Ajankohtaista asiaa, käsittämätöntä että vuoden -97 sotkua ei olla saatu korjattua ja väistämissäännöistä julkaistaan virhellistä tietoa. Itse olen aina väistänyt autolla kaikkea mahdollista suojatiellä liikkuvaa, valitettavasti em. virheellisen tiedon levittämisen johdosta kaikki autoilijat eivät todellakaan niin tee. Jalankulkija, rullaluistelija, pyöräilijä jne. kun on autoa vastaan aina heikoilla, niin itse en kyllä ottaisi kontolleni toisen vammautumista tai kuolemaa vaan siitä syystä, että juuri sen toisen olisi kuulunut väistää.
Suomessa ollaan epäonnistuttu paitsi liikenteen asennekasvatuksessa, myös pyöräteiden suunnittelussa. Onneksi asuinkaupungissani ei varsinaista pyörätietä ole kuin muutama sata metriä ytimessä, jossa en maantiefillarilla liiku juuri ollenkaan. Kaupunkialueella liikun mt- pyörällä lähes poikkeuksetta ajoradalla, liikennesääntöjen mukaan oikeassa reunassa. Siinä "ajoneuvon"kuljettajana ei väistämissäännöistä ole mitään epäselvyyttä.
Kelviä en käytä juuri tuon väistämissäännön "tulkintaerojen" vuoksi, koska olen kokenut juurikin kelvin jatkeena olevat suojatiet erittäin turvattomaksi. Valottomiin risteyksiin tullaan autolla myös kovilla nopeuksilla ja pysähdytään juuri sen suojatien päälle tukkimaan kelvin liikenne. Myös rullaluistelijat, jalankulkijat, koiranulkoiluttajat ja pikkulapset tuovat omat haasteensa kivien, asfaltin halkeamien ja lasinsirujen kanssa turvalliseen liikkumiseen mt- fillarilla kelvillä. Siksi valitsen mielummin ajoradan oikean reunan, jossa ajan luonnollisesti niin reunassa kuin vain pystyn. Tämäkään ei joillekin autoilijoille riitä, vaan lasinpesuneste, keskisormi, huorittelu/homottelu sekä kiilaaminen ovat tulleet tutuiksi. Tahallisesti liian läheltä ajaminen (jopa tööttääminen kiinni takarenkaassa) on ehkä pahinta, kova sivuttaistuuli saattaa tempaista pyörää äkillisesti sen puoli metriä vasemmalle....jotkut kun eivät vaan meinaa mahtua autollaan ohi 30 km/h nopeutta kulkevasta pyörästä. Mahtavaa asennetta
:D
Niin ja kumma juttu, kun maanteillä traktorit, mopot, leikkuupuimurit ja muut härpäkkeet eivät saa osakseen samaa kohtelua....ehkä se kaasun höllääminen näiden takia kostetaan sitten pyöräilijöille.