Pyöräily

Olen kyllä täysin eri mieltä
Mitenniin olet eri mieltä? Jos lukot soveltuvat enduroon, niin eikös se juuri tarkota että ne soveltuvat nopeaan ajoon tai helppoon maastoon? Mitä mä missasin?

Mikäli paha missais tapahtui: Tosta tuli toisaalta sanottuaki. Lukkopolkimilla kontrolli pyörään katoaa, kun tottuu siihen, että sitä filoa voi heilutella miten vaan ja jalat pysyy polkimilla. Ajotekniikan puolesta flätit ovat paljon paremmat. Kaiken muun puolesta toisinpäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikäs vision noissa lukkopolkimissa oli vikana? Yleensähän se on juuri toisinpäin, että opitaan ettei sinne metsään mennä ilman lukkopolkimia. Jokainen tietysti tyylillään.
Suurin vika niissä oli kuski. Mutta kun on oppinut tuossa dh/enduro tyyppisessä ajossa ajamaan siten, että jalat ei ole kiinni polkimissa ja mutkissa tulee käytettyä jalkaakin välillä niin jotenkin nuo lukot sitten pääsi yllättämään kun kiirus tuli. Kaippa noilla lukoilla oppis ajamaan ihan helposti, mutta jotenkin tuntuu ettei kroppa kestä opettelua :)

Tuommoset aattelin hankkia

thin_pin.jpg

Mitenniin olet eri mieltä? Jos lukot soveltuvat enduroon, niin eikös se juuri tarkota että ne soveltuvat nopeaan ajoon tai helppoon maastoon? Mitä mä missasin?

Itte en miellä enskaa "nopeaksi ja helpoksi", sikäli kun se on ainakin kotimaassa ajettavista vaikeimmassa maastossa ja keskarit alhaisimmat.

Mikäli paha missais tapahtui: Tosta tuli toisaalta sanottuaki. Lukkopolkimilla kontrolli pyörään katoaa, kun tottuu siihen, että sitä filoa voi heilutella miten vaan ja jalat pysyy polkimilla. Ajotekniikan puolesta flätit ovat paljon paremmat. Kaiken muun puolesta toisinpäin.

En nyt oikein nyt saa tuosta ajatuksesta kiinni, miten flätit ois ajotekniikan kannalta paremmat, jos kuitenkin "yleensä" ajetaan lukkojen kanssa? Täytyy kyllä sanoo, että en oo fläteillä juurikaan ajellu reiluun kymmeneen vuoteen, joten voin olla kyllä täysin väärässäkin, ehkä pitäis kokeilla joskus :D

Hommasin hybridin rinnalle käytetyn Trek 1400 -maantiepyörän. Edellinen omistaja oli hiukan lyhyempi ja kaulaputki on katkaistu hänen mitoilleen. Haluaisin nostaa sarvia hiukan korkeammalle, mutta putken mitta ei riitä.

Onko kaulaputki kiinteästi haarukassa kiinni, vai voiko sen vaihtaa pitempään? Haarukka on hiilikuitua ja putki metallia.

Tuo lukkopoljinkysymys on varmasti pitkälti kiinni kuskista, ajotavasta ja tottumuksista. Oma ajotyyli on pitkälti enduroa ja aina olen siinä käyttänyt lukkoja. Maastot näissä Suomen enskakisoissa osaa välillä olla haastavia ja ainakin itse olen havainnut lukkopolkimet toimiviksi. Eri juttu sitten jos esim. ajaisin enemmän tasaisia maastoja tai pelkästään alamäkiajoa, niin varmasti flättipolkimet asentelisin fillariini. Itseasiassa kakkospyörässä onkin flätit kiinni, mutten sillä treenimielessä koskaan ajakaan. Lukkojen etu tulee esiin varsinkin pätkillä joissa on tiukempia ylämäkinousuja. Mäet voi puskea ylös helpommin istualtaan kuin, että tarvitsisi puskea ne tangolta.

Lukkoja tai ei, niin pääasia että pidetään ne ketjut kireellä ja käydään ajamassa ;)

Hommasin hybridin rinnalle käytetyn Trek 1400 -maantiepyörän. Edellinen omistaja oli hiukan lyhyempi ja kaulaputki on katkaistu hänen mitoilleen. Haluaisin nostaa sarvia hiukan korkeammalle, mutta putken mitta ei riitä.

Onko kaulaputki kiinteästi haarukassa kiinni, vai voiko sen vaihtaa pitempään? Haarukka on hiilikuitua ja putki metallia.

Vaihda ohjainkannatin, sillä saat tankoa ylemmäs tai oikeastaan kauemmas, jos kyse oli pituuserosta.

Vaihda ohjainkannatin, sillä saat tankoa ylemmäs tai oikeastaan kauemmas, jos kyse oli pituuserosta.

Tuo oli seuraavana mielessä, jossei putkea saa jatkettua. Illalla yritin tiirailla eturenkaan ja haarukan väliin ja taisi sieltä joku pultinpää pilkottaa. Lyhyen googlettelun perusteella haarukka ja kaulaputki taidetaan kyllä yleensä prässätä yhteen.

Italian ympäriajoa tulee joka päivä tv:stä seurattua, Tänään todella pitkä 6. etappi, Brixen - Mayrhofen (242 km). Suora lähetys Eurosport klo 16-18.30 ja koosteet illalla sekä yöllä. Videos of Lance Armstrong

Kyllä se on kiinteä setti, mutta eipä uudet haarukat mahdottomia maksa, varsinkaan jos ei halua hirveesti hifistellä.
Ohjainkannattimissa on tosi paljon valikoimaa, pituuden ja kulman suhteen. Kannattaa vaan mitata onko standardi- vai oversize-stongan halkaisija.

Täällä myös tulee päivittäin seurattua Giron etenemistä, tosin Girosta välitettävä kuvanlaatu ei taida olla oikeesti HD (toisin kuin TdF).

tänään eka lenkki tolla uudella bianchilla tai "uudella". Ihan mukavastihan tuo rullaa mut tänään oli armoton vastatuuli. Jalat ihan hapoilla ekassa mäessä. Sitä se uus laji teettää =)

en tiedä onko säädöt jotenki vituillaan ku alaselkä alko jumittaa loppu matkasta. ehkä vois sarvia vähän nostaa.. 40km pyyhkäsin.

Cyclorossarilla oon sotkenu ihan maanteitä pitkin.

Onko peppu kipeä? Ite vedin kevään pisimmän lenkin sunnuntaina 4´45 ja noin 120-130 km. Maantiefillarilla pyörittelin rauhassa. Pirun hyvä oli ajella ysitietä Pirkanmaalle päin kun uudehkolla tiellä on kunnon pientareet. Nyt aristaa peppu vaikka ajohousut oli vimpan päälle.

Onko peppu kipeä? Ite vedin kevään pisimmän lenkin sunnuntaina 4´45 ja noin 120-130 km. Maantiefillarilla pyörittelin rauhassa. Pirun hyvä oli ajella ysitietä Pirkanmaalle päin kun uudehkolla tiellä on kunnon pientareet. Nyt aristaa peppu vaikka ajohousut oli vimpan päälle.

Ei mitään ongelmia hanurin kanssa. Joskus erehtynyt laittamaan alushousut ja niiden päälle säämiskälliset ajohousut ja sillon on jotain pientä hiertymää tullut. Nyt kuitenkin ihan kommandona eikä mitään ongelmaa.

Joo ei missään nimessä alushousuja säämiskällisten pyöräilyhousujen alle jos haluaa, että siitä säämiskästä on jotain hyötyäkin. Mulla on aina niin helvetin kovia satuloita, että on pakko olla säämiskä pyöräilyhousuissa, mutta pidemmillä matkoilla se on jees.

Olikos eilen ketään muita Hyvinkäällä polkemassa enduroa? Mukavaa vaihtelua puntille oli! :)

Huoltojoukoissa olin, ajoin pätkät pariin kertaan läpi. Viimosen eekoon kivikoihin oisin voinu ottaa muutaman sentin joustoa lisää molempiin päihin ja järeemmät renkaat. Kolmospätkällä oli hyvä "flow" :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom