Pyöräily

Se ihmetyttää että "jarruttomista" fikseistä itketään mutta ei mummiksista joissa pelkkä jalkajarru takana.
Arvatkaa kumpi pysähtyy nopeammin samasta vauhdista? Eikä ne maantiejarrutkaan ihan seinään pysäytä..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mummiksella ei pääsee neljääkymppiä, ja jalkajarrua osaavat kaikki käyttää. Ja maantiepyörä pysähtyy kyllä alle puoleen matkaan jarruttomasta fiksistä.
 
jeps, yhtenäkään talvena en muuten ole omistanut nastarenkaita, mutta etenkin sen takia taitaa kaposemman renkaan hybridit jäädä. Yllättävän vähän on tuollaisia maastopyörämäisemmällä geometrialla varustettuja täysjäykkiä. Taitaa commencaliin olla päätyminen. Mites noihin noi polkimet, käyvätkö miten yleisesti kaikki yhteen toistensa kanssa? Tilaanko samaan syssyyn vai voinko käydä täältä sitten valkkailemassa liikkeestä? Postit näyttää pyörälle olevan commencalilla aika reilut, 78€ verrattuna chainreactioncyclesin postimaksuttomuuteen.
 
jeps, yhtenäkään talvena en muuten ole omistanut nastarenkaita, mutta etenkin sen takia taitaa kaposemman renkaan hybridit jäädä. Yllättävän vähän on tuollaisia maastopyörämäisemmällä geometrialla varustettuja täysjäykkiä. Taitaa commencaliin olla päätyminen. Mites noihin noi polkimet, käyvätkö miten yleisesti kaikki yhteen toistensa kanssa? Tilaanko samaan syssyyn vai voinko käydä täältä sitten valkkailemassa liikkeestä? Postit näyttää pyörälle olevan commencalilla aika reilut, 78€ verrattuna chainreactioncyclesin postimaksuttomuuteen.

HT PEDALS PA12 NYLON BLACK

Tuossa olisi aika pätevän oloiset pedaalit perusajoon samasta paikasta. Ihan hyvin voi käydä myös paikallisesta valkkailemassa. Suosittelen kyllä varausetta ostamaan kunnolliset flättipolkimet suoraan ( tai sitten lukot jos haluaa). Lisää ajomukavuutta huomattavasti, kun on tukevat ja mukavat polkimet.
 
Mitäs noissa pedaaleissa sitten pitää katsoa? Oon nytten selaillu hieman noita kun huomasin, ettei tule pyörän mukana. Ennen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota käytännössä ollenkaan. Hinnat vaihtelee kympistä sataseen, mikä noissa mahtaa olla se erottava tekijä? Painoa ja laakerointia ainakin näytettiin arvostavan monessa jutussa, mutta kuinka paljon näillä on sitten käytännön merkitystä näin peruspyöräilyssä?
 
Mitäs noissa pedaaleissa sitten pitää katsoa? Oon nytten selaillu hieman noita kun huomasin, ettei tule pyörän mukana. Ennen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota käytännössä ollenkaan. Hinnat vaihtelee kympistä sataseen, mikä noissa mahtaa olla se erottava tekijä? Painoa ja laakerointia ainakin näytettiin arvostavan monessa jutussa, mutta kuinka paljon näillä on sitten käytännön merkitystä näin peruspyöräilyssä?

Painolla ei varmasti ole peruspyöräilyssä niinkään merkitystä. Kunnon laakerointi kestää säätä ja aikaa paremmin. Lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota polkimien kokoon, itse ainakin leveäjalkaisena tykkään leveästä polkimesta. Myös isompi poljin tuntuu jalan alla "tukevammalta". Piikkien kokoon ja muotoon myös huomiota kannattaa kiinnittää. Tarpeeksi ohuet piikit ts "terävät", jotta ne purevat kunnolla kenkiin, eikä kenkä jää kellumaan piikkien päälle.

itsellä Shimanon saintit ( tai mx80 tms), joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Perus fillaroinnissa pärjää vähemmälläkin, mutta noi ainakin pitää ja kestää, kun ajan pyörällläni siis maastossa suurimman osan ajasta. (Harrastepyörä kun on kyseessä)
 
Se ihmetyttää että "jarruttomista" fikseistä itketään mutta ei mummiksista joissa pelkkä jalkajarru takana.
Arvatkaa kumpi pysähtyy nopeammin samasta vauhdista? Eikä ne maantiejarrutkaan ihan seinään pysäytä..

Maantiejarrut kyllä toimii siinä missä muutkin. Kerran oon ihan tosissaan joutunu käyttämään ja 10-20m matkalla ei takarengas asfalttiin tavannu ollenkaan, vaikka paino oli melko takana. Pelkällä takajarrulla... en tässä kirjoittelis :D
 
Jep, mut se fiksin takarengas pysähtyy just sillon kun lopettaa polkemisen. Jos on paino takana niin aika hätäseen pysähtyy. Pitää tosin olla jaloissa paukkuja ja osata
tekniikka. Joku rumpu(jalka)jarru vaatii sen taaksepolkaisun ja sitten odotellaan jos vaikka alkais vauhti hidastuun.
 
Jos on paino takana niin aika hätäseen pysähtyy.

Valitettavasti fysiikan lait on tuota hätäistä pysähtymistä vastaan. Ei oo edes vaikea testata ja mitä enemmän vauhtia, sitä selkeämpi ero.
Ennakoimalla ja kohtuullisilla vauhdeilla, en epäile ollenkaan, etteikö pelkällä takarenkaan jarrutuksella pärjäisi. Pärjäähän ne mummotkin ja jopoissa oli ainakin 80-luvulla vain takajarru :D
 
Joo vaatiihan toi kiinteällä ajaminen muutenkin enemmän ennakoimista. Se vaan että perusjunteille halutaan markkinoida mielikuvia "jarruttomista" fiksipyöristä.
Sitten ne luulee että niillä ei voi jarruttaa ja kauhistelee kahvipöytäkeskusteluissa. Mielummin vois jeesustella vaikka jalkakäytäväpyöräilijöistä ja mopoista kelveillä.
Eikä joku luistava jalkajarru jopossa ole todellakaan sama asia kun kiinteän välityksen lukitseminen. Ja ne vannejarrut märällä kelillä kyllä luistaa riittävästi.
 
Perusvirhe kysyä pyöräilyniiloilta vinkkiä arkipyörän ostoon. :D

Jos budjetti on 400 euroa niin ostaisin peruspyörän. Joko napavaihteilla tai ilman.

Pointteja muutamien kilsojen arkiajoon arkivaatteissa:

-Ellet aja autojen seassa, et tule koskaan saavuttamaan 30 kilsan keskaria siirtymälläsi.
-Teräsrungon eläminen on aivan se ja sama ellet kiihdytä kilpaa autojen kanssa tai runttaa putkelta ylämäkiin.
-Pyörän painolla ei ole arjessa väliä, ellet kanniskele pyörää kellariin/kämppään sisälle.
-Budjetillasi ei saa kunnon osasarjaa maastopyörään-> vuoden päästä olet itke&säädä kierteessä.
-Jos normireiteillä ei ole mäkiä, et jaksa ronklata vaihteita, vaikka niitä olisikin.
-Tällöin kaksi vaihdetta riittää: hyvän kelin ja lumikelin vaihde.
-Samoilla ketjuilla pärjää ikuisuuden ja ovat puoli-ilmaisia vaihtaa.
-Pysty ajoasento on parempi, koska
1. Et aja kovaa, joten aerodynamiikalla ei ole väliä.
2. Sulla on toppatakki päällä ja reppu selässä -> aerodynamiikka on perseellään jokatapauksessa
3. Helpompi seurata muuta liikennettä.
4. Pakkasella ei mene niska jumiin ja helteellä on helpompi bongailla naisia.
5. Pystyssä ei myöskään tuule puseron kauluksesta sisään, kun ajelet siinä toppatakissasi​
-Runkolukko on ihanuutta, kun ajat työ->sali->kauppa->kirjasto->jne kilsan siirtymiä.
-Halvan mummiksen uskaltaa jättää ilman U-lukon kanssa pimeässä pakkasessa nyhertämistä.
-Tarakka on todella jees, jos pyörä on ainoa kulkupeli, etkä omista pyörälähettireppua.
-Täyspitkät lokarit kuraläpillä. Vain hipsteri pärjää ilman. Ilman lokareita perusjannu paskaantuu usein niin pahasti, että pitää mennä vaatteet päällä suihkuun.
-Jalkajarru toimii maailman tappiin ilman säätöä. Ei ikinä korvia raastavaa jarrupalojen ulinaa, laahaamista ja säätöä.
-Et kuitenkaan jaksa säätää jarruja, kun liikenneturvallisuus alkaa kärsiä, vaan ajat "vielä yhden päivän" pienellä riskillä.
-Voit hommata pyöräsi lähikaupasta. Jos se pöllitään, soitat vakuutusyhtiöön, menet samaan kauppaan ja noudat uuden.
-Jos mahdollisesti ajat joskus metsässä tai haaveilet ehkä pyörälenkeistä niin mieti kannattaako pyörä ostaa 99% tarpeista vai siihen 1% marginaaliharrastamiseen.
 
^ Tossa on paljon totta. Vaikea suositella kyllä toiselle pyörää tietämättä tasosta/käytöstä/huollosta jne. Läpiastuttavia mummiksia välttäisin, ajanut itse yhden poikki ja kaksi solmuun.
Ja alamäessä kun saa vauhtia niin se rungon vatkaaminen saatttaa alkaa jännittämään.
 
Jep, mut se fiksin takarengas pysähtyy just sillon kun lopettaa polkemisen. Jos on paino takana niin aika hätäseen pysähtyy. Pitää tosin olla jaloissa paukkuja ja osata
tekniikka. Joku rumpu(jalka)jarru vaatii sen taaksepolkaisun ja sitten odotellaan jos vaikka alkais vauhti hidastuun.

fiksillä voi käytännössä jarruttaa kunnolla kun polkimet sattuvat vaakatasoon ja tällöinkin pitää osalla kuskeista olla oikea poljin edessä, sekä paino eturenkaalla, että sen takasen saa lukkoon. Eli käytännössä polkemista ei vaan voi lopettaa ja paino ei ole ainakaan jarrutuksen alussa takarenkaalla. Ja tuosta muun liikenteen ennakoimisesta voi ottaa mallia jostain pyörälähetti videoista :D
 
Joo en mä ole suositellut alottelijoille fiksiä enkä varsinkaan jarrutonta. Se joka osaa ajaa saa pysähtyyn. Ei kannata lähteä liikenteeseen laitteella jota ei hallitse.
Multa onnistuu skidaus molemmin puolin perse penkissä. Ja niitä kampia voi polkasta taaksepäin jos ne ei ole vaakatasossa.
Kantsii käydä vaikka salilla kyykkään jos ei jaksa jarrutella. Kokeilin kerran tempausta enkä heti osannu, paska liike. Sitäpaitsi mavessa liikkuu isommat raudat vrt.
vaihteilla pääsee lujempaa. Hyvää aerobista harjoittelua fiksillä ajaminen kun ei vaan vapaalla rullailla ja joutuu mäkiin runttaan.
Pyöritystekniikkakin paranee väkisin. Tokihan se vituttaa kun joku menee ohi vaikka sillä ei ole edes vaihteita ja jarruja.
Sen voi onneksi kuittaa haukkumalla sen vastuuttomaksi jarruttomaksi hipsteriksi. Ja niitä fysiikan lakeja siihen pysähtymiseen liittyen on vähän enemmänkin.
Esim. paino ja kitka.
 
Budjetti oli tosiaan se max 800, jos siihen hintaan jotain erityisen järkeiltävää löytyy.
Ja vaihteista sen verran, että kyllä sitä enemmän kuin kahta on arvostanut kun on tuolla sykkinyt kiireessä loskassa tai hangessa. Siitä olen samaa mieltä, että esim. edellisistä 27:ssä oli kaksi kolmannesta liikaa omalle käytölle.

Tuohon commencaliin nyt kuitenkin miellyin jostain syystä, joten enköhän sen tänään tilaile tuosta illasta vielä. Tuntuu sopivan simppeliltä, mutta näyttää kuitenkin siltä, että on ihan mukava tykitellä talvella ja random kinttupoluilla. Sen verran halpa, että ei taas haittaa jos varastetaan tai etenkin jos tuntee, että parin vuoden päästä olisi aikaa ihan kalliimmalle harrastepyörälle.
 
Missähän kannattaisi myydä käytettyjä pyöriä nykyään? Mulla olisi uudehkot 29er jäykkäperä (2013, koko 16") ja maantiefillari (Canyon Ultimate AL 9.0, 2012, koko S) tarjolla, kun alkaa usko loppua että tällä polvella vois enää ajaa lenkkiä. Ei noita oikein jaksa muuttaa uuteen asuinmaahan vain tilaa viemään, ja parempi varmaan olisi että ne on jollain ajossa kuin että keräävät jossain varastossa pölyä.
 
Missähän kannattaisi myydä käytettyjä pyöriä nykyään? Mulla olisi uudehkot 29er jäykkäperä (2013, koko 16") ja maantiefillari (Canyon Ultimate AL 9.0, 2012, koko S) tarjolla, kun alkaa usko loppua että tällä polvella vois enää ajaa lenkkiä. Ei noita oikein jaksa muuttaa uuteen asuinmaahan vain tilaa viemään, ja parempi varmaan olisi että ne on jollain ajossa kuin että keräävät jossain varastossa pölyä.

Fillaritori.com - Käytettyjen polkupyörien kauppapaikka.
 
Mihi hintaa oot myymässä ?
Oiskohan kohtuullinen pyyntö luokkaa 60-70% ostohinnasta? Oon huoltanut kumpaakin säännöllisesti. Noi oli uutena Saksasta 1200 ja 1700€. Jotain sekalaista roinaa sais mukaan kuten ketjuja, iskaripumpun, lokarit ja lukon maasturiin, pullotelineet ja polkimet kumpaankin (XT / Ultegra), jne. En oo nyt Suomessa joten en nyt ihan supertarkkaan muista, mitä kaikkea hyllyssä on.

Osaa muuten vituttaa polvikivut. Kohta 10 vuotta tulee tätä takkuilua täyteen.

Kiitos vinkistä, ai se on tää edelleen. Itsekin ostin tuolta edellisen maastopyörän.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom