Pyöräily

Renkaat on joko kevyet tai kestävät. Vaikka täältä opin että pyörän painolla ei ole merkitystä niin väittäisin että pyörivillä massoilla on vaikutusta kiihtyvyyteen.
Itse tykkään laaturenkaista, on nuo halpiskumit tehty yleensä jostain kovamuovista jonka vuoksi eivät pidä. Liian paksut kyljet tekevät renkaasta tönkön.

Jos jaksaa paikkailla niin: Pneu Schwalbe Furious Fred Evolution | Chain Reaction Cycles
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli muuten pikkasen mahtava ilma ajella tänään koko päivä!! Uusi 29" hiilikuitujäykkäperämaasturi alla, todella hyvä ajettava ja paino 10kg nurkilla.
Maastolenkki ja päälle 36km sakkokierros asfaltilla, nyt kelpaa lapioida ruokaa naamariin kaksin käsin :D
 
Tämmönen tästä nyt tuli [emoji4]
Kohtalaisen tyytyväinen olen lopputulokseen!

Kovassa harkinnassa on laitanko cuben ltd:n myyntiin, sen verran erilaista ja hauskaa tämä fixillä polkeminen on [emoji2]

139f19c6404bb29cc77fc3f4c8de597d.jpg


Edit. Ketju ei ole enää niin löysällä kun kuvassa.
Muuten saa antaa kommenttia ja palautetta.
 
Yritin jo vastata kerran tähän postiin. Nyt yritän uudestaan.

Eli pyörä näyttää omaan silmään ihan täydelliseltä. Täyttä kasaria jos oikein tunnistan, ja värit ihan vintagea. Tuohon lopputulokseen on saanut jo nähdä vaivaa.

Toinen kysymys koskee sitä, että kuinka paljon fixillä jaksaa oikeasti taittaa taivalta, vasinkin jos ei asu ison kaupungin keskusta-alueella. Kuulostaa omaan yksinkertaiseen mieleen helpolta tavalta suorittaa itsemurha, vaikka se kuuluisa etupyöränjarru löytyy.

Kerro plussat tällaiselle maantie/cyclouskovaiselle jos viitsit.
 
Ehkä isoin plussa itselläni on se fiilis mitä näistä pyöristä tulee. Kun itse saa etsiä sopivia osia ja rakentaa itse sitä omaa pyörää.
Mitä polkemiseen tulee. Niin viime keväänä/kesänä pyörän mittarin tuli vajaa 2000km. Tuo sisälsi yhden lenkin joka oli noin 30km, muuten nuo minun polkemat siirtymät ovat alle 5km siirtymiä/suunta. Eli tykkään polkea lyhyttä matkaa ja yleensä poljen silloin kovaa, siihen tarkoitukseen fixi sopii mielestäni hyvin mitä nyt vähän olen päässyt ajelemaan, niin ainakin itselläni ei ole vielä tuo jarrujen "puute" haitannut, toki pitää ennakoida liikennettä vähän eri tavalla, vielä on tosin niin vähän kilometrejä alla, niin en tarkemmin osaa analysoida. Oli miten oli, niin turvallisempi tuo on kun vanha mummopyöräni jossa jalkajarru toimi erittäin heikosti.

Kiitos palautteesta
 
Yritin jo vastata kerran tähän postiin. Nyt yritän uudestaan.

Eli pyörä näyttää omaan silmään ihan täydelliseltä. Täyttä kasaria jos oikein tunnistan, ja värit ihan vintagea. Tuohon lopputulokseen on saanut jo nähdä vaivaa.

Toinen kysymys koskee sitä, että kuinka paljon fixillä jaksaa oikeasti taittaa taivalta, vasinkin jos ei asu ison kaupungin keskusta-alueella. Kuulostaa omaan yksinkertaiseen mieleen helpolta tavalta suorittaa itsemurha, vaikka se kuuluisa etupyöränjarru löytyy.

Kerro plussat tällaiselle maantie/cyclouskovaiselle jos viitsit.

En ole tauros. Mutta itse ajan pääasiassa maasturilla 1x10 vaihteistolla. Viime kesänä mulla oli työmatkafillarina NS Analog fiksinä ja kyllä sillä ajeli välillä ihan huvikseen 40-60+ km lenkkejä. Ei varmasti ollut nopeinta mahdollista menoa riserilla ja flättipolkimilla (sträpit tosin niissä). Mutta oliko edes hauskaa hommaa... Olihan se. :)

Eli fiksissä on vaan oma fiiliksensä. Vähän niinkuin sinkulassa. Itse tykkään ainakin yksinkertaisella vehkeellä ajamisesta, jotain taikuutta siinä hommassa on. Fiksissä mulla oli etujarru ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka oikeastaan aina sitä jaloilla jarrutteli, mutta kun muun liikenteen menoa ei voi itse päättää, niin mielestäni on ihan muiden kannalta asiallista olla se jarru siellä, ihan sama jos itse auton alle jää, kunhan ei pikkulapsen/koiran tms yli aja.
 
Miksi lyhytkin pyöräily hapottaa reisiä?

Onko kyse vaan vähäisistä pyöräilykilometreistä ja tottumisesta, vai eikö pyöräily vaan sovi mun keholle? Silloin harvoin kuin pyöräilen ja oli pyörä millainen tahansa tuntuu, että etureisiä alkaa hapottaa jo parin sadan metrin kevyestäkin pyöräilystä. Verrattuna mihin tahansa muuhun lajiin tai suoritukseen, pyöräily on ehdottomasti raskainta ja tuntuu, että hengästynkin helpoiten. Onko tämä syy vai seuraus siitä etten pidä pyöräilystä?
 
Mulla on ihan samaa vikaa. Ja kyse ei takuulla ole siitä, että penkki olisi liian alhaalla. Takana ehkä, en tiiä miten pitäisi ees tutkia.

Kunnon kasvaessa toki hieman helpottaa, mutta hiton iso vaikutus on sillä, että onko vaikka istunut toimistolla koko päivän; istumapäivän jälkeen polkeminen on aivan helvettiä. Jos on päivän ollut liikkeessä, niin sujuu huomattavasti helpommin. Pitkillä matkoilla kun elektrolyytit käy vähiin, ilmiö on jo aivan eeppinen, ja tuska melko miellyttävä.

Itselläni on kohtuullinen kunto, ja lähes siedettävät kyykkytulokset, että ei pitäisi olla näistä kiinni. Eppäilen, että reisissä on massaa suhteessa verisuoniin tms. hapenottoon viittaavaan reilusti, ja joku epäsuhta olisi tätä kautta. Vaikea uskoa, että esim. penkin parin sentin suuntaissäädöllä olisi sellaista vaikutusta, etenkin kun ei ole niin polkupyörästä kiinni, että tuota hapotusta esiintyy.

Selkeä tuntumaero tuntuu olevan pyörän välityksillä; esim. tuo oma nykyinen hybridi on kevyt polkea, mutta hitollinen hapottaja. Perus jopolla tätä hapotusta ei tule läheskään niin selvästi esiin.
 
Jopolla tosiaan on köykäisen tuntuista pyöräillä, johtunee lantiokulmasta tai jostain. Meikän fillarissa taas tuntuu olevan penkki liian takana, tai se on ainakin oma fiilis. Voima menee siihen kun joutuu polkemaan kaksinkerroin ja takareisiä pingottaa aivan pirusti.

Ja tosiaan puolisen tuntia kun on polkenut niin alkaa vasta jalat aueta. Tähän vaikuttaa istumisen lisäksi jalkatreenit eli missä vaiheessa on palautuminen. Sekä lämpötila, 30 asteen kesäsäässä on kummasti irtonaisempi polkea kuin nolla-asteisessa kohmeessa.
 
Vaikea uskoa, että esim. penkin parin sentin suuntaissäädöllä olisi sellaista vaikutusta,

Häh, pari senttiä säädössä on ihan helkkarin paljon kun alat pyörää sovittamaan.

Reilusti vaan kierroksia kampiin, moni ajaa liian isolla vaihteella ja matalalla penkillä reidet hapoilla, tai sitten lantio puolelta toiselle keikkuen.
 
Tein keväthuollon eli ketjujen ja rattaiden puhdistuksen sekä kevyen voitelun crc:llä. Koeajolenkillä huomasin että takajarru ei mene lukkoon.
Voiko olla, että voitelin myös levyjarrujen jarrupalat? Pitääkö avata palat esiin?
 
Tein keväthuollon eli ketjujen ja rattaiden puhdistuksen sekä kevyen voitelun crc:llä. Koeajolenkillä huomasin että takajarru ei mene lukkoon.
Voiko olla, että voitelin myös levyjarrujen jarrupalat? Pitääkö avata palat esiin?

Ei se avaamalla tilanne parane mihinkään. Jos jarrupaloille on mennyt/vuotanut jotain nestettä niin niitä voi koittaa grillata puhtaaksi jossain hyvässä alamäessä. Itsellä vuosi joskus jarrunestettä alamäkipyörän jarruille ja laahasin yhden hissinousun vähän jarrulla koko ajan. Ylhäällä haisi vähän palanut ja jarrut pelasivat taas ihan normaalisti. Jos ei kuumaksi jarruttaminen auta niin sitten täytyy melkeen investoida uudet jarrupalat, eivätpä nuokaan kyllä kovin kalliita ole.
 
Joskus kun asiaa luin, niin juttelivat, että optimi pyöritysnopeus on 70 rpm hujakoilla? Itselläni suunnilleen tämä tuntuu luonnolliselta. Pitäisikö se opetella sotkemaan 100 rpm o.O Päteekö tuo pyörästä riippumatta, vai eroja esim. perus hybridissä ja ohuenkevyessä maantiepyörässä?
 
Voi tsiisus näitä suomen teitä. Odottelen kovasti että pääsis kulkemaan fillarilla töihin, mutta kun puolet matkasta (5km) on suht huonoa hiekkatietä niin menee pitkälle kevääseen että töihin polkemisesta voisi oikeasti nauttia, sen verran pehmee ja sohjonen se vielä on. On tuo hiekkatien pätkä kyllä autollakin melkoinen elämys ajaa, kun saa jatkuvasti väistellä kauheita reikiä. Kevät <3
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom