Pyöräily

Spica sanoi:
No MTB pitääkin olla mäkiä ja nousua, mitä enemmän sen parempi ;)

Näinhän se on, vaikka viimosia mäkiä putkelta noustessa, molemmat jalat täysin suorina krampeista johtuen, olinkin hetken aikaa eri mieltä :D

Spica sanoi:
Olisiko ihmisillä neuvoja, miten parantaa alaselän kestävyyttä pyöräillessä?

Keskivartalon voima- ja kestävyysominaisuudet kun on talven aikana saatu hyvälle tasolle, näin kesällä riittää niiden ylläpito. Kestävyyteen auttaa myös ihan kylmästi vaan treenaaminen ajamalla, kroppa tottuu siihen ajastaan. Pari kevään ekaa maantielenkkiä menee miulla ainakin totutellessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten tässä nyt kannattaisi lähteä reenaamaan kun tavoitteena on peruskunnon kohentaminen ja fläsän poisto? Ajelen ihan perushybridillä ja nyt on tullut ajeltua jotain 1-2 tunnin lenkkejä keskimäärin pari kertaa viikossa keväästä lähtien + muut ajot. Pituuksia en nyt osaa sanoa kun vasta ostin mittarin. Viime lauantaina ajoin 46km jossa meni aikaa noin 2h 45min sisältäen n. 15min tauon. Tuo on pisin matka minkä oon ikinä ajanut pyörällä ja hyvin jaksoi kun rauhassa ajeli. Eli siinä jotain osviittaa "kunnosta".

Minkä pituisia lenkkejä kannattaa ajaa ja kuinka usein?
 
Miten tässä nyt kannattaisi lähteä reenaamaan kun tavoitteena on peruskunnon kohentaminen ja fläsän poisto? Ajelen ihan perushybridillä ja nyt on tullut ajeltua jotain 1-2 tunnin lenkkejä keskimäärin pari kertaa viikossa keväästä lähtien + muut ajot. Pituuksia en nyt osaa sanoa kun vasta ostin mittarin. Viime lauantaina ajoin 46km jossa meni aikaa noin 2h 45min sisältäen n. 15min tauon. Tuo on pisin matka minkä oon ikinä ajanut pyörällä ja hyvin jaksoi kun rauhassa ajeli. Eli siinä jotain osviittaa "kunnosta".

Minkä pituisia lenkkejä kannattaa ajaa ja kuinka usein?

Ei se matka vaan se vauhti. Jos rasvanpolttoa haluat edistää niin kannattaa seurata sykkeitä sykemittarilla eikä niinkään matkaa. 1-3h lenkkejä kun vetelee pk-sykkeillä niin aletaan olla aika optimissa. Toki oman kunnon rajoissa täytyy tuo vetää, mutta jos jaksaa veivata 2-3 kertaa viikossa niin ei ainakaan päin mäntyä mennä. Mielellään enemmänkin. Eikä kovempaa ainakaan alkuun. Toki täytyy ottaa huomioon muukin liikunta, mutta jos on ainoa aerobinen niin näin tekisin tilanteessasi itse.
 
Tällaisella menopelillä tulee tällä hetkellä ajeltua:

radon.jpg


Osalistaa:

Runko: Radon ZR Race 18"
Keula: Fox 32 F100 RLC
Satula: Selle Italia SLR TT
Tolppa: Thomson Elite Setback
Kiekot: Mavic CrossMax SLR
Renkaat: Schwalbe Rocket Ron Tubeless 2.25"
Jarrut: Avid Juicy Ultimate 185/160mm (matchmaker)
Pakka: Shimano XT
Ketju: Shimano HG90
Takavaihtaja: SRAM X.0 (pitkä häkki)
Vivut: SRAM X.0 Trigger
Kammet: Shimano XT
Polkimet: Crank Brothers Egg Beater Ti
Tanko: Syntace Duraflite Carbon 31.8
Stemmi: Syntace F119
Laakeri: FSA Orbit Z

Painoa jonkun verran alle 10kg.
 
Taitaa olla kuva otettu juuri pakasta vedetystä fillarista. Eihän ketjuissakaan ole öljyjä, vaan ne hohkaa pelkkää hopeeta :D
 
Maastopyörä jossei oo yhtään kuraa!? No ehkä se on just pesty :)

Eivaan, ihan nätti peli. Crossmaxit on jotenkin härön näköset, lähinnä vanteet.
Hehe, fillari on vaan pari päivää vanha joten uuden kiiltoa vielä havaittavissa. :) Renkaissa vaan vähän jotain hiekkapölyä, hyi. Eipä vielä kovin mutasessa maastossa ole tullut uutta kultaa poljettua.
 
Kuinkas moni Pakkislainen on lähdössä reilun viikon päästä TahkoMTB:en?

Menossa ollaan, tavoitteena alle 4h aika ja parin "seurakaverin" voittaminen, sekä sen tytön, joka ohitti miut viimisessä mäessä viime vuonna :D

Tällaisella menopelillä tulee tällä hetkellä ajeltua:
Renkaat: Schwalbe Rocket Ron Tubeless 2.25"
Pakka: Shimano XT
Kammet: Shimano XT

Noi vaihtoon niin alkaa olemaan jo suht kevyt. Omat ronit painaa 680g :( Sen jälkeen runko :D
Komia pyörä ja osat kyllä suht tasapainoisesti valittu ja kaikki varmasti toimivaa.
 
Menossa ollaan, tavoitteena alle 4h aika ja parin "seurakaverin" voittaminen, sekä sen tytön, joka ohitti miut viimisessä mäessä viime vuonna :D

Aikalailla samoilla linjoilla on meidän tavoitteet eli tiukkaa rinta-rinnan polkemista sitten maalisuoralla ;) Vielä kun sattuis kelit kohdalleen, niin olis hyvä homma. Saa nähdä miten paljon on reitti muuttunu taas viime kesästä. Sen pääkallokivikon ovat toivottavasti jättäneet pois, jota ei kyllä pystynyt millään ajamaan viime vuonna. Joku rastivahti huusi viime vuonna vähän ennen sitä kivikkoa mulle, että "Otahan suosiolla rauhallisesti se kivikko. Edellinen koitti vähän rehvakkaammin ja löysi itsensä tuolta kuusikosta!" :D
 
Noi vaihtoon niin alkaa olemaan jo suht kevyt. Omat ronit painaa 680g :( Sen jälkeen runko :D
Komia pyörä ja osat kyllä suht tasapainoisesti valittu ja kaikki varmasti toimivaa.
Joku hiilarirunko on kyllä kiikarissa. Pitää jossain vaiheessa hommata. Esim. Scott Scale. 580g noiden Ronien pitäis painaa. Eipä ole kauheen paha paino UST-renkaille. Voishan siihen tietty jotkut Freditkin laittaa, mut sit ei oo pitoa enkä jaksa riskeerata et puhkeis. Miks pakka ja kammet pitäisi vaihtaa? Hinta-laatusuhteeltaan XT:t on ihan hyvät ja suhteellisen kevyet. Voishan siihen tietty jotkut claviculat laittaa kammiks, mutta kestävyys olisi sit taas mitä on... Samoin mitään XTR:n pakkaa en laita, koska ne titaaniset rattaat kuluu helvetin nopeesti. Toi rupee nyt olemaan jo ihan tarpeeks kevyt mulle ja paino ei oo etusijalla, en koskaan kevennä kestävyyden hinnalla.
 
Joku hiilarirunko on kyllä kiikarissa. Pitää jossain vaiheessa hommata. Esim. Scott Scale. 580g noiden Ronien pitäis painaa. Eipä ole kauheen paha paino UST-renkaille. Voishan siihen tietty jotkut Freditkin laittaa, mut sit ei oo pitoa enkä jaksa riskeerata et puhkeis. Miks pakka ja kammet pitäisi vaihtaa? Hinta-laatusuhteeltaan XT:t on ihan hyvät ja suhteellisen kevyet. Voishan siihen tietty jotkut claviculat laittaa kammiks, mutta kestävyys olisi sit taas mitä on... Samoin mitään XTR:n pakkaa en laita, koska ne titaaniset rattaat kuluu helvetin nopeesti. Toi rupee nyt olemaan jo ihan tarpeeks kevyt mulle ja paino ei oo etusijalla, en koskaan kevennä kestävyyden hinnalla.

Tuo 680g oli siis punnittu paino, ei mikään valmistajan markkinointipaino. Litkut vielä siihen päälle niin ollaan sellasessa 750-800g painossa. Scalea oon itekin katellu ebaysta, samoin sparkkia. Tulis vaan melko kallis projekti, koska tollasen rungon kanssa osatkin pitäs olla keveimmästä päästä.
Pakka ja kammet tuli heti ensimmäiseksi mieleen kevennyksistä ja kammissa&rattaissa ei tosiaan kestävyydessäkään häviä. Pakassa tietenkin titaanirattaat on vähän pehmoset, mutta oman kokemuksen mukaan kestää aika hyvin kilometrejä, kunhan muistaa vaihdella ketjua. Nopeemmin taitaa kuitenkin loppua se xt:n keskiratas kuin tuo xtr pakka... vai onkos noissa uusissa saatu parannettua sen kestävyyttä?
 
Tuo 680g oli siis punnittu paino, ei mikään valmistajan markkinointipaino. Litkut vielä siihen päälle niin ollaan sellasessa 750-800g painossa. Scalea oon itekin katellu ebaysta, samoin sparkkia. Tulis vaan melko kallis projekti, koska tollasen rungon kanssa osatkin pitäs olla keveimmästä päästä.
Pakka ja kammet tuli heti ensimmäiseksi mieleen kevennyksistä ja kammissa&rattaissa ei tosiaan kestävyydessäkään häviä. Pakassa tietenkin titaanirattaat on vähän pehmoset, mutta oman kokemuksen mukaan kestää aika hyvin kilometrejä, kunhan muistaa vaihdella ketjua. Nopeemmin taitaa kuitenkin loppua se xt:n keskiratas kuin tuo xtr pakka... vai onkos noissa uusissa saatu parannettua sen kestävyyttä?
Renkaita tulee ja menee, ne on kuitenkin kulutustavaraa, joten noilla mennään nyt ja katsellaan sitten myöhemmin uusia kun vanhat rupee kulumaan. Sama juttu pakan kanssa. Näistä uusista XT:n kammista en kyllä ole kuullut mitään pahaa sanottavaa. Itse en kestävyydestä osaa sanoa vielä näillä kilometreillä mitään. Edellisessä fillarissa mulla oli Race Facet. Miksi siinä Scalessa pitäisi olla kaikki osat keveimmästä päästä? Eikö sitä fillaria saa koota itselleen mieluisammaksi?
 
Jälleen yksi Tahkon rutistus takana. Porukkaa oli taas entistä enemmän ja se näkyikin pienenä jonotteluna hitaimmilla poluilla. Keli oli kyllä melkoisen haastava, kun lämpötila lähenteli kolmeakymmentä. Sai tosiaan pitää huolen, että nestettä oli koneessa jatkuvasti. koitin huoltopisteillä tankata vähän enemmän suolakurkkuja/suolaa, mutta silti 50 kilometrin kyltin kohdalta alkaneessa nousussa iski ekat pahat krampit. Onneksi ne helpotti, kun pyöritteli vaan menemään. Kinahmi II oli yhtä hankala noustava kuin ennenkin, mutta El Grande menikin sitten yllättävän helposti ylös. Kisasta jäi tosi hyvä fiilis ja tuli ajettua oma ennätyskin 3h44min. Vielähän tuossa on tunnin verran kirittävää kärjen vauhtiin :)

Kuis Gaf:lla ja muilla meni ajelut?
 
Ois pienii pröbleemia pyörän kanssa. Ensinnäki pitäs kiristää ketjut mut ei käryäkää miten tollasest vaihepyöräst ne kiristetää. Alla on nishiki bigfoot tr-29 http://www.nishiki.fi/mallisto/bigfoot/tr29/ ja en oo ennen käsitelly muita ku 7vaihteisia missä revin vaa takavannetta taaksepäin. Tossa ei taida ihan onnistua. Ja tartteeko noita rattaita vaihtaa kuinka usein ? En oo kavereilta kuullu et ne ois vaihtan ikinä. Tolla mun pyörällä ajettu sellain 2kesää ja toi on seissy kohtuu kauan tuolla tallissa.
Ja tartteeko tota joustohaarukkaa säätää tai huoltaa mitenkä =?
 
Jälleen yksi Tahkon rutistus takana. Porukkaa oli taas entistä enemmän ja se näkyikin pienenä jonotteluna hitaimmilla poluilla. Keli oli kyllä melkoisen haastava, kun lämpötila lähenteli kolmeakymmentä. Sai tosiaan pitää huolen, että nestettä oli koneessa jatkuvasti. koitin huoltopisteillä tankata vähän enemmän suolakurkkuja/suolaa, mutta silti 50 kilometrin kyltin kohdalta alkaneessa nousussa iski ekat pahat krampit. Onneksi ne helpotti, kun pyöritteli vaan menemään. Kinahmi II oli yhtä hankala noustava kuin ennenkin, mutta El Grande menikin sitten yllättävän helposti ylös. Kisasta jäi tosi hyvä fiilis ja tuli ajettua oma ennätyskin 3h44min. Vielähän tuossa on tunnin verran kirittävää kärjen vauhtiin :)

Kuis Gaf:lla ja muilla meni ajelut?

Keli oli tosiaan nopea, mutta myös haastava lämpötilan takia. Olin siinä keskimmäisessä retkiryhmässä, eli vauhti oli kohtuu rauhallista kärkiporukallakin (pysyin mukana :D). Pelätyt krampit vältettiin, joko hyvän tankkauksen ja magnesiumin tai sitten ihan vaan tuurin ansiosta. Kinahmi II:sen jälkeen oli aika huono kulku, mutta jossain 45km kohdalla alkoi sitten parantua. Grandeen ja niitä edeltäviin muutamaan pienempään mäkeen hyökättiinkin yllättävän hyväkuntoisena ja porukkaa tuli pelkästään selkä edellä vastaan. Reilu pari minuuttia kovempaa ajoin, joten melkein peräjälkeen ollaan menty? Pyörä ja renkaat toimi lähes täydellisesti, kerran vedin otb:t ja huoltopaikalla kaaduin ihan suorilta, kun ei lähtenu poljin irti :D Hitaampia oli taas edessä lopussa, jotenkin tuo lähtöjen porrastus ei toimi ihan kaiken parhaiten. Tosin sinänsä omaa hölmöyttä oli ajaa retkiryhmässä, ykkösryhmällä ei tuota ruuhkaongelmaa kai niin paljoa ole.
Kaima tosiaan veti melkoista vauhtia ja siihen kyytiin ei ainakaan meikällä ole mitään asiaa, lenkkikaverillekin jäin 45min. Hemmetin hyvä fiilis jäi miullekin tosta kisasta, porukka oli rentoa ja tietä tuli paremmin kuin viime vuonna. :thumbs:

Offia sen verran, että missä porukoissa ajelet, kun ilmeisesti samassa kaupungissa asustat? (edit. eikä tää oo ees mitään offia kun liittyy pyöräilyyn :D)
 
Ois pienii pröbleemia pyörän kanssa. Ensinnäki pitäs kiristää ketjut mut ei käryäkää miten tollasest vaihepyöräst ne kiristetää. Alla on nishiki bigfoot tr-29 http://www.nishiki.fi/mallisto/bigfoot/tr29/ ja en oo ennen käsitelly muita ku 7vaihteisia missä revin vaa takavannetta taaksepäin. Tossa ei taida ihan onnistua. Ja tartteeko noita rattaita vaihtaa kuinka usein ? En oo kavereilta kuullu et ne ois vaihtan ikinä. Tolla mun pyörällä ajettu sellain 2kesää ja toi on seissy kohtuu kauan tuolla tallissa.
Ja tartteeko tota joustohaarukkaa säätää tai huoltaa mitenkä =?

Ketjuja saat kireämmälle lyhentämällä niitä. Tähän hommaan tarttet ketjunkatkaisutyökalun. Liittäminen tapahtuu joko pikaliittimellä tai sitten painamalla ketjun tappi takaisin edellä mainittua työkalua käyttäen. Jos päädyt ostamaan uudet ketjut, niin muista että rattaat täytyisi vaihtaa aina samalla ketjujen kanssa. Ketjut myydään aina tietyn kokoisille rataspakoille (7-,8-,9-lehtinen pakka jne.) Siitä huomaat viimeistään että rattaat ja ketjut on aika pistää vaihtoon, kun ketju alkaa pomppimaan hampaiden yli ajaessa. Tosin huomaat varmasti jo ennen tätäkin vaihtotarpeen.

Joustohaarukan huollosta kannattaa käydä kysäisemässä vaikka liikkeestä ennenkuin sitä alkaa itse availemaan. Huollot on usein merkki ja mallikohtaisia, sekä riippuu paljon minkälaisissa olosuhteissa fillarilla on ajettu ja kuinka paljon. Lisäksi kannattaa googlailla tietoja keulasta ja mahdollisesti ladata valmistajan sivuilta jonkinsortin huolto-opas jos löytyy. Itsellä ollut noiden iskareiden kanssa vähän periaatteena etten turhia availe jos ne pelittää :) Niin olikos sinulla keulan toiminnan kanssa jo jotain onkelmia?
 
Ketjuja saat kireämmälle lyhentämällä niitä. Tähän hommaan tarttet ketjunkatkaisutyökalun. Liittäminen tapahtuu joko pikaliittimellä tai sitten painamalla ketjun tappi takaisin edellä mainittua työkalua käyttäen. Jos päädyt ostamaan uudet ketjut, niin muista että rattaat täytyisi vaihtaa aina samalla ketjujen kanssa. Ketjut myydään aina tietyn kokoisille rataspakoille (7-,8-,9-lehtinen pakka jne.) Siitä huomaat viimeistään että rattaat ja ketjut on aika pistää vaihtoon, kun ketju alkaa pomppimaan hampaiden yli ajaessa. Tosin huomaat varmasti jo ennen tätäkin vaihtotarpeen.

Joustohaarukan huollosta kannattaa käydä kysäisemässä vaikka liikkeestä ennenkuin sitä alkaa itse availemaan. Huollot on usein merkki ja mallikohtaisia, sekä riippuu paljon minkälaisissa olosuhteissa fillarilla on ajettu ja kuinka paljon. Lisäksi kannattaa googlailla tietoja keulasta ja mahdollisesti ladata valmistajan sivuilta jonkinsortin huolto-opas jos löytyy. Itsellä ollut noiden iskareiden kanssa vähän periaatteena etten turhia availe jos ne pelittää :) Niin olikos sinulla keulan toiminnan kanssa jo jotain onkelmia?


Siis noita ketjuja ei niin sanotusti kiristetä tyylii vetämäl taka-akselia taaksepäin ? Omast mielest tos mun pyöräs ei voi sillai tehä. Ja onko noitten rataspakettien vaihto minkälainen operaatio ? Ja paljohan noi maksaa siis jos vaihtaa etee + taakse + uus ketju ? Selviääkö 50e ?
Ja ton keulan kans ei oo ollu mitää ongelmia. Mietin vaa et pitäs alkaa huoltamaa vähä enemmän tota fillaria ku oon alkan tekee about 60km lenkkiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom