Pyöräily

Ja jotenkin ajatus sinkulasta, tulee mielikuva että se kulkee vaan eteenpäin ilman ylimääräisiä kilkkeitä.

No hei, tuollaiseen käyttöön on omiaan kunnon mummopyörä. Katot keltsusta jonkun sinkulacrescentin ja painat sillä menemään.

9cea81ac64e4e1a0549ab853ec51b4ad.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verkkokauppakin alkanut myymään polkupyöriä. Mitä mieltä olette näistä ? Onko laatu vehkeitä vai jotain halppis kamaa. Itseäni ainakin mietityttää nuo halvimmat, kun 350 eurolla lähtee hybrid pyöriä.

350 euron hybridi on joka paikassa samaa laatua. Hinta kyllä kertoo mitä sillä saa...Mutta kyllä nuo kalliimmat esim. Giantin pyörät on laatupyöriä hyvillä osasarjoilla ja rungolla.
 
^ Hyvä sinkula-krossari painaa 8-9kg, tommonen vesijohtoputki-mummis ainakin 20kg.

So? Siinä on pyöreät pyörät siksi että ne rullaavat jolloin paino on ihan yks ja sama. En ole ikinä hiffannut pyörän painolla hifistelijöitä. Joskus kuulin tapauksesta joka vaihtoi kaikki ruuvit ontoksi porattuihin titaanisiin. Ei liene ihan terve.

Ja voi sen mummiksenkin maalata pinkiksi :D
 
So? Siinä on pyöreät pyörät siksi että ne rullaavat jolloin paino on ihan yks ja sama. En ole ikinä hiffannut pyörän painolla hifistelijöitä. Joskus kuulin tapauksesta joka vaihtoi kaikki ruuvit ontoksi porattuihin titaanisiin. Ei liene ihan terve.

Ja voi sen mummiksenkin maalata pinkiksi :D

Joo mä näistä mitään ymmärrä, olin väärässä. Ilman muuta mummis, sillä on just hyvä vetää kolmenkympin keskareita. Värityksestä riippumatta.
 
Lisäksi kun on tottunut nykyaikaisiin maantiepyöriin ja maastureihin missä on molemmissä aikaste tukevat keskiönseudut ja kammetkin ovat vähän eri luokkaa kuin mummiksissa, huomaa sitä yksi vaihteista mummista runnoessa, että iso osa voimasta meneekin mummiksen eri osien vääntelyyn eikä niinkään etenemiseen. On meinaan osa noista menneiden vuosien ja varmaan nykypäivienkin halpa vehkeistä ihan luokattoman veteliä.
 
So? Siinä on pyöreät pyörät siksi että ne rullaavat jolloin paino on ihan yks ja sama. En ole ikinä hiffannut pyörän painolla hifistelijöitä. Joskus kuulin tapauksesta joka vaihtoi kaikki ruuvit ontoksi porattuihin titaanisiin. Ei liene ihan terve.

Ja voi sen mummiksenkin maalata pinkiksi :D

Joo. Voimiakin voi kehittää vaikka kiviä nostelemalla mutta kummasti se monen harrastuksen mielekkyyttä lisää jos on oikeat välineet.

Tosi hyviä maantiepyöräily kelejä ollut viime päivät :)
 
Ja pyörän valintaan tarvittaisiin taas apuja; elikkäs pyörällä kuljetaan lähinnä työ-, koulu-, treeni- ja kaljottelumatkat, yhtäjaksoistaa ajoa tulee aina 1-6 kilometriä suunnasta riippuen ja pyörällä ajetaa ympäri vuoden kaikki matkat, silloinkin kun kunnan auramiehet ovat vielä nukkumassa.

Edellinen pyörä oli vitus v-27, jolla pärräilin oikein tyytyväisenä ennekuin se poistui luonnollista kautta (varastettiin).

Haluasin, että pyörä olisi ketterä pyöritellä ja hyvin rullaava. Ajettavat pätkät sisältävät asvalttia, soratietä ja talvisin lunta ja jäätä, sekä kaljapäissään mahdollisia kinttupolkuja. Urheilumielessä en pyörää maastoon vie, satunnaista retkipyöräilyä saatan koettaa. Pyörää huollan sen verran, että ketjut öljyän ja kun jotain menee rikki niin sitten sen korjaan. Vaihteita oli edellisessä se 27, kivahan niitä oli olla, mutta muutamalle niistä se ajo keskittyi. Mitään mummonpyörää en kuitenkaan halua, ulkonäkö voisi olla sporttinen ja tosiaan mielellään rullata sen verran kevyesti, että pysyy aikataulussa. Lähden nimittäin aina myöhässä ja lyhyistäkin matkoista tuppaa tulemaan maksimisykeharjoituksia. Kymmenenksi vuodeksi eteenpäin en ole etsimässä pyörää, koska halu vaihtaa parempaan saattaa kuitenkin iskeä, ellei sitä ennen pyörä koe taas luonnollista poistumaa.

Budjetti maks 800€

olen nyt miettinyt eri tyylisiä vaihtoehtoja:
Vitus dee 290 vr nexus
Tykkäsin edellisestäkin vituksestani. Tässä olisi varmaan simppelimmästi päästä peruspyörä. Yhdet rattaat ja kolme sisäistä vaihdetta, kuulostaa ainakin omaan korvaan että aika edullista uusia sitten kun alkaa mennä rattaat soikeiksi. Jarrut ei ilmeisesti kummoiset? mutta edellisessä v-jarrut (siihen en enään ala) niin verrattain edistystä. Hieman mietityttää, kun jo pentunakin oli seitsemän vaihdetta nopsassa, niin pärjääkö kolmella? Toinen huolenaihe on tuon hintaisen pyörän kesto.

Ghost SE 4000
Toinen vaihtoehto on joku hyvässä tarjouksessa ja hyvän hinta-laatu-suhteen omaava maastopyörä. Mutta kuinka paljon näistä pitää maksaa, että keulat ei löysty heti ja vaihteisto on edes ok? Vai tuleeko näissää nyt vain maksettua selkesti ylimääräisesti, kun oma tarve on mitä on.

Vitus energie
Kolmas vaihtoehto on joku katurässi. Rullaavat varmaan kevyiten ja kun ei joustokeulaa ole, niin odotan että on sitten varaa ottaa paremmilla shimanoilla ja jarruilla kuin maastoversioissa? Hitusen epäilyttää, että mites tälläisellä sitten pärjää talvella kymmenen sentin hangessa ja kolmen promillen humalissa kun ajelee kylältä kotiin, renkaat näyttävät olevan tavallista paksummat, mutta jo ihan ajogeometria noissa epäilyttäää noin talviluikastelun suhteen.

Kaikki olivat tosiaan ihan vain esimerkkejä, koska en tiedä edes vielä mitä haen. Noviisina mielipiteitä ja pyöräehdotuksia otan enemmän kuin mielelläni vastaan, josko tästä selkenisi ajatus. Energie ja ghost ovat hinnoiltaan jo sellaisia, että mielläni en noin paljoa pyörään nyt laita, ellei se ole kaiken järjen mukaan pakollista. satasen pari edullisemmat ovat aivan fine ja dee 290 on hintansa puolesta jo melkein säästöä. Paitsi jos vuoden päästä joutuu sitten ostamaan uuden.
 
Tuollaiseen ajoon ottaisin mahdollisimman yksinkertaisen fillarin sinällään ---> vähemmän huollettavaa/rikki menevää.
Jos CRC:stä oot tilaamassa (Suosittelen, todella hyviä kokemuksia itsellä ja ilmeisesti olet jo tutut kaupan kanssa), niin tälläinen Vélo de ville Vitus Bikes Dee 290 2015 | Chain Reaction Cycles olisi minun valintani. Sinkula, eli yksivaihteinen, tuo on, mutta itse ainakin noista tykkään ja tosiaan yksinkertaisia, sekä hauskoja laitteita ajaa ovat. Kaupunkiajoon ottaisin kyseisen härvelin erittäin mielelläni.
 
Joo sieltä tuon edellisen tilasin ja hyvin toimi, asiakaspalvelua on pakko kehua kun äsken sain tuosta vuoden 2012 ostoksesta kuitin kopion alle vartissa pyynnöstä omaan sähköpostiini. Asiaan jos palataan, niin sinkulassa kyllä kulkee vähän se raja, sitten tulee sellainen olo, että vuosimallia x olevan monarkin tallista ja lähden sinkuloimaan sillä. Minkälaisia kokemuksia on Canyonin pyöristä?

Tuolla näyttäisi olevan tuota jousittamatonta urbania 699€ hintaan, ja liekkö olisi jostain muualta kuin valmistajan sivuilta vielä mahdollista löytää tarjouksia. Canyonin pyöristä on ylipäänsä vaan sellainen kuva, että niitä on hehkutettu paljon hinta-laatu-suhteeltaan. Renkaat taitavat olla välikokoa 27,5", mitenköhän tuollaiseen löytyy paikallisista prismoista renkaita? Talvirenkaita en ole käyttänyt aikaisemminkaan, mutta vähän karheampaa voisi talvelle vaihtaa.
 
Ne luulot siitä että yksivaihteinen on hidas ja raskas ajaa on peräisin just niistä vanhoista romumummiksista ja pappiksista. Tänään ajoin 60km lenkin fiksillä ja aika reipasta vauhtia.
Ei olis päässy yhtään lujempaa vaikka olis ollu sata vaihdetta.
 
Ne luulot siitä että yksivaihteinen on hidas ja raskas ajaa on peräisin just niistä vanhoista romumummiksista ja pappiksista. Tänään ajoin 60km lenkin fiksillä ja aika reipasta vauhtia.
Ei olis päässy yhtään lujempaa vaikka olis ollu sata vaihdetta.

Jyrkimmät ylämäet ja alamäet on optimi polkea samalla vaihteella? :D Miksihän maantiepyörissä ylipäätään on vaihteet...
 
^ Niissä on vaihteet että pystyy ajamaan optimi kadenssilla? Pointti oli että ratapyörä ja jopo ei ole sama asia vaikka molemmissa on yksi vaihde.

Joka on
a) hitaampi
b) nopeampi
c) tasan yhtä nopea 60km matkalla kuin ei optimi pyöritysnopeus?

"On se upea katsoa kun mies ei väsy" sopis tähän, jos sinkulalla päästelee pitkää siivua maantiepyörän kanssa rinnakkain :D
 
Joka on
a) hitaampi
b) nopeampi
c) tasan yhtä nopea 60km matkalla kuin ei optimi pyöritysnopeus?

"On se upea katsoa kun mies ei väsy" sopis tähän, jos sinkulalla päästelee pitkää siivua maantiepyörän kanssa rinnakkain :D

d) 90 rpm mitä pidetään taloudellisimpana pyöritysnopeutena.
Ja maantiepyörä on varmasti nopeampi maantiellä. Ja ratapyörä radalla. Kaupungissa ja kelvillä mulle nopein pyörä on fiksi.
Olis myös kiva nähdä maantiepyörä radalla ajamassa kilometri ratapyöräilijän kanssa rinnakkain.
Niin ja fiksi on sellanen kiinteävälitteinen ja sinkula vapaarattaalla.
 
d) 90 rpm mitä pidetään taloudellisimpana pyöritysnopeutena.
Ja maantiepyörä on varmasti nopeampi maantiellä. Ja ratapyörä radalla. Kaupungissa ja kelvillä mulle nopein pyörä on fiksi.
Olis myös kiva nähdä maantiepyörä radalla ajamassa kilometri ratapyöräilijän kanssa rinnakkain.
Niin ja fiksi on sellanen kiinteävälitteinen ja sinkula vapaarattaalla.

Ajoikko radalla sen 60km?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom