Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs täällä pyöräilijöillä käy voimatasoille pyöräilykaudella ja kuinka yritätte ylläpitää niitä? Itselläni tuntuu, että yksi fillarilenkki tai pari kierrosta golfia kävellen ja se on heti pois sarjapainoista esim. kyykyssä.
 
Mitenkäs täällä pyöräilijöillä käy voimatasoille pyöräilykaudella ja kuinka yritätte ylläpitää niitä? Itselläni tuntuu, että yksi fillarilenkki tai pari kierrosta golfia kävellen ja se on heti pois sarjapainoista esim. kyykyssä.

Ite ainakin ennen jalkatreeniä pidän lenkit lyhkäsinä ja en niin rankkoina 20-30km. Kyllähän se vaikuttaa, jos jalat joka lenkin jälkeen soseena eikä koskaan kerkeä palautua.
 
Aina kesän alussa menee hetki ennen kuin jalat tottuu fillarointiin, alku on pahin ja vaikka jalat tottuukin niin pidän silti sarjat todella lyhyinä kyykyssä koko pyöräily kauden enkä harmistu vaikka välillä jalkatreenit jää väliinkin jos jalat kaipaavat palautumista.
Mukavampaa se fillarointi kuitenkin on kuin salitouhut näin kesällä.
 
Olen funtsinut asian niin, että jalkapuntti tukee kesällä fillarilenkkejä eikä toisinpäin ja se on suunniteltava myös niin. Kun fillarilla ajo on junnaavaa, jalkapuntin pitäisi olla jotakin muuta. Teen kesällä esim. kyykkyjä maksimista laskettuna jollakin 80-85%:lla, mutta toistot pysyvät sarjoissa välillä 5-8. Sen sijaan sarjoja voi olla useitakin. 5-8 toiston sarja simuloi minun mielestä hyvin sekä rasitukselta että suoritusajaltaan putkelta ajettavaa ylämäkeä, joita lenkillä tulee eteen. Minun fillarilenkit ovat lyhimmillään vajaa 2h = n. 50-60km. Oikeasti väsyneenä jalkapunttia ei kannata mennä tekemään, mutta ainakin omalla kohdalla pitää välillä erottaa väsymys ja laiskuus toisistaan. Samoin lihashuoltoon (olohuoneen lattialla venyttelyt ja rullailut) pitää kiinnittää tosi paljon huomiota. Fillarointi on tosiaan kesällä mukavampaa kuin salilla huhkiminen, mutta pienellä oheisvoimaharjoittelulla siitä fillaroinnista saa vielä enemmän irti. Jalkapuntin pyrin siis pitämään terävänä läpi kesän. Sen sijaan keski- ja yläkroppaa teen monipuolisemmin sarjamääriä ja toistoja vaihdellen.

En aja fillarilla kisaa enkä tiedä, tekevätkö oikeat kisakuskit jalkapunttia ollenkaan. Veikkaan, että tekevät tarvittavan voiman ajamalla raskailla välityksillä tms. lajinomaisesti. Eikä tuo minun systeemikään perustu varmaan mihinkään muuhun kuin siihen, että pitkäkestoisen ja staattisen suorituksen vastakohtana tehdään jotakin lyhyttä ja terävää, jolla on lihaksia hermottava vaikutus. Toimii ainakin minulla.
 
Heh, mitkä voimatasot...? Mä ajan työmatkaa fillarilla läpi vuoden 40km päivässä, ja jalkapäivät on ihan myrkkyä. Jalat tuntuu välillä aivan lyijyltä, mutta pyrin sen mitä teen ottamaan aika kevyesti ja teen jotain 4-6 sarjaa vitosia tms. Olen nyt ottanut asian siltä kantilta, että jos ei mitään hyötyä niin tuskinpa haittakaan eli pysyypähän keskivartalo kunnossa. Teen jalat maanantaina, koska sitten pahin on takana....
 
 
olisi tarkoitus hankkia kesäksi pyörä ihan vaan (ainakin aluksi) kevyttä urheilukäyttöä ja maisemien katselua ajatellen, joten nyt kelpaisi suositukset/perustelut millainen munamankeli tässä kannattaisi hankkia. ensimmäinen pähkäily on siinä hankkiako cyclocross/hybridi vaiko sinkula?

tuossa esimerkiksi muutama omaan silmään aivan passelin näköinen peli:

sinkula

http://www.bikester.fi/379519.html

cyclocrossi

http://www.polkupyorakauppa.fi/nishiki-giro-white-black-2015.html

hybridi

http://www.fillarikellari.fi/crescent-angso

tätä myös katselin, muttei saanut mustana

http://forums.bicycling.com/fileSen...ue/tumblr_mike0zWClb1r4if08o1_1280%5B1%5D.jpg

sinkulassa kiehtoisi lähinnä huoltovapaus, yksinkertaisuus ja miksei hintakin. yksinkertaisuus varsinkin siinä mielessä, ettei tarvitsisi arpoa miten vaihteita kannattaa käyttää vaan pitäisi painaa sillä yhdellä tai kahdella menemään. epäilyksenä sitten mäet ja se miten sujuu ajaminen esim. porukassa jossa muilla on vaihteelliset vermeet?
 
olisi tarkoitus hankkia kesäksi pyörä ihan vaan (ainakin aluksi) kevyttä urheilukäyttöä ja maisemien katselua ajatellen, joten nyt kelpaisi suositukset/perustelut millainen munamankeli tässä kannattaisi hankkia. ensimmäinen pähkäily on siinä hankkiako cyclocross/hybridi vaiko sinkula?

tuossa esimerkiksi muutama omaan silmään aivan passelin näköinen peli:

sinkula

http://www.bikester.fi/379519.html

cyclocrossi

http://www.polkupyorakauppa.fi/nishiki-giro-white-black-2015.html

hybridi

http://www.fillarikellari.fi/crescent-angso

tätä myös katselin, muttei saanut mustana

http://forums.bicycling.com/fileSendAction/fcType/0/fcOid/89964553895255395/filePointer/89964553895255406/fodoid/89964553895255403/imageType/MEDIUM/inlineImage/true/tumblr_mike0zWClb1r4if08o1_1280%5B1%5D.jpg

sinkulassa kiehtoisi lähinnä huoltovapaus, yksinkertaisuus ja miksei hintakin. yksinkertaisuus varsinkin siinä mielessä, ettei tarvitsisi arpoa miten vaihteita kannattaa käyttää vaan pitäisi painaa sillä yhdellä tai kahdella menemään. epäilyksenä sitten mäet ja se miten sujuu ajaminen esim. porukassa jossa muilla on vaihteelliset vermeet?

Itse ajelen sinkulalla maisemareittejä ja pidempiä matkoja, mm. Pirkan Pyöräily (134km). Yllättävän hyvin sillä pysyy siellä letkoissa, mutta heti jos keskari alkaa nousta kovemmaksi niin auttamatta jäät jälkeen. Alamäissä/tasaisella loppuu vaihde ja ylämäet taas pakottaa rytmittään ajon täysin omaan rytmiin. Helppoahan se ajo on, mutta kyllä ne kovat nousut tekee tiukkaa välillä :) Toinen asia on "kevyet lenkit": itsellä ei anna ego myöden taluttaa jyrkkiä mäkiä, joten aika hapokkaita lenkkejä on aina tiedossa jos vähääkään on mäkistä maastoa.

Cyclo varmaan olisi sopiva kompromissi ja sillä olisi noista vaihtoehdoista ehkä mukavin ajaa vähän pidempääkin matkaa. Kannattaa arvioida se oma todellinen tarve ja tehdä päätös sen mukaan. Jos kesässä on alle 5 pidempää lenkkiä niin ei niiden takia kannata cycloa ostaa.
 
Täältäkin ääni cyclolle. Monikäyttöinen vehje, itse ajanut lenkkiä, koulumatkaa, työmatkaa, jopa jonkuntasoista maastolenkkiäkin. Haaveissa etsiä tarakka siihen ja iskeä retkeilyrojut kyytiin ja joskus tehdä joku pidempi pyöräreissu sillä. Pidemmällä lenkillä mukavaa kun voi vaihdella otteita tangolla. Onkos pakkiksella mtb-enskakuskeja? Kävin viikonloppuna messilässä kokeilemassa kisat ja olipahan hauskaa! Ja hyvä meininki ja rentoa porukkaa, huumori kukki siirtymillä ja hyvät kisapätkät pommittaa. Pitää kyllä mennä muihinkin lajin kisoihin tänä kesänä jos vaan aikataulut antaa myötä.
 
Itse ostin viime kesänä samaan käyttöön Commencalilta edullisen uptown al origin fillarin: http://www.commencal-store.co.uk/uptown-al-origin-29-black-2015-c2x14496541
Simppeli pyörä, ei mitään erikoista, rullaa hyvin paksuilla vakioslickseillä, 7 vaihdetta. Simppeliyden takia oikeastaan ostinkin, enkä halpaa hyppykeulaa. Vaihteiden päivittämistä mietin, mutta ei kyllä ole ollut omaan käyttöön noissa mitään moittimista, vaikka sram 4 vaan ovatkin. Ei tietenkään vertailtavissa kalliimpiin pyöriin :) On näköjään tullut tämän vuoden mallikin vähän paremmilla vaihteilla tuonne commecalin sivuille.

Omat ajot vuoden ympäri töihin, kouluun ja teranssille. Lenkkiä kesäisin kerran kaksi viikossa pituudeltaan 20-40 kilsaa. Huonona puolena, jollain oli ollut fillarifoorumilla ongelmia keskiön kanssa ja asiakaspalvelu oli ollut hitaamman puoleista. Itselläkin tänä kesänä alkoi keskiö polkiessa vähän naksumaan, mutta kiristämällä poistui :) Tämä tälläisenä kannanottona sille, että edullisemmallakin fillarilla voi pärjätä todella mielekkäästi. Tämä ei tietenkään poista sitä tarvetta selailla nettikaupoista höyhenen kevyitä katukiitureita tai täysjousitettuja maastopyöriä aina tasaisin väliajoin :rolleyes:
 
13221459_640847362737657_3494778840572671514_n.jpg
Pyöräileville pariskunnille.
 
Ei tuoreille pariskunnille! Junan takimmaisessa vaunussa matkustavan naama näyttäs olevan kohtalaisen lähellä etummaisen ylipaineventtiiliä.

Sen lisäksi, että joutuu sniffailee etummaisen perämoottoria, niin ton hinta lienee yli 5000 e, koska spessu ;)
 
tuo cyclo kyllä kuulostaa ihan pätevältä, olisiko kellään suositella mitään sanotaanko vaikka 500-1k€ hintahaarukkaan? tai mitä noista yleensäkin kannattaa katsoa ja ottaa huomioon? itse kun lähinnä osaa katsoa ulkonäön, painon ja onko levyjarrut vai ei :D
 
Tärkein minkä tahansa pyörän ominaisuus on oikea koko. Jos sitä ei ole tiedossa kannattaa mennä tutkimaan pyöriä asian osaavaan liikkeeseen. Taulukot antavat vain summittaiset tiedot ja esim allekirjoittaneelle suosittelevat liian pientä runkoa johtuen käsien pituudesta. Ja itse opettelin tämän asian kantapään kautta ostamalla alkuaikoina parikin liian pientä pyörää.
 
Itse ostin viime kesänä samaan käyttöön Commencalilta edullisen uptown al origin fillarin: http://www.commencal-store.co.uk/uptown-al-origin-29-black-2015-c2x14496541
Simppeli pyörä, ei mitään erikoista, rullaa hyvin paksuilla vakioslickseillä, 7 vaihdetta. Simppeliyden takia oikeastaan ostinkin, enkä halpaa hyppykeulaa. Vaihteiden päivittämistä mietin, mutta ei kyllä ole ollut omaan käyttöön noissa mitään moittimista, vaikka sram 4 vaan ovatkin. Ei tietenkään vertailtavissa kalliimpiin pyöriin :) On näköjään tullut tämän vuoden mallikin vähän paremmilla vaihteilla tuonne commecalin sivuille.

Omat ajot vuoden ympäri töihin, kouluun ja teranssille. Lenkkiä kesäisin kerran kaksi viikossa pituudeltaan 20-40 kilsaa. Huonona puolena, jollain oli ollut fillarifoorumilla ongelmia keskiön kanssa ja asiakaspalvelu oli ollut hitaamman puoleista. Itselläkin tänä kesänä alkoi keskiö polkiessa vähän naksumaan, mutta kiristämällä poistui :) Tämä tälläisenä kannanottona sille, että edullisemmallakin fillarilla voi pärjätä todella mielekkäästi. Tämä ei tietenkään poista sitä tarvetta selailla nettikaupoista höyhenen kevyitä katukiitureita tai täysjousitettuja maastopyöriä aina tasaisin väliajoin :rolleyes:

Jos puhutaan alle 1000e maastopyöristä, niin järkevää on myös tarkastella esim. fillaritorin antia käytettyjen osalta. Oma mielipiteeni on, että 5v vanha, hyvillä osilla varustettu maasturi on järkevämpi ostos kuin uusi, huonoilla osilla varustettu...
 
Joo paitsi että uusi osasarja joka on tonnin pyörässä hakkaa mennen tullen 5v vanhan huippu osasarjan. Kehitys kehittyy. Tonnilla saa jo todella hyvän pyörän, oli se maastopyörä, cyclo tai maantiepyörä, kunhan katsoo vähän tarjouksien tai edellisen vuoden mallien perään. Tietysti käytetyissäkin on löytöjä mutta sitten pitää tietää mitä ostaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom