Pyöräily

Noi väistämis-pyörätienjatke-suojatie-pyörätie-pyöräkaista yms. säännöt ovat kyllä käsittämättömän vaikeita. Itse olin just viikonloppuna Jyväskylässä ajelemassa kaupungissa pyöräilynohjaajakoulutuksen merkeissä kaupungissa porukkalla ja pyrittiin käymään risteysajoa fillarilla läpi mahdollisimman tarkkaan. Tiivistettynä vois sanoa, että voit ajaa joko ajoradalla, vastoin jotain sääntöä tai taluttaa :D

Itse olen ajanut tähän asti ja varmasti tästä eteenpäinkin aina ajoradalla jos on vähänkään tiheemmässä risteyksiä, jotain pitkiä siirtymiä voi ajaa ihan hyvin kelvillä mutta kun risteyksiä on parin sadan metrin välein kelvillä tai jalkakäytävällä ajaminen on paljon vaarallisempaa kuin ajoradalla ajaminen. Ajoradalla ajamisesta täytyy vielä todeta, että tuo ei ole enään edes suositus ajaa mahdollisimman reunassa, koska se ei ole turvallista. Uusin liikkenneturvan ohje on ajaa noin 1m päässä tien reunasta, jolloin sinulla on tilaa väistää molempiin suuntiin eivätkä autot ohita vaarallisen läheltä käyttämällä samaa kaistaa kuin millä sinä ajat.

Toinen yllättävä seikka oli, kuinka tietämättömiä liikennesuunnittelijat ovat pyöräilyasioista. Iso osa risteyksistä on suunniteltu kuin pyöräilijöitä ei olisi olemassakaan. Tai pahimmillaan tehdään ratkaisuja, jotka näyttävät todella turvallisilta ajaa pyörällä kovaa vauhtia läpi mutta oikeasti auton alle on helppo jäädä ja kyseessä on vieläpä pyöräilijän oma vika.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään sain vihdoin hommattua tärkeimmän eli kypärän + lasit, hanskat kylmille keleille ja vähän työkalua fahrrad.de.stä.
Mielestäni edulliset hinnat, kannattanee tsekata jos on tarvetta varusteille. Yli 50,- ilman toimituskuluja.
Pyörän tilauksesta huomenna 2 viikkoa, toivottavasti pian soitellaan liikkeestä. Tällä viikolla hellerajan on ennustettu rikkoutuvan, polut kutsuvat!
 
Ajoradalla ajamisesta täytyy vielä todeta, että tuo ei ole enään edes suositus ajaa mahdollisimman reunassa, koska se ei ole turvallista. Uusin liikkenneturvan ohje on ajaa noin 1m päässä tien reunasta, jolloin sinulla on tilaa väistää molempiin suuntiin eivätkä autot ohita vaarallisen läheltä käyttämällä samaa kaistaa kuin millä sinä ajat.

Mielestäni on edellen hyvä ajaa niin reunassa, kuin on mahdollista asfaltin kunto huomioon ottaen. Tämä siis silloin kun tiellä on muutakin liikennettä, muutoinhan voi kurvailla tyhjällä tiellä vaikka keskiviivalla. Monia ärsyttää juurikin ne pyöräilijät, jotka ovat liian keskellä ajorataa ja se varmasti provosoi voimakkaasti tiettyjä hermoherkkiä autoilijoita. Oman kokemuksen mukaan ne autoilijat, jotka eivät kunnioita pyörää, ajavat viistäen ohi vaikka tilaa olisi ohittaa reilusti. Jos liikenneturvan ohje ajaa metri reunasta muka jotenkin pakottaisi nämä kuskit ohittamaan reilulla pelivaralla, niin hieman epäilen. Varsinkin jos on vastaantulevaa liikennettä, niin tilanne saattaa olla sitten se, että siinä on pyörä ja kaksi autoa rinnakkain, kun turvallisinta on pyörän ajaa metri reunasta:D

Vaikka suurin osa Suomen valtateistä ja osa kantateistäkin on suunniteltu niin, että periaatteessa kolme henkilöautoa mahtuu rinnakkain, niin monella ei oman auton mitat ole niin hyvin hanskassa että lähtee näitä tilanteita kokeilemaan. Eikä huvita olla fillarilla siinä tilanteessa metri reunasta. Sillon autot joutuvat hidastamaan fillarin takia ja siitä yleensä saa sitten osakseen niitä keskareita ja lasinpesunestettä, lisäksi lisää vihaa fillaroijia kohtaan.

Eikä tule mieleen tilannetta ajoradalla (siis nyt tarkoitan poissa keskustasta ja taajamista) että jotain tilannetta varten pitäisi olla tilaa väistää oikealle? Varikon reunallakin voi vielä hätätilanteissa mennä, vaikka ajaisi asfaltin reunassa.
 
Uusin liikkenneturvan ohje on ajaa noin 1m päässä tien reunasta, jolloin sinulla on tilaa väistää molempiin suuntiin eivätkä autot ohita vaarallisen läheltä käyttämällä samaa kaistaa kuin millä sinä ajat.

Siitä vaan kokeilemaan jollekin kantatielle. Aika kova on luotto kanssaliikkujiin jos olettaa että joka ikinen takaa tuleva autoilija huomaa varmasti pyöräilijän.

Toinen yllättävä seikka oli, kuinka tietämättömiä liikennesuunnittelijat ovat pyöräilyasioista. Iso osa risteyksistä on suunniteltu kuin pyöräilijöitä ei olisi olemassakaan. Tai pahimmillaan tehdään ratkaisuja, jotka näyttävät todella turvallisilta ajaa pyörällä kovaa vauhtia läpi mutta oikeasti auton alle on helppo jäädä ja kyseessä on vieläpä pyöräilijän oma vika.

Taas kuulostaa itsesuojeluvaistottoman pyöräilijän puheelta. Eipä tulisi itselleni mieleenkään ajaa kovaa vauhtia risteyksiä läpi.

Enkä nyt ymmärrä edes sitä mikä niissä väistämissäännöissä on niin vaikeaa. Tsekkasin ton linkin enkä oikein hahmottanut mistä siinä niin höyryttiin. En ole ainakaan itse koskaan nähnyt niitä väärin kerrottavan lehdissä.
 
Tänään sain vihdoin hommattua tärkeimmän eli kypärän + lasit, hanskat kylmille keleille ja vähän työkalua fahrrad.de.stä.
Mielestäni edulliset hinnat, kannattanee tsekata jos on tarvetta varusteille. Yli 50,- ilman toimituskuluja.
Pyörän tilauksesta huomenna 2 viikkoa, toivottavasti pian soitellaan liikkeestä. Tällä viikolla hellerajan on ennustettu rikkoutuvan, polut kutsuvat!

Taitaa olla tuo fahrrad.de samaa konsernia kuin bikester.fi?
Webbisivut ovat oikeastaan identtiset ja samat tuotteetkin nopealla vilkaisulla oli?

Sen verta näytti ainakin bikesterin hinnat hyviltä, että taitaa huomenna lähteä rengastilaus bikesteriin... :D
 
Taitaa olla tuo fahrrad.de samaa konsernia kuin bikester.fi?
Webbisivut ovat oikeastaan identtiset ja samat tuotteetkin nopealla vilkaisulla oli?

Sen verta näytti ainakin bikesterin hinnat hyviltä, että taitaa huomenna lähteä rengastilaus bikesteriin... :D

Ainakin bikester.de johtaa fahrrad.de:hen, joten lienet oikeassa.

Lisäys: Näyttäis olevan nopealla vilkaisulla bikester.fi:ssä n.10% kalliimmat hinnat kuin fahrrad.de:ssä vaikka kyseessä samat tuotteet, joten tilatkaa ihmeessä saksasta :)
 
Jaaha. Tuli sitten ostettua uudet kiekot. Saa nähä paraneeko noilla mikään muu kuin pyörän ulkonäkö. Vielä kun sais gummit, niin pääsis testaamaan.

CCpEy1aWYAARHXX.png
 
Siitä vaan kokeilemaan jollekin kantatielle. Aika kova on luotto kanssaliikkujiin jos olettaa että joka ikinen takaa tuleva autoilija huomaa varmasti pyöräilijän.

Kaupungissa jossa pysyy ajoradalla muun liikenteen rytmissä on hyvä ottaa se "oma tila". Maantien laita on sitten eri juttu.
 
Pitäisi ostaa uusi pyörän sisärengas. Ulkorenkaassa lukee 37-622 (28x15/8x13/8) (700x35c), luki vähän epäselvästi joten voi olla joku virhe joukossa.
En täysin vastaavaa sisäkumia löytänyt ainakaan motonetin valikoimasta, tietääkö kukaan sopiiko joku motonetin sisärenkaista silti pyörään? Jos ei niin onko suositella jotain nettikauppaa mistä voi tilata sopivan renkaan?

Sisärenkaat | Motonet Oy
 
Tuli siirryttyä eilen nykyaikaan, tai ainakin yritettyä. Eli projektin nimi oli 29" renkaiden litkutus. Kaukaa viisaana menin em. operaation stealthina suorittamaan taloyhtiön pyykkitupaan siltä varalta että tulee litkun kera sotkettua. Sisurit veks, uudet venttiilit ja eikun perstuntumalla "sopiva" määrä tököttiä renkulaan. Pyörittelyä, ravistelua ja raivokasta pumppaamista. Rengas nousi, mutta litkua tursusi ensin kiekon liitoksesta vähän, mutta loppui n. 10 min jälkeen. Vaan sitten alkoi ongelma, venttiilin juuresta kovemmalla paineella tursuava litku. Tietyssä paineessa ilma pysyi, mutta heti kun mentin tietyn rajan yli niin alkoi tursuta. Jätin sittten yöksi puolitäyden kiekon olemaan, koitin tunnin päästä, sama juttu. Mutta tänä aamuna pumpun kanssa hommiin ja katso, homma toimii! Jee! Hieman jänskättää mitä huomisella pitemmällä lenkillä, tuleeko ekan hypyn tai isompaan kiveen ajon seurauksena litkua joka välistä kuin formulakuskin samppanjapullosta palkintopallilla konsanaan. No, ans kattoo. Itteku tekee niin saa sellasen kun tulee.
Ja aiheeseen liittymättä niin peukkua Havocin cuben päivityksille. Ja vielä kyssäriä, onko pakkiksen kampimiehiä tahko mtb:hen lähdössä? Itellä eessä 120 km, kerran aiemmin ollu, 60 km ajoin sillon, kiva tapahtuma, paljon lössiä ja kaikennäkösiä fillareita.
 
Kaupungissa jossa pysyy ajoradalla muun liikenteen rytmissä on hyvä ottaa se "oma tila". Maantien laita on sitten eri juttu.

Niin no kaupungin kaduilla nyt on luonnollisesti se 0.5-1 metri varoetäisyyttä reunaan varsinkin jos on rotvalli.

Näissä väistämissäännöissä on toki se epäloogisuus, että jos hyppäät pyörän päältä ja lähdet kävellen tien yli niin autot joutuu väistämään, mutta pyörän selässä ei. No estää tuo tavallaan sellaisen pöljäilyn että jengi tulee neljääkymppiä puskasta eteen. Mutta työmatkalla on kaksi tuollaista suoraa tien ylitystä ja se on yleensä melkoista arpomista, aina kun löytyy niitä autoilijoita jotka antaa tietä.
 
Pitäisi ostaa uusi pyörän sisärengas. Ulkorenkaassa lukee 37-622 (28x15/8x13/8) (700x35c), luki vähän epäselvästi joten voi olla joku virhe joukossa.
En täysin vastaavaa sisäkumia löytänyt ainakaan motonetin valikoimasta, tietääkö kukaan sopiiko joku motonetin sisärenkaista silti pyörään? Jos ei niin onko suositella jotain nettikauppaa mistä voi tilata sopivan renkaan?

Sisärenkaat | Motonet Oy

Haluut presta-venttiilillä? Sillon noista Michelinin sisureista menee ainakin 35-47/622 ja varmaan se pienempikin eli 25-32 saattaa sinne venyä. Schrader venttiilillä on sitten ainakin tuo Contin 32/47-622.

Tuossa renkaan koossa siis tuo ensimmäinen luku 37 tarkottaa leveyttä ja 622 vanteen kokoa. Toinen tapa merkitä on tuo 700x35C, missä jälkimmäinen merkkaa sitä leveyttä. Merkintöjä voi opetella vaikka täältä Renkaan kokomerkinnät ? Polkupyöräwiki
 
Ja vielä kyssäriä, onko pakkiksen kampimiehiä tahko mtb:hen lähdössä? Itellä eessä 120 km, kerran aiemmin ollu, 60 km ajoin sillon, kiva tapahtuma, paljon lössiä ja kaikennäkösiä fillareita.

Menossa ollaan, makkaranpaistosarjavauhtia yritän päästä tuon 120km toiselle kierroksella ja joskus illan jo hämärtäessä maaliin :D
60km on tullu ajettua jotain 7 kertaa ja yleensä sillon oon vähän treenannukin. Ei mitään hajua, minkä takia oon nyt lähössä treenaamatta 120km matkalle... :confused:
 
^^Noista sisureista toi 25-32/622 olisi oma valinta helpomman asennuksen takia, olen joskus käyttänyt 18-23/622 sisuriakin tuon levyisissä renkaissa ilman mitään ongelmia. Nehän venyy kun vaan pumppaa. Ei ole niin nuukaa.
 
Saa nähdä miten talven korkean paikan leireily ja hiihtely on vaikuttanut pyöräilykuntoon, vai onko mitenkään. Aerobinen kunto ei ole kyllä koskaan ennen ollu näin hyvä, mutta fysiikka pettää sitten muuten. Selkää pitäisi alkaa nyt kuntouttaa fillaroimalla ja uusi fillari hankittu varastetun tilalle.

pyora.jpg
 
Taisi mennä uudet polkimet ostoon. Vaikka lukoilla on tottunut polkemaan ja kaatuilu lukot kiinni on normaalia tauon jälkeen, ajattelin kokeilla poljinta jossa toisella puolella on lukko- ja toisella normaalipoljin. Erityisesti teknisemmässä maastossa ylösmennessä on vaikeuksia saada jalkaa irti jos kampikierrokset loppuu kesken. Tänään lahjakkaasti suoraan puroon kumoon kun ei vääntö riittänyt.

Shimano Pedals SPD PD-A530 black | Click Shop
 
Saa nähdä miten talven korkean paikan leireily ja hiihtely on vaikuttanut pyöräilykuntoon, vai onko mitenkään. Aerobinen kunto ei ole kyllä koskaan ennen ollu näin hyvä, mutta fysiikka pettää sitten muuten. Selkää pitäisi alkaa nyt kuntouttaa fillaroimalla ja uusi fillari hankittu varastetun tilalle.

pyora.jpg

Melkein vois ottaa vittuiluna nämä sun laskettelu- ja pyöräilykuvat :D
 
Melkein vois ottaa vittuiluna nämä sun laskettelu- ja pyöräilykuvat :D

Ihan turhaan :) Oikeasti Suomessa on todella mahtavat puitteet maastopyöräilyyn, Suomi ei vain osaa markkinoida itseään siinäkään asiassa. Keski-Euroopassa on vaikea löytää reittiä jossa ei ole vähintään yhtä kylttiä missä maastopyöräily tai pyöräily on kielletty. Lisäksi pidempiä teknisiä polkuja ja reittejä ei oikeastaan ole, tai sitten pitää ensin veivata puurajan yläpuolelle 1km vertikaalista. Suomessa pystyt veivaa polkuja vaikka Hangosta Norjan rajalle asti ilman pelkoa että maanomista uhkaa ampua. Korkeuseroa ja Suomeen verrattuna erilaisia maisemia sitten toki löytyy Keski-Euroopasta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom