- Liittynyt
- 24.11.2006
- Viestejä
- 1 350
Noi väistämis-pyörätienjatke-suojatie-pyörätie-pyöräkaista yms. säännöt ovat kyllä käsittämättömän vaikeita. Itse olin just viikonloppuna Jyväskylässä ajelemassa kaupungissa pyöräilynohjaajakoulutuksen merkeissä kaupungissa porukkalla ja pyrittiin käymään risteysajoa fillarilla läpi mahdollisimman tarkkaan. Tiivistettynä vois sanoa, että voit ajaa joko ajoradalla, vastoin jotain sääntöä tai taluttaa :D
Itse olen ajanut tähän asti ja varmasti tästä eteenpäinkin aina ajoradalla jos on vähänkään tiheemmässä risteyksiä, jotain pitkiä siirtymiä voi ajaa ihan hyvin kelvillä mutta kun risteyksiä on parin sadan metrin välein kelvillä tai jalkakäytävällä ajaminen on paljon vaarallisempaa kuin ajoradalla ajaminen. Ajoradalla ajamisesta täytyy vielä todeta, että tuo ei ole enään edes suositus ajaa mahdollisimman reunassa, koska se ei ole turvallista. Uusin liikkenneturvan ohje on ajaa noin 1m päässä tien reunasta, jolloin sinulla on tilaa väistää molempiin suuntiin eivätkä autot ohita vaarallisen läheltä käyttämällä samaa kaistaa kuin millä sinä ajat.
Toinen yllättävä seikka oli, kuinka tietämättömiä liikennesuunnittelijat ovat pyöräilyasioista. Iso osa risteyksistä on suunniteltu kuin pyöräilijöitä ei olisi olemassakaan. Tai pahimmillaan tehdään ratkaisuja, jotka näyttävät todella turvallisilta ajaa pyörällä kovaa vauhtia läpi mutta oikeasti auton alle on helppo jäädä ja kyseessä on vieläpä pyöräilijän oma vika.
Itse olen ajanut tähän asti ja varmasti tästä eteenpäinkin aina ajoradalla jos on vähänkään tiheemmässä risteyksiä, jotain pitkiä siirtymiä voi ajaa ihan hyvin kelvillä mutta kun risteyksiä on parin sadan metrin välein kelvillä tai jalkakäytävällä ajaminen on paljon vaarallisempaa kuin ajoradalla ajaminen. Ajoradalla ajamisesta täytyy vielä todeta, että tuo ei ole enään edes suositus ajaa mahdollisimman reunassa, koska se ei ole turvallista. Uusin liikkenneturvan ohje on ajaa noin 1m päässä tien reunasta, jolloin sinulla on tilaa väistää molempiin suuntiin eivätkä autot ohita vaarallisen läheltä käyttämällä samaa kaistaa kuin millä sinä ajat.
Toinen yllättävä seikka oli, kuinka tietämättömiä liikennesuunnittelijat ovat pyöräilyasioista. Iso osa risteyksistä on suunniteltu kuin pyöräilijöitä ei olisi olemassakaan. Tai pahimmillaan tehdään ratkaisuja, jotka näyttävät todella turvallisilta ajaa pyörällä kovaa vauhtia läpi mutta oikeasti auton alle on helppo jäädä ja kyseessä on vieläpä pyöräilijän oma vika.