekin. :)
Mulla on hyvin samannäköinen pumppu, mutta on aivan törkeän vaikea homma saada sillä kumiin ilmaa. Yksin ei onnistu, tarvii toisen pumppaamaan ja toisen sihtaamaan letkua just oikeaan asentoon.

Siinä pumpussa on sellainen lukitussysteemi, että kun olet saanut kohdalleen niin väännät sen pienen kahvan, en nyt muista oliks se ylös vai alaspäin, niin se nappaa kiinni.
 
Omassa pumpussa millä prestaa pumppailen käännetään ylös niin lukittuu.
Eipä se ylös käännettynä edes mene paikalleen.
Ensin sitä prestan mutteria muutama kierros ylöspäin (ei siis irti asti) jotta tappi edes painuu alas, sitten pumppu kohdalleen ja lukitsee jonka jälkeen pitäisi kyllä vaivatta täyttyä.

Nämä oli tosin kai selvillä.
Onkohan pumppu varmasti hommaan soveltuva........ ?
Schrader kyllä täysin erilainen. :D
Osassa pumpuista on sisällä sovitin minkä voi kääntää ja menee eri venttiileihin. Vaihtoehtoisesti pumpun mukana on saattanut tulla pumpun pään sisään meneviä sovittimia mitä vaihdella.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin. Tarviiko tuolle jonkun spesiaali pumpun? Tai paras olisi joku sovitin millä tuohon saa schrader-tyyppisen täyttöputken kiinni...

Yllä tulikin jo hyvät perusohjeet Presta-venttiilin käytölle.

Sen verran voisin vielä täydentää ohjeita, että kun olet avannut Presta-venttiilin "sielun" kiertämällä sen täysin auki, niin paina sitä alas muutaman kerran niin, että ilmaa alkaa virrata ulos renkaasta. Tämä sen vuoksi, että todella usein venttiili jää ikään kuin jumiin, eikä näin ollen ota ilmaa vastaan. Tämän jälkeen pumpun lukitus kiinni ja tarpeeksi kovat paineet renkaaseen, Lenkkejä varten on fiksua hankkia Presta-adapteri ja käsipumppu. Adapteri maksaa sen kaksi euroa.
 
Keskiviikkona tuli Matkahuollosta fillari ja on ollut siitä asti ahkerahkossa käytössä. Sen verran artturi tulessa, että tänään polkaisin töistä tullessani intersportiin ja ostin geelisatulan. Myyjä siinä rupatteli, että istuinluut kyllä tottuu kovaankin satulaan, mutta ihan sama, vaikka menis hukkaan, kun tajusin tossa satulaa vaihtaessani, että sitä satulaa saa tosiaan säädettyä taaksepäin, kun ajoasento oli vähän liian edessä alkujaan. Menee vähän kantapään kautta tää meikäläisen fillaroinnin aloittelu, mutta oppirahat se on maksettava muuallakin :D

Täytyy kohta lähteä testaamaan, miltä toi säädetty ja nyt myös pehmeämpi satula tuntuu.
 
Ei mitään eroa ton "geelisatulan" kanssa. Ehkä oon nyt ostelematta mitään toistaiseksi ennen kuin vähän näkee, miten toi lähtee etenemään. Arvoin tuossa aikaisemmin semmoisia pehmustettuja pyöräilyhousujakin, mutta ajattelin, että menee vähän säätämiseksi, jos pitäs tommoisia aina veivata jalkaan työmatkoja varten.
 
Perse tottuu kyllä tosiaan siihen kovaan satulaan, sen totuttamisen joutuu vaan tekee joka kevät uudestaan jos talvella pyörä on telakalla :D Geelihousut auttaa jos on taipumusta hiertymiin, päällishousut on liian luistavaa materiaalia tai jos vedät kymmenien kilometrien mittasia lenkkejä tai pitkää retkipyöräilyä, yhtä hyvän tuloksen saa hankkimalla omalla perseelle ja luuston rakenteelle sopivan satulan sekä housut jotka ei luistele pitkin satulan reunoja miten sattuu :) Itelle ostin geelihousut kylmän sadekelin lenkkejä ajatellen, mukava laittaa jalkaan tuulen- ja sateenkestävät pitkät housut ni noilla geelihousuilla estää just tuon ettei perse luistele miten sattuu siinä satulassa ja hierrä paikkoja auki.
 
Kyllä se paras yhdistelmä taitaa olla kovempi satula ja pehmusteet housuissa. Kova satula tosiaan vaatii hieman totuttelua, mutta hyvien housujen (ja sopivan mallisen satulan) siinä kyllä viihtyy hyvin. Tietysti, jos ei vaan tunnu perse kestävän, niin voihan sitä kokeilla jotain erikoisempia satuloita. Esimerkiksi tri- ja aika-ajopyörissä on monesti jotain vähän erikoisempaa johtuen siitä, että satulassa istutaan hyvin edessä ja etukenossa asennossa. Itellä on ollut tommonen Adamo käytössä pari vuotta ja helpottaa kyllä tt-asennossa, mutta maantielle ehkä preferoisin tavallista satulaa, vaikka Adamosta on "maantieversiokin", jos haluaa kokeilla sitä. Tosin totuttelua tuokin vaatii.

1268327250259-11p78ihlndkqa-1200-80.jpg


Tuossa satulassa tosiaan on tarkoitus istua ihan edessä ja tuo perä taitaa olla olemassa vaan siksi, että satula on riittävän pitkä täyttämään UCI:n säännöt.
 
Syksyllä pääsee jälleen harrastamaan työmatkapyöräilyä, noin 10km suuntaansa. Ajattelin hankkia siihen tarkoitukseen cyclocrossin, jolla voisi pyöräillä liki ympäri vuoden. Olen aiemmin pyöräillyt Cuben maasturilla ja tykkäänkin vähän pystymmästä asennosta. Aiempaa kokemusta ei cyclocrossista tai maantiepyöristä ole. Kampetta joutuu yleensä repussa mukana kantamaan, onko huono yhdistelmä ajoasennon suhteen?

Onko hyviä suosituksia kohtuuhintaisista pyöristä tuollaiseen käyttöön? Tekeekö jollain Meridan "halppiksilla" mitään? Vai katsellako käytettynä vähän parempaa pari vuotta vanhaa? Muita vinkkejä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom