Pyöräily

Onneks ei kestäny pitkään :rolleyes: Olen siis 178,5 lyhyt ja haaruksen korkeus on 81cm. Jään innolla odottamaan mallia ja rungon kokoa.

Kannattaa heittää mitat johonkin laskuriin mitä netistä löytyy (esim. competitive cyclist tai Canyonin sivut). Arvauksena noista mitoista voi heittää että etsinet pyörää jossa on 535-550mm top tube ja joku 140-150mm emäputki. Tämä nyt on toki ihan arvaus, eli mitään takuuta ei löydy :)
Jos 105 osat ja ~1100€ on ehdot, niin tuossa nyt muutama siltä hintahaarukalta:
Merida Cyclo Cross 500 | Cyclocross Bike
Cube Cross Race Disc black´n´red´n´blue | Cyclocross Bike
ROSE PRO DX CROSS-2000 edullisesti online-pyöräkaupasta www.rosebikes.fi
Planet X XLS Sram Rival Cyclocross Bike | On - One
Fun-Corner | Your Bikeshop! | Detailed view | Felt Z 75 Disc (2015)

Eli löytyyhän noita, mutta alle tonnilla voi tehdä tiukkaa. Mun mielestä levarit on ihan ehdottomat, ei kait kukaan halua vannejarruja enää tänä päivänä pyörään mitä on tarkoitus käyttää ympärivuotisesti? Sitä säätämistä ja sotkua en todellakaan kaipaa elämääni takaisin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä ilo noista levyjarruista käytännössä on? Toistaiseksi ainakin itse jarrutellessa on tullut vastaan renkaan pito eikä jarrut. Paskalla kelillä paremmat tai jotain?
 
Mikä ilo noista levyjarruista käytännössä on? Toistaiseksi ainakin itse jarrutellessa on tullut vastaan renkaan pito eikä jarrut. Paskalla kelillä paremmat tai jotain?
Paskan kelin lisäksi juurikin paljon parempi jarruvoiman hallinta. Vannejarrun lyö helposti lukkoon nopeassa tilanteessa, levyjarrulla pystyy hallitsemaan jarrutustehoa paljon paremmin portaattomasti siten että rengas ei lukitu.

Senhän takia autoissakin on abs että lukittunut rengas jarrutus tilanteessa ei ole paras.
 
Mikä ilo noista levyjarruista käytännössä on? Toistaiseksi ainakin itse jarrutellessa on tullut vastaan renkaan pito eikä jarrut. Paskalla kelillä paremmat tai jotain?
Hyvillä levareilla tunnet sormella todella tarkasti koska levy menee lukkoon. Eli pystyy ajamaan kovemmalla vauhdilla ja paremmalla kontrollilla.
 
On mekaanisissa levareissakin hyvä tuntuma, omat kokemukset on Avid BB7. Paras etu levareissa on kuitenkin tasainen suorituskyky kelistä riippumatta, eikä tarvitse juurikaan säätää eikä olla jatkuvasti putsaamassa jarrupintoja vanteista. Tämä koskee erityisesti talviajoa. Lisäksi kiekot säilyy hyvänä, kun palat ei syö vannetta puhki. Mielummin kuitenkin vaihtaa 12€ jarrulevyjä kuin 100€ vanteita.
 
BB7:t on mielestäni paremmat kuin monet hydrojarrut. Valitettavan usein mekaaniset levyjarrut paskotaan huonoilla kaapeleilla, sitten ihmetellään outoa modulaatiota ja jarrutehon puutetta.
 
No joo. Vastaan itse itselleni edelliseltä sivulta kun kyselin 3 pyörän vaihtoehtoa. Ei tullut taloon mikään noista. tuli taloon Kona jake 2015. Saapi tonnin molemmin puolin ostettua. Lukkopolkimet tai tarkemmin dual polkimet tuli myös. Jätin liikkeeseen kevääseen asti. En pyöräile talvisin. Mutta oikein mukava oli ajettava.
 
Kannattaa heittää mitat johonkin laskuriin mitä netistä löytyy (esim. competitive cyclist tai Canyonin sivut). Arvauksena noista mitoista voi heittää että etsinet pyörää jossa on 535-550mm top tube ja joku 140-150mm emäputki. Tämä nyt on toki ihan arvaus, eli mitään takuuta ei löydy :)
Jos 105 osat ja ~1100€ on ehdot, niin tuossa nyt muutama siltä hintahaarukalta:
Merida Cyclo Cross 500 | Cyclocross Bike
Cube Cross Race Disc black´n´red´n´blue | Cyclocross Bike
ROSE PRO DX CROSS-2000 edullisesti online-pyöräkaupasta www.rosebikes.fi
Planet X XLS Sram Rival Cyclocross Bike | On - One
Fun-Corner | Your Bikeshop! | Detailed view | Felt Z 75 Disc (2015)

Eli löytyyhän noita, mutta alle tonnilla voi tehdä tiukkaa. Mun mielestä levarit on ihan ehdottomat, ei kait kukaan halua vannejarruja enää tänä päivänä pyörään mitä on tarkoitus käyttää ympärivuotisesti? Sitä säätämistä ja sotkua en todellakaan kaipaa elämääni takaisin.

Kiitos näistä. Tuossa oli monta pyörää, mitä en itse ollu vielä löytänytkään. Kokeilin viimeviikolla Canyonin laskuria ja se valitti mun mitoista. Milloin oli haarus tai hartiat epäsuhteessa pituuten nähden. Sain kuitenkin jonkinnäköisen hohmetelman pyörän kooksi. Mittausoppaana käytin tuota Rose:n videota
Miten mitata / pyöränkoot - Rose Versand pyöräkauppa MTB maastopyörä maantiepyörä trekkingpyörä triathlonpyörä postimyyntiyritys, sähköpyörät
 
Osaisiko joku teistä neuvoa? Minähän en tiedä yhtään mitään pyöristä itse. Raha on todella tiukalla nyt muutaman kuukauden ajan joten en ole huollossa ainakaan ihan heti käyttämässä.

Pyörän ketjuissa tai polkimissa on ilmeisesti vikaa. Jatkuva tökkiminen (johon auttoi vähän vaihteen pienemmäski laittaminen). Vaihteita ei viitsi hirveästi vaihdella tai menee pyörä solmuun. Tökkimistä vaikea kuvailla, tök tök kuuluu vain ja polkimet ikään kuin polkaisevat tyhjää. Etenkin tätä huomaa jos polkee kovaa / ylämäkeä.

Noh, tämän olen saanut vähän kuriin edes. Joku kaveri sanoi että saattaa olla jäätynyt jostain kun pidän aina ulkona pyörää. No olen nyt pari viikkoa pitänyt ja uusi rasittava ongelma tullut esiin. Rahina. Vaikea kuvailla tätäkään, mutta ääni lähtee pyörästä. Ikään kuin jonkinlaista rahinaa siis. En tiennyt aluksi mistä tämä lähti. Ajattelin että jos jarrut painavat renkaita joten painoin niitä vähän kauemmas. Olen myös pessyt ketjuja ja laittanut siihen tuota spray ainetta säännöllisesti. Paskaiset nuo on mutta muuten tähän asti olivat aikaisemmin toimineet hyvin.

Ei auttanut. Ymmärsin kuitenkin myöhemmin että tämäkin ääni lähtee ketjuista tai polkimista. Sillä kun en polje ja annan pyörän liikkua, ei sitä rahinaa lähde. Vähän helpottaa jos en paina jaloilla kovaa vaan poljen hellästi/hitaasti mutta vauhti on silloin tosiaan melko masentava. Ääni itsessään ei kai muuten haittaa, mutta minulle jolla on muutenkin sosiaalista ahdistusta ei varsinaisesti auta tuo että joka toinen ihminen kääntyy katsomaan että mikä helvetin höyryjuna sieltä on tulossa... Ja autoa kun minulla ei ole niin käytän pyörää jokapaikkaan. Treeneihin, kavereille, kauppaan ym ym. joten se on käytössä usein.
 
Osaisiko joku teistä neuvoa? Minähän en tiedä yhtään mitään pyöristä itse. Raha on todella tiukalla nyt muutaman kuukauden ajan joten en ole huollossa ainakaan ihan heti käyttämässä.

Pyörän ketjuissa tai polkimissa on ilmeisesti vikaa. Jatkuva tökkiminen (johon auttoi vähän vaihteen pienemmäski laittaminen). Vaihteita ei viitsi hirveästi vaihdella tai menee pyörä solmuun. Tökkimistä vaikea kuvailla, tök tök kuuluu vain ja polkimet ikään kuin polkaisevat tyhjää. Etenkin tätä huomaa jos polkee kovaa / ylämäkeä.

Noh, tämän olen saanut vähän kuriin edes. Joku kaveri sanoi että saattaa olla jäätynyt jostain kun pidän aina ulkona pyörää. No olen nyt pari viikkoa pitänyt ja uusi rasittava ongelma tullut esiin. Rahina. Vaikea kuvailla tätäkään, mutta ääni lähtee pyörästä. Ikään kuin jonkinlaista rahinaa siis. En tiennyt aluksi mistä tämä lähti. Ajattelin että jos jarrut painavat renkaita joten painoin niitä vähän kauemmas. Olen myös pessyt ketjuja ja laittanut siihen tuota spray ainetta säännöllisesti. Paskaiset nuo on mutta muuten tähän asti olivat aikaisemmin toimineet hyvin.

Ei auttanut. Ymmärsin kuitenkin myöhemmin että tämäkin ääni lähtee ketjuista tai polkimista. Sillä kun en polje ja annan pyörän liikkua, ei sitä rahinaa lähde. Vähän helpottaa jos en paina jaloilla kovaa vaan poljen hellästi/hitaasti mutta vauhti on silloin tosiaan melko masentava. Ääni itsessään ei kai muuten haittaa, mutta minulle jolla on muutenkin sosiaalista ahdistusta ei varsinaisesti auta tuo että joka toinen ihminen kääntyy katsomaan että mikä helvetin höyryjuna sieltä on tulossa... Ja autoa kun minulla ei ole niin käytän pyörää jokapaikkaan. Treeneihin, kavereille, kauppaan ym ym. joten se on käytössä usein.

En minäkään mitään pyöristä tiedä, mutta ainahan sitä voi arvata :D Itse epäilisin vapaa ratasta. Vapaarattaan jäätyessä ja se on kulunut, ratasta rasitettaessa se voi lyödä tyhjää. Rahinaa tuolta ei pitäisi kuulua, joten voin olla väärässäkin. No jos se vika tuossa vapaarattaassa on sen voi yrittää korjata vaihtamalla pelkkä ratas uuteen. Hintaa tälle voisi tulla n. 20€, mutta kyllä ite kävisin uuden vanteen hakemassa, kun 28" vanteen saa n.50€.
 
Olis hyvä tietää, että millainen pyörä on kyseessä? Noilla kuvauksilla on muuten aika paha sanoa.

Jos on takarattaita useampi, niin kato onko rattaiden välissä jotain paskaa, joka voisi hypäyttää ketjuja. Itsellä on joskus näin ollut maastopyörässä. Rattaathan voi olla myös niin kulunu, että ketjut pomppii sen takia. Mikäli kyseessä on joku vanha mammapyörä, niin saattaa olla koko vapaaratas-osasto niin solmussa, että antaa periksi heti kun tulee ylämäessä ja kiihdytyksessä painetta.

Jos ketjut rahisee vaan polkiessa, niin johonkin ne ottaa kiinni. Onko jotakin ketjunsuojaa, joka on väätynyt ja kahnaa ketjuihin?
 
Tällainen romukasa kyseessä

asaa.jpg


IMG_0002.jpg


Vanha tämä ei ole, noin 1.5 vuotta ollut käytössä. Olen välillä yrittänyt aina puhdistaa tuota mutta paskaa tuo kyllä kerää suht. nopeaa
 
ISM Adamo hommattu. Mielenkiinnolla odotan miltä tollanen jakkara tuntuu istua :D

B8GbF--CEAAg7KT.jpg
 
Osaisiko joku teistä neuvoa? Minähän en tiedä yhtään mitään pyöristä itse. Raha on todella tiukalla nyt muutaman kuukauden ajan joten en ole huollossa ainakaan ihan heti käyttämässä.

Pyörän ketjuissa tai polkimissa on ilmeisesti vikaa. Jatkuva tökkiminen (johon auttoi vähän vaihteen pienemmäski laittaminen). Vaihteita ei viitsi hirveästi vaihdella tai menee pyörä solmuun. Tökkimistä vaikea kuvailla, tök tök kuuluu vain ja polkimet ikään kuin polkaisevat tyhjää. Etenkin tätä huomaa jos polkee kovaa / ylämäkeä.

Noh, tämän olen saanut vähän kuriin edes. Joku kaveri sanoi että saattaa olla jäätynyt jostain kun pidän aina ulkona pyörää. No olen nyt pari viikkoa pitänyt ja uusi rasittava ongelma tullut esiin. Rahina. Vaikea kuvailla tätäkään, mutta ääni lähtee pyörästä. Ikään kuin jonkinlaista rahinaa siis. En tiennyt aluksi mistä tämä lähti. Ajattelin että jos jarrut painavat renkaita joten painoin niitä vähän kauemmas. Olen myös pessyt ketjuja ja laittanut siihen tuota spray ainetta säännöllisesti. Paskaiset nuo on mutta muuten tähän asti olivat aikaisemmin toimineet hyvin.

Ei auttanut. Ymmärsin kuitenkin myöhemmin että tämäkin ääni lähtee ketjuista tai polkimista. Sillä kun en polje ja annan pyörän liikkua, ei sitä rahinaa lähde. Vähän helpottaa jos en paina jaloilla kovaa vaan poljen hellästi/hitaasti mutta vauhti on silloin tosiaan melko masentava. Ääni itsessään ei kai muuten haittaa, mutta minulle jolla on muutenkin sosiaalista ahdistusta ei varsinaisesti auta tuo että joka toinen ihminen kääntyy katsomaan että mikä helvetin höyryjuna sieltä on tulossa... Ja autoa kun minulla ei ole niin käytän pyörää jokapaikkaan. Treeneihin, kavereille, kauppaan ym ym. joten se on käytössä usein.

Helpot, ite tsekattavat jutut on etu- ja takavaihtajan säädöt, jotka saattaisivat noihin oireisiin sopia. Siihen riittää ruuvari ja katsot ohjeet youtubesta. Joku tuollainen hakusana vaikka. Jos siellä on keskiön tai vapaarattaan laakerit kuivat/rikki, niin sitten tarviit yleensä erikoistyökaluja. Ja ketjujen kuivuuden voit kokeilla ihan taittelemalle niitä lenkkejä. Jos ketju ei taivu notkeasti, niin sitten ne ovat kuivat.
 
Kyllä näin talviaikaan on läskipyöräily mukavaa! Ihan erilaista kuin maantiellä polkea cyclocrossilla. Mukava talviharrastus ihmiselle, joka vihaa hiihtämistä ja luistelua!
 
Osaisiko joku teistä neuvoa? Minähän en tiedä yhtään mitään pyöristä itse. Raha on todella tiukalla nyt muutaman kuukauden ajan joten en ole huollossa ainakaan ihan heti käyttämässä.

Pyörän ketjuissa tai polkimissa on ilmeisesti vikaa. Jatkuva tökkiminen (johon auttoi vähän vaihteen pienemmäski laittaminen). Vaihteita ei viitsi hirveästi vaihdella tai menee pyörä solmuun. Tökkimistä vaikea kuvailla, tök tök kuuluu vain ja polkimet ikään kuin polkaisevat tyhjää. Etenkin tätä huomaa jos polkee kovaa / ylämäkeä.

Noh, tämän olen saanut vähän kuriin edes. Joku kaveri sanoi että saattaa olla jäätynyt jostain kun pidän aina ulkona pyörää. No olen nyt pari viikkoa pitänyt ja uusi rasittava ongelma tullut esiin. Rahina. Vaikea kuvailla tätäkään, mutta ääni lähtee pyörästä. Ikään kuin jonkinlaista rahinaa siis. En tiennyt aluksi mistä tämä lähti. Ajattelin että jos jarrut painavat renkaita joten painoin niitä vähän kauemmas. Olen myös pessyt ketjuja ja laittanut siihen tuota spray ainetta säännöllisesti. Paskaiset nuo on mutta muuten tähän asti olivat aikaisemmin toimineet hyvin.

Ei auttanut. Ymmärsin kuitenkin myöhemmin että tämäkin ääni lähtee ketjuista tai polkimista. Sillä kun en polje ja annan pyörän liikkua, ei sitä rahinaa lähde. Vähän helpottaa jos en paina jaloilla kovaa vaan poljen hellästi/hitaasti mutta vauhti on silloin tosiaan melko masentava. Ääni itsessään ei kai muuten haittaa, mutta minulle jolla on muutenkin sosiaalista ahdistusta ei varsinaisesti auta tuo että joka toinen ihminen kääntyy katsomaan että mikä helvetin höyryjuna sieltä on tulossa... Ja autoa kun minulla ei ole niin käytän pyörää jokapaikkaan. Treeneihin, kavereille, kauppaan ym ym. joten se on käytössä usein.

Tuo siellä jäätyy, rasvaa niin ei jäädy enää: Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)
Luultavasti rahisee ketjut etuvaihtajaan, säätöohjeet löytyy googlella. Jos vika ei ole siinä niin keskiö voi olla valmis, se tosin yleensä naksuu eikä rahise.
 
Hei!
Minua houkuttaisi ajatus muuttaa pyörällä paikasta toiseen kulkeminen ympärivuotiseksi lähinnä huonojen joukkoliikenneyhteyksien takia. Pari (varmaan tyhmää) kysymystä kuitenkin:
1. Mulla on n. 10v vanha Helkaman naistenpyörä. Pärjääkö sillä talvikelissä?
2. Nastarenkaat vissiin pitäisi olla, mutta millaiset? Googlaamalla noissa näyttäisi olevan suuriakin hintaeroja, mutta onko käytännön erot yhtä isoja? Voiko ne renkaat vaihtaa itse ts. onko tarpeeksi helppo jos ei osaa mitään tällasia mekaniikkahommia? :D
3. Entäs kun pyörän alkuperäinen dynamolamppu on lakannut toimimasta, voiko sille tehdä jotain ite vai pitääkö viedä huoltoon?
4. Kärsiikö pyörä siitä jos se seisoo osan aikaa ulkona pakkasessa tai lumi/vesisateessa? (Jos siis olen paikassa jossa ei ole katosta tai sisävarastoa.)
 
Hei!
Minua houkuttaisi ajatus muuttaa pyörällä paikasta toiseen kulkeminen ympärivuotiseksi lähinnä huonojen joukkoliikenneyhteyksien takia. Pari (varmaan tyhmää) kysymystä kuitenkin:
1. Mulla on n. 10v vanha Helkaman naistenpyörä. Pärjääkö sillä talvikelissä?
2. Nastarenkaat vissiin pitäisi olla, mutta millaiset? Googlaamalla noissa näyttäisi olevan suuriakin hintaeroja, mutta onko käytännön erot yhtä isoja? Voiko ne renkaat vaihtaa itse ts. onko tarpeeksi helppo jos ei osaa mitään tällasia mekaniikkahommia? :D
3. Entäs kun pyörän alkuperäinen dynamolamppu on lakannut toimimasta, voiko sille tehdä jotain ite vai pitääkö viedä huoltoon?
4. Kärsiikö pyörä siitä jos se seisoo osan aikaa ulkona pakkasessa tai lumi/vesisateessa? (Jos siis olen paikassa jossa ei ole katosta tai sisävarastoa.)

1. Pärjää, muttei niin hyvin, kuin vaikka fatbikella (paksut renkaat).
2. En osaa sanoa normipyörän renkaiden laatueroista tarkemmin, mutta harvemmin kannattaa ostaa halvimpia, etenkin jos on oikeasti tarkoitus ajaa niillä tuhansia kilometrejä. Vaihtohomma vähän sama, oman kokemuksen mukaan 50% kokee vaihtamisen riittävän helpoksi. Itse yritän tehdä kaikkea mahdollista, osaavammat sitten auttaa, jos ei meinaa onnistua.
3. Veikkaisin, että joko polttimo, kosketushäiriö tai johto kokonaan poikki jostain kohtaa. Piuhaa voisi koittaa liikutella eri kohdista, kun rengas pyörii ja lamppu on päällä. Polttimostakin saattaa suoraan nähdä, onko palanut.
4. Kärsii. Kosteus ruostuttaa ja harvoissa peruspyörissä laakeroinnit jne. on suojattu riittävällä tavalla. Toisaalta, moni peruspyörä taitaa seisoa ulkona vuosikymmeniä ja toimia kuitenkin ihan hyvin, kun huoltaa välillä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom