Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uusi pyöräilykausi pikkuhiljaa alkamassa ja Trekin hybridi haettu keväthuollossa. Tulin talvella miettineeksi kesäksi vähän virtaviivaisempaa pyörää, eritoten mielessä cyclocrossari. Kuitenkaan rahatilanne ei anna periksi ostaa edes tonnin cc:ta, joten mietin, saisiko tuosta hybridistä droppitangolla ja cc-kiekoilla rakennettua edes halvan kopion oikeasta maantiekiiturista? Onko mitään järkeä? Kiekot nyt ei ongelma tule olemaan, lyhyempi stemmi lienee pakollinen että tanko ei karkaa liian kauas eteen. Myöskään vivusto ei tule tuossa kunnossa istumaan hyvin droppitankoon, mutta voinhan laittaa nuo alkuperäiset jarru- ja vaihdevivustot tangon suoralle osalle normaalisti. Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä. Fillarifoorumille en kehtaa tämmöistä edes kirjoittaa, siellä hifistit paskovat välittömästi 300e pyöräilyhousuihinsa ja linkittelevät perään 2500e crossareita.
 
Uusi pyöräilykausi pikkuhiljaa alkamassa ja Trekin hybridi haettu keväthuollossa. Tulin talvella miettineeksi kesäksi vähän virtaviivaisempaa pyörää, eritoten mielessä cyclocrossari. Kuitenkaan rahatilanne ei anna periksi ostaa edes tonnin cc:ta, joten mietin, saisiko tuosta hybridistä droppitangolla ja cc-kiekoilla rakennettua edes halvan kopion oikeasta maantiekiiturista? Onko mitään järkeä? Kiekot nyt ei ongelma tule olemaan, lyhyempi stemmi lienee pakollinen että tanko ei karkaa liian kauas eteen. Myöskään vivusto ei tule tuossa kunnossa istumaan hyvin droppitankoon, mutta voinhan laittaa nuo alkuperäiset jarru- ja vaihdevivustot tangon suoralle osalle normaalisti. Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä. Fillarifoorumille en kehtaa tämmöistä edes kirjoittaa, siellä hifistit paskovat välittömästi 300e pyöräilyhousuihinsa ja linkittelevät perään 2500e crossareita.

Droppotangolle saa ainakin jarrukahvat halvalla ja vaikka jostain pyöräkorjaamon miljoonalaatikosta runkovivut?
Vai onko levyjarrut?
 
Jos ei droppitankoa saa sovitettua niin laittaa tollasen aika-ajo tangon. Joskus aikoja sitten oli jossain kulkurissa mulla ja ihan kummasti sillä polki.

bbb1.jpg
 
Myöskään vivusto ei tule tuossa kunnossa istumaan hyvin droppitankoon, mutta voinhan laittaa nuo alkuperäiset jarru- ja vaihdevivustot tangon suoralle osalle normaalisti.

Et voi. Droppitanko on hieman paksumpi kuin suorat tangot.
Campagnolon halvimmat 10-vaihteiset vaihde/jarrukahvat droppitangolle saa Saksasta noin satasella ja nuo saa toimimaan hyvin Shimanon 8- ja 9-vaihteisten vaihtajien kanssa.
 
Droppotangolle saa ainakin jarrukahvat halvalla ja vaikka jostain pyöräkorjaamon miljoonalaatikosta runkovivut?
Vai onko levyjarrut?
Ne viistoputken vivut on kitkavaihtajille. Lyhyt stemmi ja droppitanko voi tehdä ohjauksen turhan nopeaksi ja rauhattomaksi.
Shimano Dura Ace 9000 SL-BSR1 11 Speed Bar End Shifters | Planet X

E: Laita tuommonen niin että se laskee eikä nouse, suora tanko, ne prikat pois sieltä kannattimen alta ja nousu-
kahvat sojottaan suoraan eteenpäin tempokahvoiksi. Johan on aero.

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-v...-24-110mm-35-ohjainkannatin/p/1108944_1_style
 
Canyonissa ei ole muuta huonoa kuin toimitusajat jos on juttuihin uskomista. Viikkojen odotus tilauksen jälkeen saattaa syödä miestä.

Eikä vastata puhelimeen eikä sähköpostiin, numero on hyvin harvoin nettisivulla ilmoitettuina kellonaikoina edes käytössä. Multa lähti rahat ainakin Wigglelle, vaikka kova yritys oli pyörää Canyonilta hommatakin, mutta pitäkööt tunkkinsa. Oli kyllä Wigglessä aika helvetin hyvä asiakaspalvelu (chattiä käytin).
 
Et voi. Droppitanko on hieman paksumpi kuin suorat tangot.

Tämä pitää osittain paikkansa. Mutta on myös 25.4 ja 31.8 droppitankoja. Mutta ne kahvat siinä suoralla osalla ei välttämättä ole hyvä idea.
Sheldon Brown's Bicycle Glossary St--Sz

e: Se yleisin droppitangon halkaisija on 26mm. Ja ei ole hyvä idea koska yläote jää liian kapeaksi
ilman maantiekahvoja/huppuja ja alaote on suurimman osan ajasta käyttökelvoton koska
sieltä ei ylety jarruihin tai vaihteisiin.
 
Fixi kasattu, törkeen siistiä oli sotkea menemään kiinteärattaisella. Vaikka aluksi mietin miten mahtaa pysähtyminen ja alamäkien polkeminen onnistua, niin yllättävän helppoa se on, kun on etujarru jolla saa vähän sitä kovinta vauhtia pois aina tarvittaessa. Skiddaaminenkin onnistuu jo toiselta puolelta ihan kivasti, toinen vaatii vielä harjoittelua, että saa siihen lisää varmuutta.

Yksi ongelma tuli eteen eilen. Isoa ylämäkeä poljettaessa, yhtäkkiä kuului kova raksahdus, ja ketju napsahti poikki. Ketju ei varmaan mikään paras ollut, sillä se oli motonetiatä ostettu melko halvalla, mutta kuitenkin se oli sopivan kokoinen rattaille ja ketjulinjakin oli suora, niin vähän ihmetyttää tuo. Minkäslainen ketju pitäisi seuraavaksi hommata? Vaikka tuommoinen fixillä ajaminen varmaan rasittaa ketjua, niin kuitenkin outoa että noin nopeasti hajosi.
 
Katkesko liitoskohdalta vai muualta. Itse en ole saanut koskaan poikki muualta kuin liitoksesta ja sehän korjaantuu erillisen (pika)lukon ostamisella.
 
Liitoskohdasta semmonen pinni hajos.

Edit. Pystyykö toisesta ketjusta ottamaan semmosen "pinnin" ja laittamaan sen siihen tilalle? Vai onko se viritelmä joka ei kestä mitään?

Kiitos neuvoista!
 
Moi! Meikäläisellä ois Kona Calderan runko vm08 tuolla varastossa ja sitä pitäisi nyt vähän ehkä modifioida paremmin kaupunkiajoon sopivaksi.

1) Olisiko ehdotuksia 26" renkaista? Käyttö tällä hetkellä tosissaan kaupungissa ajelua jonka lisäksi jonkun verran hiekkateitä. Kannattaisiko ostaa kahdet kumit vai pärjääkö samoilla?

2) Keula? Tällä hetkellä kiinni on joku rockshoxin teräsjousellinen keula, mutta mietin kun ajelu on tota luokkaa niin kannattaisiko vaihtaa esim jäykkään hiilikuitukeulaan?
 
^ Hyvä jäykkä teräskeula on mukavampi, huolettomampi ja halvempi. Kona p2, Salsa cromoto jne.. Painoero kuituiseen 200-400g. Slikseillä tai semislikseillä pärjää hiekkatiellä.
Kaupungin lasi- ja sepelimurskeessa pistosuojatut hyvät. Niin leveät kun mahtuu.
 
Laitoin vanhaan kakkos maasturiin jotku vajaa parituumaiset sliksit jotka ostin halpahallista tai vastaavasta. Oisko ollut 6-7 eur kappale. Nyt ajeltu jo useampi vuosi ja muutamia satoja kilometrejä ilman mitään ongelmia. Paremmin rullaa kuin maastokumit. 26" on suosittu koko nuorisopyörissä ja normi kumien valikoima on parempi noissa halppis kaupoissa kuin alan liikkeissä.
 
Jos haluaa hinta/hyöty-suhdetta optimoida niin kannattaa aluksi investoida, jotkut kohtuu kevyet ja sileät kumit. Esim contin speedkingit tai vastaavat. Noihin 6 euron kumeihin noilla on paremmilla renkailla niin paljon painoeroa, että se on parempi paikka käytää rahaa kuin tuo keulan vaihto mihin menee teräskeulankin kanssa monta sataa.

Itse kyttäilisin fillaritorilta puoli ilmaiseksi jotkut kevyet semisliksit renkaiksi ja ostaisin jostain kiinanmaalta kuitukeulan jos mieli tekee. Ei se keulan vaihto silti täysjäykkään mitään ihmeitä tee vaikka onkin muodikasta nykyään :D
 
Ei nuo 6 eken renkaat mitään paina. Keston kanssa epäröin mutta huoli oli turha. Mutta eihän ne mikään katu-uskottavin ratkaisu ole :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom