Pyöräily

Osaisiko joku teistä neuvoa? Minähän en tiedä yhtään mitään pyöristä itse. Raha on todella tiukalla nyt muutaman kuukauden ajan joten en ole huollossa ainakaan ihan heti käyttämässä.

Pyörän ketjuissa tai polkimissa on ilmeisesti vikaa. Jatkuva tökkiminen (johon auttoi vähän vaihteen pienemmäski laittaminen). Vaihteita ei viitsi hirveästi vaihdella tai menee pyörä solmuun. Tökkimistä vaikea kuvailla, tök tök kuuluu vain ja polkimet ikään kuin polkaisevat tyhjää. Etenkin tätä huomaa jos polkee kovaa / ylämäkeä.

Noh, tämän olen saanut vähän kuriin edes. Joku kaveri sanoi että saattaa olla jäätynyt jostain kun pidän aina ulkona pyörää. No olen nyt pari viikkoa pitänyt ja uusi rasittava ongelma tullut esiin. Rahina. Vaikea kuvailla tätäkään, mutta ääni lähtee pyörästä. Ikään kuin jonkinlaista rahinaa siis. En tiennyt aluksi mistä tämä lähti. Ajattelin että jos jarrut painavat renkaita joten painoin niitä vähän kauemmas. Olen myös pessyt ketjuja ja laittanut siihen tuota spray ainetta säännöllisesti. Paskaiset nuo on mutta muuten tähän asti olivat aikaisemmin toimineet hyvin.

Ei auttanut. Ymmärsin kuitenkin myöhemmin että tämäkin ääni lähtee ketjuista tai polkimista. Sillä kun en polje ja annan pyörän liikkua, ei sitä rahinaa lähde. Vähän helpottaa jos en paina jaloilla kovaa vaan poljen hellästi/hitaasti mutta vauhti on silloin tosiaan melko masentava. Ääni itsessään ei kai muuten haittaa, mutta minulle jolla on muutenkin sosiaalista ahdistusta ei varsinaisesti auta tuo että joka toinen ihminen kääntyy katsomaan että mikä helvetin höyryjuna sieltä on tulossa... Ja autoa kun minulla ei ole niin käytän pyörää jokapaikkaan. Treeneihin, kavereille, kauppaan ym ym. joten se on käytössä usein.

Hei jos polkiessa kuuluu rahinaa ja se tökkiminen ei vaivaa enää niin vika saattaa olla vapaarattaan lisäksi pedaaleissa. Joissain (halvoissa) pedaaleissa ei ole varsinaista laakeripesää ollenkaan vaan se pesä on valettu pedaalin muoviin -->hetki ajelua ja "laakeripesä" on kulunut avaraksi ja kuulat kekkuloi siellä miten sattuu rahisten. Kokemusta on.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei!
Minua houkuttaisi ajatus muuttaa pyörällä paikasta toiseen kulkeminen ympärivuotiseksi lähinnä huonojen joukkoliikenneyhteyksien takia. Pari (varmaan tyhmää) kysymystä kuitenkin:
1. Mulla on n. 10v vanha Helkaman naistenpyörä. Pärjääkö sillä talvikelissä?
2. Nastarenkaat vissiin pitäisi olla, mutta millaiset? Googlaamalla noissa näyttäisi olevan suuriakin hintaeroja, mutta onko käytännön erot yhtä isoja? Voiko ne renkaat vaihtaa itse ts. onko tarpeeksi helppo jos ei osaa mitään tällasia mekaniikkahommia? :D
3. Entäs kun pyörän alkuperäinen dynamolamppu on lakannut toimimasta, voiko sille tehdä jotain ite vai pitääkö viedä huoltoon?
4. Kärsiikö pyörä siitä jos se seisoo osan aikaa ulkona pakkasessa tai lumi/vesisateessa? (Jos siis olen paikassa jossa ei ole katosta tai sisävarastoa.)

1. Pärjää mutta jos matkaa tulee säännöllisesti taitettua kelillä kuin kelillä niin voi alkaa tekemään mieli parempaa pyörää. Oletan että olet "yhden pyörän varassa" joten kannattaa miettiä ympärivuotiseen käyttöön mielekkäintä peliä, joka ei mielestäni ole fatbike. Cyclocrossi tai 29" maastopyörä ilman takajousitusta/täysjäykkänä.
2. Renkaissa on eroja, kannattaa panostaa laatuun, kustannukset kilometriä kohti on kuitenkin aika pienet vaikka ostaisi markkinoiden kalleimmasta päästä. Renkaanvaihto kannattaa opetella heti alkuun, jos pyöräilet aktiivisesti niin rengasrikkoja tulee varmasti tien päällä silloin tällöin.
3. Osta dynamolampun tilalle tehokas ladattavalla akulla toimiva ledilamppu (Googleta dealextreme).
4. Suoraan sään armoilla on tietty pyörän kunnon kannalta huono, mutta kylmä varasto on aika hyvä. Mielestäni varsinkin talvella kylmä varasto on parempi kuin että välillä lämpimään ja välillä ulos kylmään. Tulee vähemmän jäätymisongelmia liikkuvissa osissa.
 
Kiitos vastauksista! Uuteen pyörään ei näin opiskelijana ole varaa, mutta jospa tuosta saisi pienellä tuunauksella talvikelpoisen. Luulen että aika monessa paikassa saan pyörän edes katoksen alle, kotona se majailee semilämpimässä kellarissa.

Entä oisko talvikelillä ajamisessen itsessään jotain erityisiä vinkkejä? En ole ajanut talvella koska pelkään liukastumista. Kuinka suuri liukastumis/loukkaantumisriski on talvella kesään nähden? Varmaan ainakin vauhti kannattaa pitää maltillisena?
 
Onko käyty jo tässä ketjussa tai toisessa ketjussa läpi sinkulat? Vai kutsutaanko niitä edes tuolla nimellä, siis pyöriä missä ei ole sellaisi perinteisiä vaihteita.

Onko noissa minkäännäköisiä vaihteita, vai onko vastus aina sama? Lähinnä työmatka-ajoon olisin hommaamassa pyörää. Nyt käytössä satasen tai parin hybridi ja alkaa olla tiensä päässä. Kuitenkin juutalaisena en mielellään ole valmis maksamaan pyörästä ihan kauheasti. Työmatkaa tulee noin 40 kilsaa päivässä, ja vain kevät - syksy, aikana.

Lähinnä pisti silmään kyseinen pyörä
Charge Bikes / Plug 2

Tuon saisi briteistä 380 eurolla.

Jos haluan pitää työmatkan tuossa 20 kilsaa siivu, niin muutama kilsa molempiin suuntii menee hiekkatietä. Hyvää ja kovaa hiekkaa kylläkin. Tolla ainakin markkinointikuvien perusteella ajellaan hiekallakin. Vai laitanko lisää rahaa peliin (en kauheasti haluisi) ja ostan jonkin toisen pyörän?

ps. En ole oikeasti juutalainen, pihi vaan. Ja vastaus tuohon vaihde kysymykseen tulikin jo tuon linkin takaa. sinkula = Single speed, eli ei ole minkäänlaisia vaihteita...
 
Jäiset tiet on toki liukkaita mutta lumisella hiekotetulla pyörätiellä pärjää helposti ilman nastojakin.

Suosittelisin kyllä nastoja päivittäiseen käyttöön. Itse pannutin viime talvena muistaakseni 3 kertaa, kun en huonosta talvesta johtuen tullut vaihtaneeksi nastarenkaita. Sepeli hoiti hommansa laskeutumisvaiheessa ja pyöräilyvaatteet on tästä syystä täynnä reikiä.

Jos haluan pitää työmatkan tuossa 20 kilsaa siivu, niin muutama kilsa molempiin suuntii menee hiekkatietä. Hyvää ja kovaa hiekkaa kylläkin. Tolla ainakin markkinointikuvien perusteella ajellaan hiekallakin. Vai laitanko lisää rahaa peliin (en kauheasti haluisi) ja ostan jonkin toisen pyörän?

Kyllä noilla renkailla pärjää hiekalla eikä vaihteita kesällä välttämättä tarvitse. Tuohon malliin ei saa kovin hyviä lokareita, joten hiekkatiellä tulet olemaan aivan kurassa. Jos tämä ei haittaa niin varmaan ihan soiva peli.
 
Onko käyty jo tässä ketjussa tai toisessa ketjussa läpi sinkulat? Vai kutsutaanko niitä edes tuolla nimellä, siis pyöriä missä ei ole sellaisi perinteisiä vaihteita.

Onko noissa minkäännäköisiä vaihteita, vai onko vastus aina sama? Lähinnä työmatka-ajoon olisin hommaamassa pyörää. Nyt käytössä satasen tai parin hybridi ja alkaa olla tiensä päässä. Kuitenkin juutalaisena en mielellään ole valmis maksamaan pyörästä ihan kauheasti. Työmatkaa tulee noin 40 kilsaa päivässä, ja vain kevät - syksy, aikana.

Lähinnä pisti silmään kyseinen pyörä
Charge Bikes / Plug 2

Tuon saisi briteistä 380 eurolla.

Jos haluan pitää työmatkan tuossa 20 kilsaa siivu, niin muutama kilsa molempiin suuntii menee hiekkatietä. Hyvää ja kovaa hiekkaa kylläkin. Tolla ainakin markkinointikuvien perusteella ajellaan hiekallakin. Vai laitanko lisää rahaa peliin (en kauheasti haluisi) ja ostan jonkin toisen pyörän?

ps. En ole oikeasti juutalainen, pihi vaan. Ja vastaus tuohon vaihde kysymykseen tulikin jo tuon linkin takaa. sinkula = Single speed, eli ei ole minkäänlaisia vaihteita...

Tuolta tietoa: Valmis sinkula tai fiksie ? Virallinen ensifiksitopsu « Yksivaihde.net
 
Tässä on elokuussa tarkoitus siirtyä opiskelemaan (toivottavasti pääsykoe menee hyvin *koputtaa puuta*) ja nykyisestä kisapyörästä tarkoitus kevään aikana luopua.
Focus Cayo Evo 2013 (ostettu tammikuussa 2014 ja ajettu vain ~1000km), Zippin osilla ja Garminin Edge 800 ja kadenssianturit yms. lyön kyytiin. Jos siitä irtoaisi edes 1600e...

Niin, ympärivuotiseksi käyttöpyöräksi se ei oikein sovellu ja insinööriopintojen vuoksi ei ihan niin hyvin pysty kinneröintiin keskittymäänkään kun aika ja raha on niin kortilla, mutta autoa ei ole ja julkisilla liikkuminen on niin perseestä että voi kuulla kuinka mielenterveys hapertuu tylsyyteen. Sinkula cyclocrossari himottaisi tai Surlyn Karate Monkeyn kaltainen kulkine.

Genesis Day One Disc 2015 pyörinyt kovasti mielessä tai All-Cityn Nature Boy Disc, näitä saa sentään jostain päin Suomea. Jenkeistä tilaamalla irtoaisi Staten Warbird (tullien vuoksi hinta lienee se 1100e).

Onko muita vinkkejä mielessä, ihan kompiittia meinaisin. Budjetti 800€ -> 1500€ korkeintaan.

Tai onko kokemusta/mielipiteitä sinkulacyclosta tai Surlyn kaltaisesta pelistä? Vai painunko fillarifoorumille?
 
En kyllä täysin hahmota mikset vain vaihda tuota cycloon vaan pitää saada sinkula. Cyclolla olisi kuitenkin ihan treeni ja käyttöarvoa ihan erilailla.

Ellet sitten aio alkaa samoin tein kalliolaiseksi hipsteriksi :) [provo]
 
En kyllä täysin hahmota mikset vain vaihda tuota cycloon vaan pitää saada sinkula. Cyclolla olisi kuitenkin ihan treeni ja käyttöarvoa ihan erilailla.

Ellet sitten aio alkaa samoin tein kalliolaiseksi hipsteriksi :) [provo]

En sentään Kallioon aio pesiytyä, itseasiassa aikomuksena on muuttaa muualle opiskelemaan. Mikään paras en matematiikassa ole, vaikka iltalukiossa on nyt istuttu syksystä lähtien, joten hakukokeesta ei täysiä pisteitä tule irtoamaan, mutta opiskelupaikka kuitenkin.

Sinkula siksi että kun muistelen viime opiskeluita, ei rahaa safkan lisäksi meinannut riittää pyörän huoltoihin ja se fillari rapistui kun ei kunnon huoltamiseen ollut varaa ja itse säätämällä se vaan meni enemmän ja enemmän rikki eikä varaa ollut viedä kunnon kausihuoltoon :C Kilometrejä kertyi sillä viikoittain 200-300. Toivoin että sinkula voisi vaatia hieman vähemmän huoltoa ja voisi olla tietysti halvempikin ilman vaihteita (ja yksinkertaisempi).

Ja jotenkin ajatus sinkulasta, tulee mielikuva että se kulkee vaan eteenpäin ilman ylimääräisiä kilkkeitä.
 
Sinkulahärvelit on IMO todella hauskoja laitteita ajaa omalla tavallaan. Omissa fillareissa on ollut vaihteet ja sinkula vaihdellen aina hetken mielijohteista riippuen. Mutta vaikka ei nyt hipsteri olisikaan, niin kait sillä sinkulalla saa ajaa. Hauskaa se on ainakin ja kehittääkin, varsinkin maastossa sinkulointi, ajamista mielestäni todella hyvin. Saa vähän eri "näkökulmia" ajamiseen, kun tuttuja polkuja joutuu ajamaan kuitenkin hieman eri tavalla (mm. Pumppaileen enemmän maaston mukaan) kuin vaihteiden kanssa.
 
Juuh. Riippuu käyttötarkoituksesta. Talouden ainoaksi pyöräksi en hankkisi jos ihan oikeasti on tarkoitus ajaa paljon ja vähän pitempiäkin reissuja. Vaihdepyörästä kuitenkin saa aina sinkulan mutta sinkulasta ei vaihdepyörää. Kuluvimpia osia ovat ketjut ja rattaat että hieman urbaani legendaa sinkulan edullisuus vs vaihdepyörä. Mikäli osaa itse säätää vaihteita. Lisäksi joku surly ei ole mikään budjetti sinkula imo vaan sellainen löytyy ihan muutamalla satasella yksvaihde.netistä hieman hakemalla. Ja todella hyviä yksilöitä (velipoika on ostanut parikin sieltä).

Mutta jokainen tyylillään. Itse ehkä hankkisin budjetti sinkulan jos sellaista tekee mieli (tiedetään erittäin hyvin että fillari on mitä suurimmissa määrin fiilis juttu) ja jättäisin maantiepyörän kuivan kelin peliksi. Syksyllä ois varmaan selvää laittaako alle parempaa sinkulaa vai cycloa vai rahoittaako vaan opintoja maantie filolla ja jatkaa tyytyväisenä sillä budjetti sinkulalla...

Mutta kuten todettu, filo ostetaan tunteella ja jos haluaa oranssin sinkula surlyn niin silloin oikein vastaus on ostaa se :)

e: lueskelin uusimmasta fillari lehdestä arviot täpäristä jossa on elektronisesti säätyvä takaiskari. Hirveesti alkoi himottamaan sellainen. Eli olen kyllä täysin väärä ihminen vastaamaan kysymykseen fillarin yksinkertaistamisesta :D
 
Vähän kyllä ruvennu muakin himottamaan, että hommais jonkun hipsterifixin kauppakassiksi/fiilistelypyöräksi. Ja voishan semmosella käydä ehkä välillä treenaamassa pyöritystekniikkaakin :D Ei semmoseta ees paljon joutus kärsimään, kun ei välttämättä tarvi olla joku vanha Colnagon tms. runko. Ja ei tosiaan liian kallista vois hommata, kun pitäis uskaltaa säilyttää pyörävarastossa. Kämpässä on sisällä jo 3 fillaria, niin ei oikeen enempää mahdu :D Vois myös olla ihan hauska projekti rakennella pyörä ite, jos vaan jostain löytäis sopivan rungon.
 
Vähän kyllä ruvennu muakin himottamaan, että hommais jonkun hipsterifixin kauppakassiksi/fiilistelypyöräksi. Ja voishan semmosella käydä ehkä välillä treenaamassa pyöritystekniikkaakin :D Ei semmoseta ees paljon joutus kärsimään, kun ei välttämättä tarvi olla joku vanha Colnagon tms. runko. Ja ei tosiaan liian kallista vois hommata, kun pitäis uskaltaa säilyttää pyörävarastossa. Kämpässä on sisällä jo 3 fillaria, niin ei oikeen enempää mahdu :D Vois myös olla ihan hauska projekti rakennella pyörä ite, jos vaan jostain löytäis sopivan rungon.

Jollain ao. henkisellä pelillä olis tosiaan hienoa fiilistellä hyvällä kesäkelillä ja polkea vaikka jollekin terassille oluselle. Jos jollain on vanhaa ylimäärästä runkoa varastossa, niin saa tarjota :D

Dennis-1.jpg BradStezoski-1.jpg
 
Oon tässä muutaman päivän harkinnu pyörän ostoa. Hakusessa joku halpa hybridi hintaluokassa alle 400 euroa. Ei mihinkään kovin vakavaan ajoon, mutta mielellään saisi kuitenkin ihan kestävää laatua olla!
Onkohan noi XXL:n pyörät mistään kotoisin? Tulis 3 vuoden pyörähuolto kaupan päälle.
 
Vaikuttavat minusta olevan ihan ok. pyöriä hintaluokassaan. Kunhan vaan ei odota pyörältä liikoja.

Välttäisin joustokeulallisia; turhaa painoa ja hajoavat kuitenkin aika äkkiä. Jarrujen laatu voi olla tossa hintaluokassa vähän mitä sattuu.
 
Oman kokemuksen mukaan XXL tarjoaa ihan laatu kamaa. Ostin fatbiken sieltä eikä juuri ole moitittavaa. Jarrut vaan on heikot mutta uudet jarrupalat korjannee asian.
Suosittelen, varsinki jos suht pienen budjetin pyörää hommaamassa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom