Pyöräily

moro! tässä nyt koittanut seurata tätä ketjua, jaa päättää minkä fillarin sitä hommais.. Eli kesällä tiedossa työmatkana 5km/suunta, ja silkkaa maantietä. Edellinen fillarini oli normi jopo ja nyt ois tarkoituksena hommata joku melko peruspyörä, mielellään n.400 € hintaluokasta, ja max. 7-8 vaihteinen.. Ja sit vielä faktana se, etten osaa tehdä fillarille itse mitään :D :Dsuositeltiin paikallisesta liikeistä joko yhtä specializedia tai tunturin pregoa. sanokaa fksummat mielipiteitä? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
moro! tässä nyt koittanut seurata tätä ketjua, jaa päättää minkä fillarin sitä hommais.. Eli kesällä tiedossa työmatkana 5km/suunta, ja silkkaa maantietä. Edellinen fillarini oli normi jopo ja nyt ois tarkoituksena hommata joku melko peruspyörä, mielellään n.400 € hintaluokasta, ja max. 7-8 vaihteinen.. Ja sit vielä faktana se, etten osaa tehdä fillarille itse mitään :D :Dsuositeltiin paikallisesta liikeistä joko yhtä specializedia tai tunturin pregoa. sanokaa fksummat mielipiteitä? :)

Kannattanee tsekkailla ja kysellä Fillari-lehden foorumilta.
 
Tommonen tuli mieleen et jos huollon tarvetta tulee niin tollanen kappavaihteinen on aika vaikea huoltaa itse kun taas ketjuvaihteisen oppii kuka tahansa huoltamaan. Toki ketjuvaihteet vaatii säännöllistä huoltoa enemmän mutta kerran/ kaks vuodessa tuo kappavaihteinenkin pitäis huoltaa.
 
Pitää kysellä ensi kerralla spinning-ohjaajalta klosseista että millaiset niiden pitää olla etten osta vahingossa vääränlaisia. Mutta eikö klossit kuitenkin tule yleensä polkimien mukana, onko noissa spinning-kengissä sitten klossit mukana automaattisesti?
Kaikissa vastaantulleissa spinning-pyörissä on ollut Shimanon SPD-klossit. Spinning-kengän mukana tulee ja osassa maastokenkiä. Maantiepyörien klosseissa on enemmän hajontaa, joten spd-klossia ei välttämättä tule kengän mukana, mutta ei maksa montaa euroa. Koita tinkiä kaupanpäällisiksi!
 
Työmatka/spinning/yleiskäyttöön ostakaa maastokenkä. Maantiekengillä on todella hankala kävellä. Voi olla aikamoinen kiroaminen kun kumi puhkee 10km päässä kotoa eikä ole paikkaustarpeita :D
 
moro! tässä nyt koittanut seurata tätä ketjua, jaa päättää minkä fillarin sitä hommais.. Eli kesällä tiedossa työmatkana 5km/suunta, ja silkkaa maantietä. Edellinen fillarini oli normi jopo ja nyt ois tarkoituksena hommata joku melko peruspyörä, mielellään n.400 € hintaluokasta, ja max. 7-8 vaihteinen.. Ja sit vielä faktana se, etten osaa tehdä fillarille itse mitään :D :Dsuositeltiin paikallisesta liikeistä joko yhtä specializedia tai tunturin pregoa. sanokaa fksummat mielipiteitä? :)

Morjens!

Mä laittoin viikko sitten tollasen tunturi x-82:n ja oon ainakin tähän asti tosi tyytyväinen. Kilometrejä tullut jtn pari sataa. Maksoin siitä 580€ eli ei ihan tossa hintahaarukassa, mut mainitsinpa nyt kuitenkin. Sisäänajohuolto (150-300km) ja kotivakuutuksen omavastuun poistava vakuutusturva kuului hintaan. En oo pyörien kanssa paljoa touhunnu ja ainakin kehuivat helppohoitoiseksi. Kerran tai pari vuodessa käyttä huollossa a`50€ kpl. Kävin kokeileen muistaakseni kahdeksaa pyörää (mm. helkama cs-2600 ja crescent othala) ja toi tunturi oli kyllä mulle mieluisin. Mut käy testaileen niin sillähän se selviää mikä vois sopia sulle. Ai niin ja toi tunturi on sit 8-vaihteinen.
 
kyllä yhdelläkin vaihteella näköjään pääsee. 15km tuli sotkettua 20km/h keskivauhdilla.
 
kyllä yhdelläkin vaihteella näköjään pääsee. 15km tuli sotkettua 20km/h keskivauhdilla.

Pääsee, pääsee mutta ei pysy lainkaan ketjuvaihteisen kevyen pyörän mukana jolla huonompi kuntoinenkin pitää helposti kovempaa vauhtia. Mutta samahan se kun kyse on kuntoilusta eikä kilpailusta.:)
 
Pääsee, pääsee mutta ei pysy lainkaan ketjuvaihteisen kevyen pyörän mukana jolla huonompi kuntoinenkin pitää helposti kovempaa vauhtia. Mutta samahan se kun kyse on kuntoilusta eikä kilpailusta.:)
Totta ei mitään mahkuja kaverin täysjousitetun maastopyöränkään kanssa asfaltilla lähteä viivalle vaihteiden takia, henk koht vaan ei inspaa huoltaa/huollattaa vaihdepyörää :)
 
Vaihteettomassa pitää olla oikeanlainen välitys jotta pärjää. Omassa sinkulassa 44x16 ja kapeat ja sileät renkaat, niin ei maasturikuskit pääse keulimaan :D
 
En muuten tiennytkään että sinkula voi olla nopea pidemmilläkin lenkeillä(?). Joskus tehnyt mieli rakennella kevyt vaihteeton maastopyörä halvalla.
 
Tuli ahneuksissa ostettua Trek 4400 versio ja voi pojat kuinka nannaa tuo mettäpöristely on! Tuo todella mukavan vaihtelun jo nyt vähän tylsäksi käyneelle maantiepöristelylle.

Ensimmäinen pikkunyppylä selkeitä reittejä pitkin valloitettu. Pakko päästä pian uudestaan veivaamaan. Tuossa kyllä tulee aikamoista HIIT-treeniä kun sykkeet hyppii sadasta 170+ hyvinkin nopeasti.
 
Tuli ahneuksissa ostettua Trek 4400 versio ja voi pojat kuinka nannaa tuo mettäpöristely on! Tuo todella mukavan vaihtelun jo nyt vähän tylsäksi käyneelle maantiepöristelylle.

Ensimmäinen pikkunyppylä selkeitä reittejä pitkin valloitettu. Pakko päästä pian uudestaan veivaamaan. Tuossa kyllä tulee aikamoista HIIT-treeniä kun sykkeet hyppii sadasta 170+ hyvinkin nopeasti.

Vähän samoja juttuja Kona Hoss tuli hankittua ja äkkiä metsään testaamaan. Hienoa oli ja luulen, että ranne ja nilkkakin paranee ajokuntoon taas ihan lähipäivinä. Opin muuten, että en käytä lukkopolkimia metsässä vaan käyn ostamassa vähän paremmat pedaalit ennen seuraavaa ajokertaa.

Joten tuo parin sivun takainen fiilistelyni on sitten kumottu!
Tuolla metsäisemmillä poluilla nuo on ollut kyllä tosi hyvät, ei lipee jalat polkimilta. Oppi myös aika hätäseen sen koiven niistä irti kiskomaan tarvittaessa. Ekassa hätätilanteessa tuli kyllä mentyä aika suorin vartaloin lepikkoon, mutta myöhemmin jalan irroitus sujuu jo hyvin.
 
Kyllähän tuo maastossa ajaminen on todella hienoa hommaa ja menee kyllä tosiaan helposti intervalli treeniksi kun maasto alustat, ym vaihtelee jatkuvasti.

Mikäs vision noissa lukkopolkimissa oli vikana? Yleensähän se on juuri toisinpäin, että opitaan ettei sinne metsään mennä ilman lukkopolkimia. Jokainen tietysti tyylillään.
 
Lukkopolkimien suurin vikahan on se, että niillä menettää todellisen kontrollin pyörään. Kokemattomampaa kuskia lukot haittaa myös hädän hetkellä, jolloin aloittelija menee jumiin eikä saa irrotettua kenkää polkimelta. Jokatapauksessa lukkopoljin soveltuu parhaiten vain nopeaan ja helppoon maastoon.
 
Jokatapauksessa lukkopoljin soveltuu parhaiten vain nopeaan ja helppoon maastoon.

Olen kyllä täysin eri mieltä. Enskaa ei ilman lukkopolkimia ajeta ja ihan syystäkin. Jos polkimet lähtee pätkällä irti, muuttuu kuski lähinnä matkustajaksi. Todella vaikeat paikat menee nimenomaa lukot kiinni ja välillä meno loppuu siihen, kun saa väännettyä polkimen irti vahingossa tai osuu kiveen tms ja irtoaa.
 
Itse vielä harkitsen lukkopolkimien hankintaa, mutta luultavasti pysyvät vielä hankintalistalla mahdollisen hellasärön vuoksi. Totuttelen ensin maastossa ajamiseen sitten lapsuusvuosien ja opettelen kontrolloimaan edes vähän tuota maasturia. Katsellaan josko sitten ostaisi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom