Pyöräily

Tokihan se vituttaa kun joku menee ohi vaikka sillä ei ole edes vaihteita ja jarruja.
Sen voi onneksi kuittaa haukkumalla sen vastuuttomaksi jarruttomaksi hipsteriksi.

Joillakin sitten myös pyöräily voi olla egolaji. :D

No ei siinä, kyllä muakin salilla vituttaa heti jos joku tekee isommilla painoilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaa muuten vituttaa polvikivut. Kohta 10 vuotta tulee tätä takkuilua.

Sama täällä. Fillaroinnista puhuessa olen huomannu että satulan korkeuden ja sen etu-taka asennon
vaihtelu helpottaa.
Toinen mikä kummastuttaa on että lukkopolkimilla tulee polvet enemmän kipeäksi kuin ilman. Luulen että se johtuu
asennon lukkiutumisesta. Normi kengillä jalat kuitenkin elää enemmän polkimilla?
Tai sitten reidet vaan rasittuu erilailla? Ajelen siis talvet ilman lukkoja.
 
Klossin säätö on aika herkkää puuhaa polvikipujen suhteen. Minun piti hakea kauan klossin kohtaa ja kiertoa kengän pohjassa ennen kuin tuli hyvä. Penkkiäkin joudun nostamaan hitusen verran verrattuna flättipolkimiin.
 
Sama täällä. Fillaroinnista puhuessa olen huomannu että satulan korkeuden ja sen etu-taka asennon
vaihtelu helpottaa.
Toinen mikä kummastuttaa on että lukkopolkimilla tulee polvet enemmän kipeäksi kuin ilman. Luulen että se johtuu
asennon lukkiutumisesta. Normi kengillä jalat kuitenkin elää enemmän polkimilla?
Tai sitten reidet vaan rasittuu erilailla? Ajelen siis talvet ilman lukkoja.

Jos tulee kipuja, niin polkimet voi olla liian kireät. Eli jousta löysemmälle tai vaihtaa sellaisiin polkimiin, jotka sallii enemmän liikettä. Toinen juttu, että klossia voi kengän pohjaan kiristäessä kääntää niin että jalka luonnollisemmassa asennossa. Satulan muutoksia todella varovaisesti. Isot muutokset satulan asennossa voi myös aiheuttaa kipuja. Jos pelkästään talvella tämmöistä ongelmaa (?), niin lisää vaatetusta polville. Mulla vetää liian kylmällä polvesta joku lukkoon. Eikä ne lukkopolkimet mikään pakollinen varuste ole...

Tuolta ohjeita riippuen mihin kohtaa polvea sattuu.
 
Kevät kun koittaa, niin tulee aina "tarve" uusia osia fillariin. Tällä kertaa vuorossa oli uskollisen työmatkaratsun ehostaminen uuteen uskoon, eli kiekkojen ja voimansiirron uusiminen oli edessä. Mitään oikeaa tarvetta ei tietenkään ollut, mutta koska pyöräily on välineurheilua parhaimmillaan, niin mikäpä ettei :). Aloittelin homman kiekkojen kasaamisella. Vuodenvaihteen alennusmyynneistä tarttui sikahalvat WTB:n tubeless kehät ja sopuhintainen DT Swissin 350 takanapa, loput romppeet hankin muutama viikko sitten. Kiekkojen kasaaminen on hauskaa näpertelyä eikä todellakaan mitenkään vaikeaa, valitettavan harvoin pääsee vaan puuhamaan.
Siitä se alkaa:
WP_20150315_006_zps0sey7zyu.jpg

Etukiekon kasausta, eka kierros pinnoja:
WP_20150315_009_zpswn9lvnpv.jpg

Toinen kierros:
WP_20150315_010_zpscndprnfq.jpg

Ja molemmat puolet, vielä kiristystä vailla:
WP_20150315_011_zpsu7vnw1k2.jpg


Ja molemmat kiekot valmiina ja teipit laitettuna:
WP_20150320_001_zpswvtlla8h.jpg
 
Satulan muutoksia todella varovaisesti. Isot muutokset satulan asennossa voi myös aiheuttaa kipuja. Jos ' pelkästään talvella tämmöistä ongelmaa (?)
Ei kun nimenomaan talvella ei niinkään kun ajelen silloin ilman klosseja.
Mulla nimenomaan silloin tällöin, korkeus ja sitä toisen suunnan, säätöjä muuttamalla kipuja ei esiinny.
 
^Satulan paikan ja klossien säädöllä pitäis polvikivut loppua. Jommassa kummassa on vikaa, jos flateilla ei ongelmaa esiinny. Itsellä ei polvet ole koskaan ollut niin hyvässä kunnossa kuin nyt, ajan pelkästään lukoilla. Olen säätänyt kengän asennon auraavaksi, mutta tuo lienee oman mieltymyksen mukaan. Lisäksi kadenssin nostaminen vähentää polviin tulevaa rasitusta, kun ei runttaa voimalla.
 
Eikös nuo pinnat pidä jotenkin kiristellä niin että vanne tulee suoraan. Ja siihen hommaan on hyvä olla jonkinlainen pukki. Periaatteessa kiinnostais kasata jotku kiinan kuitukiekot...
 
^No rihtauspukki on hyvä olla, mutta voi sen rihdata haarukassakin. Itsellä on sellainen viiden kympin halpis, tuleehan niitä kiekkoja rihdattua muutenkin kerran kaudessa. Lisäksi tarvitsee pinna-avaimen (4€) ja ruuvimeisselin. Lisäksi koska välineurheilija, niin mulla on heittokello (saa säädettyä millin sadasosan tarkkuudella...), pinnojen kireysmittari ja dish gauge (millä mitataan vanne keskelle napaa). Noita ei siis välttämättä tarvitse. Musson kirjasta oppii kaiken mitä teoriasta tarvitsee tietää.
 
^Satulan paikan ja klossien säädöllä pitäis polvikivut loppua.
:offtopic: On noita tullut säädeltyä, ja niillä avuin pystyin aika hyvin ajelemaan vielä viime kesänäkin pidempiä lenkkejä. Syyskuussa sitten ihan kävellessä ritsahti jotain.Sen jälkeen ei ole polven kanssa voinut enää juosta (yhtään), eikä pitkään edes kävellä. Paskana mikä paskana, ei siinä sit enää paljon klossien säädöt auta...
 
^Joo, ei se vammoja paranna. Mutta ei fillaroinnista pitäisi polvet tulla kipeäksi, silloin on jotain pielessä.
 
Meinaakko käydä paljon ajamassa kisoja?

Endurossa en ajaa kisaa, mutta varmaan tulee taas pari marathonia ajettua tänäkin vuonna tuolla ihan omaksi iloksi. Ulkomailla käyn tuota sitten käskemässä oikeassa ympäristössä hupireissuilla. 2 viikon päästä Teneriffalle ottamaan siitä ekaa kertaa kaikki irti.

Mites elasto ootko shapeshifteriä (tms. sitä geometrian/jouston säätöä) tuossa kokeillut jo ihan ajossa? Onko niin toimiva kuin kovasti mainostetaan ja hehkutetaan?

Voi kun rahaa olisi ylimääräistä, niin tuollainen Canyon kyllä olisi aika vahvasti hankinnan alla... :kuola:

Kyllä se toimii.
 
Onko kellään kokemusta specializedin enduro expertistä? Olisi pari vuotta vanha vähälle ajolle jäänyt myynnissä ja vakavasti harkitsen ostamista. Kesällä huvittais muutakin tehdä kuin salilla hikoilla ja eka kunnon pyörä tarttis saada.
 
Onko kellään kokemusta specializedin enduro expertistä? Olisi pari vuotta vanha vähälle ajolle jäänyt myynnissä ja vakavasti harkitsen ostamista. Kesällä huvittais muutakin tehdä kuin salilla hikoilla ja eka kunnon pyörä tarttis saada.

Oma kohtaista kokemusta ei ole, mutta kovasti noita spessun enduroita ollaan kehuttu. Varmasti oikein hyvä vaihtoehto sanoisin.
 
Kannattaa tietysti sen verran miettiä että mihin käyttöön sen aikoo hankkia. Ei tuollainen enska pyörä geometrian ja joustomatkojensa takia mikään mielekkäin tasamaan teiden höylä ole. Alamäet ja kivikkoiset polut onkin sitten yhtä juhlaa. Itellä oli aikoinaan saman kategorian Trekki ja kyllä se lähti lopulta vaihtoon ja hiilikuituinen jäykkäperä tuli tilalle. Ei vaan ollut mieleinen peli mun maastoajoihin jotka tapahtuu liian helpossa maastossa.

Mutta etkös sä asu isojen mäkien saksassa. Sinnehän tuo kyllä sopii kuin nyrkki silmään.
 
Kannattaa tietysti sen verran miettiä että mihin käyttöön sen aikoo hankkia. Ei tuollainen enska pyörä geometrian ja joustomatkojensa takia mikään mielekkäin tasamaan teiden höylä ole. Alamäet ja kivikkoiset polut onkin sitten yhtä juhlaa. Itellä oli aikoinaan saman kategorian Trekki ja kyllä se lähti lopulta vaihtoon ja hiilikuituinen jäykkäperä tuli tilalle. Ei vaan ollut mieleinen peli mun maastoajoihin jotka tapahtuu liian helpossa maastossa.

Mutta etkös sä asu isojen mäkien saksassa. Sinnehän tuo kyllä sopii kuin nyrkki silmään.

Fiilistelyreissut alpeille siintää mielessä, oikeassa olet. Kyllähän jäykkäperäinen olis fiksu valinta myös, mutta nuorempana on sellaisella tullut ryskättyä metsässä ja en kyllä enää aio.
 
Mitä viime reisulla etelä-euroopassa tuli kalustoa kytättyä niin aikalailla kahteen koulukuntaan jakautuu. Toinen on isolla joustolla enduro tyyppiset fillarit ja toinen mitä näki niin jäykällä perällä 29:jä. Täysjoustoilla porukka meni aika pitkälti hissinousuilla ja jäykkiksillä enemmän jalalla ylös. Itellä oli Scottin genius vuokralla ja kyllä silläkin ylämäkeen pääsi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom