Pyöräily

Miuta polttelee maantiepyörä, kävin sellasta jo tänään katselemassa. Myyjä kertoi että kannattaa hommata käytetty ehdottomasti. Ja liikkeestä löytyi todella hyvä käytetty ja vielä oikeaa kokoakin! Perjantaina meen liikkeesee sitä testaamaan.. :)

Sitten kyssäriä että miten jalkareenit kannattaa sijoittaa tuon pyöräilyn kanssa? Jos kellään on kokemuksia.. :)

Tuollasella olis jotenki kivempi ajella ulkona ku mennä salille polkee kuntopyörää tai johoki hikisee spinnigluolaan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huoltojoukoissa olin, ajoin pätkät pariin kertaan läpi. Viimosen eekoon kivikoihin oisin voinu ottaa muutaman sentin joustoa lisää molempiin päihin ja järeemmät renkaat. Kolmospätkällä oli hyvä "flow" :D

3/7 oli kyllä ehdottomasti paras pätkä, muut ois vaatinut enemmän kuntoa ja taitoa. Joo muutama sentti lisää joustoa tännekin kiitos! Otti vähän filo runtua. :D

Mun tekis mieli myös ostaa maantiepyörä, vaikka just ostin ton cyclorossarin :) Noh, josko sitä talvella kasailis ittelleen maantiepyörän.

Mä oon ainakin suosiolla jättäny jalkatreenit todella vähiin. Kolme kertaa viikossa yksjakosella reenaan niin ehkä kerran viikossa tulee reenattua jalat...jos sitäkään. Tuntuu että on jalat kokoajan tukossa.

Just viime sunnuntaina, rullaillessa Sipoon suunnilla maantienlaitaa kelailin, että v*ttu tää on helmä puuhaa :haart: ...tottakai sit aina takasinpäin tullessa, viimesillä voimilla vastatuuleen sotkiessa vähän sylettää :D

Sitten kyssäriä että miten jalkareenit kannattaa sijoittaa tuon pyöräilyn kanssa? Jos kellään on kokemuksia.. :)

Itse olen monenlaista kokeillut ja myös ilman reeniä, mutta nyt tuntuu löytyneen hyvä jalkareeni muoto itselle. Kerta viikkoon kyykkyä toistot 1-5 ja sarjoja ei loppuun asti vaan varaa jää aina useita toistoja. Painot kuitenkin raskaat nousevasti n. 70-90% maksimista. Sarjoja tulee yleensä n. 5-7 tuohon pohkeet perään 4x4-8. Tuo on toiminut selkeästi tuoden voimaa pyöräilyyn kuitenkaan vaatimatta palautumiseen hirveitä aikoja. Kunhan seuraavalle päivälle ei ole mitään kova vauhtista reeniä pyörällä tiedossa, niin hyvin on jaksanut.

Toivottavasti tuosta saa jotain selvää...

Juu, samantyyppinen kuvio mullakin niinkuin, hiiop, ts.

pe - nopeustakakyykyt 50-60% 1-RM &/tai etukyykyt ravakasti

la - pitka pyora + siirtymajuoksu + palautusuinti

su - kevyet piperrykset

ma - raskaammat kyykyt (taka) n. 85-90% 1-RM, nama niin etta lahdot esim 45-sec valein ykkosina, back-off setit paalle, seka lopuksi pyoraintervalleja esim. 3x5'/5', optiona viela lyhyt juoksu

ti - kevyet piperrykset

ke - kuntopiiri tai vastaava kevyempi puntti, intervallijuoksu &/tai pyoraily

to - uinti

sama vika, toivottavasti tasta tiivistelmasta saa apua, siinon muutakin...

3/7 oli kyllä ehdottomasti paras pätkä, muut ois vaatinut enemmän kuntoa ja taitoa. Joo muutama sentti lisää joustoa tännekin kiitos! Otti vähän filo runtua. :D

Kuntoa ei oo koskaan lähellekään tarpeeks, edes enskaan. Kisaamaan jos lähtee, niin tulee vedettyä ekan 30sec ajalla ittensä aivan loppuun ja sit loppumatka ihmetellään kun ei jaksa vääntää... Seuraavaks lajina on kyllä maraton, kevyempää pyörällekin, muttei ehkä kuskille :D

minkälaisia housuja käytätte? mulla ei kestä nimittäin perse, oon menny ihan perus bokseri/tulihousu yhdistelmällä. meinasin hommata jotkut pehmustetut housut, mut tarviiko muita ku pehmustetut bokserit, vai siihe nupiks sit viel jotkut pehmustetut housut.

minkälaisia housuja käytätte? mulla ei kestä nimittäin perse, oon menny ihan perus bokseri/tulihousu yhdistelmällä. meinasin hommata jotkut pehmustetut housut, mut tarviiko muita ku pehmustetut bokserit, vai siihe nupiks sit viel jotkut pehmustetut housut.

Jos hankaumat on ongelmana, kunnolliset ajohousut auttaa. Löytyy aika paljon erilaisia, jostain fillariliikkeestä tai sitten netistä kannattaa katella. Kalliilla saa yleensä hyvät. Jos ongelma on puutuminen, niin uusi satula tai vanhan satulan säätö auttaa.

Hommaat pyöräilyyn tarkoitetut pehmustetut eli säämiskälliset ajohousut. Mielellään vielä sellaiset missä on henkselit, pysyvät paremmin päällä eivätkä ole koko ajan tippumassa. Etkä sitten laita niitten alle alushousuja niin loppuu hiertäminen, toki takapuoli saattaa mennä silti helläksi etenkin pitkillä lenkeillä.

Btw tuli ajettua just 2h30min PK-lenkki maastossa. :whip:

Kohta testaamaan pyörää paikalliseen liikkeeseen. Siellä on joku ammattilainen paikalla joka osaa neuvoa mitat sunmuut jutut kuntoon. Saa nähdä syttyykö tuohon mikään kipinä.. :)

50km tänää pyöräilyä. kyllä tuo on itelle ihan napakka, ei kestä perse.

En tiedä millainen pyörä sinulla on, mutta vaihtele ajo asentoa lankin alusta alkaen. Alamäessä siirrät ahteria taaemmaksi penkissä ja painat kroppaa muutenkin alemmaksi, ota ylämäkiä tasaisin väliajoin putkelta ym. Kyllä se pers alkaa kestään kun kilometrejä kertyy, mutta tuo asennon vaihtelu auttaa todella paljon kun sitä tekee koko lenkin ajan. Itsellä ennen kanssa oli jo 50km lenkit tuskaa kun ahteri ja alaselkä kipeytyi, mutta nyt menee ihan mukavasti vielä reilut 100km lenkit ilman taukoja kun muistaa yllämainitun.

tuollain bianchi gold race 200 on, joo yritin vähän vaihdellakki asentoa, täytyy vähä koittaa nostaa sarvia ku tuntuu niin perkeleen matalalta ku pitää käyräsarvista kiinni

Mie oon innostunu pyöräilystä aika paljo viime aikoina tän dietin aikana. Huomasin myös että pyöräily tukee juoksemista aika paljon ku on samat lihakset rasituksella. Mukavaa vaihteluakin tuo juoksemiseen/kävelyyn, sillä alamäet voi pyörällä liukua eikä tarvi jaloilla laittaa töksähdellen vastaan.. sellasia 1-1.5h lenkkejä tulee vedeltyä jotaa 20-30km pitusia.

50km tänää pyöräilyä. kyllä tuo on itelle ihan napakka, ei kestä perse.
Kyllä se perse vielä tottuu siihen. ;)
En tiedä millainen pyörä sinulla on, mutta vaihtele ajo asentoa lankin alusta alkaen. Alamäessä siirrät ahteria taaemmaksi penkissä ja painat kroppaa muutenkin alemmaksi, ota ylämäkiä tasaisin väliajoin putkelta ym. Kyllä se pers alkaa kestään kun kilometrejä kertyy, mutta tuo asennon vaihtelu auttaa todella paljon kun sitä tekee koko lenkin ajan. Itsellä ennen kanssa oli jo 50km lenkit tuskaa kun ahteri ja alaselkä kipeytyi, mutta nyt menee ihan mukavasti vielä reilut 100km lenkit ilman taukoja kun muistaa yllämainitun.
Kannattaa myös varmistaa, että ajoasento on alunperinkin oikeanlainen.

Tässä muutamia vinkkejä ajoasennon säätämiseen: http://www.youtube.com/watch?v=FAl_5e7bIHk

Olihan outo kapistus näin äkkiseltään tuo maantiepyörä! Taitaa kuitenkin vielä jäädä hommaamatta, toistaiseksi. Jännä tunne ku hyppäsin kyykyn selkään pyöräliikkeen pihasta! Tuntu kuin olis pyörässä perse tippunu 20cm alemmas. Ihan ku olis jollain matkasportilla ajanut.. :) Siisti fiilis..

joo säädin vähä, ainaki satula oli ihan liian takana ku katto ton videon sääntöä et polvi ja poljin samalla tasolla. on vähä jotenki kivempi asento nyt ku ei tarvi kurottaa sarville

Nyt alkaa fillarointi taas sujua kun sain maastopyörään slicksit renkaat. Tuo maantiepyörä on turhan kova ja tasamaalle suunnattu näin työmatkapyöräilyssä. Ehkä sillä on kiva sitten veivata jonnekin missä on suorasta ja tasaista tietä kilometrikaupalla :)

Kannattaa myös varmistaa, että ajoasento on alunperinkin oikeanlainen.

Juuri näin! Tästä kaikki alkaa, sit kikkaillaan vasta muiden asioiden kanssa. Myös stemmiin kannattaa kiinnittää huomiota tarviiko hommata lyhyempää. Jo pienikin ero muuttaa kummasti ajoasentoa mukavammaksi. Itsellä on alkuperäistä n. 2cm lyhyempi ja jelppaa tosi paljon. Käsienhän pitäisi olla hieman koukussa pidettäessä kiinni jarru/vaihde kahvojen yläpuolelta.

Myös satulankorkeus kannattaa hakea kohdalleen. Itse nostin alkuun myös ohjaus tangon niin korkealle kun sai ja käänsin hieman tankoa enemmän ylöspäin, jotta pystymmällä ajoasennolla pystyi pitämään kiinni kahvojen yläoasata. Säätäminen vie hetken aikaa, mutta kyllä se siletä löytyy. Työkalu mukaan vaan lenkille ja muutat tunteen mukaan asentoa sopivammaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom