Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kateeksi käy. Ai että kun sais polkea tollasissa maisemissa. Porvoon seudulla ei noin komeita paikkoja löydy ei sitten millään. Onneksi on sentään jonkinlaisia metsä reittejä ja iso osa varmasti sellaisia mitä ei ole löytänyt vielä. Maantiepyöräillessäkään ei näy kun peltoja!
 
Pitäis ostaa pyörä. Cyclocross joo, mutta koko on täysin hukassa. Eli onko kukaan käyttäny pyörän mitoitus palveluja? Kivenlahden pyörähuolto myy tällaista palvelua, mutta mun mielestä aika suolasen hintainen jos siitä ei ole mitään hyötyä.
 
^Jos meet asiansa osaavaan kivijalkakauppaan, niin kyllä ne sulle oikean kokoisen pyörän myy.
 
Joo ei kyllä kannata maksaa mitoituksesta mitään. Mitoituksen saa kaupasta ja netistäkin löytyy hyvät ite mittaus ohjeet (tosin kannattaa toisen ottaa ne mitat että menee oikein). Kun saa oikean kokoisen pyörän niin säätöihinkin on netti pullollaan ohjeita ja ne kyllä alkaa löytymään sitten kilometrienkin myötä.
 
Kivijalkaliikkeestä tietysti löytäis oikean kokoisen pyörän ja olis sen jälkeen kevyt polkea, kun on maksanu ittensä kipeeksi. Mutta ei huvita köyhänä, ainakaan vielä, lähteä tuohon. Pitää ilmeisesti vain ostaa joku pyörä, jonka arvioi itsellensä sopivaksi. Eiköhän sitä muutaman tuhannen kilsan jälkeen tiedä mitä pitää muuttaa :)
 
^Niitä pyöriä on aika rajattu määrä kokoja, eli ei ole mitään rakettitiedettä oikeenkokoisen fillarin löytäminen niin kuin Jami sanoi. Heitä nyt tänne mitat eli pituus ja jalan sisäpituus, niin päästään arpomaan lähinnä oikeeta kokoa :)
 
Morjesta pöytään. Pyöräilykausi tekee tuloaan. Käyttö on kaupunki käyttöä pääasiallisesti. Mökki on 15 kilsan päässä. sinne tulee ajeltua toki useamminkin. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin kaupunkia. Fitnespyörää olen kaavaillut. Maksimillaa CC pyörää. Ei jousto keulaa ja hyvät jarrut. Eli levyjarrut. Kevyt saa olla ja hyvin rullaava. Ensimäinen parempi pyörä siis tulee olemaan. Ajankohta on tuleva kevät. Entinen on painava vääränkokoinen pienirenkainen, paskaajettava 26" dbs spinova joka siis jo 15 vanha. Toki kunnossa. Tässä pidemmältä ajalta valkkaamiani kehonkuljettimia. Tahtoisin siis mielipiteitä. budjetti on kallein "noista".

Trek 7.4 FX Disc 2015 | Nummen Pyörä 849.-

Kona Dew Plus - Bikeshop.fi 699.-

Kona Rove AL 2015 |*Espoontorin Pyörä 699.-
 
^Niitä pyöriä on aika rajattu määrä kokoja, eli ei ole mitään rakettitiedettä oikeenkokoisen fillarin löytäminen niin kuin Jami sanoi. Heitä nyt tänne mitat eli pituus ja jalan sisäpituus, niin päästään arpomaan lähinnä oikeeta kokoa :)

Onneks ei kestäny pitkään :rolleyes: Olen siis 178,5 lyhyt ja haaruksen korkeus on 81cm. Jään innolla odottamaan mallia ja rungon kokoa.
 
Morjesta pöytään. Pyöräilykausi tekee tuloaan. Käyttö on kaupunki käyttöä pääasiallisesti. Mökki on 15 kilsan päässä. sinne tulee ajeltua toki useamminkin. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin kaupunkia. Fitnespyörää olen kaavaillut. Maksimillaa CC pyörää. Ei jousto keulaa ja hyvät jarrut. Eli levyjarrut. Kevyt saa olla ja hyvin rullaava. Ensimäinen parempi pyörä siis tulee olemaan. Ajankohta on tuleva kevät. Entinen on painava vääränkokoinen pienirenkainen, paskaajettava 26" dbs spinova joka siis jo 15 vanha. Toki kunnossa. Tässä pidemmältä ajalta valkkaamiani kehonkuljettimia. Tahtoisin siis mielipiteitä. budjetti on kallein "noista".

Trek 7.4 FX Disc 2015 | Nummen Pyörä 849.-

Kona Dew Plus - Bikeshop.fi 699.-

Kona Rove AL 2015 |*Espoontorin Pyörä 699.-

Noista pyöristä ottaisin Kona Dew Plus. Omassa pyörässä on juurikin nuo Trekin käyttämät Aceran vaihdevivut, jotka jouduin Jouluna rikkoutumisen takia vaihtamaan. Trekissä on kyllä Deoren takavaihtaja, josta minulle on sanottu sen pysyvän Altusta paremmin "vireessä". Itsellä on myös Altuksen takavaihtaja, jota joutuu muutaman kerran kesässä säätäämään, eli ei mielestäni paljoa. Minusta tuntuu, että Trekissä maksaa DuoTrap S- josta en itse maksais 150€.

Cyclocrossia en minä ainakaan edes harkitsisi, vaikkakin on halpa. Claris osasarjan vaihtaminen Soraan, eli astetta parempaan, ei paljoa maksa.
Focus Mares AX 5.0 Disc 2013 | Larunpyora.com
Crescent Zepto Sport 2015 - BestBikes.fi

Tai mikä minä olen ketään neuvomaan, kun en itsekkään osaa pyröää ostaa :D
 
Noista pyöristä ottaisin Kona Dew Plus. Omassa pyörässä on juurikin nuo Trekin käyttämät Aceran vaihdevivut, jotka jouduin Jouluna rikkoutumisen takia vaihtamaan. Trekissä on kyllä Deoren takavaihtaja, josta minulle on sanottu sen pysyvän Altusta paremmin "vireessä". Itsellä on myös Altuksen takavaihtaja, jota joutuu muutaman kerran kesässä säätäämään, eli ei mielestäni paljoa. Minusta tuntuu, että Trekissä maksaa DuoTrap S- josta en itse maksais 150€.

Cyclocrossia en minä ainakaan edes harkitsisi, vaikkakin on halpa. Claris osasarjan vaihtaminen Soraan, eli astetta parempaan, ei paljoa maksa.
Focus Mares AX 5.0 Disc 2013 | Larunpyora.com
Crescent Zepto Sport 2015 - BestBikes.fi

Tai mikä minä olen ketään neuvomaan, kun en itsekkään osaa pyröää ostaa :D

Näyttää ihan asialliselta tekstiltä kuitenkin :D

Makuasia kummanlaiset vaihtajat haluaa. Miettisin, että jos on yhtään mahdollista että fillaria tulee joskus käyttämään vähän vakavampaan pyöräilyharrastukseen (parin tunnin lenkit, maantieajo, triathlon, mitä näitä nyt on), niin silloin kannattaa ottaa CC-tyylinen ja mielellään tuolla vähän paremmalla vaihteistolla. Tällöin pyörää ei tarvi ruveta vaihtamaan jos harrastusinto kasvaa. Toisaalta jos tietää että ei halua pyörästä harrastuspeliä, niin silloin CC:n ominaisuudet menevät vähän hukkaan ja voivat jopa vähän olla negatiivisiakin kaupunkiajelussa. Tuo 15 kilsaa suuntaansa ei vielä kippurasarvia kaipaa, mutta pidemmässä ja vauhdikkaammassa ajossa niistä alkaa olla iloa.
 
Ääni cc:lle minultakin. Ns fitness pyörä siinä tapauksessa että jossain kaupungin sisällä pelkkään työ yms matka ajoon tulee.

Kaikille pyöräilystä ja varsinkin pitkän matkan pyöräilystä kiinnostuneille suosittelen tosi mielenkiintoista dokumenttia kahdesta kundista transcontinental racessa jossa ajetaan Lontoosta Istanbuliin:

http://youtu.be/9m_X31xnG2A
 
Mulle muuten sanottiin, jos paalua ei löydy yli tonnia, voit unohtaa levyjarrut ja keskittyä voimansiirtoon.

Täytyy kyllä olla samaa mieltä, ettei levarit ole oikotie onneen. Ainoa tilanne, jossa itsellä on levareita ikävä on mutaisella tiellä ja tietysti paloja vaihtaessa [emoji2]
 
Joo mutta ei tuollaisia yleisohjeita voi antaa. Vähän etsimällä löytyy tarjous cc:tä 105 osasarjalla ja mekaanisilla levareilla tonnin pintaan. Itse arvostan levareita ympärivuotisessa pyörässä. Ei toki pakolliset.
 
Juu vähän laitoin mutkia suoriksi. Jos sulla on tullu vastaan cc levareilla, 105:n osilla ja hinta alle 1100 niin laitatko linkkiä tänne. Tuollaista pyörää on tullu jo jonkin aikaa etsittyä :)
 
Mulla oli cc ja kona dew plus, myin cc:n ja nyt kaduttaa. Kona on ihan hyvä, mutta se ei kyllä sovellu minkäänlaiseen kuntoiluajoon, koska ajoasento on niin pysty. Kaupungissakin olen semmonen mulkero, että ajan aina täysillä ja Kona ei vaan ole siihen paras.
 
Täältäkin ääni cyclocrossille. Itse olen työmatkaa ja lenkkejä ajellut tyytyväisenä, eka käyräsarvi siis kysymyksessä. Metsäpolkujakin olen ajanut vähän sillä, mutta kun tulee maasturillakin metsässä ajettua niin aika eksoottista on metsässä tuolla ajo omaan makuun..Kokoasiaan, itelle tuotti melkoisesti päänvaivaa oikea runkokoko, täältä sain nimimerkiltä havoc hyvää vinkkiä asiaan. Pitää kyllä sanoa että on myös kivijalkakauppoja joissa myyjät ei tajua mitoituksesta yhtään mitään. Minullekin eräässä liikkeesä olisi pokkana myyty malliston suurin runko joka olisi ollut tolkuttoman iso. Liikkeessä josta lopulta pyörän hankin, hintaan sisältyi bike fitting jossa lasereilla sun muilla teleporteilla säädeltiin palikat kohdalleen, enkä kyllä ole tarvinnut säätää mitään pyörästä. Johtuuko sitten siitä kun en tiedä paremmasta, mutta omaan käteen pyörä/säädöt käy. Itellä oli vaatimuksena levarit, vähintään 105-tasoiset osat ja kuituhaarukka. Nyt jos olisin cycloa vailla niin tilaisin Canyonin Infliten. Lisäjarrukahvoja en ole osannut kaupungissakaan kaivata.
 
Kas, lisäjarrukahvat. Tommoset voisi kyl itsekin laittaa maantiefillariin, saa enemmän käyttöä kapealle otteelle.
 
Kas, lisäjarrukahvat. Tommoset voisi kyl itsekin laittaa maantiefillariin, saa enemmän käyttöä kapealle otteelle.

Poistin just omasta cc:stä lisäjarrukahvat ja laitoin aerobarit tilalle. ( tankoteipit + jarruvaijerien kuoret meni samalla uusiksi )
- paljastui myös että keksiölaakeri oli kai saanut vettä sisäänsä ja vioittunut, vasemman puoleinen laakeri jäykkä ja pyörii nykäyksittäin - uusi Ulterga keskiö tulossa CRC:ltä
- samaisessa talvihuollossa meni takapakka ja ketjut uusiksi ( pakalla nyt ajettu 5000 km ja toiset ketjut ko pakalle )
 

Suositut

Back
Ylös Bottom