Pyöräily

Vähän videoita pyöräilyfiiliksen nostattamiseen, jos jostain kumman syystä fiilis ei vielä katossa olisi.

The best of Tour de France Handlebar Cam 2014:




TDF:n kohokohtia: Video: Relive the best moments of the 2014 Tour de France


Kooste Lotta Lepistön MC-kilpailusta. Lotta nappas kolmannen sijan.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on mukana aina satulalaukussa kaksi sisuria, pumppu, monitoimityökalu, rengasmuovit ja pari ketjun pikalukkoa. Sitten juomat ja syötävät + puhelin, ja lenkistä riippuen rahaa/pankkikortti ja henkkarit.
 
Nyt tulee typerä kysymys. On ollut tässä hieman stressiä ja siten syke vähän koholla kokoajan ja kun äsken kävin pyöräilemässä, niin tuntemusten ja vauhdin perusteella syketaso oli noin 20 lyöntiä normaalia korkeammalla. Eli tarkoitus oli ajaa noin 130 sykkeellä, mutta tuntu vaan siellä 150 tienoilla huitelevan, vaikka rasitus tuntui noin 130 lyönniltä. Mietin, että onko tätä nyt sitten pidettävä pk- vai vk-lenkkinä? :D
 
Mullon mukana satulalaukussa yksi sisuri ja rengasraudat, selässä pumppu ja kännykkä. Yhdellä vesipullolla, kun massamonsterit ei ajele yli kahden tunnin lenkkiä :D
 
Nyt tulee typerä kysymys. On ollut tässä hieman stressiä ja siten syke vähän koholla kokoajan ja kun äsken kävin pyöräilemässä, niin tuntemusten ja vauhdin perusteella syketaso oli noin 20 lyöntiä normaalia korkeammalla. Eli tarkoitus oli ajaa noin 130 sykkeellä, mutta tuntu vaan siellä 150 tienoilla huitelevan, vaikka rasitus tuntui noin 130 lyönniltä. Mietin, että onko tätä nyt sitten pidettävä pk- vai vk-lenkkinä? :D

Varmaan jokin fiksumpi antaa tähän oikeamman vastauksen, mutta sykkeeseen vaikuttaa moni muukin asia, joten harjoituksen tehon arvioijana se ei ole aina sataprosenttinen. Esimerkiksi kun juoksin ensimmäisen maratonini, niin jännityksestä ja helteestä johtuen sykkeeni oli heti alkumatkasta 160-170. Olo oli kuitenkin ihan hyvä, joten päätin olla välittämättä siitä.

Mutta oikeasti tuo tuntemuksesi kertoo siitä, että keho tarvitsee lepoa, koska ei pääse nyt palautumaan kunnolla. Pidä nyt kevyt viikko tai pari. Kokemukseni mukaan olet nyt suuressa riskissä sairastua flunssaan tms jolloin se on sitten pakkolepoa.
 
Pitkään on poltellut cc -pyörän hankinta hiekkateille ja syksyn/talven treeneihin. Maasto- ja maantiepyörä kun on kuitua niin ajattelin tämän hankkia terästä, vähän kuin työkalu ja old school meiningillä. Bikesterissä on Konan Rove 2013 mallisena -40% alennuksessa, hintaa jäi 999,- euroa ja sehän oli pakko laittaa tilaukseen. Pääsee tästäkin kuumeesta ja voi luvata emännälle että nyt menee aikakin vähän aikaa ennen kuin keksin uusia pyörä tarpeita :D

rove.jpg


(toisaalta myös täpäri ja läski vois olla ihan kivoja....)
 
Toissapäivänä tuli kans pyöräiltyä eka 50km lenkki. Rauhassa mentiin ja pakkokin mennä kun oli niin kova vastainen tuuli ja ekat 24 km oli mäkistä hiekkatietä.Toinen puoliska oli maantietä ja myötätuuli ja siinä pääsikin sitten suht helpolla. Keskari oli koko lenkillä 23km/h. Pyörä ihan normi Helkaman S3. Mielestäni ihan mukava ajettava, mutta renkaat ovat vähän huonot mielestäni (Shwalbe citizen). Edellisessä pyörässä oli Shwalben marathonit ja ne rullasivat todella mallikkaasti myös hiekalla. Pitäiskö vaihtaa tähänkin jopoon sellaiset alle vaiko olisiko parempaa ehdotusta jollain? Ajoa pääsääntöisesti asfaltilla,mutta joskus eksyy pikkuteillekkin ja siksi olen hybridin valinnutkin.
 
Bikesterissä on Konan Rove 2013 mallisena -40% alennuksessa, hintaa jäi 999,- euroa ja sehän oli pakko laittaa tilaukseen.

Hyvällä hinnalla oot saanut, kattelin tuota pyörää keväällä Bikesteristä, tarkkaa hintaa en muista, mutta oli mielestäni yli mun budjetin (1500 eur). Siis onhan tuossa ilmoitettu tuo ovh 1669, mutta en muista oli keväällä siitä mitään alennusta.

Onkohan tuo SRAM rival vastaavaa tasoa kuin Shimpan 105...
 
Polttelis kans älyttömästi hommata cc/maantiefillari.. Nyt kun ei ole kuin pelkkä täpäri. Pakkaa vaan olla huonosti näitä pikkukokoja käytettynä myynnissä ja uutta hirveen kallista ei viittis ostaa..

Mitäs Jami2003 on mieltä kannattaisko tuo girs gstar x hakea mikä on fillaritorilla myynnissä. Kyselyjen mukaan pitäis olla kunnossa ja 1000kilsaa suunnilleen ajettu.. Olis hyvää osaa, oikea koko ja miellyttäis silmää...
 
Polttelis kans älyttömästi hommata cc/maantiefillari.. Nyt kun ei ole kuin pelkkä täpäri. Pakkaa vaan olla huonosti näitä pikkukokoja käytettynä myynnissä ja uutta hirveen kallista ei viittis ostaa..

Mitäs Jami2003 on mieltä kannattaisko tuo girs gstar x hakea mikä on fillaritorilla myynnissä. Kyselyjen mukaan pitäis olla kunnossa ja 1000kilsaa suunnilleen ajettu.. Olis hyvää osaa, oikea koko ja miellyttäis silmää...

En oo Jami, mutta jos hinta ja koko on kohillaan ja pyörää kaipaa, niin kyllähän tuo varmaan hyvä ostos on. 1000 kilsaa ei vielä tunnu missään, siinä ei oo ees renkaat ehtiny kunnolla kulumaan.

Onko täällä porukalla kuinka kokemusta noista ISM Adamo -satuloista? Hieman houkuttelis tilata semmonen alennusmyynneistä triathlon hommia silmällä pitäen. Mietityttää vähän, että mitä mallia sitä kannattais hommata; Prologue, Racing, Typhoon, Peloton..?

Ja samaan syssyyn kysytään vinkkiä valoista. Kohta on pimeää, niin pitäs jotain hommata. 50 tietämillä sais netistä esim. Moon Meteoria tai Lezyne Macro Drivea. Meteoria ainakin jossain kehuttiin, mielipiteitä siitä? Tai muita hyviä vaihtoehtoja. Mielellään sais olla joku tommonen alle 50 euron lamppu, jolla kuitenkin jotain tekis. Tuskin pahemmin tulee metsään mentyä ajelemaan, että sinänsä vähän pienempikin valoteho varmaan riittää.
 
En tiedä ko pyörästä sanoa mitään mutta noin yleensä ottaen mun mielestä fillaritorilla kokonaiset pyörät on kalliita (vaikka molemmat rungot aikoinaan sieltä ostinkin). Jos kattelee näitä vanhojen mallien alennusprosentteja ja tämänkin vuoden mallista saa varmaan tinkaamalla 10-20% pois niin kyllä yli puolet halvempi ovh:sta pitäisi minusta käytetyn olla että sitä kannattaa harkita. Olkoon vaikka kuinka vähän ajettu (on kuitenkin ihan erilainen kuluttajasuoja kun uuden ostaa liikkeestä).

e: Mutta niinku Adrift sanoikin niin jos hinta on kohillaan niin ja hyvältä tuntuu niin ostaa pois vain. Fillarin hankinta on kuitenkin ensi sijaisesti fiilis kysymys IMO enkä itse ainakaan ole innostunut vertaamaan kymmenen eri pyörän speksejä vaan fiiliksellä ostetaan niinku Konakin nyt :)

e2: siis metriäkään en ole ajanut cc -pyörää tai teräsrunkoista pyörää Kona Rovesta puhumattakaan :D Että multa ei kannata kysyä vinkkejä mitä huomioida koeajossa. Luotan siihen että kun koko ja geometria on kunnossa, säätelen pyörän sitten ensimmäisen 1000 km aikana mieleiseksi. Ja olen sen verran itsepäinen etten koskaan tule myöntämään vaikka alkaisi tuntumaan ettei teräs olekkaan mun juttu. Vaihdan sitten vaivihkaa kuitupyörään...
 
Joo kyllähän tuo uutena varmasti ois suht kallis kun on osat sram forcea, dura-acen kiekot jne.. Kehtaisko sitä kysyä itähelsinpyörähuollosta uuden hintaa vastaavilla spekseillä...:D Jos mä oisin myyjä niin vituttais kyllä tuommosiin vastailla jos tietää just vastaavan olevan käytettynä myynnissä..:D 1200€ tuo siitä tahtois...
 
No miksei kehtaa. Sillähän selviää kuinka hyviä syystarjouksia on ;)

Ja täytyy ottaa sen verran takaisin että noissa kalliimmissa pyörissä on tietysti enemmän järkeä ostaa käytettynä.
 
Jep, se olis tarkoitus nyt lauantaina tehä semmonen ~240km pyörälenkki.

Tällaisella pyörällä tarkoitus hyräyttää. Renkaat ei ole maantiepyörän luokkaa vaan noin 5 sentin levyiset. Kuvan lisäksi on bilteman "vetoremmit", eli periaatteella lukkokengät ilman lukkoja kengissä vaan säädettävät remmit. :D
2014-03-22 16.32.15.jpg

Semmosia neuvoja kaivataan, että mitä reppuun mukaan tälle matkalle? Huoltsikoita ei matkan varrella ole kuin 3, joissa vesivarastot voi täytellä. Entäs mitä syötävää mukaan? Suolakurkkuja, energiageeliä, heraa? Tarkoitus ottaa ainakin raakasuolaa johonkin purkkiin ettei rupea kramppailemaan. Poljin nimittäin viime vklp ~75km matkan 3,5h, ja viimeisellä 10 kilometrillä semmoiset krampit etureiteen että ei mitään järkeä.

Kiitos ja kulaus
 
Jooh, kysyin hintaa ja tuota vastaavaa mallia ei ilmeisesti enään oo. Mutta siis sen korvaava malli 6800 ultegran osilla ja ihan shimanon halvemman pään kiekoilla 2900 canteilla ja 3000 levyjarruilla.

En tiedä onko toi sram force samaa vai parempaa tasoa kuin ultegra, mutta kiekot ainakin nettikauppojen mukaan on 300-400kalliimmat tuossa käytetyssä.. Eli mitä tuossa nyt on hinnaneroa suunnilleen uuteen, reilu 2k€.

Tosin kilometrejä oli tuhannen sijasta n4500, sekoitin toiseen pyörään jo tuossa välissä.. Uudet ketjut ja vanteet on käytetty huollossa keväällä.. Saapa nähä tuleeko ostettua fillari :D Ei sillä että tosiaankaan niin hyvää tarvisin mutta kun omista harrastuksista puolet on hifistelyä, niin tuo palvelis paremmin kuin uuden vastaavan hintasen osto...
 
Varmaan jokin fiksumpi antaa tähän oikeamman vastauksen, mutta sykkeeseen vaikuttaa moni muukin asia, joten harjoituksen tehon arvioijana se ei ole aina sataprosenttinen. Esimerkiksi kun juoksin ensimmäisen maratonini, niin jännityksestä ja helteestä johtuen sykkeeni oli heti alkumatkasta 160-170. Olo oli kuitenkin ihan hyvä, joten päätin olla välittämättä siitä.

Mutta oikeasti tuo tuntemuksesi kertoo siitä, että keho tarvitsee lepoa, koska ei pääse nyt palautumaan kunnolla. Pidä nyt kevyt viikko tai pari. Kokemukseni mukaan olet nyt suuressa riskissä sairastua flunssaan tms jolloin se on sitten pakkolepoa.

Sain stressiä aiheuttaneen asian pois päiväjärjestyksestä ja kävin pyöräilemässä ja syketasokin oli palautunut ihan normaaliksi. On se vaan jännä tämä ihmiskroppa/mieli.
 
Sain stressiä aiheuttaneen asian pois päiväjärjestyksestä ja kävin pyöräilemässä ja syketasokin oli palautunut ihan normaaliksi. On se vaan jännä tämä ihmiskroppa/mieli.

Stressin vaikutuksen sykkeeseen huomaa muuten ''hauskasti'', kun mittaa leposykettä esim. istualteen tai maaten, tyhjentää mielen ensin ihan täysin, jolloin saa kunnon leposykkeen. Tämän jälkeen ajattelee jotain asiaa mikä on vaivannut päätä/stressaa/vituttaa, niin heti nousee syke. Eli ehkä se ei oo ihan paskapuhetta, että stressi nakertaa sydäntä... :D
 
En oo Jami, mutta jos hinta ja koko on kohillaan ja pyörää kaipaa, niin kyllähän tuo varmaan hyvä ostos on. 1000 kilsaa ei vielä tunnu missään, siinä ei oo ees renkaat ehtiny kunnolla kulumaan.

Onko täällä porukalla kuinka kokemusta noista ISM Adamo -satuloista? Hieman houkuttelis tilata semmonen alennusmyynneistä triathlon hommia silmällä pitäen. Mietityttää vähän, että mitä mallia sitä kannattais hommata; Prologue, Racing, Typhoon, Peloton..?



Ja samaan syssyyn kysytään vinkkiä valoista. Kohta on pimeää, niin pitäs jotain hommata. 50 tietämillä sais netistä esim. Moon Meteoria tai Lezyne Macro Drivea. Meteoria ainakin jossain kehuttiin, mielipiteitä siitä? Tai muita hyviä vaihtoehtoja. Mielellään sais olla joku tommonen alle 50 euron lamppu, jolla kuitenkin jotain tekis. Tuskin pahemmin tulee metsään mentyä ajelemaan, että sinänsä vähän pienempikin valoteho varmaan riittää.

Mulla on Prologue, suosittelen lämpimästi. Tosin Specializer Sitero on myös hyvä.
 
Mulla on Prologue, suosittelen lämpimästi. Tosin Specializer Sitero on myös hyvä.

Jees, pitää harkita vakavasti. Vajaalla 120 eurolla näyttäis saavan, mikä taitaa ruveta olemaan jo ihan kohtuu hinta tuolle satulalle. Noita Spessun satuloita ei tunnu kovinkaan monesta paikasta löytyvän.

Tolla Prologuella varmaan onnistuu ajelu ihan "maantieasennostakin"? Kuitenkin maantiepyörään tulis ja ei välttämättä aina ole lisäkahvat kiinni, saati sitten aina aja niiltä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom