Ja pyörän valintaan tarvittaisiin taas apuja; elikkäs pyörällä kuljetaan lähinnä työ-, koulu-, treeni- ja kaljottelumatkat, yhtäjaksoistaa ajoa tulee aina 1-6 kilometriä suunnasta riippuen ja pyörällä ajetaa ympäri vuoden kaikki matkat, silloinkin kun kunnan auramiehet ovat vielä nukkumassa.
Edellinen pyörä oli vitus v-27, jolla pärräilin oikein tyytyväisenä ennekuin se poistui luonnollista kautta (varastettiin).
Haluasin, että pyörä olisi ketterä pyöritellä ja hyvin rullaava. Ajettavat pätkät sisältävät asvalttia, soratietä ja talvisin lunta ja jäätä, sekä kaljapäissään mahdollisia kinttupolkuja. Urheilumielessä en pyörää maastoon vie, satunnaista retkipyöräilyä saatan koettaa. Pyörää huollan sen verran, että ketjut öljyän ja kun jotain menee rikki niin sitten sen korjaan. Vaihteita oli edellisessä se 27, kivahan niitä oli olla, mutta muutamalle niistä se ajo keskittyi. Mitään mummonpyörää en kuitenkaan halua, ulkonäkö voisi olla sporttinen ja tosiaan mielellään rullata sen verran kevyesti, että pysyy aikataulussa. Lähden nimittäin aina myöhässä ja lyhyistäkin matkoista tuppaa tulemaan maksimisykeharjoituksia. Kymmenenksi vuodeksi eteenpäin en ole etsimässä pyörää, koska halu vaihtaa parempaan saattaa kuitenkin iskeä, ellei sitä ennen pyörä koe taas luonnollista poistumaa.
Budjetti maks 800€
olen nyt miettinyt eri tyylisiä vaihtoehtoja:
Vitus dee 290 vr nexus
Tykkäsin edellisestäkin vituksestani. Tässä olisi varmaan simppelimmästi päästä peruspyörä. Yhdet rattaat ja kolme sisäistä vaihdetta, kuulostaa ainakin omaan korvaan että aika edullista uusia sitten kun alkaa mennä rattaat soikeiksi. Jarrut ei ilmeisesti kummoiset? mutta edellisessä v-jarrut (siihen en enään ala) niin verrattain edistystä. Hieman mietityttää, kun jo pentunakin oli seitsemän vaihdetta nopsassa, niin pärjääkö kolmella? Toinen huolenaihe on tuon hintaisen pyörän kesto.
Ghost SE 4000
Toinen vaihtoehto on joku hyvässä tarjouksessa ja hyvän hinta-laatu-suhteen omaava maastopyörä. Mutta kuinka paljon näistä pitää maksaa, että keulat ei löysty heti ja vaihteisto on edes ok? Vai tuleeko näissää nyt vain maksettua selkesti ylimääräisesti, kun oma tarve on mitä on.
Vitus energie
Kolmas vaihtoehto on joku katurässi. Rullaavat varmaan kevyiten ja kun ei joustokeulaa ole, niin odotan että on sitten varaa ottaa paremmilla shimanoilla ja jarruilla kuin maastoversioissa? Hitusen epäilyttää, että mites tälläisellä sitten pärjää talvella kymmenen sentin hangessa ja kolmen promillen humalissa kun ajelee kylältä kotiin, renkaat näyttävät olevan tavallista paksummat, mutta jo ihan ajogeometria noissa epäilyttäää noin talviluikastelun suhteen.
Kaikki olivat tosiaan ihan vain esimerkkejä, koska en tiedä edes vielä mitä haen. Noviisina mielipiteitä ja pyöräehdotuksia otan enemmän kuin mielelläni vastaan, josko tästä selkenisi ajatus. Energie ja ghost ovat hinnoiltaan jo sellaisia, että mielläni en noin paljoa pyörään nyt laita, ellei se ole kaiken järjen mukaan pakollista. satasen pari edullisemmat ovat aivan fine ja dee 290 on hintansa puolesta jo melkein säästöä. Paitsi jos vuoden päästä joutuu sitten ostamaan uuden.