Perusvirhe kysyä pyöräilyniiloilta vinkkiä arkipyörän ostoon. :D
Jos budjetti on 400 euroa niin ostaisin peruspyörän. Joko napavaihteilla tai ilman.
Pointteja muutamien kilsojen arkiajoon arkivaatteissa:
-Ellet aja autojen seassa, et tule koskaan saavuttamaan 30 kilsan keskaria siirtymälläsi.
-Teräsrungon eläminen on aivan se ja sama ellet kiihdytä kilpaa autojen kanssa tai runttaa putkelta ylämäkiin.
-Pyörän painolla ei ole arjessa väliä, ellet kanniskele pyörää kellariin/kämppään sisälle.
-Budjetillasi ei saa kunnon osasarjaa maastopyörään-> vuoden päästä olet itke&säädä kierteessä.
-Jos normireiteillä ei ole mäkiä, et jaksa ronklata vaihteita, vaikka niitä olisikin.
-Tällöin kaksi vaihdetta riittää: hyvän kelin ja lumikelin vaihde.
-Samoilla ketjuilla pärjää ikuisuuden ja ovat puoli-ilmaisia vaihtaa.
-Pysty ajoasento on parempi, koska
1. Et aja kovaa, joten aerodynamiikalla ei ole väliä.
2. Sulla on toppatakki päällä ja reppu selässä -> aerodynamiikka on perseellään jokatapauksessa
3. Helpompi seurata muuta liikennettä.
4. Pakkasella ei mene niska jumiin ja helteellä on helpompi bongailla naisia.
5. Pystyssä ei myöskään tuule puseron kauluksesta sisään, kun ajelet siinä toppatakissasi
-Runkolukko on ihanuutta, kun ajat työ->sali->kauppa->kirjasto->jne kilsan siirtymiä.
-Halvan mummiksen uskaltaa jättää ilman U-lukon kanssa pimeässä pakkasessa nyhertämistä.
-Tarakka on todella jees, jos pyörä on ainoa kulkupeli, etkä omista pyörälähettireppua.
-Täyspitkät lokarit kuraläpillä. Vain hipsteri pärjää ilman. Ilman lokareita perusjannu paskaantuu usein niin pahasti, että pitää mennä vaatteet päällä suihkuun.
-Jalkajarru toimii maailman tappiin ilman säätöä. Ei ikinä korvia raastavaa jarrupalojen ulinaa, laahaamista ja säätöä.
-Et kuitenkaan jaksa säätää jarruja, kun liikenneturvallisuus alkaa kärsiä, vaan ajat "vielä yhden päivän" pienellä riskillä.
-Voit hommata pyöräsi lähikaupasta. Jos se pöllitään, soitat vakuutusyhtiöön, menet samaan kauppaan ja noudat uuden.
-Jos mahdollisesti ajat joskus metsässä tai haaveilet ehkä pyörälenkeistä niin mieti kannattaako pyörä ostaa 99% tarpeista vai siihen 1% marginaaliharrastamiseen.