Pyöräily

Taisi mennä uudet polkimet ostoon. Vaikka lukoilla on tottunut polkemaan ja kaatuilu lukot kiinni on normaalia tauon jälkeen, ajattelin kokeilla poljinta jossa toisella puolella on lukko- ja toisella normaalipoljin. Erityisesti teknisemmässä maastossa ylösmennessä on vaikeuksia saada jalkaa irti jos kampikierrokset loppuu kesken. Tänään lahjakkaasti suoraan puroon kumoon kun ei vääntö riittänyt.

Shimano Pedals SPD PD-A530 black | Click Shop

Siirryin takaisin flätteihin maastossa samasta syystä eli jyrkissä nousuissa tuli joko spedulipat tai taluttamalla. Fläteillä voi vetää väkisin loppuun asti kaatumatta. Tulee yritettyä ja ajettua
pahempia paikkoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siirryin takaisin flätteihin maastossa samasta syystä eli jyrkissä nousuissa tuli joko spedulipat tai taluttamalla. Fläteillä voi vetää väkisin loppuun asti kaatumatta. Tulee yritettyä ja ajettua
pahempia paikkoja.
Veikken yhtään osaa ajaakaan meinaan möykkypoluilla tippua pyörän kyydistä fläteillä.

Itellä must on crankin vispilät mitkä aukeaa nolla voimalla riippuen astekulmasta. Ei ole tullut enää sen jälkeen paljoa tahattomia maastoutumisia.
 
Ainakin shimanon saint flätit ja five-tenin freerider kengät on sellanen kombo, että pidon puolesta välillä tuntuu kuin lukoilla ajaisi... :D
 
Veikken yhtään osaa ajaakaan meinaan möykkypoluilla tippua pyörän kyydistä fläteillä.

Itellä must on crankin vispilät mitkä aukeaa nolla voimalla riippuen astekulmasta. Ei ole tullut enää sen jälkeen paljoa tahattomia maastoutumisia.

Eggbeaterit? Mulla tosin loppuu välitkin jossain paikoissa kun on 1*9.
 
Täällä yks uusvanha kuntoilija lisää fillaroijien joukkoon. Edellisen kerran oon pyörällä polkenu joskus vuonna 2008, tonnin painosella Tunturilla, ja nyt oli aika sitten kypsä palata satulaan. Kävin hakemassa tommosen Corratecin Cyclo-Crossin työmatkoja sekä kevät-syysajan erinäisiä reissuja varten (lenkit maantien reunaa, reppureissut ongen kanssa maaseudun hiekkateille, jne). Viikon verran nyt polkenu ja huomannu et saatana miten hapottaa jaloissa eri tavalla ku salilla romujen kans kyykätessä. Keuhkot meinaa myös ulostautua säännöllisesti helvetinmoisen limamäärän saattelemana, pari kertaa ollu ykät melko lähellä ku kovempi ylämäki tullu vastaa :urjo:

Mutta kyllä se siitä lähtee vähitellen, tässä jos missä kaipais kyllä sitä lihasmuistia sieltä nuoruudesta. Varmasti tuo vähän lisäpontta salitreeneihinki ku hapenottokyky ja lihaksiston hapotuksen sieto kasvaa :D
 
Trekiltä takaisinkutsu, ei vielä virallisilla suomenkielisillä sivuilla ole juttua:

Vaarallisia polkupyöriä myös Suomessa | Taloussanomat


En pitäisi kovin pahana turvallisuusriskinä tuota ongelmaa. Kyse on meinaan siittä, että jos ajat pikalinkku auki saattaa se mennä jarrun väliin. Mielestäni siinä on ihan hyvä riski hukata koko eturengas kesken ajon jos ajaa pikalinkku auki :D Mutta koska jenkit niin...
 
Veikken yhtään osaa ajaakaan meinaan möykkypoluilla tippua pyörän kyydistä fläteillä.

Itellä must on crankin vispilät mitkä aukeaa nolla voimalla riippuen astekulmasta. Ei ole tullut enää sen jälkeen paljoa tahattomia maastoutumisia.

Olen tasan kerran ajanut vuoristossa maastopyörällä ja siitä jäi sama kokemus mieleen. Kaverilla oli eggbeaterit ja mulla flätit. Louhikkoon ajaessa multa tippu jalat polkimilta, kun kaveri vaan pyöritteli menemään. Kaveri ainakin väitti, että irtoavat myös tarpeeksi helposti jos vauhti loppuu.
 
Tiedä onko oikea paikka, mutta osaako kukaan sanoa tippuuko uuden pyörän hinta huimasti kun sillä on ajanut esimerkiksi 100 km vai säilyykö se korkealla pitkään, mikäli pyörä on hyvässä kunnossa ? Tietty varmaan riippuu pyörästä.

Riippuu vähän pyörästä, eniten hinta tippuu kun sen pyörän työntää ulos kaupasta. Ehkä 20% kun työntää ulos kaupasta ja 10% sitten nuo ekat kilometrit, parin vuoden päästä jäljellä on ehkä 50%? Mutta riippuu tosiaan pyörästä, läskipyörät tuntuvat pitävän nykyään hintansa melkein kokonaan ja jotkut täysjousto maasturit tiputtavat heti reilusti arvoaan.
 
Tiedä onko oikea paikka, mutta osaako kukaan sanoa tippuuko uuden pyörän hinta huimasti kun sillä on ajanut esimerkiksi 100 km vai säilyykö se korkealla pitkään, mikäli pyörä on hyvässä kunnossa ? Tietty varmaan riippuu pyörästä.

Mitä itelleni tuota pyörää etin viimeset pari kuukautta niin kyllä nuo kalliimmat pitää arvonsa melko hyvin. Rajana voi melkein pitää sitä tonnia, sen yli jos pyörän arvo on muutena niin ei se montaa sataa menetä vaikka kilsoja tuleekin alle. Edellyttää tietysti, että pyörää on huollettu ja pidetty hyvin eikä runko ole väsynyt liian rajussa menossa. Monta cyclo-crossia kattelin käytettynä läpi ja ainakin laadukkaammilla osilla olevat oli hyvissä hinnoissa, monesta 5v vanhasta pyörästäkin pyydettiin päälle 500e ja sen tietää että noilla viidessä vuodessa tulee kilsoja aivan saatanasti...
 
Väittäsin että teräsrunkoinen pitää paremmin hintansa koska ei väsähdä niin nopeasti kuin alumiininen. Kuituista maasturia ainkin itseä jännittäisi ostaa käytettynä.
 
Monta cyclo-crossia kattelin käytettynä läpi ja ainakin laadukkaammilla osilla olevat oli hyvissä hinnoissa, monesta 5v vanhasta pyörästäkin pyydettiin päälle 500e ja sen tietää että noilla viidessä vuodessa tulee kilsoja aivan saatanasti...

Sama havainto viime keväältä. Päädyin ostamaan uuden cc:n, kun hyväkuntoisista käytetyistä pyydettiin 700-800 ja mielestäni uuden vastaavan sai hiukan yli tonnilla.
Tosin pyyntihinta on vain pyynti, ei siitä vielä voi päätellä pitääkö nuo pyörät oikeasti arvonsa.

Esimerkiksi:

http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/felt-f75x-2014-2/

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/44458-felt-f75x-cyclocross-2013-55cm-runko/
 
Viimeksi muokattu:
Väittäsin että teräsrunkoinen pitää paremmin hintansa koska ei väsähdä niin nopeasti kuin alumiininen. Kuituista maasturia ainkin itseä jännittäisi ostaa käytettynä.

Tuohon myyttiin rungon väsähtämisestä törmää aina välillä. Miten se ilmenee ja kenellä? Vilpitön kysymys. Itse en noin 20:n pyöräilijän joukosta jotka tiedän ole kuullut mitään kokemusta asiasta ja kalustoa löytyy laidasta laitaan. Itselläni vanhin fillari suhteessa käytön kovuuteen on cuben jäykkäperä maasturi, ei mitään ongelmaa. Pyörällä on kuitenkin paiskottu kotimaan lisäksi parit reissut isommilla vuorillakin. Miten sitten joku cyclo, tuskin ainakaan kovempaa ajoa tulee normi harrastajan käytössä?

Itse ainakin ostaisin huoletta käytetyn kunhan käy sen läpi ja koeajaa. Itse ostin esim. kuitu täysjouston käytettynä vuoden vanhana, aivan soiva peli. Moni myyjä myös huomioi hinnassa sitä että fillariin on saatettu vaihtaa uutta originaalia parempaa palikkaa joka sitten nostaa/pitää hintaa lähempänä uutta.

Edit: Täysjousto tosiaan lähti reilut tonnin halvemmalla kuin uusi, ja oli vain vuoden vanha.
 
Käytetyssä vaikeinta on osata tsekata fillarin kunto ja samalla tietää mitä huolto maksaa ja mitä osat maksavat. Itse en sitä aikoinaan osannut, ennen kuin opettelin itse huoltamaan fillarin. Kilsoja voi olla vaikka kuinka, jos pyörä on kunnossa. Itse yritin myydä vanhaa täysjoustoani aikoinaan, mutta annoin olla. XT-osasarjat uusittu ja kaikki huolettu jarrujen ilmausta ja keulan huoltoa myöden. Olisi pitänyt myydä pelkkien osiin menneiden rahojen hinnalla. Olihan se tosiaan käytetty, mutta hyvät osat myös maksaa. Cuben pyörä kyseessä ja ikää taisi tuolloin olla 3 vuotta. Ehkä syksy vaikutti myös negatiivisesti myyntin, mutta voihan sitä yrittää nettikaupasta tilata uutta täysjoustoa 500€ hintaan Fox:n iskareilla ja XT:n osilla.
 
Tuohon myyttiin rungon väsähtämisestä törmää aina välillä. Miten se ilmenee ja kenellä? Vilpitön kysymys. Itse en noin 20:n pyöräilijän joukosta jotka tiedän ole kuullut mitään kokemusta asiasta ja kalustoa löytyy laidasta laitaan. Itselläni vanhin fillari suhteessa käytön kovuuteen on cuben jäykkäperä maasturi, ei mitään ongelmaa. Pyörällä on kuitenkin paiskottu kotimaan lisäksi parit reissut isommilla vuorillakin. Miten sitten joku cyclo, tuskin ainakaan kovempaa ajoa tulee normi harrastajan käytöss

https://www.google.fi/search?q=brok...4OuOHygPr0YHABA&ved=0CB8QsAQ&biw=1301&bih=673
 
Tuohon myyttiin rungon väsähtämisestä törmää aina välillä. Miten se ilmenee ja kenellä?

Minulla meni cyclosta runko poikki chainstayn saumasta. Pyörällä oli ikää 2v11kk, ja valmistajan takuu oli 3v. Sain helvetinmoisen väännön jälkeen rungosta korvauksen, joka onneksi oli 4x enemmän kuin seuraavan rungon hinta.:D

Näillä kokemuksilla en ostaisi käytettyä fillaria, ellei runko ole terästä. Sen saa sentään korjattua. Tai ainakaan maksaisi siitä kovinkaan kummoisesti, liikaa kuitenkin tuurista kiinni. Joku takuuajan ulkopuolella oleva monen tonnin kuitupyörä, joo ei kiitos. Tosin osalla valmistajista on ihan asiallisen pitkät takuut noiden valmistusvirheiden osalle, jos itse rikkoo niin sillehän ei voi mitään. Muutenkin fillari kun on pari vuotta vanha, niin ajomäärästä riippumatta ainakaan en itse maksaisi yli puolta uuden hinnasta vaikka olisi mitä huoltoa tehty.
 
Näkee niitä yhtälailla teräksisiä runkoja saumoista ratkenneina. Alumiini pyöriä on vaan niin paljon suurempi määrä käytössä, että hajoamisiakin sattuu enemmän. Yleisin päänvaiva käytetyissä pyörissä ovat huoltamattomat iskarit maastureissa jotka ovat jonkun 4v käytön jälkeen aikalailla roskis kamaa monesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom