Pyöräily

Käytetyissä täysjoustoissa itseä ainakin epäillyttää rungon laakereiden jne kunto jos vanhemmasta fillarista on kyse. Jäykkäperissä kallistuisin itse teräksen puolell runkomateriaalina jo pelkästään ajo-ominaisuuksien takia. Myös yhden alurungon olen ajanut poikki seatstayn ja yläputken välistä. Painan jopa melkein sen 60kg, joten kyllä hieman huvitti kyseinen tapahtuma... :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä siis pidä alumiinia tai kuitua terästä heikompana runkomateriaalina ja kyllä niillä ajaa uskaltaa. Eri juttu uskaltaako sellaista ostaa käytettynä ja mihin hintaan, kun korjaaminen on huomattavasti hankalampaa. Käytetystä kun ei koskaan tiedä minkälaista kyytiä se on saanut tai ei ole saanut. Mun tuurilla sanoisi räkspoks tosiaan sillä ekalla lenkillä...
 
En oo koskaan ymmärtänyt titaanin "paremmuutta" tälläisissä sovelluksissa.
Ei sillä, että se huono materiaali olisi, mutta ei mitenkään ylivoimainenkaan.

YLIVOIMAINEN materiaali on KUITU. Tästä ei ole minkäänlaista epäilystä, jos vaikka kysytään ammattilaisilta.
On vielä kaiken lisäksi ainoa, josta saa oikeasti rakennettua tarvittavaan suuntaan jäykän ja samalla johonkin muuhun suuntaan vähemmän kovan rungon, joka on näin myös erittäin mukava.

En mä siis pidä alumiinia tai kuitua terästä heikompana runkomateriaalina ja kyllä niillä ajaa uskaltaa. Eri juttu uskaltaako sellaista ostaa käytettynä ja mihin hintaan, kun korjaaminen on huomattavasti hankalampaa. Käytetystä kun ei koskaan tiedä minkälaista kyytiä se on saanut tai ei ole saanut. Mun tuurilla sanoisi räkspoks tosiaan sillä ekalla lenkillä...

Mulla on vanhin käytössä oleva pyörä -05 kuiturungolla. Maantiepyörä kun on, niin ihmeellisiä kaatumisia tms. tuolla ei tietysti ole vedetty, mutta kilometrejä on takana varmaan se 30-40k. Jos runko on löystynyt (tämä perustuu... mihin?), niin sitten on samaa tahtia voimat kadonneet, koska itse en sitä huomaa :D Välillä olen ajellut muillakin maantiepyörillä, joten helposti tapahtuvasta tottumisesta ei ole kyse.

Ostin myös kuiturungolla olevan jäykkäperämaasturin käytettynä. Jostain syystä ei pelota yhtään, koska katsoin rungon läpi ennen ostoa ja kävin koeajolla.
Tietysti teräksisen olis saanu pari kiloa painavampana ja makarooni-tason jäykkyydellä, mutta jos nyt ei kuitenkaan mitään antiikkimateriaalia!
 
Tommonen itsellä ollut vähän aikaa, ja tullut sellanen tilanne, että kilometrejä ei oikein kerrykkään odotetulla tavalla. Alle 100 km ajettu ja maksaa uutena n. 700 euroa. Mitähän uskaltaisi pyytää ja mahtaakohan olla vaikea myydä ? Tuntuu ainakin, että täällä ihan hyvin pyöristä tietävää porukkaa on. Pyörä siis on Tuote: FELT QX 75 M Satin Charcoal | Oy Huntteri Ab

EDIT; pyörässä mittari arvoltaan 40 euroa.
 
Nysse myrkyn lykkäs, eli fillarissa kiinni reverb stealt-hissitolppa, probleemana on että tolppa painuu ajaessa sisään n. 3 cm ilman säätövipuun koskemista aikaansaaden ikävän "pomppukeppi" efektin, eli pyörässä ylimääräistä joustoa! Ilmasin systeemin kahdella ruiskulla ja lykkäsin myös ilmanpaineet iskaripumpulla tolppaan kohdalleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko pakkiksen fillariguruilla vinkkiä asiaan? Mistä voisi johtua, joku vuotava tiiviste kenties? Pirun kiva systeemi kun toimii mutta foorumeita lueskellut niin ei sovellu talvikäyttöön ensinkään.
Ja Gaf-nimimerkille: samassa veneessä ollaan! Treenaamatta tuli ilmoittauduttua tahkon 120 km-sarjaan ja nyt tulee miettineeksi että mihinkähän tuli ruvettua! On tässä onneksi vielä pari kuukautta aikaa polkea ennen koitosta. Ittellä varmaan aikatavoite jos alle 10 tunnin selviäisi maaliin...
 
Nysse myrkyn lykkäs, eli fillarissa kiinni reverb stealt-hissitolppa, probleemana on että tolppa painuu ajaessa sisään n. 3 cm ilman säätövipuun koskemista aikaansaaden ikävän "pomppukeppi" efektin, eli pyörässä ylimääräistä joustoa! Ilmasin systeemin kahdella ruiskulla ja lykkäsin myös ilmanpaineet iskaripumpulla tolppaan kohdalleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko pakkiksen fillariguruilla vinkkiä asiaan? Mistä voisi johtua, joku vuotava tiiviste kenties? Pirun kiva systeemi kun toimii mutta foorumeita lueskellut niin ei sovellu talvikäyttöön ensinkään.
Ja Gaf-nimimerkille: samassa veneessä ollaan! Treenaamatta tuli ilmoittauduttua tahkon 120 km-sarjaan ja nyt tulee miettineeksi että mihinkähän tuli ruvettua! On tässä onneksi vielä pari kuukautta aikaa polkea ennen koitosta. Ittellä varmaan aikatavoite jos alle 10 tunnin selviäisi maaliin...

Juutuubista löytyy rokkarin oma huolto-ohje videon muodossa reverbbiin.
 
En oo koskaan ymmärtänyt titaanin "paremmuutta" tälläisissä sovelluksissa.
Ei sillä, että se huono materiaali olisi, mutta ei mitenkään ylivoimainenkaan.


wikipedia: "Titaani on lähes yhtä lujaa kuin teräs, mutta 45 % kevyempää. Se on 60 % painavampaa kuin alumiini, mutta kaksi kertaa vahvempaa. Titaani on myös erittäin väsymiskestävää."

Kuitu taas kestää huonosti iskuja eli voi tulla pannuttaessa kerrasta valmista tai u-lukolla kolhimiset jne...
Vääntynyttä alurunkoa ei myöskään voi oikaista.
 

Aika hyvin muovipyörä näyttäisi kestävän. Enkä itse ole myöskään ikinä nähnyt, että rungon sivuun tuleva kiveniskemä yms. runkoa saisi rikottua. Tietenkin siihen jotain naarmuja tulee mutta niin tulee metallirunkoihin ihan yhtälailla. Hiilikuitu alkaa olemaan jo niin paljon keskiverto titaani pyörää edullisempi, ettei tuossa ihan teknisillä ja euromääräisillä faktoilla ole juuri jakoa metallirunkoisilla pyörillä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kummalla uskaltaisit ajaa enempi täysiä, hipo kevyellä kuitukekellä vai loppuun asti ohennetulla teräshaarukalla? Maantiellä ja molemmilla ikää 20v ja 30tkm.
Ne euromääräiset faktat muuttuu kun vuodet kuluu. Jotkut ostaa fillarin pidemmäksi aikaa ja toiset uusii koko ajan.
 
Kummalla uskaltaisit ajaa enempi täysiä, hipo kevyellä kuitukekellä vai loppuun asti ohennetulla teräshaarukalla? Maantiellä ja molemmilla ikää 20v ja 30tkm.
Ne euromääräiset faktat muuttuu kun vuodet kuluu. Jotkut ostaa fillarin pidemmäksi aikaa ja toiset uusii koko ajan.

Tai sitten pistetään näin päin, kummalla uskaltaisit ajaa enempi täysiä, loppuun asti ohennetulla teräshaarukalla vai järkevän painoisella kuitukeulalla? (Mikä taitaa olla kuitenkin käytännössä vain noin puolet teräskeulasta) Noita äärimmäisen kevyitä kevennys osia ei tuskin ole tarkoitettukkaan 20v käyttöä varten. Uskon kyllä, että normaalin hiilikuituisen maantiepyörän rungon käyttöikä voi olla ihan hyvin yli 20v. Maastossa mikään ei kestä oikeaa käyttöä 20 vuotta eikä tarvitsekkaan.

Se on kyllä sanottava, että teräs/muut metallit hajovat yleensä armeliaasti sillai pikku hiljaa reveten, kun taas hiilikuitu voi napsahtaa kerrasta valmiiksi. Itse olen kuitenkin ajanut rikki tasan kaksi runkoa yhden hyvän alumiinisen noi 7v vanhan maastopyörän ja about 10v vanhan teräsrunkoisen hybridin. Yhtään hiilikuituosaa en ole saanut edes kunnolla naarmuuntumaan. Maastopyörän tapauksessa runko oli jo kuitenkin takaiskaria lukuunottamatta ainoita alkuperäisiä osia ja oli ihan kiva ostaa uusi parempi pyörä. Itse tykkään vaihtaa kaluston noin 5-7v välein, ainakin maastopyörien osalta kun kehityslaukkaa sitä vauhtia, että vaihtamalla todellakin paranee. Ehkä maantiepyöränkin vois pistää uusiks, jossain kohtaa että sais sähkövaihteet ja levyjarrut :P
 
^ On kyllä totta että hiilari on hyvä materiaali ja nykyisellä valmistustekniikalla vielä parempi :). Luultavasti tulevaisuudessa paremmat pyörät tehdään kuidusta ja alumiini jää halpispyöriin.
Kaikille matskuille kai on omat hommansa. On mulla muuten -97 maasturi true temper-putkea ja on saanut kyytiä ja edelleen ehjä.
Mites nämä? : http://calfeedesign.com/products/bamboo/
 
Kummalla uskaltaisit ajaa enempi täysiä, hipo kevyellä kuitukekellä vai loppuun asti ohennetulla teräshaarukalla? Maantiellä ja molemmilla ikää 20v ja 30tkm.
Ne euromääräiset faktat muuttuu kun vuodet kuluu. Jotkut ostaa fillarin pidemmäksi aikaa ja toiset uusii koko ajan.

Peltiosat painaa väistämättä tonneja ja ainoa syy ostaa niitä on tällä hetkellä hinta. Tämäkin tulee muuttumaan vielä jonkin verran, vaikka kuiturungon valmistamisessa onkin keskimäärin paljon enemmän käsin tehtävää työtä.

Mitenköhän tuohon omaan -05 kuitumaantiepyörään pitäisi sitten suhtautua? Kilsoja takana ihan riittävästi ja ikää kohta kymmenen vuotta. Hyvä ajaa edelleen, mutta kai se on uusi ostettava, koska kuituhan löystyy ja hajoaa varmaan ihan hetkenä minä hyvänsä! Etuhaarukka tuossa on muuten sitä luokkaa jämäkkä, että vastaa varmaankin kilon ""hipo"" teräshaarukkaa.. mutta on tietysti yli puolet kevyempi ja mukavampi.
Edellinen maantiefillari oli teräsrungolla ja ero aika dramaattinen verrattuna tuohon kuiturunkoiseen. Teräs, ei niin yllättäen, oli painava ja makarooooonia, kuten kaikki alle 2,5kg teräsrungot.

Se, että esim. TDF on ajettu joskus 1900-luvun alussa kovempaa teräsrunkoisella sinkulalla, kuin itse ajelen lenkkejä kevyellä kuitupyörällä, ei riitä syyksi kenellekään ostaa peltipyörää :D
 
Kaikkeen ilmeisesti tottuu, kun harjoittelee. Nyt menee jo 1,5K verttiä, mutta tuo meni kahdella nousulla. Lukkopolkimet ja DH-polku ei ollut kuitenkaan hyvä vaihtoehto alastullessa. Tuli ensimmäisen kerran pyöräillessa tunne, että tarttisi varmaan jotain muitakin suojia kuin pelkän kypärän ja hieman suojaavan repun. Ei myöskään ihan omat taidot riittäneet kääntää fillaria 180-astetta 1,5m kääntösäteellä rinteen jyrkyyden ollessa about 30-astetta. Pitänee katsoa jostain mallia.
 
Nysse myrkyn lykkäs, eli fillarissa kiinni reverb stealt-hissitolppa, probleemana on että tolppa painuu ajaessa sisään n. 3 cm ilman säätövipuun koskemista aikaansaaden ikävän "pomppukeppi" efektin, eli pyörässä ylimääräistä joustoa! Ilmasin systeemin kahdella ruiskulla ja lykkäsin myös ilmanpaineet iskaripumpulla tolppaan kohdalleen mutta ongelma ei poistunut. Olisiko pakkiksen fillariguruilla vinkkiä asiaan? Mistä voisi johtua, joku vuotava tiiviste kenties? Pirun kiva systeemi kun toimii mutta foorumeita lueskellut niin ei sovellu talvikäyttöön ensinkään.
Ja Gaf-nimimerkille: samassa veneessä ollaan! Treenaamatta tuli ilmoittauduttua tahkon 120 km-sarjaan ja nyt tulee miettineeksi että mihinkähän tuli ruvettua! On tässä onneksi vielä pari kuukautta aikaa polkea ennen koitosta. Ittellä varmaan aikatavoite jos alle 10 tunnin selviäisi maaliin...

Ilmat ja öljyt mennyt sekaisin jos reverbbiin tulee joustoa. Joku tiiviste siellä falskaa.
 
Vappuajot. Tankkaustauko.
CD6jhfoUgAAtHlt.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom