Pyöräily

Joskus kun asiaa luin, niin juttelivat, että optimi pyöritysnopeus on 70 rpm hujakoilla? Itselläni suunnilleen tämä tuntuu luonnolliselta. Pitäisikö se opetella sotkemaan 100 rpm o.O Päteekö tuo pyörästä riippumatta, vai eroja esim. perus hybridissä ja ohuenkevyessä maantiepyörässä?

Jos ei oo mitään lukkopolkimia ja pyöräily on vaan pyöräilyä, niin ehkä sillä pyöritysnopeudella ei ole niin suurta merkitystä. Polkee niinku hyvältä tuntuu. Mutta kaiketi sitä about 90 rpm kadenssia pidetään "optimaalisena". Tietysti henkilökohtaisia eroja on ja ammattilaisistakin löytyy varmasti polkijoita, joilla heittää reilustikin tuosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se avaamalla tilanne parane mihinkään. Jos jarrupaloille on mennyt/vuotanut jotain nestettä niin niitä voi koittaa grillata puhtaaksi jossain hyvässä alamäessä. Itsellä vuosi joskus jarrunestettä alamäkipyörän jarruille ja laahasin yhden hissinousun vähän jarrulla koko ajan. Ylhäällä haisi vähän palanut ja jarrut pelasivat taas ihan normaalisti. Jos ei kuumaksi jarruttaminen auta niin sitten täytyy melkeen investoida uudet jarrupalat, eivätpä nuokaan kyllä kovin kalliita ole.

Bräkleenillä tai vastaavalla aineella kannattaa koittaa kans puhdistella ne levyt voiteluaineista.
 
Ostin tänään itselle maastopyörän. Levyjarrut ulvovat sekä edessä että takana mahdottomasti jarruttaessa. Ajattelin ensin kokeilla, jos jollain jarrunpuhdistusnesteellä vaiva lähtisi. Saako noita esim. Prismasta?
 
Kävin ajamassa uuden fillarin sisään Teneriffalla, oli kyllä ihan parhautta!

G0016884.jpg
 
Ostin tänään itselle maastopyörän. Levyjarrut ulvovat sekä edessä että takana mahdottomasti jarruttaessa. Ajattelin ensin kokeilla, jos jollain jarrunpuhdistusnesteellä vaiva lähtisi. Saako noita esim. Prismasta?

Ihan normaalia, että ulvovat. Ajamalla saattaa hiljentyä tai ei. Yleensä sisäänajon jälkeen hiljenee.

Kiesus, kun on nätin näköistä menoa elastolla. Kuinka pitkää pätkää pääsit pudotteleen alamäkeen siellä?
 
Sellasia noin 30km pätkiä, vertikaalista laskumetriä parhaimmillaan noin 2600m.

Menittekö aina autokyydillä ylös vai joutuko ensin polkemaan sinne? :D
 
Joskus kun asiaa luin, niin juttelivat, että optimi pyöritysnopeus on 70 rpm hujakoilla? Itselläni suunnilleen tämä tuntuu luonnolliselta. Pitäisikö se opetella sotkemaan 100 rpm o.O Päteekö tuo pyörästä riippumatta, vai eroja esim. perus hybridissä ja ohuenkevyessä maantiepyörässä?

Tuo 70rpm on tiellä kyllä aika hidasta pyörittämistä. Opettele sitä pyöritystekniikkaa niin vauhti kasvaa ja kestävyys paranee. Pykälä tai pari pienemmällä kun mihin olet tottunut.
Maastossa sitten enempi runttaamalla. Itse opettelin sinkulalla jossa naurettavan kevyet välit. Pakko pyörittää jos haluaa päästä kovaa.
Alkoi sen jälkeen kulkea vaihdepyörä aika eri malliin. Ja ne bemaksikuskit pyörittää fläteillä max. 250rpm.
 
Menittekö aina autokyydillä ylös vai joutuko ensin polkemaan sinne? :D

Bussilla eka ylös, mutta saattoi sen lisäksi joutua pienen lämmittelynousun ajamaan, jotta pääsi poluille. Lisäksi välillä joutui menemään ylöspäin muutenkin, koska tuo on vuoristo eikä yksi iso vuori. Hyvin tuolla pääsi kuitenkin ylämäkeenkin.
 
Taas tyhmiä kysymyksiä. Jos ostan pyörääni uuden rataspakan taakse, niin mistä tiedän, että eturattaat käyvät yksiin tämän kanssa? Olisiko järkevää ostaa kokokaan uusi kampisetti vai uusia pelkät rattaat? Älkää mielellään kivittäkö kovin pahasti jos tuntuu ihan tyhmiltä nämä kysymykset..

Käykö esim. nämä yksiin?

Pédalier 3x9v Shimano Deore M590 | Chain Reaction Cycles
Cassette VTT 9 vitesses Shimano XT M770 | Chain Reaction Cycles

Käy.
Tuolla lukeekin jo spekseissä: "Cassette Compatibility: 9-speed"
Eli ysit sopii aina keskenään, jos eessä on vain yksi ratas niin sitten se käy ihan minkä tahansa pakan kanssa.
Jos nyt on 9v kammet, niin sitten pakka sen mukaan 9-lehtinen.

Edit. ketjut kannattaa vaihtaa samalla.
Edit 2 bike-discountista saat halvemmalla.
 
Taas tyhmiä kysymyksiä. Jos ostan pyörääni uuden rataspakan taakse, niin mistä tiedän, että eturattaat käyvät yksiin tämän kanssa? Olisiko järkevää ostaa kokokaan uusi kampisetti vai uusia pelkät rattaat? Älkää mielellään kivittäkö kovin pahasti jos tuntuu ihan tyhmiltä nämä kysymykset..

Käykö esim. nämä yksiin?

Pédalier 3x9v Shimano Deore M590 | Chain Reaction Cycles
Cassette VTT 9 vitesses Shimano XT M770 | Chain Reaction Cycles
Jos etukammet ovat 9 vaihteistoon suunniteltu niin eiköhän 9 rattaan pakka mene yksiin. Eri asia jos pyörä on esim 7v alun perin, niin sitten ei.
Kaikkein parasta olisi uusia kammet, takapakka ja ketju samalla. Kuluvat sitten tasaisesti.
 
^No ei ehkä noinkaan, tai kalliiksi tulee ajaminen. Yhdellä pakalla ajaa kahdet-kolmet ketjut, ja eturieskoilla ainakin pari pakkaa. Tärkeää on nimenomaan ketjujen vaihtaminen ajoissa, kuluneet ketjut syövät takapakan ja eturattaat vauhdilla loppuun.
 
Mt- kausi avattu eilen uudella fillarilla mahtavassa kelissä. Mikä huvittavinta, ensimmäiset haistattelut tuli jo puolen kilsan jälkeen, kun kelvit on täällä hiekkaa täynnä ja käytin ajokaistan oikeaa reunaa pakolliseen kaupungin sisäiseen siirtymään...ihme kun kukaan ei yrittänyt kiilata autolla, niitäkin on koettu.
 
Tuo 70rpm on tiellä kyllä aika hidasta pyörittämistä. Opettele sitä pyöritystekniikkaa niin vauhti kasvaa ja kestävyys paranee. Pykälä tai pari pienemmällä kun mihin olet tottunut.


Allekirjoitan itse tämän tietyiltä osin. Varmaan optimi pyöritysnopeus riippuu henkilöstä ja lenkkimaastosta, mutta tietyt perussäännöt varmasti pätevät.

Itse pyörittelen maantielenkit (30-100km) noin 72-73 rpm:llä ja olen huomannut selkeästi kuinka energiatasot vaikuttavat kammen pyöritykseen. Eilen heitin kevään ensimmäisen kunnon lenkin n. 70 km. Ensimmäiset 30 km:ä meni mukavasti kierrosten ollessa lähemmäs 80 rpm. Väsyn alkaessa iskeä kierrokset putosivat niin paljon, että keskiarvo oli kotiin päästessä 72 rpm. Omalla kohdalla tuo 72 on se keskiarvo, jota voisi tänä kesänä yrittää hilata vähän ylöspäin.
 
Sain työmatka/hiekkatiepyörän päivitykset melkein valmiiksi, eli ajokuntoon. Cuben crossariin kaipailin vähän piristystä voimansiirron ja kiekkojen osalta. Edelliset vaihdeosat oli Shimanon 105/Ultegra mix, mihin en oikein koskaan ollut täysin tyytyväinen. Vaihtoi puhtaana ja kunnossa ollessaan ihan ok, mutta vähänkin kun oli rapaa niin alkoi takkuamaan, lähinnä takavaihtajan onnettoman ponneton jousi oli tähän syynä. Lisäksi pyörässä oli tehty crossariksi aivan älytön ratkaisu, eli vaijerit oli vedetty rungon sisään ja keskiön alta paljaana eteenpäin, sai olla jatkuvasti puhdistamassa että edes siedettävä tarkkuus vaihteissa säilyi.

Uusi vaihteita mietin lähinnä SRAMilta, koska maantiepyörässä on Forcet. Päädyin kuitenkin kurkistamaan voiman pimeälle puolelle, eli Campan leiriin. Velocethan on aivan pätevät osat ja kestävän maineessa, päätin siis viritellä moiset pyörään kiinni. Lisäksi halusin kokopitkät kuoret vaihtajille, joten edessä oli rungon poraaminen auki kuorien vetoa varten. Asennukset oli helpot, ja vaati siis kahvojen, takavaihtajan ja takapakan hankinnan, kammet ja etuvaihtajan jätin Shimanoksi. Lisäksi kiekkoihin ostin Campan vapaarattaan, ja uusin samalla eturieskat + ketjut sekä tietenkin kaikki vaijerit kuorineen. Kiekot ja renkaat meni samalla myös uusiksi. Renkaiden tubeless -homma ei onnistunut, Spessun renkaat oli aivan liian löysät. Laitoin kiekkoihin toisen teippikierroksen ja sisurit takaisin kiinni, pitänee yrittää uusiksi viikon päästä.

Olen nyt vähän toistasataa ehtinyt viime viikolla ajella ja kyllä kannatti. Campan kahvat on hyvin käteen sopivat, ja vaihtaminen on todella vakuuttavaa. Kun kahvasta kuuluu naks, niin takaa kuuluu klonk ja homma toimii. Kahvoissa on hyvin tilaa isommallekin kädelle, ja se peukkuvaihdin on oikeastaan ihan kätevä. Takavaihtaja on jäykkä niin kuin pitääkin. Tälle päivtykselle siis iso plussa :), suosittelen kokeilemaan jos on remppaa edessä. Kännyräpsy vielä pyörän nykykuosista:
DSC_0031_zpscq3fzuhy.jpg
 
Heitetäänpäs tännekin pyöräilijöiden (tietysti mielellään päätyisi myös autoilijoiden) luettavaksi kirjoitusta väistämissäännöistä.

Suojatie ei tarkoita autoilijan etuajo-oikeutta

On jälleen paikallaan korjata erinäisiä vaarallisia väärinkäsityksiä väistämissäännöistä, joita on hutiloitu medioissa parin viime viikon aikana.
Suojatie ei tarkoita autoilijan etuajo-oikeutta | Kaupunkifillari
 
Ajankohtaista asiaa, käsittämätöntä että vuoden -97 sotkua ei olla saatu korjattua ja väistämissäännöistä julkaistaan virhellistä tietoa. Itse olen aina väistänyt autolla kaikkea mahdollista suojatiellä liikkuvaa, valitettavasti em. virheellisen tiedon levittämisen johdosta kaikki autoilijat eivät todellakaan niin tee. Jalankulkija, rullaluistelija, pyöräilijä jne. kun on autoa vastaan aina heikoilla, niin itse en kyllä ottaisi kontolleni toisen vammautumista tai kuolemaa vaan siitä syystä, että juuri sen toisen olisi kuulunut väistää.

Suomessa ollaan epäonnistuttu paitsi liikenteen asennekasvatuksessa, myös pyöräteiden suunnittelussa. Onneksi asuinkaupungissani ei varsinaista pyörätietä ole kuin muutama sata metriä ytimessä, jossa en maantiefillarilla liiku juuri ollenkaan. Kaupunkialueella liikun mt- pyörällä lähes poikkeuksetta ajoradalla, liikennesääntöjen mukaan oikeassa reunassa. Siinä "ajoneuvon"kuljettajana ei väistämissäännöistä ole mitään epäselvyyttä.

Kelviä en käytä juuri tuon väistämissäännön "tulkintaerojen" vuoksi, koska olen kokenut juurikin kelvin jatkeena olevat suojatiet erittäin turvattomaksi. Valottomiin risteyksiin tullaan autolla myös kovilla nopeuksilla ja pysähdytään juuri sen suojatien päälle tukkimaan kelvin liikenne. Myös rullaluistelijat, jalankulkijat, koiranulkoiluttajat ja pikkulapset tuovat omat haasteensa kivien, asfaltin halkeamien ja lasinsirujen kanssa turvalliseen liikkumiseen mt- fillarilla kelvillä. Siksi valitsen mielummin ajoradan oikean reunan, jossa ajan luonnollisesti niin reunassa kuin vain pystyn. Tämäkään ei joillekin autoilijoille riitä, vaan lasinpesuneste, keskisormi, huorittelu/homottelu sekä kiilaaminen ovat tulleet tutuiksi. Tahallisesti liian läheltä ajaminen (jopa tööttääminen kiinni takarenkaassa) on ehkä pahinta, kova sivuttaistuuli saattaa tempaista pyörää äkillisesti sen puoli metriä vasemmalle....jotkut kun eivät vaan meinaa mahtua autollaan ohi 30 km/h nopeutta kulkevasta pyörästä. Mahtavaa asennetta:) :D

Niin ja kumma juttu, kun maanteillä traktorit, mopot, leikkuupuimurit ja muut härpäkkeet eivät saa osakseen samaa kohtelua....ehkä se kaasun höllääminen näiden takia kostetaan sitten pyöräilijöille.
 
eilen 101km ja tänään 58km, kyllä tää tästä vielä iloksi muuttuu, vaikka nämä kevään ekat lenkit onkin vahän nuhasia :)

Niin ja kumma juttu, kun maanteillä traktorit, mopot, leikkuupuimurit ja muut härpäkkeet eivät saa osakseen samaa kohtelua....ehkä se kaasun höllääminen näiden takia kostetaan sitten pyöräilijöille.
saattaapi olla noinkin :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom