Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sattupa sopivasti, justiinsa hankin XXL:n avajaistarjouksesta halpisläskin talven pahimpien kelien työmatka-ajoon. Piru että on hauska vekotin rymytä metikössä. Kulkee uskomattoman pahassa maastossa.

Asfaltilla ajo on sitten pikkuisen epävakaampaa. Ei kuitenkaan hirmuisen raskasta kunhan pitää matkanopeuden siedettävänä.

Multa löytyy kanssa whiten fätti, oikeen pro-malli! Ihan kohtuullisestihan tuo rullaa asfaltilla, ainakin jos rengaspaineet on reilusti yli puoli baaria. Enemmän ehkä ärsyttää taipumus lähteä pompottamaan mikäli vähänkään polkemistekniikka herpaantuu. Metssässä menee kanssa ihan mukavasti kunhan vauhti on maltillista, kovassa vauhdissa pompitaan pitkin poikin kuin kumipallo.

Jos ei ole tarkoitus ajaa talvella maastossa en ostaisi läskiä muuhun käyttöön. Talvella varmasti kyllä loisto kampe. Pehmeässä hiekassa, missä 26x2,5'' kumilla pääsi hädin tuskin eteenpäin tuolla 4,7'' leveällä meni todella helposti.

Edit: lisähuomiona vinkki kaikille pirkkaläskin ostaneille. Kannattaa ottaa sisurit pois tai edes vaihtaa kevyempiin, ne painavat meinaan 600 GRAMMAA?!?!?!? kappale, eli parilla kympillä saa kilon pois kiekoista.

Minkäslainen pyörä tällaisen 175senttisen kääpiön kannattaisi ostaa työmatkapyöräksi talven ajalle? Tähän asti virkaa on toimittanut Trekin 7.3 hybridi, joka ei lumen tultua ole paras vaihtoehto.

Maastopyörä? Käytettynä? Mistä? Suosituksia?

Budjetti n. 400-600€

Uudeksi kulkupeliksi alkaa valikoitua joku seuraavista:

KONA Fire Mountain (saisi 27,5" renkailla, joten rullaisiko maantiellä paremmin?)
Trek 3900 -sarjalainen
Specialized Hardrock

Onkos kellään hyviä tai huonoja kokemuksia ko. pyöristä? Tiedän, ettei tuolla hintaa huippulaatua saa, joten sitä nyt ei odotetakaan. Ja osasarjat noissa on kaikissa vissiin samaa "laatua".

Ei kokemusta noista malleista mutta yhteistä merkeille on se että maksat hinnassa pientä "nimilisää". Sinuna katselisin fillaripiireissä ajoittain parjattuja saksalaisia "sieluttomia" merkkejä, Rose, Cube jne. joilta saat samalla hinnalla enemmän. Kohta tietysti joku spessun omistaja selittää pallit vaahdossa että "tuo ei ole totta" mutta usko vaan. Nyt saa välillä myös fillaritorin kautta aika halvalla pari vuotta vanhoja 26" jäykkäperiä todella hyvillä osilla. Esim. itse myin täpärin alta yhden cuben justiinsa pois ovh +1300 ja pyysin 600, kaverille siis myin. Vielä olisi yksi cube varastossa mutta on niin hyvä talvi fillari että pidän itte.

6h vesi-, räntä-, lumi-, räntä- ja vesisateessa naapurikaupungin kylpylään maastoja pitkin. Melkosen kosteeta touhua, vaikka se ei metikössä möyriessä nyt niin haittaakaan. Lähiviikot on menny <1h "kuntoilulla", mutta silti jaksoi hyvin loppuun asti ja ulkoporeammeessa makoillessa oli kyllä aika rento olo. Kannattaa ajaa, vaikka keli oliskin vähän huonompi! :)

Onko antaa suosituksia lukkopolkimista hintaluokassa max 100e sis. polkimet ja klossit? Maantiekäyttöön ovat tulossa ja aikaisempaa kokemusta lukkopolkimista ei ole. Chainreactioncyclesistä oon katellu erilaisia vaihtoehtoja kuten esimerkiksi näitä:
- Look KEO Classic Pédales Automatiques Route Look KEO Classic | Chain Reaction Cycles
- Look KEO Classic 2 Pédales Route Look KEO Classic 2 | Chain Reaction Cycles
- Shimano 105 Pédales Route carbone Shimano 105 5800 SPD-SL | Chain Reaction Cycles
- Time RXS Pédales Automatiques Route Time RXS First | Chain Reaction Cycles

Sitten on tietysti myös Bilteman vaihtoehto: Polkupyörän polkimet, jalkakiinnittimet, 2 kpl - Biltema
Näyttävät olevan Wellgo:n valmistamat.

Mistä voin tietää kokeilematta minkälaiset klossien pitäisi olla? Kun esim. Shimanolla näyttäisi olevan 0, 2 ja 6 astetta "kelluvia" niin voinko tietää kokeilematta mikä olisi hyvä tai mitä ei ainakaan kannata ostaa?

Mulla on nuo Shimanot, 6 astetta ja ihan hyvin on toiminut ja olen tyytyväinen. Olen käsittänyt että mitä enemmän pro polkija, sen vähemmän vapaaliikettä ja kääntäen. Ainakin itse tykkään että on muutama asta vapaaliikettä niin jalkaa pystyy hieman kääntelemään pitkillä lenkeillä. Tehohäviö on kuitenkin tällaisella harrastelijalla lähinnä teoreettinen.

Olipa mukava marraskuinen pyöräilykeli tänään. Jostain käsittämättömästä syystä nauttii kun sade vihmoo naamalle ja pimeät kadut kiiltelee märkänä :)

Mulla on kanssa Shimanot eikä ole mitään valittamista. Ja suosittelen kyllä ottamaan semmoset klossit, missä on hieman liikkumavaraa. Sitten jos tuntuu, että kaipaa jämäkämpiä, niin voi seuraavat ostaa tiukemmat, ne ei kuitenkaan oo ikuisia (eikä kovin kalliita). Ammattilaisista en yleisesti tiedä, mutta Aja kovempaa -kirjassa Jussi Veikkanenkin sanoo käyttävänsä noita keltasia Shimanon klosseja eli juuri noita 6 asteen liikkumavaralla olevia, ei kuulemma pystyis täysin kiinteillä ajamaan.

E: Niin ja nuo 105:set on varmasti hyvät, ite oon polkenu paljon niillä pykälää halvemmilla ja nekin toimi hyvin. Tällä hetkellä on vähän vanhemmat Ultegran polkimet...

Pari sadekuuroa ja nyt saa pulikoida mudassa...

mud.jpg

Olikohan toi iso virhe käyttää fillaria tee se itse autopesupaikassa. Töräytin painevedellä enimmät mudat irti. Kerkeää toi muta kuivaa pahasti ennen kuin saa autoiltua mestoilta kotiin. Järkyttävän tiukkaan tarttuu muta+olkivelli. Kotona ei ole mitään (ihmis)suihkua kummempaa pesuvalmiutta. Kerran käytin fillaria kaverina suihkussa, enkä ihan heti toista kertaa yritä uudestaan. Lopputulos oli aika työläs monella tapaa :D Ämpäriin vettä ja luutulla taas tuntui ettei pure ollenkaan tohon, paremmin irtoais tavara vasaralla hakkaamalla. Ehkä toi luutulla hommailu onnistus, jos olis kanisterissa vettä mukana ja ennen kotimatkaa yrittäs pestä pyörästä enimmät moskat pois.

Pari sadekuuroa ja nyt saa pulikoida mudassa...

katso liitettä 122672

Olikohan toi iso virhe käyttää fillaria tee se itse autopesupaikassa. Töräytin painevedellä enimmät mudat irti. Kerkeää toi muta kuivaa pahasti ennen kuin saa autoiltua mestoilta kotiin. Järkyttävän tiukkaan tarttuu muta+olkivelli. Kotona ei ole mitään (ihmis)suihkua kummempaa pesuvalmiutta. Kerran käytin fillaria kaverina suihkussa, enkä ihan heti toista kertaa yritä uudestaan. Lopputulos oli aika työläs monella tapaa :D Ämpäriin vettä ja luutulla taas tuntui ettei pure ollenkaan tohon, paremmin irtoais tavara vasaralla hakkaamalla. Ehkä toi luutulla hommailu onnistus, jos olis kanisterissa vettä mukana ja ennen kotimatkaa yrittäs pestä pyörästä enimmät moskat pois.

Heh, toi on kyllä aina yhtä kivaa...

Kantsii kokeilla ammattialisten kikkaa ja suihkuttaa silikonisprayta runkoon ennen lenkille lähtöä, niin ei kura tartu yhtä pahasti ja on helpompi putsata.

Pyöräytin ISP:t alle, 29x2.25 mahtuu bigfootissa justiinsa pyörimään huh. Luntakin sopivasti pikkunen höttö tullut.

Ei hitto, nyt oon sit oikein virallisesti sukkahousupyöräilijä, kun tilasin itselleni jo kauan kuolaamani Fuji Norcom straight 2.3:sen.

Hyvää joulua minä!

Huolsin eilen tasamaan fillarin ja kävin pikkulenkillä. Ei oikein tasaisten metsälenkkien jälkeen kunto riittänyt. Pitää vähän harjoitella lisää noita nousuja. Alas oli kiva kuitenkin tulla, mutta väärä pyörä tulla alaspäin.

WP_20141126_12_35_44_Pro.jpg

Huolsin eilen tasamaan fillarin ja kävin pikkulenkillä. Ei oikein tasaisten metsälenkkien jälkeen kunto riittänyt. Pitää vähän harjoitella lisää noita nousuja. Alas oli kiva kuitenkin tulla, mutta väärä pyörä tulla alaspäin.

Piru miten hienot maisemat. Ihan kateeksi käy. Mistäpäin?

3h fillarointi tiivistettynä vartin videoon. Mukavia maisemia ja laiskaa taidotonta fillarointia. Fullscreenina löytyy 1080p60 optio. Tosin youtube huonontaa tuossakin moodissa kuvan nopeassa liikkeessä puuroksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom