Pyöräily

Mitäs mieltä tästä Meridan 500 cyclosta? Olen ajatellut hankkia ensimmäsitä cycloa entisen hybridifillarin tilalle ja tuo ainakin vaikuttaisi aika hyvälle. Lisäksi olisi nyt Sportia Pekalla tarjouksessa hyvään hintaan. Muutama viikko sitten tuota jo koeajoin ja aika mukavalta tuntui:
http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/merida/merida-cyclocross-500-16-p-12901.html

Käyttönä olisi työmatkat ja sännölliset fillarilenkit pääasiassa asfaltilla mutta myös hieman hiekkateillä ja isommilla maastopoluilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haaveissa etsiä tarakka siihen ja iskeä retkeilyrojut kyytiin ja joskus tehdä joku pidempi pyöräreissu sillä.

Kannattaa ottaa huomioon myös peräkärry yhtenä vaihtoehtona. Itse heitin cyclolla reissun lainakärriin kanssa ja ihastuin siihen täysin. Tosi kätevää, kun ei tarvitse viritellä pyörään mitään ylimääräisiä rensseleitä vaan voi heittää kaiken kärryyn ja kärry pikalinkulla pyörään kiinni. Kärry kulki myös yllättävän hyvin pyörän perässä. Oli mukava polkea, kun pyörässä ei ollut lastia päällä. Kärryyn meni keissi kaljaakin ihan sukkana muun roippeen sekaan.
 
Joo paitsi että uusi osasarja joka on tonnin pyörässä hakkaa mennen tullen 5v vanhan huippu osasarjan. Kehitys kehittyy. Tonnilla saa jo todella hyvän pyörän, oli se maastopyörä, cyclo tai maantiepyörä, kunhan katsoo vähän tarjouksien tai edellisen vuoden mallien perään. Tietysti käytetyissäkin on löytöjä mutta sitten pitää tietää mitä ostaa.

Tuokin on totta, en vaan itse ehkä usko täysin. Tai no, edellisessä viestissä lainaamassani tekstissä puhuttiin alle 500e pyörästä ja itse otin karkean haarukan "alle tonnin". Mitä lähempänä ollaan tonnia, niin tuo mainitsemasi asia pitää paikkansa. Mutta mitä alemmaksi hinta menee, niin sitä vähemmän se mielestäni pitää kutinsa. Halpa osa on halpa osa. Usein halpa tarkoittaa heikompia materiaaleja.

Uskon myös, että esim. etujousitetuissa pyörissä käytetyn ostaessa saa paremman ja pidempi-ikäisen keulan kuin uudessa saman hintaisessa pyörässä. Kunhan vain pitää huolta. Uskon lisäksi myös siihen, että rungoillakin on hintaeroja syystä. Vanha kallis runko on mielestäni parempi kuin uusi halpa runko.

Mutta nämä tosiaan vaativat tuon mainitsemasi "pitää tietää mitä ostaa". Itsellä mentalliteetti maastureiden kanssa pyörii enempi juurikin rungon ja keulan ympärillä: jos ne on kunnossa niin yksittäisiä osia on helppo ja halpa uusia/päivittää parempiin jos ne alkavat reistailemaan. Tai sitten ihan vaan uutuudenviehätyksestä.
 
Jep. Jos budjetti on 500 euroa ja haussa on muu kuin kauppapyörä niin kannattaa kyllä tosiaan katsoa pelkästään käytettyjä. Maantie/cyclo rintamalla 500-600 eurolla voi saada tosi hyvän käytetyn eikä kehitys ehkä runkojen osalta ole täysin ohi. Täpäreissä saa kyllä ykkösen laittaa budjetissa eteen vaikka hakisi käytettyäkin. Täpäreihin (ja maastopyöriin yleensä) on tullut niin kauheasti kehitystä, 29er renkaat, tappered keulaa, läpiakselia jne että niissä viisi vuotta vanha huippumalli on auttamatta pahasti vanhentunut imo.
 
Mitäs mieltä tästä Meridan 500 cyclosta? Olen ajatellut hankkia ensimmäsitä cycloa entisen hybridifillarin tilalle ja tuo ainakin vaikuttaisi aika hyvälle. Lisäksi olisi nyt Sportia Pekalla tarjouksessa hyvään hintaan. Muutama viikko sitten tuota jo koeajoin ja aika mukavalta tuntui:
http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/merida/merida-cyclocross-500-16-p-12901.html

Käyttönä olisi työmatkat ja sännölliset fillarilenkit pääasiassa asfaltilla mutta myös hieman hiekkateillä ja isommilla maastopoluilla.

Mulla on samanlaisessa käytössä pari vuotta vanha meridan cyclocrossari (cyclo 3). Omani on aika samoilla spekseillä ja etenkin shimanon 105 sarjan vaihteisiin olen ollut tosi tyytyväinen, toimivat edelleen herkästi ilman mitään ongelmia. Muutenkin olen ollut tyytyväinen pyörään. Voin kyllä suositella.
 
Täpäreihin (ja maastopyöriin yleensä) on tullut niin kauheasti kehitystä, 29er renkaat, tappered keulaa, läpiakselia jne että niissä viisi vuotta vanha huippumalli on auttamatta pahasti vanhentunut imo.

Minusta tuo vanhentuminen on ihan positiivinen juttu budjettikuskille. Itse ruttasin maantiepyöräni muutama vuosi sitten ja sovin vakuutusyhtiön kanssa, että hankkivat minulle uuden vastaavan. Siinä välissä kehitys oli kehittynyt 2x10 -> 2x11. Hieno homma, kunnes poljin voimansiirron loppuun ja rupesin hankkimaan varaosia. Tuo yksi helvatun lisäratas maksaa mulle aivan pirusti enkä oikeasti tarvitse sitä yhtään mihinkään. Ainakin maantiepyörissä vanhaa tekniikkaa on pitkään saatavilla ja hinnat on naurettavan halpoja verrattuna hipoon. Jos nyt ostaisin pyörää niin ostaisin hyvälaatuista tavaraa edellisen sukupolven tekniikalla, koska se palvelisi parhaiten sitä, että haluan vaan polkea eikä se pyörä itsessään kauheasti kiinnosta.
 
Tuosta kaksysistä pitikin kysellä, että millä mielin porukka on siirtynyt 26 --> 27,5 tai 29? Ostin viime kesänä 26 tuumaisen, mutta jäi vähän kaiveleen tuo isompi rengaskoko...
 
Hyvällä mielin. En palaisi takaisin 26 enkä kyllä edes harkitse 27,5. Jotku alamäki touhut sitten erikseen (tai kuskin pituus).

Syyt ne perinteiset rullaavuus, esteiden ylittäminen, nopeus jne. Kokemusta sekä 26 täpäristä että jäykkäperästä ja sama 29er.
 
Tuosta yllä olevasta tuli mieleen että pitäsi myydä oma 26 Cube pois varastosta uuden kaluston tieltä (läski). Mitäköhän fillaritorilla kehtaisi pyytää hyvin pidetystä -12 vuoden pyörästä ja meneekö nuo enää kaupaksi? Osat slx pääosin. Sinänsä harmi kun hyvä fillari makaa varastossa joutilaana 29 täpärin hankinnan jälkeen.
 
Kaikki menee kaupaksi kun oikein hinnottelee ;) Oma pers tuntuma on että kalliin pään 26 on kaikkein vaikeimpia myydä jos niistä haluaa saa oikeasti rahaakin. Sitten tollaset muutaman saturaisen pyörät kyllä liikkuu ihan nätisti 26:kin rengaskoossa.
 
Kaikki menee kaupaksi kun oikein hinnottelee ;) Oma pers tuntuma on että kalliin pään 26 on kaikkein vaikeimpia myydä jos niistä haluaa saa oikeasti rahaakin. Sitten tollaset muutaman saturaisen pyörät kyllä liikkuu ihan nätisti 26:kin rengaskoossa.

Näinhän siinä kävikin. Salilla tutulle puhuin fillarista ja treenin jälkeen pyörälle tulikin jo noutaja.
 
En tiedä meneekö nämä hommat enään ton jälkeen ultra kategoriaan ollenkaan mutta pidettiin taas Alastarossa 24h pyöräkisat. Tein aiheesta videonkin



Kieli on tosin jotain lontoon ja suomen väliltä johtuen kanavani kansainvälisestä yleisöstä mutta koittakaa kestää :D
 
Felt V85 harkinnut tässä, rungon koko vain mietityttää. Taulukot suosittaisi 51 cm kokoa, kun olen 168 cm pitkä ja jalan sisämitta 77-78 cm. Sitten kuitenkin joka paikassa suositellaan ottamaan mieluummin pienempi koko mitä taulukko ehdottaa. Seuraava pienempi koko olisi sitten 45 cm, meneeköhän se liian pieneksi? Mulla on jalkoihin nähden pitkähkö torso.
 
Sateen jälkeen oli kivan happirikas ilma niin lähdin sitten kokeilemaan maastopyöräilyä pitkästä aikaa. Itellä tällä hetkellä vaan hybridi pyörä, mutta yllättävän hyvin kallioreititkin taittui, vaikka aika sileäkuvioiset hybridirenkaat onkin. Etujousitus löytyy, mutta jäin miettimään, että jos kiinnostuu enempi maastopyöräilystä, niin auttaisiko jos hommaisi karkeemmat ja leveemmät renkaat vai puuttuuko noista hybrideistä muitakin maasto-ominaisuuksia? Hybridin soveltuvuutta vain mietin, että pitäisikö vaan jättää kaupunkipyöräksi vai kannattaisko tuollainen päivittely.
 
Sateen jälkeen oli kivan happirikas ilma niin lähdin sitten kokeilemaan maastopyöräilyä pitkästä aikaa. Itellä tällä hetkellä vaan hybridi pyörä, mutta yllättävän hyvin kallioreititkin taittui, vaikka aika sileäkuvioiset hybridirenkaat onkin. Etujousitus löytyy, mutta jäin miettimään, että jos kiinnostuu enempi maastopyöräilystä, niin auttaisiko jos hommaisi karkeemmat ja leveemmät renkaat vai puuttuuko noista hybrideistä muitakin maasto-ominaisuuksia? Hybridin soveltuvuutta vain mietin, että pitäisikö vaan jättää kaupunkipyöräksi vai kannattaisko tuollainen päivittely.

tiedä häntä, voisin veikata että kunnon maastopyörässä runko ja pyörän ulottuvuudet ja asento tukee enemmän maastossa pyöräilyä.
ite kävin tänään sellasen 13 kilometrin energiantyhjennys lenkin maastopyörällä. suurin osa lenkistä oli asfalttia, sitten oli hiekkatietä. ja ehkä 200 metriä kunnon juurakkopolkua.
maastopyörällä ajan silti kaikki lenkit, vaikka yleensä maaston osuus lenkeistä on ihan minimaalinen.
toki joskus tulee mentyä ihan vartavasten vaan maastopyöräilemään.
Pidän tosta maastopyörän ajotuntumasta. matka-ajoon se on kaikista epäjärkevin mutta ei voi mitään :) maastopyörällä voi myös leikkiä parhaiten jos on riehakkaalla tuulella, voi hyppiä kaikista pienistä hyppyreistä
mitä matkan varrella tulee vastaan.
Ajoin tänä kesänä tolla pyörällä myös Nuuksioon ja takaisin, yhteensä matkaa taisi tulla 65km.
Pyörä on Nakamura, mallia en muista.
Ostin käytettynä netistä, olikohan tori.fi vai huuto.net, hintaa tuli 140 euroa. ihan täysin toimintakuntoon oli juuri pyörä huollettu, vaihteet toimi kun unelma. uudet viiltosuojatut ulkokumit renkaissa.
Nyt vuoden käytön jälkeen, joka on sisältänyt tän kesän lähes päivittäistä pyöräilyä (1-65km per päivä) alkaa olee vaihteistossa pientä häikkää, pitää vähän kikkailla ettei ketjut mee eturattaiden väliin jumiin.
Mutta täysin ajokelpoinen vieläkin. Mulla tosin on kokemusta vaan noista 500 euron maastopyöristä aikaisemmin, nishikistä ym. Etujousitus tossakin on.
Täysjousitettua pyörää en lähtis ostamaan koska hinta pomppaa niin pirun korkeeks.
 
Mitäs mieltä tästä Meridan 500 cyclosta? Olen ajatellut hankkia ensimmäsitä cycloa entisen hybridifillarin tilalle ja tuo ainakin vaikuttaisi aika hyvälle. Lisäksi olisi nyt Sportia Pekalla tarjouksessa hyvään hintaan. Muutama viikko sitten tuota jo koeajoin ja aika mukavalta tuntui:
http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/merida/merida-cyclocross-500-16-p-12901.html

Käyttönä olisi työmatkat ja sännölliset fillarilenkit pääasiassa asfaltilla mutta myös hieman hiekkateillä ja isommilla maastopoluilla.

Voden ajossa ollut jo täällä 700 malli,ei mitään moitteita/huolia oisko joku 2000km takana.Omani ostin kans tuolta syksyllä ihan pilkkahinnalla kun oli viimeinen kappale.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom