Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo kehän vieressä pääasiassa, eipä siellä kummosia nousuja ole. Ajoin tollasella vanhasta teräsrunkoisesta maantiepyörästä tehdyllä konversiolla.
Joku vähän päälle 9kg ja 42-16 välit.
 
Fiksi on kaupungissa paaaaljon hitaampi kuin vapaa-rattaallinen saati sitten vaihteellinen pyörä. Itse omistan pyörän missä on takakiekossa eri puolilla ja "fiksi-ratas" ja vapaaratas joten olen molempia koittanut, lisäksi verrokkina löytyy maantiepyörä, tri-pyörä ja pari maastopyörää. Fiksi on kaupungissa erityisen huono koska:

A: ne helvetin polkimet pyörivät koko ajan, eli esim. rotvallien yli hyppääminen ynnä muu vähänkään tekniikka vaativa luova reitti suunnittelu on poissa pelistä.

B: ne helvetin polkimet pyörivät koko ajan, eli joka ikinen mutka pitää käytännössä taluutta läpi tai poljin kolahtaa maapalloon.

C: ei ole vaihteita, eli reidet hapottaa ylämäissä ja alamäessä vauhti leikkaantuu välityksestä riippuen lukemiin 30-40km/h

D: jollain vatipäillä ei ole edes jarruja, ja vaikka kuinka hyvin osaisi sitä takarengasta luisutella ei pelkällä takasella pysähdytä kovin näppärästi vaikka olisikin ihan oikea jarru.
 
^ Niin sinä tiedät että et osaa ajaa fiksillä. Ei se homma ihan kerran kokeilemalla aukea. Vauhti alamäissä on suoraan verrannollinen pyöritystekniikkaan.
Kovemmat bemaksikuskit muuten pyörittää n. 250rpm. Jonkun pitäisi kertoa suurkaupunkien pyöräläheteille että ne ajaa kaiksta hitaimmilla pyörillä?
 
Joo kehän vieressä pääasiassa, eipä siellä kummosia nousuja ole. Ajoin tollasella vanhasta teräsrunkoisesta maantiepyörästä tehdyllä konversiolla.
Joku vähän päälle 9kg ja 42-16 välit.

Paljos sulla on keskarit lenkeillä yleensä?
Tuossa on kaiketi aika tarkkaa, että välitykset sattuu kohilleen oman matkavauhdin kanssa.
 
Uusi enduro-pyörä tuli tuossa joku aika sitten tälle kaudelle:

strive.jpg
 
Ja joo varmasti tyhjällä ja puhtaalla kelvillä mäkiin ja vastatuuleen joku tri-pyörä on nopeampi mutta kuinka fiksua on ajaa 70km/h mummojen ja lasten seassa on eri juttu.
Tai kuinka siistiä ajaa keskustan mukulakivillä tai sepelissä 23mm tuubeilla ja kivikovalla rungolla. Tai vaihdella ja säätää vaijereita ja jarrupaloja.
Edelleen pointti ei ollut missään absoluuttisessa nopeudessa jossain tietyissä olosuhteissa vaan se että yksivaihteisella pääsee ajamaan mielekästä vauhtia,
se liiteristä kaivettu mummis ei aja samaa asiaa vaan siksi että yksi vaihde.
 
^ Niin sinä tiedät että et osaa ajaa fiksillä. Ei se homma ihan kerran kokeilemalla aukea. Vauhti alamäissä on suoraan verrannollinen pyöritystekniikkaan.
Kovemmat bemaksikuskit muuten pyörittää n. 250rpm. Jonkun pitäisi kertoa suurkaupunkien pyöräläheteille että ne ajaa kaiksta hitaimmilla pyörillä?

Onko sulla muuten fiksissä erillisiä jarruja? Sellasia tyyppejä en voi tajuta, jotka ilman jarruja päästelee.
 
Kyllä vaihteeton on aina pieni kompromissi vauhdin suhteen jos vähänkään sattuu mäkeä/pehmeää alustaa yms. vaihtelua matkalle. Halvassa hintaluokassa se on toki huolettomampi valinta mutta jos on laittaa vähänkään enempää niin se hyvin harvoin tapahtuva vaijerin kiristys on pienempi vaiva kuin jonkun fiksipyörän renkaan vaihto verrattuna pikalinkulliseen vaihdepyörään. Jarrut pitää kyllä pyörässä olla, mieluiten eturenkaalla myös.
 
Mites elasto ootko shapeshifteriä (tms. sitä geometrian/jouston säätöä) tuossa kokeillut jo ihan ajossa? Onko niin toimiva kuin kovasti mainostetaan ja hehkutetaan?

Voi kun rahaa olisi ylimääräistä, niin tuollainen Canyon kyllä olisi aika vahvasti hankinnan alla... :kuola:
 
Tänään tuli ostettua kaksi pyörää!
Rossinin 90-luvun maanitepyörä, jossa oli sopivan kokoienen runko joka kiinnosti. Muut osat riisutaan ja annetaan jollekin joka tarvitsee niitä.
Toinen pyörä on myös 80-90 luvulta oleva maantiepyörä, se on maalattu, niin en tiedä tarkemmin merkkiä vielä, veikkaisin Monark, Crescent tai Tunturia. Aivan liian iso runko minulle, mutta ostin sen laadukkaiden osien takia jotka otan siitä talteen. Tuon bongasin todella edullisesti tori.fi:stä, eikä se kuulema ehtinyt olla myynnissä kun yhden illan.

Nyt on sopivan kokoinen runko ja iso kasa laadukkaita muita osia, näistä pitäisi nyt kevään aikana kasailla fixi tai sinkula :)

Tallissa myös viime kesänä ostettu Cuben LTD maasturi. Todella mielekäs ja hyvä pyörä ajaa. Saa nähdä miten tämän käy jos innostun polkemaan tuolla yksivaihteisella.
 
Tänään tuli ostettua kaksi pyörää!
Rossinin 90-luvun maanitepyörä, jossa oli sopivan kokoienen runko joka kiinnosti. Muut osat riisutaan ja annetaan jollekin joka tarvitsee niitä.
Toinen pyörä on myös 80-90 luvulta oleva maantiepyörä, se on maalattu, niin en tiedä tarkemmin merkkiä vielä, veikkaisin Monark, Crescent tai Tunturia. Aivan liian iso runko minulle, mutta ostin sen laadukkaiden osien takia jotka otan siitä talteen. Tuon bongasin todella edullisesti tori.fi:stä, eikä se kuulema ehtinyt olla myynnissä kun yhden illan.

Nyt on sopivan kokoinen runko ja iso kasa laadukkaita muita osia, näistä pitäisi nyt kevään aikana kasailla fixi tai sinkula :)

Tallissa myös viime kesänä ostettu Cuben LTD maasturi. Todella mielekäs ja hyvä pyörä ajaa. Saa nähdä miten tämän käy jos innostun polkemaan tuolla yksivaihteisella.

Onhan siinä rossinissa horisontaaliset haarukanpäät? Laita flip flop napa taakse niin sulla on fiksi/sinkula kiekkoa kääntämällä.
 
Onhan siinä rossinissa horisontaaliset haarukanpäät? Laita flip flop napa taakse niin sulla on fiksi/sinkula kiekkoa kääntämällä.

On kyllä, ei tuota ongelmia ketjun kanssa. Filip flop siihen näillä näkymin tulee laitettua.

Tuunbirenkaat oli kaikissa kiekoissa, onko pakkislaisilla tietoa saako niihin laitettua normaalilla sisäkumilla olevaa maantierengasta?
 
Tossa edellisellä sivulla kerkesin kyselyn aloittaa ja nyt olisin vaihtoehdot rajannut kolmeen, olisin erittäin kiitollinen jos joku edes viitsisi katsoa ja kommentoida, että onko pyörissä toisiinsa verrattuina jotain erityisiä sudenkuoppio jarrujen, vaihteiden yms. suhteen :) Tosiaan mahdollisimman simppeliä allround-käyttöpyörää opiskelijabudjetille taas pariksi vuodeksi eteenpäin.

-VITUS DEE 290 VR NEXUS
Sihmano nexus sisäiset kolme vaihdetta, varmaan huoltovapain, mutta mielelläänhän sitä talvella olisi niitä välivaihteitakin. Jarrut ilmeisesti ei kummoiset?

Commencial uptown al origin 2015
10 vaihdetta, eli aivan tarpeeksi, vain takavaihtaja. Sram x4, sama kuin edellisessä vituksessani ja parissa vuodessa ei tullut pahaa sanottavaa. Jarrujen suhteen mitään hajua.

Vitus mach 3
27 vaihdetta, Shimano claris/sora, ei mitään hajua noista. Kenomaisempi ajoasento ja kapeammat nakit. Pyörällä tosiaan vedelleen talvellakin säästä ja aurauksesta riippumatta, joten vähän varmemmaksi ratkaisuksi miellän tuollaisen maastopyörän geometrian. Mielipiteitä asiasta?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom